Automaat, drain & fill

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 01.09.2012 - 22:05  ·  #46
Ik ben nu bijna een maand verder sinds de derde drain en fill. Het begint de goede kant op te gaan. Het is in ieder geval niet meer zo dat de bak weer structureel slechter begint te schakelen na +/- 3000 km sinds de D&F oliewissel en dat lijkt me een goed teken. Bij de eerste twee D&F sessies ging de bak na 2000 km weer slechter schakelen. Dat is dus nu niet meer het geval. Het lijkt me een goed teken.

De bak begint ihb na de reset van de adaptie en de olie teller steeds sneller te schakelen. In ieder geval geen geaarzel meer en de kick-down gaat ook steeds beter. Mijn gevoel zegt dat een volgende oliewissel ergens over 3 weken mag plaats vinden en dan i.c.m. het opnieuw resetten van de bak. Ik vermoed dat inmiddels al veel rommel uit de bak is losgekomen (gezien de kleur van de olie) en dat veel langer wachten met een volgende Drain & Fill niet verstandig is.

Ik heb zojuist het verhaal over spoelen bij varioclean mogen lezen, en eigenlijk begin ik steeds meer tot de conclusie te komen dat het niet zo zeer het spoelen is maar veel meer het vullen van de bak met schone (sterk reinigende) olie wat er voor zorgt dat alles weer een beetje begint te werken zoals het hoort. Zeker bij de oudere bakken (2000 / 2001) zit het voornaamste probleem echt in het kleppenblok zo is mijn indruk. En zolang de bak niet schoon is, loop je elk moment weer de kans dat de bak in de problemen raakt en dan draait het vooral om het kleppenblok wat vol komt te zitten met viezigheid met als gevolg dat de bak beroerd begint te schakelen en of zelfs te slippen.

De afgelopen weken heb ik zo nu en dan handmatig geschakeld tussen 3,4 en D. Dat brengt telkens een verbetering als je de bak daarna in D zet.
De progressie van het functioneren van de bak is wat mij betreft voldoende om aan te nemen dat het waarschijnlijk wel verder de goede kant op zal gaan. Dit jaar misschien dus nog twee keer de ATF olie verversen, en dan heb ik in totaal 18 liter ATF door de bak gespoeld over een periode van +/- 20000 km.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 06.09.2012 - 17:36  ·  #47
Vandaag had ik de eerste grote test voor de versnellingsbak :-) .

Aanhanger, met redelijk wat gewicht er in. En rijden. Van slip was weinig te merken. In het begin was ik wat angstig / huiverig. Gaandeweg (3e ritje met een half kuubje zand in de aanhanger) begreep ik dat de bak eigenlijk gewoon werkte zoals ie hoort te werken. Geen moeilijk gedoe, gewoon doen wat ie moest doen.

Wel was te merken dat de bak met dit soort vrachten achter je auto er wat meer aan mag trekken. De koelventilator stond na de motor uitgezet te hebben lekker na te koelen. Maar dat was dan ook het enige wat opviel vandaag. De olietemperatuur zal wel wat hoger geworden zijn...maar lijkt me niet meer dan normaal.

Ik begin dan ook langzaam maar zeker overtuigd te raken dat de methode D&F bij mijn in ieder geval heeft gebracht wat ik gehoopt had. En, dit is dan ook volledig in overeenstemming met adviezen / ervaringen op veelal engelstalige sites.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 26.09.2012 - 11:08  ·  #48
Quote door Gouwe

Ik onderschat niks, maar denk dat de verhouding vuile t.o.v. schone olie nu drastisch is veranderd in het voordeel van schone olie. Als hij met de drab die er uit kwam nog schakelt dan zal hij dat ook wel blijven doen met loskomende vervuiling in de schone olie.
Ik heb jouw verhaal ook met belangstelling gelezen, maar vind het nogal omslachtig en voor zover ik begrijp van je met niet al te best resultaat tot nu toe.


De resultaten na de laatste D&F (ergens 2 maand geleden) en de reset van de bak zijn wat mij betreft (zeker na de vakantierit van 3500 km) bevredigend. Ik heb gisteren de olie bekeken welke aan de peilstok zit, niet echt bruin van kleur meer een rode gloed. Dat lijkt me op zich ook al een goed teken.

Het schokken wat met name bij lagere versnellingen waar te nemen is zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door een gare onderste (moment) motorsteun. Dat ding wat onder aan de bak vast zit en loopt tot aan het subframe.

De reinigende werking van verse ATF i.c.m. het loskomen van het vuil zorgt op dit moment mijns inziens voor het soms ietwat grillige gedrag van de bak. Maar dat is volgens mij categorie "mieren neukerij". Verder lees ik op voornamelijk buitenlandse sites dat lockup in 3 en 4 makkelijker wordt vastgehouden als de pook in 3 dan wel 4 staat. Dus de vraag die bij mij steeds meer opkomt, is het zo ontworpen? Of is de bak niet goed meer. Ik neig steeds meer naar "het is zo ontworpen".

Voorlopig doe ik financieel even rustig aan. En zolang de bak goed schakelt, is elke 30 EUR aan olie voor de bak wat mij betreft nutteloos. Dat betekent dat ik bij de a.s. motoroliewissel ook de bak olie meeneem. Dat wordt echter niet voor midden november. Tegen die tijd is het +/- 13500 km geleden dat er 4 liter verse ATF olie is ingegaan.

Als laatste, het feit dat de bak ook normaal blijft werken na een lange dag van km's maken, betekent dat de bak zelf nog in redelijke conditie is. Ook bij koude motor begint de bak streeds makkelijker te werken. Mogelijk dat de eigenschappen van EUROL daar een positieve bijdrage aan beginnen te leveren. Viscositeitswaarde bij 40 graden celcius ligt namelijk onder de 30, waar vergelijkbare producten een waarde hebben richting 34.

Omslachtig, ik vind het leuk en blijf het leuk vinden dat je met beperkte middelen uiteindelijk een redelijk eind kunt komen voor +/- 1/3 van de prijs van een professional. En wat mij betreft, resultaten uit het verleden zorgen er voor dat ik met goede moed ook bij de S60 ben begonnen aan de Drain & Fill activiteit. Alleen ging er bij een 850 goedkope Dexron II olie in (iets van 5 EUR per liter) en voor de S60 gaat er dus iets geavanceerde olie in de bak. En vanwege het adaptieve karakter kun je dit soort activiteiten niet meer uitvoeren zonder de beschikking / toegang te hebben tot bijvoorbeeld een Volvo DICE interface. Dat geldt niet alleen voor Volvo, maar voor veel auto's gebouwd na 2000.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 27.09.2012 - 22:38  ·  #49
Quote door EnnoE34

Omslachtig, ik vind het leuk en blijf het leuk vinden dat je met beperkte middelen uiteindelijk een redelijk eind kunt komen voor +/- 1/3 van de prijs van een professional. En wat mij betreft, resultaten uit het verleden zorgen er voor dat ik met goede moed ook bij de S60 ben begonnen aan de Drain & Fill activiteit. Alleen ging er bij een 850 goedkope Dexron II olie in (iets van 5 EUR per liter) en voor de S60 gaat er dus iets geavanceerde olie in de bak. En vanwege het adaptieve karakter kun je dit soort activiteiten niet meer uitvoeren zonder de beschikking / toegang te hebben tot bijvoorbeeld een Volvo DICE interface. Dat geldt niet alleen voor Volvo, maar voor veel auto's gebouwd na 2000.



Ik persoonlijk vind het omslachtig en of jij 66,66% bespaart hebt?
18 liter X 10 euro X 0,33333 = 545,- euro en dat heb ik er bij lange na niet voor betaald.
Ik denk dat je straks over 20.000 kilometer misschien 100 euro hebt bespaard en dat is 0,005 cent per kilometer. Het is dus maar net hoe je het bekijkt.
Als jij het leuk vindt, vind ik het goed. Als je maar lol hebt toch?
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 28.09.2012 - 04:04  ·  #50
zoals hij het gedaan heeft is het dan zeker duurder want gery slot bood mij een powerflush aan voor € 185
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 28.09.2012 - 04:55  ·  #51
Tot nu toe, 11 liter ATF van EUROL voor in totaal 110 EUR. Inkoopprijs van de EUROL 1100 ATF ligt ergens rond de 8 EUR.

En gezien er genoeg mensen zijn die uiteindelijk een 2e powerflush moeten laten doen om de bak goed werkend te krijgen en het feit dat ik een 2001 bak heb zegt iets in mij dat een 2e keer ook bij mij vast nodig was geweest.

Zoals ik het nu plan zal ik over een periode van +/- 40000 km idd 18 liter ATF gebruikt hebben. En over een periode van 100000 km zal dat rond de 29 liter ATF liggen. Qua kosten zou ik 3 powerflushes moeten doen en ik moet me wel heel sterk vergissen, maar dat is een stuk meer dan wat mij 29 liter ATF gaat kosten.

En deze redenering volgend, wat voor ATF olie geldt, geldt voor meer onderhoudsactiviteiten aan de auto of aan het huis. Ik vind en blijf vinden dat als je een klusje zelf kunt doen, dan is het het overwegen waard als de prijs van onderhoud daardoor significant daalt.

In het algemeen (zeg dus niets over powerflushing) geldt dat als ik voor elke reparatie naar een garage zou gaan dat ik betaal voor zowel de montage van de onderdelen als de winstmarge op het onderdeel (bovenop de inkoopprijs). Als ik zelf aan kom met een goedkoop ingekocht onderdeel wordt dat vaak niet geaccepteerd. De prijs qua materialen zou dan op de factuur vaak met 20-40% dalen. De verkregen korting bij de leverancier wordt (zo is mijn ervaring) vaak niet doorberekend naar de consument.

Met deze redenering in het achterhoofd ben ik dan ook erg terughoudend om een auto naar een specialist te brengen omdat je (in Nederland) in de meeste gevallen te veel moet betalen voor wat je uiteindelijk geleverd krijgt.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 28.09.2012 - 05:56  ·  #52
dat is dan inderdaad toch goedkoper! Gery Slot raad aan om de 80.000 km een powerflush!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 28.09.2012 - 18:56  ·  #53
Is goedkoper, maar is dat interessant ?
Het gaat om de werking en als je dit draadje vanaf het begin volgt, lees je dat er een fikse verbetering heeft plaatsgevonden.
Lange termijn zal uitwijzen welke methode beter is.
Voor beiden valt iets voor te zeggen, ongeacht de prijs.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 28.09.2012 - 22:17  ·  #54
inderdaad alleen vind ik het zelf doen nogal omslachtig! je moet er gewoon de tijd voor hebben, en dat hebben veel mensen niet!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 28.09.2012 - 22:35  ·  #55
Quote door EnnoE34

In het algemeen (zeg dus niets over powerflushing) geldt dat als ik voor elke reparatie naar een garage zou gaan dat ik betaal voor zowel de montage van de onderdelen als de winstmarge op het onderdeel (bovenop de inkoopprijs). Als ik zelf aan kom met een goedkoop ingekocht onderdeel wordt dat vaak niet geaccepteerd. De prijs qua materialen zou dan op de factuur vaak met 20-40% dalen. De verkregen korting bij de leverancier wordt (zo is mijn ervaring) vaak niet doorberekend naar de consument.

Met deze redenering in het achterhoofd ben ik dan ook erg terughoudend om een auto naar een specialist te brengen omdat je (in Nederland) in de meeste gevallen te veel moet betalen voor wat je uiteindelijk geleverd krijgt.


Deze redenering gaat uit van het principe, eigen tijd kost geen geld. Als eigen (vrije) tijd schaars is dan kan het mogelijk zijn dat dit soort klusjes idd beter / goedkoper door een specialist uitgevoerd kunnen worden.

Voor toekomstige drain & fill sessies heb ik wel besloten om een mooie RVS maatbeker te gaan zoeken. Dit om precies te kunnen meten hoeveel er nu daadwerkelijk uit de bak is gekomen bij het aftappen van de olie. En ja....het blijft wat gepiel, maar aan de andere kant wel leuk om het allemaal zelf uit te voeren.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 28.09.2012 - 22:42  ·  #56
ja lijkt me ook leuk om zelf te doen! maar dat is het probleem tijd! ik bedoel het niet negatief want ik geloof zeker wel dat het goed werkt!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 29.09.2012 - 20:04  ·  #57
Buiten tijd heb je nog een probleem, een werkplaats met een brug.
Als je deze ter beschikking hebt is het goed te doen, zonder wordt geknoei.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 30.09.2012 - 01:01  ·  #58
yep! maar daar heb ik wel een oplossing voor!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 30.09.2012 - 19:20  ·  #59
Vertel....
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 01.10.2012 - 08:50  ·  #60
kijk in mijn topic vliegende volvo!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0