Auto verkopen? Wat zou die waard zijn?

S60 2007 D5 GT6

IanM
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Auto verkopen? Wat zou die waard zijn?

· 
Posted: 21.08.2020 - 11:10  ·  #1
Hi,

Van de week van mijn werkgever bericht gehad dat we, zodra de hele Covid toestand achter de rug hebben, 40-50% thuis gaan werken. ik werk 40 uur. Dus 5 dagen per week.
Zal zo'n beetje voor de helft van het op kantoor werkend personeel in Nederland wel gelden dacht ik zo. Voor deze hele toestand was dat bij mijn werkgever niet eens een optie. Thuiswerken 'nee dat kon niet'. Er werken ongeveer 7000 man bij ons.

Nu zit ik dus met een auto op de stoep die geld staat te verbranden. Ik kom al maanden nauwelijks op kantoor. Ww vergoeding is vanaf dag 1 geschrapt.
Normaal reed ik alleen al aan ww km's zo'n 14000 per jaar (x 19cent = 2660,- wat straks wordt gehalveerd). In totaal rond de 25 tot 27000km. Een diesel zoals ik nu heb is eigenlijk veel te duur straks voor de km's die overblijven. Nu ben ik ongetwijfeld niet de enige met dit issue.

Maar wat nu? Verkopen?
Het is een S60 D5 automaat van 2007 met net aan 240.000 op de klok. Werkelijk AL het onderhoud is gedaan. Waaronder afgelopen 12 maanden nog de gehele ophanging voorzijde, alle motorsteunen, filters, schokbrekers achterzijde, set banden, bak gespoeld, ALLE remmerij, airco. Interieur ziet er ook smetteloos uit. Dit heeft ook serieuze centen gekost.
Alles werkt, geen 1 mankement of foutmelding.

Ze staan zo rond de 3250 op MP te koop als ik kijk naar vergelijkbare S60's (en dat zijn er heel weinig). Waarvan ik overigens niet weet of die in dezelfde staat van onderhoud zijn. Verkopen levert enorm verlies op. Hoewel de auto gewoon dit onderhoud ook nodig had, is dat gewoon weggegooid geld als ik de auto nu verkoop.

Wat nu? Wat zouden jullie doen?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

Re: Auto verkopen? Wat zou die waar zijn?

· 
Posted: 21.08.2020 - 11:26  ·  #2
Ik zou een berekeningetje maken wat je maandelijks meer kwijt zou zijn tov een benzineversie als je je d5 zou houden en bijv. 15k per jaar maakt.
Je zult zien dat dat niet zo heel veel is, misschien maar een paar tientjes op maandbasis.
En daarvoor rijd je in een perfecte auto waarnaar je voorlopig geen omkijken meer hebt.
Veel mensen redeneren altijd dat je geen diesel moet rijden als het niet uit kan. Maar het hoeft niet altijd uit te kunnen toch?
Je kunt ook bewust kiezen voor de power/koppel van een D5, de enorme actieradius of misschien heb je wel een caravan.
En als laatste, die hogere maandelijkse lasten merk je op den duur niet meer. Wel de duurdere en meer frequentere tankbeurten mocht je een benzine aanschaffen.
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 11:43  ·  #3
inderdaad gezien je recente investering in de auto en lage km stand zou ik zeker nog door rijden.
Bij de aanschaf van een andere (evt) benzine zal, als je voor een gebruikte gaat, ook geïnvesteerd moeten worden in wat achterstallig onderhoud.
ikbat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 12:09  ·  #4
Mijn visie,

Je hebt een mooie auto, met onderhoud tot in de puntjes.

De vraagprijzen op mp, dat zijn nog niet de verkoopprijs.
Daar gaat ook nog wat vanaf.
En helemaal diesel in deze tijd. Het aanbod is op het moment vele malen hoger dan de vraag. En dit zal door de verschillende oorzaken (dieselban. Minder rijden ivm thuiswerken en ga zo maar door) ook niet aantrekken denk ik.

Als je het verlies optelt van de verkoop van deze auto, de meerprijs van een benzine. En dan hebben we het nog niet over onverwachte kosten/inhalen onderhoud. Dan denk ik dat je voor dat bedag al heel wat jaartjes de extra mrb kunt gaan betalen
henry classic v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Re: Auto verkopen? Wat zou die waard zijn?

· 
Posted: 21.08.2020 - 12:45  ·  #5
...ben het helemaal met Ikbat eens

Heb al eens een soort overzichtje gemaakt, is gebaseerd op brandstofkosten en wegenbelasting
....dat is wat je namelijk altijd betaald om te kunnen rijden zonder de kosten van onderhoud etc.
Het resultaat zal je dan wel aanspreken...

* de brandstofprijzen zijn misschien niet helemaal actueel maar zal in uitkomst weinig verschil maken

staat een fout in, dieselprijs is dezelfde als benzine, klopt dus niet

verschil tussen diesel en benzine is ong. €0,30 p/ltr
Komt neer op resp. €269,= en €538,= brandstofkosten minder voor diesel
Laat wel zien dat diesel ondanks de hogere wegenbelasting nog steeds voordeliger is
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 12:52  ·  #6
Als je met 1,70 tekent wel ja ...
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 13:00  ·  #7
je ziet iig dat benzine en diesel elkaar niet veel ontlopen bij relatieve lage kilometrages.
lpg is wel duidelijk goedkoper, maar heeft wel enkele nadelen die je wel of niet wilt/kunt accepteren.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 13:07  ·  #8
Quote door Klaasw

...yep, zie 't, excuus

Laat wel zien dat diesel ondanks de hogere wegenbelasting nog steeds voordeliger is
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 13:18  ·  #9
Ik heb op dit moment het zelfde.
Door de corona maak ik veel minder kilometers dan voorheen.
Toen moeders overleed idemdito.
Ik rij nu op Lpg met een lpg installatie van ik denk 4 jaar oud.

En ik denk dat 10K km momenteel nog heen ruim genomen is.
Veel in de auto gestopt qua uitgaven.

Maar verkopen kost ook weer geld.
Blijft lastig.

Ik zou in de diesel blijven rijden als je de 12K km wel haalt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 13:23  ·  #10
Quote door henry classic v70

Quote door Klaasw

...yep, zie 't, excuus

Vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Een diesel schrijft veel harder af en blijft veel minder waard (zeker een oudere diesel is eigenlijk onverkoopbaar). Verder heb ik het idee dat het onderhoud van een wat oudere diesel duurder is.
Verbruik van 1:10 is ook redelijk pessimistisch. Ik zit rond de 1:11 met mijn S80 2.5T automaat en heb een redelijk zware rechtervoet, en rij vrij veel korte stukken. Wellicht dat een V70 wat onzuiniger is door de minder gunstige vorm van de carrosserie :P
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 13:27  ·  #11
Mijn 2.4 T met kleine stukken rijd op lpg 1 op 8 en dat is het echt.
Op langere afstanden 1 op 11
IanM
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 14:07  ·  #12
Dan ben ik redelijk snel overtuigd. Dan blijf ik hier lekker in doorrijden.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 16:22  ·  #13
Quote door [-Tom-]

Quote door henry classic v70

Quote door Klaasw

...yep, zie 't, excuus

Vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Een diesel schrijft veel harder af en blijft veel minder waard (zeker een oudere diesel is eigenlijk onverkoopbaar). Verder heb ik het idee dat het onderhoud van een wat oudere diesel duurder is.
Verbruik van 1:10 is ook redelijk pessimistisch. Ik zit rond de 1:11 met mijn S80 2.5T automaat en heb een redelijk zware rechtervoet, en rij vrij veel korte stukken. Wellicht dat een V70 wat onzuiniger is door de minder gunstige vorm van de carrosserie :P

Daarom heb ik er ook bij gezet dat dit overzichtje alleen de brandstofkosten en wegenbelasting beschrijft
Zo heb je wel een globaal overzicht wat het verschil kan zijn tussen benzine/LPG/diesel, de vergelijking klopt dan wel

...en dat er 1:11 wordt gereden op benzine of wellicht 1:15 met een diesel etc. is iets wat een ieder zelf moet uitrekenen
henry classic v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 16:24  ·  #14
Quote door IanM

Dan ben ik redelijk snel overtuigd. Dan blijf ik hier lekker in doorrijden.

Groot gelijk :-)
JulietKilo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 16:28  ·  #15
Het is maar net wat je je wil veroorloven t.a.v. je "liefde" voor je huidige auto.
Een lastige beslissing. Als jij geniet van je auto en je er veel ingestoken hebt, lekker houden als je het kan betalen.

Aan de andere kant kan je goedkoper rijden / stil laten staan, als je een andere auto zou rijden. Als je weer een Volvo wil, is LPG of benzine natuurlijk een optie, maar dit scheelt wellicht niet veel t.o.v. nu. Zuinige modellen zijn wellicht de nieuwere Volvo's, maar dat is prijzig wellicht en je mist je 5 cilinder wellicht.

Ik heb net zelf een V70 2.4 benzine ingeruild tegen een Mitsubishi Space Star (nieuw model) 1.0 benzine, dit scheelt 1000 euro in het jaar voor alleen wegenbelasting en verzekering (brandstof niet meegerekend. Dan heb je een idee qua benzine. Voor mij verdient die auto zich terug, t.o.v. het houden van de V70 2.4.

Dit is echter de 2e auto, de V70R gaat absoluut niet weg, hierdoor is de keuze voor mij gemakkelijker.

Advies: Als je geniet van je auto, is dit geld waard en mag je meerekenen in je som, hoeveel kan alleen jij bepalen.

Selected quotes for multi-quoting:   0