Een defecte b4 servo cover kan je na demontage duidelijk zien. De ring ligt los, of een aantal puntlasjes zijn los gekomen. Hierdoor kan er niet goed en snel oliedruk opgebouwd worden. De b4 servo heeft effect op de remband van de 3e versnelling.
We zijn inmiddels 3000 km verder, gaat best snel na een weekje in Frankrijk... Wat mij opviel is dat de fut boven de 180 er wel uit is. Langzaam kruipt de teller naar de 200, om uiteindelijk bij 210 (205 op de TomTom) te stoppen :noidea: :noidea: Man, mijn oude trouwe 850 (170 pk) deed 211 op de TomTom...
Ook deed de kickdown het de ene keer wel en andere keer niet. Ik heb het gevoel dat er wat vermogen in de bak "achterblijft". Ik weet geen andere manier van omschrijven. Auto loopt motorisch super, zelfs een keer na een tank leeg gereden 1 op 12,8 gehaald... Heb het idee dat het schakelen beter kan, ook zit er gevoelsmatig te veel slip in de bak.
Ga nog een keer spoelen om er zeker van te zijn dat de olie schoon is. Dan maar weer eens verder kijken...
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:
Re: automaat bonkt wanneer naar R wordt geschakeld
Ook deed de kickdown het de ene keer wel en andere keer niet. Ik heb het gevoel dat er wat vermogen in de bak "achterblijft". Ik weet geen andere manier van omschrijven.
Ja, dit had ik al gelezen. Overigens schakelt de bak altijd met een bonk in zijn R, zowel bij warme als koude motor.
Wat mij verder nog opvalt is dat de auto bij gelijkblijvende snelheid soms meer toeren gaat maken, net alsof je gas geeft.
Ben er nog niet helemaal gelukkig mee, met deze spoeling.
Ik lees nu pas deze topic helemaal
Ik gok op de converter, gezien bovenstaande, en gezien de olie al weer zwart is icm je verhaal over frankrijk
dus mijn advies is ga langs bij een transmissiespecialist , garages hebben meestal de ballen verstand van automaten
Is het de converter dan ben je financieel de sigaar
Hele bak uit en inbouwen voor een andere converter
www.convertershop.nl
Nu snap ik hem ook even niet meer.
Ik dacht dat een koppelomvormer zo werkte: (even in peppie en kokkie taal) de koppelomvormer zorgt er voor dat de aandrijving op de wielenkomt. Netals bij de koppeling van een handbak. Dit werkt doormiddel van een aantal roterende schijven met schoepen die tegenelkaar in draaien. Door het stijgende motortoerental op de ingaande as gaan de schijven sneller draaien waardoor de druk hoger wordt in de omvormer. Hierdoor begint alles mee te draaien, en er min of meer een vaste verbinding ontstaat tussen motor en bak. De koppelomvormer zorgt er ook voor dat er altijd wel iets druk naar de bak gaat. (Hierdoor begint de auto te rijden wanneer je de rem los laat. ) ik dacht daarom dat slip niet op de koppelomvormer maar op de wriktieplaten in de bak zat. De koppelomvormer heeft in mijn beleving altijd wel iets slip. Door vieze atf en slijtage wordt de slip op de wriktieplaten erger waardoor warmte vrij komt die op zijn beurt weer zorgt voor extra vervuiling van de atf. Bij lockup dacht ik dat bedoeld werd dat de versnelling gelockt is. Dus een verbinding zonder slip. Met dit in gedachte snap ik de redenering niet dat het aan de omvormer moet liggen. De auto stopt zover ik begrijp in de 5e versnelling op 4500 toeren met versnellen. Is het niet zo dat het toetental dan verder moet stijgen en de snelheid gelijk moet blijven met slip of een probleem met de omvormer? Lijkt mij dat de auto gewoon begrenst is. Volgens mij heb ik dat hier ergens gelezen dat bijvoorbeeld veel duitse volvo's begrenst zijn op 115km/u. Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten . Snap gewoon de redenatie niet helemaal. Kunnen jullie misschien vertellen hoe jullie tot de conclusie komen van de omvormer? Vind de automaatbak gewoon erg interessant
De platen in de koppelomvormer slijten, net zoals dit bij een "normale koppelingsplaat het geval is, althans, daar komt het op neer.
De koppelomvormer op zichzelf gaat niet vaak kapot, vandaar dat deze ook te reviseren is.
Zo ziet een slechte plaat eruit;
Dat dunne spoortje is de grip, welke nog rest, niet veel meer dus.
Zo een goede;
Bij deze heb je grip op de volle breedte.
Gevoelsmatig heb je bij de onderste ook merkbaar meer PK's ter beschikking.
Hmm was de plaat inderdaad vergeten. Maar dan nog snap ik in het geval van de ts niet waarom hij op 4500 toeren blijft hangen. Die moet dan toch stijgen? Het gevoel van meer vermogen snap ik nu inderdaad wel. Doordat de plaat minder grip heeft, en dus moeilijker aangrijpt. Maar qua top zou dit niet veel mogen uitmaken. Tenminste dit kan volgens mij niet het toetental van de motor beperken. Toch? Lijkt mij dat dit door de motor of het management komt.