Auto wil niet meer starten (draait wel rond) - anti skid service vereist

Frank_V70n_25T_AWD
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

Auto wil niet meer starten (draait wel rond) - anti skid service vereist

· 
Posted: 17.03.2025 - 21:38  ·  #1
Hallo,
Misschien kan iemand helpen met het volgende probleem. Ik heb een een V70 2.5T AWD waarvan de motor niet meer wil starten. Startmotor draait wel rond maar motor slaat niet aan. In het display staat "anti skid service vereist".

Mijn vrouw wilde laatst 's ochtends wegrijden, de motor liep normaal, ze zet de auto in D en draait aan het stuur om van ons oprit weg te rijden. De motor valt stil en wil sindsdien niet meer starten en laat een melding zien van "anti skid service vereist".

Enige tijd terug een soortgelijk probleem gehad waarbij de auto is afgesleept naar mijn garage in het dorp. Deze heeft mij altijd prima geholpen met mechanische zaken maar gaf al aan dit soort storingen niet zijn expertise is. Hij dacht aan vocht in de CEM en heeft deze gedemonteerd en gecontroleerd. Geen sporen van vocht. E.e.a. teruggemonteerd en de auto liep weer, tot voor kort hetzelfde probleem optrad.

Heb ooit VIDA in een Virtual Box geinstalleerd en kan het volgende uitlezen (zie bijlage). Moet nog uitzoeken hoe ik een bijlage kan toevoegen.

Heeft iemand dit probleem ook ervaren en is er misschien iemand in de omgeving Deventer die zou kunnen helpen dit probleem op te lossen?

Groet, Frank
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Tim Post
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Auto wil niet meer starten (draait wel rond) - anti skid service vereist

· 
Posted: 17.03.2025 - 22:15  ·  #2
Het wil nogal eens gebeuren dat de sleutelcodes niet meer in de cem staan, kan je in vida checken volgens mij. ETS kan dat herstellen. Het is sowieso verstandig de auto aan vida te hangen voor diagnose
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 17.03.2025 - 22:17  ·  #3
Edit, zie nu de foutcodes. Heb je alles al eens gewist? Wat komt er dan terug?
Frank_V70n_25T_AWD
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.03.2025 - 14:54  ·  #4
Na een erase start de auto en staan er 2 meldingen.

Na mijn vorige garagebezoek duurde het ongeveer 2 weken voordat de storing zich weer liet zien. De meldingen van die storingen staan in mijn initiele post.

De angst is nu dat er weer een (ongelukkig) moment is dat de auto niet meer wil starten.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 19.03.2025 - 09:35  ·  #5
Staat de auto nu nog stil of start ie weer gewoon nadat je de storingen gewist hebt?
fkruis
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.03.2025 - 11:23  ·  #6
Deze codes geven aan dat gedurende het fout moment de verwachte canbus data anders was als verwacht. (lees corrupt)
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 19.03.2025 - 11:23  ·  #7
Dat zijn geen spannende fouten. Heb je al eens gekeken in wat voor staat de accu is?
Frank_V70n_25T_AWD
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.03.2025 - 11:51  ·  #8
Accu controle nog niet gedaan. Kan ik health status meten met volt meter bij accu in "rust"?
Kan corrupte CAN bus data hiermee te maken hebben en resulteren in het beschreven gedrag?

Auto rijdt weer na het wissen van de storingen. Het is nu 2x voorgekomen dat er een situatie is waarbij de motor kort loopt en daarna uitgaat. Alle startpogingen daarna lukken niet meer (startmotor gaat rond maar motor slaat niet aan) en de auto geeft een melding van anti-skid-service vereist.

Als dit thuis gebeurt is het vervelend en kan ik nu zelf de storingen wissen maar heb ook reeds 1x de auto moeten laten afslepen omdat ik niet standaard een laptop met Vida bij mij heb om de codes te wissen ;-).

Ben zelf geen expert op dit vlak maar wat zorgt ervoor dat de motor afslaat kort nadat deze is gestart? Geven de storing codes uit mijn initiele post een indicatie wat dit gedrag kan veroorzaken? Is het de startblokkering die dit doet of een andere module?

Ik lees op het forum ook problemen met de sleepring die een fout signaal kan afgeven, maar geen idee of dit gelinkt kan worden aan dit probleem.

Ik gok dat enkele storingen een gevolg zijn van een andere storing, maar weet niet goed hoe je dat kunt zien in Vida (als dat al mogelijk is).

Hopelijk overvraag ik niet..........
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 19.03.2025 - 11:58  ·  #9
Over het algemeen ga ik bij miscommunictie tussen modules ook richting spanningsdip en accu/dynamo denken. Helemaal als veel modules elkaar even kwijt zijn en je in Vida veel storingen te zien krijgt die je niet kan linken aan motor uitval.
Of daar de motor van uitvalt... gevolg van niet meer werken van 1 module kan zoiets vast doen.
Sleepring heeft daar geen invloed op. Eerder CEM, TCM, ECM, die dingen.

Er loopt nog een topic over niet willen starten en antennering van de startonderbreker.
fkruis
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.03.2025 - 12:12  ·  #10
Quote door Frank_V70n_25T_AWD

Accu controle nog niet gedaan. Kan ik health status meten met volt meter bij accu in "rust"?
Kan corrupte CAN bus data hiermee te maken hebben en resulteren in het beschreven gedrag?

Het uitvallen van je auto is het gevolg van onjuiste data op de canbus.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 19.03.2025 - 21:17  ·  #11
en die zijn waarschijnlijk/mogelijk het gevolg van een zwakke accu. tijdens/ net na het starten is de spanning waarschijnlijk nog laag en verzorgt alle hiermee de vele storingen. was het misschien wat extra koud buiten?
Je kunt met een bleutooth dongle (ELM327 ong 10 euro)) en torque(app) de spanning uitlezen en eventuele storingen onderweg wissen.
Frank_V70n_25T_AWD
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.03.2025 - 22:16  ·  #12
Dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn. Accu is 5 jaar oud, we rijden veel korte afstanden, het had inderdaad gevroren en van beide voorstoelen stond de stoelverwarming ook nog aan. Dat is dan misschien too much op dat moment.

Selected quotes for multi-quoting:   0