@ennoe34
atf vervangen vinden wij inderdaad belangrijker dan spoelen. het meeste vuil in de bak is aangekoekt in de carterpan en aan de binnenzijde van de koppelomvormer op het gedeelte van de grote omtrek. Dit vuil of sludge gaat ook met spoelen met cleaner niet weg. Wel een groot voordeel van het spoelen is dat na het spoelen de bak wordt gevuld met nieuwe atf via de spoelmachine en er zo dus veel atf ververst kan worden.
Helemaal vervangen van de atf is bij de Volvo 5/6speed automaten zonder bakdemontage niet mogelijk. De koppelomvormer heeft geen drain plug, en de carterpan is ook niet demontabel met een uitneembaar filter zoals we allemaal weten ,als deelnemers aan dit forumdraadje, omdat de fabrikant de atf levensduur gelijk vond aan die van de auto. Alleen op omslachtige manier vervangt de dealer een klein gedeelte van de atf indien gewenst.
De zgn aftermarket spoelmachine, die op de in en uitgaande leidingen van de atf koeler kan worden gemonteerd, pompt wel na het doorspoelen de vervuilde atf incl. de reiniger weg met nieuwe atf. In een Volvo 5traps automaat wordt bv 15-12 liter nieuwe atf via de leing van de atf koeler naar het kleppenhuis de bak ingepomt. De nieuwe atf drukt de oude atf aan de andere kant via de leiding van de bak naar de atf koeler eruit.
Weliswaar mengt in de bak nieuwe met een beetje oude atf. Maar dit is met andere drain en fill methodes ook zo. Alleen wordt nu in een keer 12-15l naar binnen gepomt en kan op een gegeven moment bv na 12l worden gezien dat er geen vuile donkere atf meer uitkomt ,maar frisse rode atf , zodat de meeste oude atf dus wel uit het systeem gedrukt is.
Zonder te spoelen kunnen wij dus met de spoelmachine in de vulstand in een kwartiertje tijd met een overmaat aan nieuwe jws3309 spec atf de niet gewenste synthetische atf voor het grootste gedeelte uit de bak drukken. De kosten hiervan zijn dan maar ongeveer de helft van een normale bakspoeling met cleaner etc.. Daarna weer even atf teller op nul zetten en bak resetten/inleren.
Als het er om gaat de ongewenste synthetische atf van de vorige bakspoeling er weer uit te krijgen zijn de koppelingen van de leidingen nog niet erg vastgeraakt en kan het dus vrij snel gebeuren.
Wij denken inderdaad ook dat een wat oudere gesletenere bak beter af is met originele en/of andere jws3309 atf, en dat die niet meer goed reageerd op de te gladde en te dunne volsyntheet. Het probleem met een te dunne volsyntheet is nl. dat hij te weinig schakeldruk meer opbouwt bij bedrijstemperatuur, of te veel warmte maakt in de koppelomvormer omdat de te dunne syntheet te veel wervelt tijdens het functioneren van de koppelomvormer. Het probleem van een te gladde volsyntheet (en dat zijn volsynthetische ats meestal tov minerale en halfsynthetische) is dat het de koppelingsplaten inderdaad te glad maakt en er door de extra slip te veel warmte wordt ontwikkeld, de koppelingsplaten extra slijten, en de koppelomvormer nog slechter gaat werken. Wanneer er een klein percentage volsyntheet nablijft in de bak hoeft dit geen grote problemen te geven, als maar 90% vervangen is door minerale jws3309 spec atf in de Volvo bakken van AisinWarner.
Als een Volvo 5/6 aut. bak in vrij goede staat van Volvo atf naar syntheet overgaat na het spoelen, kan de bak dus wel zachter of boterzacht gaan schakelen, maar dit kan dus te maken hebben met dat er wat meer slip en dus meer warmte en slijtage wordt gemaakt tijdens het schakelen. Een iets voelbaardere schakelovergang bij de originele atf is dus wel beter voor de duurzaamheid van de bak.
Nog even over de kleppenhuizen van de automaatbakken om wat misverstanden uit de weg te ruimen:
De kleppenhuizen slijten vooral vanzichzelf agv de metaal op metaal bewegingen van de hydraulische kleppen in de cilinders. De solenoids (elektromagnetische kleppen, die het computer signaal omzetten in hydraulische klepbeweging) slijten ook hard door het kleppenhuis zelf: als de kleppen gaan aanlopen in de cilinders worden de solenoids overwerkt, en door hun continue regelgedrag slijten ze sowieso hard. Losse solenoids vervangen kan soms werken, maar in principe slijten solenoids ook hard van het gesleten kleppenhuis zelf en is het daarom verstandiger het hele kleppenhuis te vervangen (nauwelijks 2x zo duur) en bovendien moeten losse solenoids worden afgesteld op het kleppenhuis waar ze opworden gemonteerd en dit is ook een ingewikkelde hobby. Los vuil in het kleppenhuis kan door spoelen inderdaad verdwijnen maar kan door spoelen ook soms juist vanaf andere plekken in de bak in het kleppenhuis te recht komen. Met nog een tweede spoeling wordt dit wel weer vaak opgelost, maar de geluksfactor blijft een rol spelen bij het spoelen.
met vriendelijke groet,
www.varioclean.nl