auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 
 
 
 
 
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 189
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 · 
Posted: 24.03.2024 - 20:06  ·  #16
Heb het gevonden hoor. De ene was automaat en de ander handgeschakeld. Moet beter lezen, haha.

Afijn; ik heb besteld; twee SKF aandrijfassen inclusief lager, borgringen, bak keringen en bakolie. Gelijk de versnellingsbaksteun, startmotor en een oliewissel meegenomen. Al met al €820. Krijg ik nog wel €50 van terug als ik de oude startmotor terugstuur.

Dus best een flinke beurt. Maar bij de garage ben je zo het dubbele kwijt.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1517
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 · 
Posted: 24.03.2024 - 22:45  ·  #17
Ik hoop dat je hiermee de oorzaak gevonden hebt.
Als ik zo lees heb je al best veel onderdelen vervangen zonder dat je de het probleem verholpen hebt.
"Fire the parts canon" kan een dure zaak worden.

Ik doe zelf nooit de aanname dat banden en wielen in orde zijn omdat de bandenboer dat zegt.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 189
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 · 
Posted: 25.03.2024 - 16:25  ·  #18
Quote door Vogel

Ik hoop dat je hiermee de oorzaak gevonden hebt.
Als ik zo lees heb je al best veel onderdelen vervangen zonder dat je de het probleem verholpen hebt.
"Fire the parts canon" kan een dure zaak worden.

Ik doe zelf nooit de aanname dat banden en wielen in orde zijn omdat de bandenboer dat zegt.



Ja dat is een dure hobby, maarja dan weet je ook weer wat er allemaal gedaan is. Kan gelukkig een hoop zelf, dat scheelt.

Ik doe die aanname normaal ook niet zo snel, maar het was met die andere wielen ook zo. Dus ik zoek het daar niet direct.

Overigens doet hij nu ook bonken met naar links sturen, aan de linkerkant. Iets wat ik wel frappant vind want ik zou zweren dat ik de put rechts had geraakt..
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 189
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 · 
Posted: 02.04.2024 - 20:06  ·  #19
Ik heb hier inmiddels een kleine update voor;

Teruggegaan naar de garage en het zat inderdaad in de wielen. Ze zijn allemaal opnieuw gebalanceerd en van elk wiel was nog wat te corrigeren. Uit de voorkant lijkt het te zijn verdwenen maar aan de achterkant hobbelt het nog een beetje. Dit is het verhaal van de garage;

'' We hebben geen speling kunnen vinden op welk onderdeel dan ook, alles lijkt in orde. Elk wiel had een correctie op het balanceren. De voorwielen zijn goed maar van achteren zijn de naafgaten zijn uitgesleten en daardoor is het wiel niet te centreren ''. Na een dag nadenken vind ik het vrij bijzonder.

De eerste keer dat ze erop zaten hadden ze de wielen zonder centreerringen gemonteerd. Kon ik wel mee rijden zeiden ze. Acht kilometer mee gereden en hobbelde zomaar uit de auto. Dus weer terug gebracht en oude wielen eronder. Ze hebben toen aluminium vulringen gedraaid en een week later de wielen eronder gezet. Toen dus bovenstaande problemen.

Ik begin te twijfelen of dit allemaal wel goed gegaan is. Zouden de wielbouten geen optater gehad hebben van het rijden zonder centreerringen? Ik vind het raar dat aan de achterkant ineens twee uitgesleten naafgaten zouden zitten. Dat ze ook de banden en wielen willenkeurig monteren en dan ineens per toeval twee defecte wielen aan de achteras gemonteerd worden.

Ik ben voornemens om gewoon kunststof centreerringen en tien nieuwe wielbouten te bestellen. Dan zelf de boel eraf trekken, opmeten, schoonmaken (ga twijfelen of dit ook wel gebeurd is) en dan weer opnieuw te monteren. Kost €50 en de nieuwe wielbouten zijn ook nooit weg. Dus effectief zet ik €20 op het spel.

Voordat ik dat ga doen wil ik graag jullie ongezouten mening en ervaringen hierover horen. Ik vind het raar dat als je naaf 65,1 is, het naafgat 67,1 met een 2mm vulring dat er dan nog steeds zoveel ruimte is dat je gaat hobbelen.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1517
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 · 
Posted: 03.04.2024 - 03:20  ·  #20
De wet van Vogel blijkt weer eens van toepassing: "het zijn de wielen/banden. En zegt men van niet, dan toch."
Verbazingwekkend , maar vele monteurs zijn gewoon niet niet zo heel goed in hun werk.
Dat is waarom de goede monteurs nooit een gebrek aan klanten krijgen.

Ik kan ernaast zitten, maar volgens mij zijn centreerringen effectief tijdens het het rijden niet perse nodig. Maar ze zijn essentieel bij het monteren van het wiel.
De moeren zijn conisch en in combinatie met 5x 140Nm aan druk en dus wrijving worden die wielen (in principe) wel op hun plaats gehouden als ze eenmaal gemonteerd zijn.

Dat uitgelubberde naafgat kan wel een handicap vormen. Wanneer er aan één zijde geen druk is, wordt recht monteren natuurlijk lastiger.
Maar om eerlijk te zijn hecht ik niet zo veel waarde aan de opmerkingen van deze monteur.

Het begint bij de basis:
- is de velg recht
- is het oppervlak tussen de naaf en de velg schoon (en vooral rond dat naafgat)
- hoe groot is de hoogteslag in een band (want geen band is perfect rond)

Een band die echt niet rond is, kun je balanceren zoveel je wil, maar blijft altijd hobbelen.
Afhankelijk van je portemonnee en hoeveel energie je erin wil steken, kun je teruggaan naar deze monteur tot dat laatste wiel ook perfect is...desnoods met een andere band.
Of als je geen zin erin hebt, kun je ook je verlies nemen en direct naar een goede bandenfluisteraar gaan.
Een band een stukje draaien om de velg kan (schijnbaar) een heel stuk uitmaken, door de imperfecties van band en de imperfecties van de velg voor elkaar te laten werken ipv tegen elkaar. (is me verteld)
Er is vast hier iemand die je een goede bandenspecialist in je regio kan aanraden.

Als blijkt dat dat uitgelubberde naafgat echt een probleem is, dan zal je daar wat aan moeten doen.
Ik kan me voorstellen dat een velgenspecialist het gat een mm uitdraait op de draaibank en je dikkere centreerring geeft.

Zelf zou ik het geld voor wielmoeren in mijn zak houden. Andere centreerringen...tja het zijn de kosten niet, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt.
Niet geschoten is altijd mis en als die van dezelfde monteur komt...

Schoonmaken en meten kost niets, dus daar zou ik beginnen
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 189
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 · 
Posted: 12.04.2024 - 17:16  ·  #21
Daar ben ik weer.

Na het monteren van kunststof centreerringen was het al minder, nog niet helemaal over, maar minder. Toch maar naar een andere bandenboer gegaan. Eentje die zich alleen maar bezig houd met banden en velgen. De uitkomst was ronduit schokkend. Op 1 velg zat 120 gram lood en moest nog 45 gram hebben. Na het afsteken van de 120 gram moest ie nog steeds 45 gram hebben. Deze dus geplaatst en daarna in orde. Ook op de andere velgen zat of veel te veel lood, of totaal verkeerd.

De auto is nu weer trillingsvrij. Wielen waren recht en naafgaten waren ook goed.

Best absurd, kom al jaren bij de garage waar ze hebben lopen klooien. Altijd goed geweest, nooit problemen maar ik kom er na dit niet meer.
The Demon
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 58
Berichten: 95
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 · 
Posted: 12.04.2024 - 17:20  ·  #22
Mijn oude garage had een bordje staan met de tekst: "Ontevreden? Blijf niet kwaad weg, maar kom boos terug!"
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1517
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 · 
Posted: 12.04.2024 - 19:04  ·  #23
Mooi dat het opgelost is.
Helaas wordt mijn gebrekkige vertrouwen in de mensheid weer eens bevestigd. Stiekem zou ik liever ongelijk krijgen.

Quote

Mijn oude garage had een bordje staan met de tekst: "Ontevreden? Blijf niet kwaad weg, maar kom boos terug!"

Goeie slogan, maar de praktijk is dat de meerderheid van de klanten daar toch geen zin in heeft.
Hoewel zo'n bordje wel helpt, want je geeft aan dat je open staat voor kritiek en graag je foutjes ook echt oplost.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 · 
Posted: 17.04.2024 - 15:00  ·  #24
zo heb ik afgelopen zondag een familielid meegeholpen met zn bandenwissel. Op sommige van z'n winterbanden zat op 4(!) aparte plekken flinke strippen plaklood... Ik heb hem geadviseerd om die wielen maar eens langs een bandenboer te brengen voor fatsoenlijk balanceren, want zoveel plaklood op zoveel verschillende plekken slaat nergens op.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 · 
Posted: 17.04.2024 - 17:33  ·  #25
Quote door Vogel

Mooi dat het opgelost is.
Helaas wordt mijn gebrekkige vertrouwen in de mensheid weer eens bevestigd. Stiekem zou ik liever ongelijk krijgen.

Quote

Mijn oude garage had een bordje staan met de tekst: "Ontevreden? Blijf niet kwaad weg, maar kom boos terug!"

Goeie slogan, maar de praktijk is dat de meerderheid van de klanten daar toch geen zin in heeft.
Hoewel zo'n bordje wel helpt, want je geeft aan dat je open staat voor kritiek en graag je foutjes ook echt oplost.



Het valt mij op dat garages eigenlijk nog maar ZEER zelden hun eigen werk controleren door bijv een korte proefrit te maken. Zeker als een klant met de "trilling" klacht is binnen gekomen. Betaal zelf liever iets meer maar dat het ook in 1 keer goed is dan aanspraak te moeten maken op garantie... Hun tijd moet de klant betalen, maar wie betaalt de tijd van de klant als deze moet terug komen..


@ het Schaap,
heb het al vaker gezien dat bij een nieuwe banden wissel men het oude lood vrolijk laat zitten. Ga je er dan met je neus boven op staan en verzoekt clean te beginnen kijken ze je aan met een blik "maakt toch niets uit ?"
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 · 
Posted: 18.04.2024 - 08:25  ·  #26
Quote door MTE

Quote door Vogel

Mooi dat het opgelost is.
Helaas wordt mijn gebrekkige vertrouwen in de mensheid weer eens bevestigd. Stiekem zou ik liever ongelijk krijgen.

Quote

Mijn oude garage had een bordje staan met de tekst: "Ontevreden? Blijf niet kwaad weg, maar kom boos terug!"

Goeie slogan, maar de praktijk is dat de meerderheid van de klanten daar toch geen zin in heeft.
Hoewel zo'n bordje wel helpt, want je geeft aan dat je open staat voor kritiek en graag je foutjes ook echt oplost.



Het valt mij op dat garages eigenlijk nog maar ZEER zelden hun eigen werk controleren door bijv een korte proefrit te maken. Zeker als een klant met de "trilling" klacht is binnen gekomen. Betaal zelf liever iets meer maar dat het ook in 1 keer goed is dan aanspraak te moeten maken op garantie... Hun tijd moet de klant betalen, maar wie betaalt de tijd van de klant als deze moet terug komen..


@ het Schaap,
heb het al vaker gezien dat bij een nieuwe banden wissel men het oude lood vrolijk laat zitten. Ga je er dan met je neus boven op staan en verzoekt clean te beginnen kijken ze je aan met een blik "maakt toch niets uit ?"

tja, de kwaliteit van het werk bij garage's laat wat mij betreft ook vaak te wensen over. Voornamelijk dat, en op de 2e plaats de kostenbesparing, is de reden dat ik het liefste zelf zo veel mogelijk reparaties/onderhoud doe met kwaliteitsmateriaal, dan weet ik tenminste dat het goed zit (ik rijd er tenslotte elke dag in, de monteur niet). En als er dan toch dingen zijn waar ik het gereedschap, de tijd of de kunde niet voor heb, dan moet ie maar naar de specialist (maar dan controleer ik het werk wel nog zelf).

Wat betreft het bandenlood; ik snap ergens ook wel dat als er een setje smerige velgen binnenkomt bij een bandenboer, dat ze die niet eerst helemaal gaan schoonmaken.... maar netjes en goed werk is anders.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 189
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: auto trilt tussen de 80 en 110 km per uur bij deellast

 · 
Posted: 18.04.2024 - 18:50  ·  #27
Quote door MTE

Quote door Vogel

Mooi dat het opgelost is.
Helaas wordt mijn gebrekkige vertrouwen in de mensheid weer eens bevestigd. Stiekem zou ik liever ongelijk krijgen.

Quote

Mijn oude garage had een bordje staan met de tekst: "Ontevreden? Blijf niet kwaad weg, maar kom boos terug!"

Goeie slogan, maar de praktijk is dat de meerderheid van de klanten daar toch geen zin in heeft.
Hoewel zo'n bordje wel helpt, want je geeft aan dat je open staat voor kritiek en graag je foutjes ook echt oplost.



Het valt mij op dat garages eigenlijk nog maar ZEER zelden hun eigen werk controleren door bijv een korte proefrit te maken. Zeker als een klant met de "trilling" klacht is binnen gekomen. Betaal zelf liever iets meer maar dat het ook in 1 keer goed is dan aanspraak te moeten maken op garantie... Hun tijd moet de klant betalen, maar wie betaalt de tijd van de klant als deze moet terug komen..


@ het Schaap,
heb het al vaker gezien dat bij een nieuwe banden wissel men het oude lood vrolijk laat zitten. Ga je er dan met je neus boven op staan en verzoekt clean te beginnen kijken ze je aan met een blik "maakt toch niets uit ?"


Ja precies, wie gaat mijn tijd betalen? Ik ben blij dat het opgelost is en dan is het klaar. Wil ik er niet nog meer tijd in steken.

Het is een garagebedrijf die groot is geworden door banden en velgen. Echter zijn ze naar verluid hun banden specialisten kwijt geraakt en zijn er vooral monteurs voor terug gekomen. Daar is op zich niets mis mee maar dan moet je wel kwaliteit blijven leveren of stoppen met het leveren van bepaalde diensten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0