Blade, Polter, Poika – dé Volvo specialist voor mij
Het verhaal van een S80 2.5T uit 2003.
Zakelijk reed ik een jaartje of twee in een Renault Twingo – let wel de Paris Initiale 16v editie . Datzelfde jaar liep de fotografie business erg goed; wilde wel een upgrade – ook voor de lange ritten door het land. Ik herinnerde dat mijn overbuurman – toen ik nog thuis woonde – als hoofdverkoper bij Baars Hoofddorp de eerste 850 in Nederland mocht proefrijden. En je raad het al, wie zat er op de achterbank met 200km/h langs het Zijkanaal C bij Spaarndam? ‘Ik’, zei de gek. Hieruit ontstond een soort van liefde voor die hoekige bakken uit Zweden. Deze liefde werd extra gevoed door de introductie van de S80 in de jaren-’90. Die lijn van de achterlichten en doorlopend naar de neus/grill vind ik tijdloos. Dus dan maar opzoek naar een S80 youngtimer.
Vele mooie verhalen van particuliere verkopers later, dan toch maar eens naar een dealer: immers de tijd begon te dringen, want de Twingo was APK-technisch een total loss. Een zwarte 2.5T met LPI (100 Liter tank) in het zwart met mooie Oak Arena interieur. Door de dealer aldaar aangeprezen als pareltje. Normaliter zetten ze deze oudere auto’s door naar de opkopers; deze was echter te mooi onderhouden door hunzelf. Je komt dan helaas wel in een roes bij aanschaf; maar zag de mannen in de werkplaats direct een APK doen en die was zonder opmerkingen. Tijdens rijden wel wat naar rechts trekken, maar dat kan gewoon uitlijnen verhelpen (al zei de verkoper dat het ook aan bandenspanning kon liggen). Toen had er al een lampje moeten gaan branden….
Ik uit Raalte (herleid zelf maar welke toko het was) naar huis. En toen begon het met deze auto van de eerste eigenaar met 369K km op de teller.
Lokale Haarlemse oud-Volvo Svala monteur die voor zichzelf was begonnen in de arm genomen: hier een lijstje van zaken die ik ook aan de verkoper had teruggekoppeld. Tuurlijk, ik zal ook best een mate van onderzoekplicht gehad hebben, maar dit was een Volvo dealer…
Zo dat was het wel zo een beetje…
Of toch niet. Stationair ging hij steeds slechter lopen. Volvo Svala vond niks, mijn Haarlemse Volvo monteur met 25 jaar Svala ervaring vond niks. Dan maar zelf naar Van der Bilt Gasservice en met hun een inlaatrevisie gedaan en zelf besloten om maar de 5 stuks witte Vaille LPI injectoren te laten doen. Valse luchtprobleem en stationair weer top lopen. Ondertussen bij Autrans – wat een vaklui – de automaat maar laten doen. Er was veel stuk en/of verbrand… Pareltje volgens de Raaltenaren…
Na al dit gesleutel en veel al ook op goed geluk geklooi van diversen, besloten om Poika maar eens te vragen alles langs te lopen. Immers, velen van jullie hebben goede ervaringen met hem.
Gebeld en direct afspraak gemaakt voor na zijn vakantie; je merkt meteen een liefhebber en een techneut in één aan de lijn te hebben.
Wat opvalt bij aankomst is de enorm geordende en cleane werkplaats. Even kennisgemaakt en de auto op de brug.
Na 10 minuutjes op de brug en het advies/oordeel was daar:
Afspraak gemaakt en voor bijna nop een leenauto. Auto klaar op de afgesproken tijd en heerlijk rijden weer.
De volgende afspraken inzake: achterschokdempers, raamgeleiders, Xenon ballasten en stelmotors werden even zo goed en snel afgehandeld.
Wat ook het mooie van Poika is, is dat hij als je belt met een vraag of een storing (die hij kan uitlezen) altijd kijkt of je niet snel even kan langskomen om met VIDA de boel uit te lezen.
Kortom, aan mijn auto komt geen ander setje handen meer dan de zijnen.
Thanks Poika, groet van een erg tevreden S80 rijder.
Het verhaal van een S80 2.5T uit 2003.
Zakelijk reed ik een jaartje of twee in een Renault Twingo – let wel de Paris Initiale 16v editie . Datzelfde jaar liep de fotografie business erg goed; wilde wel een upgrade – ook voor de lange ritten door het land. Ik herinnerde dat mijn overbuurman – toen ik nog thuis woonde – als hoofdverkoper bij Baars Hoofddorp de eerste 850 in Nederland mocht proefrijden. En je raad het al, wie zat er op de achterbank met 200km/h langs het Zijkanaal C bij Spaarndam? ‘Ik’, zei de gek. Hieruit ontstond een soort van liefde voor die hoekige bakken uit Zweden. Deze liefde werd extra gevoed door de introductie van de S80 in de jaren-’90. Die lijn van de achterlichten en doorlopend naar de neus/grill vind ik tijdloos. Dus dan maar opzoek naar een S80 youngtimer.
Vele mooie verhalen van particuliere verkopers later, dan toch maar eens naar een dealer: immers de tijd begon te dringen, want de Twingo was APK-technisch een total loss. Een zwarte 2.5T met LPI (100 Liter tank) in het zwart met mooie Oak Arena interieur. Door de dealer aldaar aangeprezen als pareltje. Normaliter zetten ze deze oudere auto’s door naar de opkopers; deze was echter te mooi onderhouden door hunzelf. Je komt dan helaas wel in een roes bij aanschaf; maar zag de mannen in de werkplaats direct een APK doen en die was zonder opmerkingen. Tijdens rijden wel wat naar rechts trekken, maar dat kan gewoon uitlijnen verhelpen (al zei de verkoper dat het ook aan bandenspanning kon liggen). Toen had er al een lampje moeten gaan branden….
Ik uit Raalte (herleid zelf maar welke toko het was) naar huis. En toen begon het met deze auto van de eerste eigenaar met 369K km op de teller.
Lokale Haarlemse oud-Volvo Svala monteur die voor zichzelf was begonnen in de arm genomen: hier een lijstje van zaken die ik ook aan de verkoper had teruggekoppeld. Tuurlijk, ik zal ook best een mate van onderzoekplicht gehad hebben, maar dit was een Volvo dealer…
- Bougies zijn op: eentje is er zelf doorgeslagen naar het porselein. Een wonder dat hij nog heel was en niet in de cilinder is gevallen;
- De Flash lube LPGsmering is kurkdroog. U zegt onderhoud te doen aan ook de simpele zaken als LPI systeem – immers de LPG pomp heeft uw garage zelf vervangen; NB niet dat flashlube op basis van vacuüm werkt bij een LPT…
- Er zitten vier verschillende banden onder; waarvan er twee zomerbanden zijn en de andere twee te ver gecupte all-seasons zijn (je verwacht het niet, en stom dus ook niet gezien);
- De schijfremmen zijn eigenlijk gewoon door: kans op kromtrekken is erg hoog(niks geen melding/aandachtspunt op APK formulier;
- De remvloeistof bevat teveel water en vormt een remdrukgevaar;
- De accu van 90A blijkt nagenoeg dood te zijn: bleek achteraf ook uit de laatste vervangingsdatum;
- De automaat was nooit geflushed of überhaupt voorzien van nieuwe olie (en bevatte een substantie waarvan de flusher (TP Powerflush) aangaf dat hij blij was deze er überhaupt nog uit te krijgen;
- Motorolie van dit pareltje was zo vies dat hij al veel eerder dan moment van verkoop vervangen had moeten worden;
- De mij beloofde complete historie heb ik tot op heden nog steeds niet mogen ontvangen, en
- De auto had nog een Interpol signalering openstaan. Iets waarvan de Shell meneer (eerste en enige eigenaar) dan wel de verkoper mij over had kunnen/moeten informeren. Nu werd ik om 1u ’s nachts staande gehouden door de KLPD.
Zo dat was het wel zo een beetje…
Of toch niet. Stationair ging hij steeds slechter lopen. Volvo Svala vond niks, mijn Haarlemse Volvo monteur met 25 jaar Svala ervaring vond niks. Dan maar zelf naar Van der Bilt Gasservice en met hun een inlaatrevisie gedaan en zelf besloten om maar de 5 stuks witte Vaille LPI injectoren te laten doen. Valse luchtprobleem en stationair weer top lopen. Ondertussen bij Autrans – wat een vaklui – de automaat maar laten doen. Er was veel stuk en/of verbrand… Pareltje volgens de Raaltenaren…
Na al dit gesleutel en veel al ook op goed geluk geklooi van diversen, besloten om Poika maar eens te vragen alles langs te lopen. Immers, velen van jullie hebben goede ervaringen met hem.
Gebeld en direct afspraak gemaakt voor na zijn vakantie; je merkt meteen een liefhebber en een techneut in één aan de lijn te hebben.
Wat opvalt bij aankomst is de enorm geordende en cleane werkplaats. Even kennisgemaakt en de auto op de brug.
Na 10 minuutjes op de brug en het advies/oordeel was daar:
- Alles inzake de VVT’s schreeuwde om vervanging; Trok de solenoïdes los en zei: ‘kijk, nu loopt ie mooier toch? “
- De rubbers aan de achterste stabilisatorstangen waren door;
- Scheur in turboslang inlaatzijde;
- Advies 1: carterpanafdichtringen (mooi scrabble woord) zijn bekend euvel en toch wel snel laten vervangen;
- Advies 2: waarom zijn je schijven en blokken voor vervangen met deze wat kromme wielnaven? Nu krijg je onregelmatig afgesleten schijven en wobbelig remgedrag;
- Leuk feitje: “o ja, en je hebt een standkachel, wist je dat?”
Afspraak gemaakt en voor bijna nop een leenauto. Auto klaar op de afgesproken tijd en heerlijk rijden weer.
De volgende afspraken inzake: achterschokdempers, raamgeleiders, Xenon ballasten en stelmotors werden even zo goed en snel afgehandeld.
Wat ook het mooie van Poika is, is dat hij als je belt met een vraag of een storing (die hij kan uitlezen) altijd kijkt of je niet snel even kan langskomen om met VIDA de boel uit te lezen.
Kortom, aan mijn auto komt geen ander setje handen meer dan de zijnen.
Thanks Poika, groet van een erg tevreden S80 rijder.