Autmotische koplampen uitzetten?

elevating
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Autmotische koplampen uitzetten?

· 
Posted: 28.09.2018 - 11:06  ·  #16
Huh? Als je aan de auto werkt zonder draaiende motor zet je m toch op stadslicht? Bij mij kan dat gewoon.

Dat van die hendel vasthouden is best logisch, op de gewone stand kun je niet per ongeluk je groot licht aan zetten. Stukje veiligheid. Ik vind het een super systeem waar Volvo al jarenlang voorop loopt op de rest, zelfs de wet die nu pas wakker begint te worden met deels verlichting die altijd moet werken.
Thijs
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 28.09.2018 - 11:33  ·  #17
Quote door Barto

Waarom zou je dat willen?

Geen toegevoegde waarde en ik wil de koplampen gewoon kunnen uitzetten als ik dat wil. En als het klopt dat de levensduur van Xenon-lampen mede bepaalt wordt door het aantal keer 'aangaan', dan is dat mooi meegenomen.
Barto
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 28.09.2018 - 11:34  ·  #18
Ok, duidelijk verhaal: Als jullie klussen aan de auto willen jullie het contact kunnen omdraaien zonder dat de verlichting aangaat.

Aan de andere kant is het ook wel wat The Falco zegt: In Zweden is het advies (verplichting) om altijd met verlichting aan te rijden.
Dat heeft te maken met het klimaat daar en daarbij de soms wisselende kwaliteit van zicht.

Dat doe ik ook: ik rijd altijd met verlichting aan. Ook in de zomer en bij goed daglicht. Dat doe ik al sinds ik in mijn eerste auto rijd. Ogen van de medeweggebruikers zoeken altijd naar licht/ verlichting. Dat gaat deels onbewust. Het gevolg is dat anderen jou al een paar keer gezien hebben (in de verte als tegenligger of in de spiegels als achteropkomend verkeer) en dus beter zullen anticiperen. Sinds ik motor rijd en kleine spiegels heb (ja ik draai ook als een uil mijn hoofd 360 graden :P ) zie ik auto's met verlichting aan veel beter.

Met verlichting aan word je tot 80% beter gezien. Vandaar mij vraag: waarom zou je je verlichting willen uitzetten? Maar duidelijk verhaal.
Thijs
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 28.09.2018 - 11:46  ·  #19
Rij ook altijd met verlichting aan. Is een automatisme; draai sleutel om, motor slaat aan, linkerhand naar lichtschakelaar. Maar ik wil uiteindelijk toch zelf bepalen of ik het licht uit kan zetten.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 28.09.2018 - 11:58  ·  #20
Quote door Thijs

Quote door Barto

Waarom zou je dat willen?

Geen toegevoegde waarde en ik wil de koplampen gewoon kunnen uitzetten als ik dat wil. En als het klopt dat de levensduur van Xenon-lampen mede bepaalt wordt door het aantal keer 'aangaan', dan is dat mooi meegenomen.

vooral als deze €60 per stuk kosten
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.09.2018 - 12:56  ·  #21
Ik heb met de CFE plus nu daglichtafhankelijke verlichting, werkt super. Ook nog een optie dus...
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 28.09.2018 - 13:54  ·  #22
Quote door elevating

Huh? Als je aan de auto werkt zonder draaiende motor zet je m toch op stadslicht? Bij mij kan dat gewoon.

En die dan vervolgens vergeten uit te zetten.. stadslicht blijft daarentegen wel branden zonder contact.
Gebruik het wel is als een van de dimlichten het begeven heeft (overdag dan), maar omdat ik de schakelaar normaal gesproken niet aanraak vergeet ik het doorgaans weer uit te zetten.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 29.09.2018 - 10:22  ·  #23
Quote door M95

In VIDA kan je instellen dat de lichten uit staan op 0. Ik weet echter niet of dit met alle bouwjaren kan.

Dat kan volgens mijn wel bij de modellen tot 2007. Bij de nieuwste generatie kan dat niet, tenminste, ik heb het nergens kunnen vinden in Vida. Mijn auto is een Scandinavische versie, daar staat de verlichting altijd aan in stand 0 en werkt het grootlicht ook (inclusief de extra pitten die op de grille kunnen). Mijn vrouw wilde expliciet een auto met verlichting die altijd brandt dus hier ga ik niets aan veranderen. :) Doordat de V70 vanaf 2008 een startknop heeft gaat de xenon niet branden zonder dat de motor loopt, tenzij je de startknop lang indrukt zonder ingetrapte koppeling. Als ik met Vida ga klooien zet ik de schakelaar daarom op 1 (parkeerlicht), dan gaat de xenon niet aan.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 52
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: 10.10.2018 - 08:13  ·  #24
Quote door OttoV

Ik heb met de CFE plus nu daglichtafhankelijke verlichting, werkt super. Ook nog een optie dus...

Klinkt nuttig, zit dat in alle modellen of is dat weer een optie? (Ik neem aan dat hiervoor een licht sensor aanwezig moet zijn)
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.10.2018 - 12:37  ·  #25
Volgens mij werkt dit alleen als de verlichting daadwerkelijk uitgaat als je de knop op 0 zet, maar ik heb hier de CFE-installer niet bij de hand om 't te checken. Misschien weet 1 van de andere forummers dit uit z'n hoofd?
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 21:52  ·  #26
met vida kun je het uitzetten dat als de schakelaar op 0 staat de koplampen ook uit staan (tot 2007 model volgens mij) met een cfe kun je dan bv instellen dat dan alleen overdag de mistlampen onder branden of niet en dat de koplampen automatisch aangaan als het donker is dan hoef je dus niet er aan te denken om de schakelaar om te zetten bij donker
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 52
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: 25.10.2018 - 06:44  ·  #27
Quote door Dimitri1970

met vida kun je het uitzetten dat als de schakelaar op 0 staat de koplampen ook uit staan (tot 2007 model volgens mij) met een cfe kun je dan bv instellen dat dan alleen overdag de mistlampen onder branden of niet en dat de koplampen automatisch aangaan als het donker is dan hoef je dus niet er aan te denken om de schakelaar om te zetten bij donker

Dit is een nuttige functie, al ben ik er met de 740's al aan gewend dat de lichten altijd aan staan. Soms is het echter wel handig dat uit ook echt uit is. Bij de 7/9 moest je dan de lichtschakelaar ergens tussen 0 en stadslicht balanceren. Werkte prima. De CFE+ zou dan de lampen aan mogen doen zodra het donkerder wordt.
ChrisMe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 27.10.2018 - 16:25  ·  #28
Quote door brinkie

Quote door M95

In VIDA kan je instellen dat de lichten uit staan op 0. Ik weet echter niet of dit met alle bouwjaren kan.

Dat kan volgens mijn wel bij de modellen tot 2007. Bij de nieuwste generatie kan dat niet, tenminste, ik heb het nergens kunnen vinden in Vida. Mijn auto is een Scandinavische versie, daar staat de verlichting altijd aan in stand 0 en werkt het grootlicht ook (inclusief de extra pitten die op de grille kunnen). Mijn vrouw wilde expliciet een auto met verlichting die altijd brandt dus hier ga ik niets aan veranderen. :) Doordat de V70 vanaf 2008 een startknop heeft gaat de xenon niet branden zonder dat de motor loopt, tenzij je de startknop lang indrukt zonder ingetrapte koppeling. Als ik met Vida ga klooien zet ik de schakelaar daarom op 1 (parkeerlicht), dan gaat de xenon niet aan.

Je bent niet de enige met zo'n vrouw :-)

Selected quotes for multi-quoting:   0