Automaat, drain & fill

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 18:38  ·  #31
Quote door Franksvolvo

Quote door Gerci

@EnnoE34: heb je de truc om je automaat te "ontleren" op pagina 14 van je pdf-je al uitgeprobeerd?


Welke pdf heb je het over....??? O-) O-)


Deze ?
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 19:31  ·  #32
Quote door Bigdog

Quote door Franksvolvo

Quote door Gerci

@EnnoE34: heb je de truc om je automaat te "ontleren" op pagina 14 van je pdf-je al uitgeprobeerd?

Welke pdf heb je het over....??? O-) O-)

Deze ?

... te laat, was al eerder dit antwoord op gekomen:
http://www.myvolvolibrary.info...0%20SN.pdf

Deze PDF, pagina 14. Maar ik vermoed dat een VIDA / DICE interface meer effectief is.
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 74
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 20:12  ·  #33
@greyline: natuurlijk is "hard"resetten via VIDA effectiever, maar dan moet je dat ofwel hebben ofwel via een dealer/garage kunnen laten doen. Je kunt altijd eerst proberen of "ontleren" help zonder hulpmiddelen of dat het geld kost, zoals in de pdf beschreven is.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 20:21  ·  #34
@Gerci

Het nadeel van de generatie Volvo's vanaf my 1996 is dat ze allemaal al erg electronisch geworden zijn. Een 1e generatie 850 tot en met fase 2 MY 1995 kon je mooi uitlezen via de "OBD" met stekkertjes en knipperende lampjes. Zo kon je ook veel foutcoudes weer resetten. Vanaf MY 1996 begon Volvo OBD achtige propriety interfaces te leveren die er uit zagen als OBD2 maar het niet waren. Zonder uitleesapparatuur was zo'n auto een ramp, dus telkens naar de dealer die voor deze wagens vaak een aparte hand held terminal ter beschikking heeft als ik me goed herinner.

Bij de S60 / V70N S80 oud is Volvo helemaal overgestapt op complexe electronica, en zonder bijbehorende uitleesapparatuur kun je mijns inziens niet veel meer doen, behalve de dealer wat rijker maken. Als je probeert zo veel mogelijk onderhoud zelf te doen, zo veel mogelijk diagnoses ook zelf uit te voeren dan kun je bijna niet meer zonder een OBD interface. In dit geval is een VIDA DICE interface natuurlijk het mooiste...al is een handheld appartaatje ook wel leuk....

Bij mijn vorige wagen (BMW uit begin jaren 90) was ik maar wat blij dat ik de beschikking had over een complete LPG interface voor de BRC Plug & Drive installatie. Als ik die niet had, dan had ik na elke modificatie / reparatie wel naar de LPG specialist gekund om de LPG installatie opnieuw af te stellen. Om die reden heb ik ook maar de knoop doorgehakt voor een VIDA Dice interface. En hopelijk gaat die me ook prima bevallen.
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 20:29  ·  #35
Ik heb een vida..

Alleen geen stekkers...
Hoe kom ik daar aan..
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 74
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 20:33  ·  #36
@EnnoE34: dat onze Volvo's allemaal veel electronischer zijn geworden is een fact of life ! dat houdt dus ook in dat je goed moet weten wat je doet als je zelf iets wilt veranderen in de software van alle computers die in onze huidige auto's zitten (zelfs als je een trekhaak monteert moet er ook een computer bij worden geinstalleerd). Dus geen probleem als je goed weet wat je doet en je alleen een reset uitvoert zoals bij de "service vereist" melding, maar je kunt een automaat ook flink naar de gallemiezen helpen als je probeert een mechanisch probleem met een andere software instelling te maskeren. Vraag het maar eens aan de automaatrevisiebedrijven.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 21:06  ·  #37
Ik ga er van uit dat met wat zoek en puzzelwerk er wel uit te komen is. Voor de LPG installatie heb ik de installatie instructies van de LPG installatie er bij gepakt. Met wat logisch nadenken en wat durf lukte het me uiteindelijk om zo'n installatie in +/- 30 minuten netjes opnieuw af te stellen.

Ik ga dus eerst beginnen met het opzoeken van de reset oil counter. Daarna maar eens kijken wat de bak verder gaat doen. En langzaam maar zeker moet het vast mogelijk zijn meer te doen met een VIDA / DICE interface. Het is alleen een "leerproces", waarbij je idd moet beseffen wat je aan het doen bent en wat er ook verkeerd kan gaan.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 21:17  ·  #38
Ik vind het wel echt iets voor jou ;-)
Ik denk dat je nog een hoop plezier aan Vida gaat beleven.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 22:42  ·  #39
Quote door Bigdog

Ik vind het wel echt iets voor jou ;-)
Ik denk dat je nog een hoop plezier aan Vida gaat beleven.


Ik hoop het ook, ook in mijn Carisma tijdperk heb ik reeds regelmatig VIDA gebruikt, om Volvo onderdelen te zoeken die ook op de Carisma passen.

Nu dus dadelijk leuk aan de gang met een uitlees interface. Er zal vast nog wel het een en andere naar boven komen. Ik vermoed dat mijn VVT Solenoid niet echt fris is....hij rammelt een beetje aldus een sleutelmaatje van me. Ik ben dus ook erg benieuwd naar wat VIDA voor me kan betekenen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 16.08.2012 - 21:56  ·  #40
Vandaag heb ik kunnen constateren dat de bak een stuk beter schakelde maar nog niet perfect. T.o.v. afgelopen dinsdag heb ik er 150cc ATF ingegooid. En in de wetenschap dat ie zaterdag avond onderaan het nivo hot stond en met ietsje minder dan 100cc er al een flinke vooruitgang was qua schakelgedrag heb ik na de rit van vanmiddag besloten er voor de zekerheid nog 50cc in te gooien.

Ergo, bij een drain & fill sessie heb je een precieze maatbeker nodig om precies te kunnen meten hoeveel er precies uit de bak is gekomen. De 3 naar 2 downsshift / kickdown verloopt naar tevredenheid. Het schakelgedrag is ook naar tevredenheid, ik vind de auto alleen op de autosnelweg bij snelheden vanaf 130 km / uur moeilijk versnellen. Ik weet ook niet of ie dan nog makkelijk een kick-down doet.....of moet doen.

Verder, vind ik de auto tot 3000 toeren langzaam. Vanaf 3000 toeren vliegt ie er als een dolle van door. En ik begin om die reden te vermoeden dat het VVT systeem niet echt fris meer werkt. Het schakelen / flare / slip/ schokken is wat mij betreft opgelost. Wat nu dus rest is een reset en mogelijk opnieuw inleren van de bak.

Met 150cc extra pakt de bak ook gelijk goed op bij de koude start. Dus geen getreuzel. Gewoon een goed "connected" gevoel. In totaal is er bij deze drain & fill 3,45 Liter ATF ingegaan. En zal er dus wel iets van 3,3 liter uitgekomen zijn. Over 3 drain & fill sessies heb ik tot nu toe 10,15 liter ATF toegevoegd.

Hopelijk blijft het nu dus goed, en kan ik midden september bij de oliewissel voorlopig de laatste ATF oliewissel doen, om daarna bij elke oliewissel de ATF mee te verversen. Dit dan samen met een reset van de oil counter. Ik heb zojuist gelezen dat die oil counter bij houdt hoe vaak de olie temperatuur boven de 150 graden celcius is geweest.

Voor diegenen geinteresseerd in een leuke handleiding over de vervanging van het kleppenhuis + solenoids

http://www.v70xc.com/resources…-Notes.pdf

Bij deze. Een mooi verhaal, mooi gedocumenteerd met afbeeldingen. Ook een goede instructie hoe de adaptie uit te voeren. Interessant.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 21.08.2012 - 16:59  ·  #41
Ik heb vandaag de adaptie gereset en de fluid counter gereset. Het was eigenlijk makkelijk om dit uit te voeren.

Nu maar eens kijken wanneer ik de bak totaal opnieuw kan inleren. Voorlopig houd ik het hierbij.
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 21.08.2012 - 17:10  ·  #42
via vida?
Of andere reset??
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 21.08.2012 - 17:23  ·  #43
Quote door Franksvolvo
via vida?
Of andere reset??


... gaat alleen met VIDA + DICE (bij een van de forumleden), zie topic.php?t=3519
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 21.08.2012 - 20:54  ·  #44
Quote door Franksvolvo

via vida?
Of andere reset??


Via de gisteren door mij opgehaalde DICE interface. De Dice interface maakt het controlleren van het olienivo ook erg makkelijk. Je kunt de ATF olie temperatuur tot op de graad nauwkeuring aflezen. En dan weet je in ieder geval bij welke temperatuur je gecontrolleerd hebt, volgens VIDA zou dit in het ideaalgeval bij 80 graden celius moeten zijn.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 22.08.2012 - 12:55  ·  #45
Quote door Franksvolvo

Quote door Gerci

@franksvolvo: de letterlijke vertaling:
De TCM heeft soms vele kilometers nodig om aan te passen. Als je geen toegang hebt tot VIDA/VADIS kun je het volgende proberen:
1.Rij de auto vooruit in "D" met ca. 8 km/h en rem voorzichtig af tot stilstand. Herhaal dit minimaal 10 keer.
2. Met de motor in stationair toerental en je voet op de rem, schakel van "N" naar "D". Wacht 30 seconden en laat de rem los.Herhaal dit tien keer.
Als bovenstaande het probleem niet opheft heb je toch VIDA/VADIS nodig om het adaptatieproces te resetten. Maar wees je ervan bewust dat de TCM (bakcomputer) constant aan het aanpassen is dus geen schakelbeweging is in detail hetzelfde als de vorige.

Dankje !!!!

Maar had ik het toch begrepen dat ik het niet snap....

1 hoeveel km/ hoe lang, 8 km per uur rijden ??
2 ik sta in D als ik rijdend tot stilstand kom. dus dan terug naar n en dan weer naar d?
3 Moeten 1 en 2 achter elkaar/of gelijktijdig?
4 hoe lang moet ik de rem los laten [ bij stap 2 ? ]

En last bud not least..
Ik heb van Gery geleerd, dat hij de momenten ook op moet slaan..
Minstens 1 minuut stilstaan en niets doen.....

Dus is deze manier echt wel wat?
Of is dit een broodje aap??
:-/ :-/ :-/ :-/

Want als het werkt lijkt het me wel wat.
Zodat je hem weer ff kunt resetten....
Maar ja...

@Franksvolvo
Ik zou via VIDA de bakadaptie laten resetten, zorgen dat je olie op het juiste nivo staat en als het nog niet gedaan is de teller van de olie ook te resetten als er nieuwe olie in zit. Dit gaat veel sneller dan bovenstaande procedures proberen uit te voeren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0