Auto start moeilijk of pas na herhaaldelijk proberen

V70 1999 2.5 Benzine

heinmachielse
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Auto start moeilijk of pas na herhaaldelijk proberen

· 
Posted: 18.10.2017 - 13:46  ·  #1
Beste leden,

Sinds zaterdag (na bezoekje wasstraat) heeft mijn V70 1999 2.5 Benzine moeite met starten.

De klachten begonnen als volgt: bij wegrijden wasstraat sloeg motor af (hij kwam niet op toeren/ hij draaide niet meer stationair). Na uur op wegenwacht gewacht te hebben deed de auto het weer als bij een wonder. Auto met Vida uitgelezen en geen foutcodes. Motor was droog, dus geen storing door lekkage. Gisteren bij starten weer hetzelfde: auto slaat aan maar blijft niet stationair (en slaat dus weer af). Op dashboard verschijnen het acculampje en het olielampje.

Bij 1 of 2 x proberen slaat hij wel aan maar daarvoor haperen en trillen

Ra ra ,, wat kan dit zijn? Mijn vermoeden is brandstoffilter? Of stationair regelaar? Of iets anders???

Wie heeft dit probleem met zijn 'classic' ook wel eens meegemaakt of wie kan mij richting een oorzaak/oplossing leiden?

Groet,
Hein
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Auto start moeilijk of pas na herhaaldelijk proberen

· 
Posted: 18.10.2017 - 17:03  ·  #2
Ik zou eerst de basics nakijken: accu, oliepeil, filters (in dit geval vooral brandstof- en luchtfilter). De V70N diesel heeft 2 brandstoffilters, een onder de tank en 1 bij de motor, ik weet niet of dat bij die van jou ook zo is. En ook de ontstekingscomponenten. Zal niet toevallig zijn dat er afgelopen nacht een steenmarter je bougiekabels oid heeft aangeknaagd. Je zou niet de eerste zijn.

Kan ook EVAP zijn, zoek maar eens op die term. Ik weet niet of jouw motor dat heeft. Als dat niet goed wordt afgeregeld dan krijgt de motor bij starten niet de juiste brandstof. EVAP is een soort tankje dat de brandstofdampen uit de tank afvangt en naar de motor leidt tijdens het starten, maar als de terugslagklep daarin niet goed opent of afsluit krijgt de motor niet de juiste hoeveelheid brandstof. Ik ken het systeem niet goed maar heb wel eens zoiets gelezen.

Of tankontluchting probleem, dan trekt de motor de tank vacuum als er geen lucht de tank in kan terwijl er wel brandstof wordt uitgezogen. Treedt meestal op na het tanken (tankdop eraf geweest) dus niet direct logisch dat dit je probleem zou zijn, maar zou kunnen.
heinmachielse
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2017 - 12:37  ·  #3
Beste Bolbo,

Accu, oliepeil, bougies (incl kabels) etc gecheckt. Ik ga vanmiddag poging wagen om brandstoffilter te doen. Ik heb benzinemotor dus dat is er (als ik het goed heb) maar 1 die vrij eenvoudig te bereiken is aan de onderkant. Verder kwam ik op het forum nog iets tegen over de antenne ring. De klachten die hier beschreven waren komen ook overeen met mijn problemen. Wordt dus ook toegevoegd aan actielijstje.

EVAP ga ik googlen, weet niet wat dat is. Dank voor de tips en oplossingsrichtingen voor zover.

Mocht ik het euvel opgelost hebben laat ik even weten wat het was.

Groet,
Hein
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 19.10.2017 - 13:02  ·  #4
...
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 19.10.2017 - 13:10  ·  #5
Kijk ook even naar je drukventiel van de tank voor de benzinefilter. Die was een keer lek bij mijne en gaf hetzelfde euvel
heinmachielse
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2017 - 11:57  ·  #6
Hallo allemaal,

Het 'lek' is boven. Na grondig zoekwerk blijkt het elektronisch gasklephuis de boosdoener. Ik heb deze in het verleden alles gereinigd maar is nu echt naar de vaantjes!

Bedankt allemaal voor jullie input!

Groet,
Hein
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 25.10.2017 - 16:48  ·  #7
Een V70 2.5 uit 1999 heeft toch nog geen elektronisch gasklephuis of vergis ik mij?
Ik dacht dat er bij de V70 classic alleen een elektronisch gasklephuis is gemonteerd op de latere bouwjaren en dan bij de 2.4 20v motoren (dezelfde als in een V70N).
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 25.10.2017 - 18:26  ·  #8
Klopt.
Alleen kan een auto uit 1999 wel degelijk een modeljaar 2000 zijn en die hebben dit wel.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.10.2017 - 07:10  ·  #9
Geld ook voor de turbo blokken, zodra de V70 classic al canbus is uitgevoerd en je hem met Vida moet uitlezen, tref je ook een ETM aan. Grofweg gezegd vanaf '99-'00.

Selected quotes for multi-quoting:   0