Mijn GT6 automaatbak is denk ik vrij dringend aan verse ATF toe. Op zich schakelt hij goed, geen harde schokken o.i.d. al vind ik hem wel wat traag, hij zou wat eerder mogen opschakelen, net zoals hij doet nadat ik de accu heb los gehad, maar dat gaat over tijd weg (ik weet het, lerende bak).
De vorige eigenaar heeft ooit eens de ATF laten vervangen. Facturen opgezocht, blijkt dat dit bij 92.000km was, ik dacht dat het recenter was Km stand is nu 211.000.
Ik rij hier veel in de bergen, maar heb geen trekhaak. Belading meestal weinig. Temperaturen vallen ook wel mee, gelijkaardig aan NL.
Nu is spoelen hier in de omgeving (noord-Spanje) niet zo ingeburgerd als in NL.
Volvo's zie je ook niet zoveel, dus behalve de dealer (die ik niet zo hoog heb) geen specialisten die de Aisin bak zonder filter kennen.
Ik heb wat gezocht op internet en ben in gesprek met 2 garages: 1 automaatspecialist (ZF service center, doen ook vrachtwagens) en 1 goed aangeschreven algemene garage.
Beide hebben een spoelmachine (dialyse noemen ze dat hier, eigenlijk wel passend!).
Beide raden mij eigenlijk spoelen af, aangezien de ATF al 'over datum' is, zij verwachten daardoor problemen.
De algemene garage zegt obv de kleur vd atf advies te geven: spoelen indien nog rood, of indien bruin/zwart enkele liters vervangen (alleen bak aftappen, omvormer niet) en later eens herhalen. De ZF specialist zegt min of meer hetzelfde, maar dan zonder kleurbeoodeling.
Dus, de vraag aan jullie (bij voorkeur specialisten/ervaringsdeskundigen): maar doen op deze manier dan? Ik ben bang voor een drain en kill, maar in 1x alles schoon erin is ook een risico.
Of best nog voorzichtiger doen en bijv 3 liter aftappen, aanvullen en dan 3x herhalen om beetje bij beetje te vernieuwen en vervuiling te verminderen?
De vorige eigenaar heeft ooit eens de ATF laten vervangen. Facturen opgezocht, blijkt dat dit bij 92.000km was, ik dacht dat het recenter was Km stand is nu 211.000.
Ik rij hier veel in de bergen, maar heb geen trekhaak. Belading meestal weinig. Temperaturen vallen ook wel mee, gelijkaardig aan NL.
Nu is spoelen hier in de omgeving (noord-Spanje) niet zo ingeburgerd als in NL.
Volvo's zie je ook niet zoveel, dus behalve de dealer (die ik niet zo hoog heb) geen specialisten die de Aisin bak zonder filter kennen.
Ik heb wat gezocht op internet en ben in gesprek met 2 garages: 1 automaatspecialist (ZF service center, doen ook vrachtwagens) en 1 goed aangeschreven algemene garage.
Beide hebben een spoelmachine (dialyse noemen ze dat hier, eigenlijk wel passend!).
Beide raden mij eigenlijk spoelen af, aangezien de ATF al 'over datum' is, zij verwachten daardoor problemen.
De algemene garage zegt obv de kleur vd atf advies te geven: spoelen indien nog rood, of indien bruin/zwart enkele liters vervangen (alleen bak aftappen, omvormer niet) en later eens herhalen. De ZF specialist zegt min of meer hetzelfde, maar dan zonder kleurbeoodeling.
Dus, de vraag aan jullie (bij voorkeur specialisten/ervaringsdeskundigen): maar doen op deze manier dan? Ik ben bang voor een drain en kill, maar in 1x alles schoon erin is ook een risico.
Of best nog voorzichtiger doen en bijv 3 liter aftappen, aanvullen en dan 3x herhalen om beetje bij beetje te vernieuwen en vervuiling te verminderen?