ATF wissel: wat is wijsheid?

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 28.01.2024 - 12:12  ·  #1
Mijn GT6 automaatbak is denk ik vrij dringend aan verse ATF toe. Op zich schakelt hij goed, geen harde schokken o.i.d. al vind ik hem wel wat traag, hij zou wat eerder mogen opschakelen, net zoals hij doet nadat ik de accu heb los gehad, maar dat gaat over tijd weg (ik weet het, lerende bak).
De vorige eigenaar heeft ooit eens de ATF laten vervangen. Facturen opgezocht, blijkt dat dit bij 92.000km was, ik dacht dat het recenter was :-( Km stand is nu 211.000.
Ik rij hier veel in de bergen, maar heb geen trekhaak. Belading meestal weinig. Temperaturen vallen ook wel mee, gelijkaardig aan NL.
Nu is spoelen hier in de omgeving (noord-Spanje) niet zo ingeburgerd als in NL.
Volvo's zie je ook niet zoveel, dus behalve de dealer (die ik niet zo hoog heb) geen specialisten die de Aisin bak zonder filter kennen.
Ik heb wat gezocht op internet en ben in gesprek met 2 garages: 1 automaatspecialist (ZF service center, doen ook vrachtwagens) en 1 goed aangeschreven algemene garage.
Beide hebben een spoelmachine (dialyse noemen ze dat hier, eigenlijk wel passend!).
Beide raden mij eigenlijk spoelen af, aangezien de ATF al 'over datum' is, zij verwachten daardoor problemen.
De algemene garage zegt obv de kleur vd atf advies te geven: spoelen indien nog rood, of indien bruin/zwart enkele liters vervangen (alleen bak aftappen, omvormer niet) en later eens herhalen. De ZF specialist zegt min of meer hetzelfde, maar dan zonder kleurbeoodeling.
Dus, de vraag aan jullie (bij voorkeur specialisten/ervaringsdeskundigen): maar doen op deze manier dan? Ik ben bang voor een drain en kill, maar in 1x alles schoon erin is ook een risico.
Of best nog voorzichtiger doen en bijv 3 liter aftappen, aanvullen en dan 3x herhalen om beetje bij beetje te vernieuwen en vervuiling te verminderen?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 28.01.2024 - 17:04  ·  #2
Ik heb nu bij meerdere Volvo's drain en fill gedaan met 15 liter Kroon.

Tot op heden geen enkel probleem gehad.
Bij mijn vorige V zat er bij 135000 nog de orginele olie in. Na verversen een 7.000 met caravan gereden en daarna nog eens preventief gedaan.

Ben zelf meer huiverig voor cleaners toevoegen. Daarom drain en fill.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 28.01.2024 - 17:45  ·  #3
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 28.01.2024 - 19:02  ·  #4
😂😂😂😂

Nee niet in 1 keer.
Eerst in meivakantie rondje zuid Frankrijk.
En zomer door Duitsland, Polen en Tsjechië.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 29.01.2024 - 11:00  ·  #5
Hoi Bart, na aanleiding van je PM bij deze een reactie.

Ongeacht de kleur, zou ik de complete atf olie verversen in 1x, en niet enkele liters.

Ik gebruik bij elke spoeling een MILDE reiniger. Van kroon bijv, nu heb ik ze van MPM. Voorheen ook van liqui moly gehad. BG verkoopt ze ook, maar die zijn erg agressief. Ieder zo zijn keus?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 30.01.2024 - 16:42  ·  #6
Ik heb de (zoals gewoonlijk) goede video van VolvoSweden over dit onderwerp nog maar eens bekeken, en als we dan toch bij de professionals ook op Drain&Fill uitkomen, dan kan ik het net zo goed zelf doen denk ik...

Ik heb de juiste olie (JWS3309 spec voor mijn bak - de 1e generatie Geartronic) gevonden van Aisin (Premium ATF) voor ~€10 per liter, dat is prima te doen. Mobil kan ook, is een paar euro duurder per liter. Volvo atf zal een andere prijsklasse zijn vermoed ik, en aldus alle internetbronnen gelijkwaardig.
Bij de pro's kom je ook voor een drain & fill op tenminste €300 uit incl uurloon (kleine, maar wel goed aangeschreven garages), de Volvo dealer vraagt zelfs €468, doen ook drain&fill en zonder garantie!

Zelf de olie doorspoelen via de koelerleidingen, dat durf ik niet aan gezien verhoogde kans op drooglopen, lekkages etc. maar de methode van VolvoSweden zou ook voldoende goed moeten zijn - en mogelijk wel iets zekerder doordat nog wat vervuilde olie blijft zitten zodat niet alle vervuiling ineens wordt losgespoeld.

Alleen heb ik niet zo direct een plek voorhanden waar ik de auto kan laten draaien om de atf te mixen en het peil juist te zetten, dus daar moet ik nog iets op verzinnen. Misschien maar op straat doen, maar of mijn buren dat zo leuk vinden...
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 30.01.2024 - 16:51  ·  #7
Bij mijn 5 traps heb ik het 2 keer via de leiding gedaan.
maar was een gehannes.

Gebruik een burg en draai gewoon de aftapplug er uit en vul via de Peilstok.
Bij jou gaat het makkelijker omdat je bovenop de bak een vulplug hebt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 09.02.2024 - 11:25  ·  #8
Nog een stukje interessante info gevonden op de interwebs: de onderdeelnummers en afmetingen van de benodigde ringetjes (metaal en rubber) en gereedschappen. Uiteraard bij Volvo te koop voor de hoofdprijs, maar wellicht ook in generieke bakken die men thuis heeft staan.
Ik post het maar voor als iemand het eens nodig heeft.

1. Metalen ringetje aftapplug: Volvo 30713220. Buitendiameter 27.0mm, binnendiameter 20.0mm, dikte 2.0mm (ergens werd gezegd dat dat dezelfde afmeting zou zijn als de motorolie-aftapplug-ring, maar bij mij is dat niet zo, mijn auto heeft 24x18x2mm voor de motorolieplug)
2. Metalen ringetje vulplug (niet per sé nodig volgens velen, want plug zit aan de bovenkant met weinig kans op lekken, dus kan worden hergebruikt): Volvo 30735186. Buitendiameter 20.0mm, binnendiameter 15.5mm, dikte 2.25mm.
3. Rubber O-ringetje level-plug (buisje voor bepaling juiste atf-niveau): Volvo 1233068. Buitendiameter 9.75mm, binnendiameter 6.25mm, doorsnee rubber 1.75mm.

Gereedschappen nodig:
Vulplug Torx 55 (torque 30Nm)
Level plug Torx 40 (torque 8Nm)
Aftapplug inbus 17mm (allen key / hex; torque 45Nm)

En ik zat wat te mijmeren over hoeveel zin het nu eigenlijk heeft om de olie in delen te vervangen, en met 3x herhalen kom je toch een heel eind.
Er zit (ongeveer) 6 liter in het systeem bij mijn weten. Misschien iets meer, soms lees je 7. Maar goed, zeg even 6 voor makkelijk rekenen.
Er komt 2,5-3 liter uit bij aftappen van de bak, dus zeg maar zo'n beetje de helft.
Dus ervan uitgaande dat het vuil evenredig verdeeld is over alle atf komt bij aftappen van de bak dus ongeveer 50% van de vervuiling mee. Dat vul je vervolgens aan met schone olie, dus die 50% vervuiling verdeeld zich weer over 100% olie. Die laat je goed mengen door een paar dagen rijden (op engelstalige fora zegt men dat dat beter werkt dan even door de versnellingen schakelen en direct weer aftappen, zoals VolvoSweden het doet in de video), dan tap je dan weer af, dus komt weer 50% van de vervuiling mee, en dan is nog 25% van de originele vervuiling in de bak. Dat herhaal je nog eens, waarmee je weer de helft van de overgebleven vervuiling weghaalt, dus na 3x aftappen en vullen van 3 liter heb je in theorie nog 12,5% of ongeveer 1/8 van de originele vervuiling en oude ATF over. Dat is een significante verbetering, en het risico op vastgekoekte vervuiling ineens losspoelen door 100% nieuwe olie is daarmee ook verminderd.

Het niveau 100% juist zetten volgens vida procedure (atf tussen 50 en 60 graden, wordt pas bereikt na 25 minuten stationair draaien, dan level plug losdraaien bij draaiende motor en surplus laten uitlekken) doe je alleen bij de laatste keer, de eerste twee drain&fill vul je gewoon de hoeveelheid bij die je hebt afgetapt en hergebruik je de ring&o-ring, als het heel iets lekt maakt niet zoveel uit en dan ben je de eerste twee keer rap klaar.

Heeft dat enige logica of is dat 'overthinking' van een leek :-)
ShahV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 09.02.2024 - 20:56  ·  #9
Quote door Bolbo

Nog een stukje interessante info gevonden op de interwebs: de onderdeelnummers en afmetingen van de benodigde ringetjes (metaal en rubber) en gereedschappen. Uiteraard bij Volvo te koop voor de hoofdprijs, maar wellicht ook in generieke bakken die men thuis heeft staan.
Ik post het maar voor als iemand het eens nodig heeft.

1. Metalen ringetje aftapplug: Volvo 30713220. Buitendiameter 27.0mm, binnendiameter 20.0mm, dikte 2.0mm (ergens werd gezegd dat dat dezelfde afmeting zou zijn als de motorolie-aftapplug-ring, maar bij mij is dat niet zo, mijn auto heeft 24x18x2mm voor de motorolieplug)
2. Metalen ringetje vulplug (niet per sé nodig volgens velen, want plug zit aan de bovenkant met weinig kans op lekken, dus kan worden hergebruikt): Volvo 30735186. Buitendiameter 20.0mm, binnendiameter 15.5mm, dikte 2.25mm.
3. Rubber O-ringetje level-plug (buisje voor bepaling juiste atf-niveau): Volvo 1233068. Buitendiameter 9.75mm, binnendiameter 6.25mm, doorsnee rubber 1.75mm.

Gereedschappen nodig:
Vulplug Torx 55 (torque 30Nm)
Level plug Torx 40 (torque 8Nm)
Aftapplug inbus 17mm (allen key / hex; torque 45Nm)

En ik zat wat te mijmeren over hoeveel zin het nu eigenlijk heeft om de olie in delen te vervangen, en met 3x herhalen kom je toch een heel eind.
Er zit (ongeveer) 6 liter in het systeem bij mijn weten. Misschien iets meer, soms lees je 7. Maar goed, zeg even 6 voor makkelijk rekenen.
Er komt 2,5-3 liter uit bij aftappen van de bak, dus zeg maar zo'n beetje de helft.
Dus ervan uitgaande dat het vuil evenredig verdeeld is over alle atf komt bij aftappen van de bak dus ongeveer 50% van de vervuiling mee. Dat vul je vervolgens aan met schone olie, dus die 50% vervuiling verdeeld zich weer over 100% olie. Die laat je goed mengen door een paar dagen rijden (op engelstalige fora zegt men dat dat beter werkt dan even door de versnellingen schakelen en direct weer aftappen, zoals VolvoSweden het doet in de video), dan tap je dan weer af, dus komt weer 50% van de vervuiling mee, en dan is nog 25% van de originele vervuiling in de bak. Dat herhaal je nog eens, waarmee je weer de helft van de overgebleven vervuiling weghaalt, dus na 3x aftappen en vullen van 3 liter heb je in theorie nog 12,5% of ongeveer 1/8 van de originele vervuiling en oude ATF over. Dat is een significante verbetering, en het risico op vastgekoekte vervuiling ineens losspoelen door 100% nieuwe olie is daarmee ook verminderd.

Het niveau 100% juist zetten volgens vida procedure (atf tussen 50 en 60 graden, wordt pas bereikt na 25 minuten stationair draaien, dan level plug losdraaien bij draaiende motor en surplus laten uitlekken) doe je alleen bij de laatste keer, de eerste twee drain&fill vul je gewoon de hoeveelheid bij die je hebt afgetapt en hergebruik je de ring&o-ring, als het heel iets lekt maakt niet zoveel uit en dan ben je de eerste twee keer rap klaar.

Heeft dat enige logica of is dat 'overthinking' van een leek :-)



🙋‍ ... werkt prima deze methode. De nieuwe olie heeft 'dopes' die reinigend werken en bij de 2e en 3e drain mee afvoeren.

Ik heb destijds voor Febi Bilstein gekozen omdat zei de enige waren die de OEM spec's per mail bevestigden obv VIN en '3 jaar herstelgarantie' garandeerden.

https://www.febi.com/nl/kwaliteit/3/
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 12.02.2024 - 12:13  ·  #10
Ik heb de Aisin Premium ATF 6 besteld: https://www.aisinaftermarket.e…ion-fluid/ . Voldoet aan de juiste spec JWS3309 en is "T-4 type fluid" en van de fabrikant van de bak, dus lijkt me een zekere keus. Komt eind deze week binnen dus hopelijk komend weekend al eens een eerste drain&fill doen.
ShahV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 12.02.2024 - 20:25  ·  #11
Goeie keuze!
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1827
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 12.02.2024 - 21:45  ·  #12
Mooie manier van uitleggen heb jij Bolbo. Op de eoa manier leest dat steeds erg prettig en verhelderend.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 14.02.2024 - 11:38  ·  #13
@MTE bedankt voor het compliment! Ik ben meestal te lang van stof, maar goed, wel duidelijk hoop ik.

Ik heb een beetje pijn in mijn achterste... ik ben er nog niet uit of dat is omdat ik net van mijn stoel ben gevallen van de prijzen van die paar ringetjes (die ik toch maar bij Volvo besteld heb... geen tijd om goedkopere alternatieven te zoeken), of door het gevoel flink genomen te worden door Volvo... prijzen van de lokale Volvo dealer hier in de buurt... zullen in NL niet minder zijn neem ik aan.

1. Metalen ringetje aftapplug: Volvo 30713220. €8,60 + btw
2. Pakking vulplug (rubber of metaal, dat weet ik niet): Volvo 30735186. €5,60+btw
3. Rubber O-ringetje level-plug: Volvo 1233068. €5,60+btw

OK, ik snap dat er meer bij komt kijken dan de materiaalkost, het moet ook opgeslagen, geadministreerd, verscheept, verhandeld etc. worden, maar toch... €23,95 incl. BTW voor 3 ringetjes is toch van de pot gerukt?

Trouwens, ook nog even gevraagd naar de Volvo prijs voor de atf (ref. 1161640), voor 4 liter is dat €82 + btw. (€99 incl btw = €24,80 per liter) Daarvan heb je er dan eigenlijk 3 nodig om het goed te doen. Dat is ongeveer 3x zo duur als de atf van Aisin zelf...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 17.02.2024 - 09:10  ·  #14
Zo. Gisteravond de 1e wissel gedaan, qua klus niks meer dan de motoroliewissel, alleen moet je wat preciezer uitmeten. En ik had een schone opvangbak gekocht voor het geval ik de oude olie er weer (deels) in zou moeten doen bij problemen. Proefrit gemaakt van 10km gemengde wegen en er is zeker wat verbetering merkbaar, pakt iets sneller de versnellingen, en ietsje soepeler.
Er kwam 4,2 liter uit! Dat was meer dan ik verwacht had. Auto stond wel iets achterover, met de voorwielen op 2 dikke steigerplanken zodat ik er onder kon.
Dat ook weer gevuld en ik denk dat ik het dus maar bij 2 wissels laat, dan zet ik hem de volgende keer netjes op niveau volgens procedure.
Atf lichtbruin, zat zeker nog een rood tintje aan (foto volgt nog) en rook niet verbrand, dus dat viel alleszins mee.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ATF wissel: wat is wijsheid?

 · 
Posted: 16.03.2024 - 18:32  ·  #15
Vandaag een eind gebreid aan dit draadje. Van de week de 2e atf (nee autocorrect, niet wtf) wissel gedaan, en vandaag netjes volgens procedure op niveau gezet: auto horizontaal, na doorschakelen alle versnellingen, atf op 50 graden Celsius mbv VIDA, plugje uitgedraaid en kwam toch zo'n 400ml uit denk ik.
Teller gereset, deze kan weer 60k km vooruit!

Edit: net ritje gemaakt van 70km bochten, en schakelt echt beter, dus eer van m'n werk! Dat juist op niveau zetten is dus ook wel echt belangrijk voor optimaal schakelgedrag.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0