Op zich kan het inderdaad nit zo heel veel kwaad, behalve als je de rem niet echt goed aantrapt en de schijven constant een beetje lopen te wrikken aan je remblokken (hoor je vaak licht kraken als je de rem wat losser laat). Daar slijten je blokken nl. zo hard van, maar dat gaat bij een automaat toch veel sneller als bij een handbak omdat je die ook veel mooier en vaker kunt laten remmen op de motor. Bij een automaat moeten de remmen daar veel werk van overnemen.
De automaat is en visco-koppeling en bij stilstand in 'D' zal die toch altijd wat blijven slippen (wat normaal is overigens). Als dit bij hoge temperauren heel lang duurt, kan de olie dus wat warmer worden, maar zal in de regel ook wel meevallen.
Toch zet ik de automaat in N als ik van tevoren weet dat ik langer stil sta, b.v. als ik een verkeerslicht nader en hij net op rood springt, dan weet je al dat je de volle tijd staat te wachten. Maar dit doe ik niet echt met het oogmerk om slijtage te voorkomen of te beperken, maar ook gewoon omdat ik het prettiger vind om niet zo lang m'n poot op de rem te hoeven drukken. Bovendien bespaart de echte hollander dan ook weer een paar cent op de levensduur van je remlichten....