@OOge,
goed dat je automaat weer beter schakelt na de verversing, waarschijnlijk is de viscositeit van de nieuwe atf hoger dan van de oude versleten atf die er in de bak zat, zodat het kleppenhuis weer de juiste druk kan leveren voor de schakelingen,
bij oudere bakken is de hydraulische besturing (kleppenhuis) vaak minder nauwkeurig agv interne lekkage van de kleppen, oude atf is te dun en lekt veel sneller langs de kleppen, zodat de schakelingen ook minder goed gedoseerd worden, en klappen van de bak kan voorkomen,
algemeen gesproken leveren de kleppenhuizen na 100.000km of meer in de aisin 5 bakken van Volvo minder druk tijdens het schakelen en zorgen zo voor de extra vervuiling in de atf in de vorm van losgesleten koppelingsmateriaal van de frictieplaten, die dan te veel slippen,
indien je atf nog schoon blijft de komende paar duizend kilometer betekent dat waarschijnlijk dat het met je kleppenhuis nog wel meevalt, inderdaad goed om binnenkort nog eens je atf te inspecteren,
het kan ook zijn dat als je atf weer vuil is over een paar duizend kilometer, dat komt omdat je bak nog niet helemaal schoongespoeld was/ nog niet alle oude atf verwijderd was,
het voordeel van de spoelmachine tov drain en fill is dat bij de Volvo bakken (waar in tegenstelling tot de oudere amerikaanse automaatbakken het carter en de filter niet los kunnen) je inderdaad meer atf in een keer kan verwisselen,
wat wel belangrijk is omdat de oude zure atf die in de bak blijft, de nieuwe atf al weer kan aantasten,
het echt schoonspoelen van de bak is moeilijk, ook met een spoelmachine, omdat bij het spoelen de stroom van de atf door de bak niet met hoge snelheid gaat, en dus niet de turbulente stroming oplevert die een goede reinigende werking kan geven,
op zich is het niet belangrijk om al het vuil uit de bak te krijgen, alleen is het wel belangrijk dat het oude vuil niet meteen de nieuwe atf besmet en dat de nieuwe atf zijn reinigende werking niet meteen hoeft in te zetten op de overgebleven sludge en verzuurde oude atf resten,
eigenlijk is een spoeling bij een oude automaat met vervuilde atf van onbekende ouderdom ook niet voldoende, de 10 procent oude atf die overblijft na een spoeling of powerflush met reiniger, zoals ook wel eens wordt toegepast,
beter is een overmaat frisse atf in te pompen met de spoelmachine, dan minimaal een half uur, of een paar dagen kan ook geen kwaad, rond te rijden met de nieuwe atf, en die dan het reinigende werk laten doen, en dan opnieuw weer ca. 8 liter frisse atf inpompen,
extra reiniger is dan niet nodig, zodat er geen onbekende chemische reakties op de bakonderelen zoals frictieplaten en pakkingen en keerringen plaatsvinden, bij beide atf inbrengingen moet dan wel weer worden ingeleerd met de versnelde adaptie omdat de nieuwe atf het hydraulische krachtenspel in de bak veranderd door zijn hogere viscositeit,
met drain en fill kom je er ook wel alleen dan is het dus goed om 3 of 4 keer drain en fill toetepassen om zo de overgebleven hoeveelheden oude atf lekker te verdunnen,
nadeeltje van drain en fill is wel dat omdat je maar ongeveer 2/3 vervangt in een keer van de atf er twee verschillende soorten atf in de bak blijven, de oude en de nieuwe,
centrifugaalkracht in de koppelomvormer en zwaartekracht in het carter in de bak zorgen ervoor dat de 2 verschillende atffen niet erg mengen, we hebben zo wel eens meegemaakt dat bij het uitpompen van een bak waar rode mobil atf3309 in zat, aangevuld met bruine kroon2062 atf zonder rode kleurstof, eerst een paar liter rode atf en daarna pas een paar liter bruine atf in de spoelmachine terugliep!
(de Kroon-oil sp2062 gebruiken we meestal met de wat oudere bakken met wat meer slijtage, omdat deze atf wat dikker is,
de Mobil3309 is wat dunner en is wat efficienter voor de frissere automaten, of automaten met nieuw kleppenhuis,
belangrijk is wel om altijd jws3309 spec atf te gebruiken omdat de computersturing van de zgn limited-slip lockup van de Aisin bakken erg gevoelig is voor de juiste stroefheid van de atf en volsynthetische atf soms te "glad" is voor de bak,
bij atf gaat het immers niet alleen maar om goede smeer en reinigings en koelingseigenschappen, zoals bij motorolie, maar gaat het ook om het frictiegedrag van de koppelingsplaten die in de atf gedompeld zijn.)
groet,
www.varioclean.nl