Geslaagd experiment
die drain & fill sessies.
Waarom deze conclusie?
Na 3 keer drain & fill met EUROL olie en daarna nog 1 x drain en fill met Toyota T4 was het vorige week tijd om de olie helemaal te laten ververvangen door JWS-3309 olie van MOBIL.
Zoals reeds in mijn weblog geschreven was die olie alleen bruin van kleur, maar niet troebel of extreem vervuild. Na +/- 700 km is de ATF olie aan de peilstok nog mooi rood van kleur. Dit betekent mijns inziens dat de bak verder redelijk schoon is geworden van 15 liter ATF verversen over een tijdspanne van +/- 5 maanden en 15000 km.
De bak voelt beter aan met MOBIL JWS3309 olie. Beter dan met 50% EUROL / 50 % Toyota T4. Hetgeen me bij de conclusie brengt dat alle synthetische varianten welke zogenaamd ook een JWS3309 certificering hebben eigenlijk niet voldoen. Ik had EUROL juist gekozen op basis van de visicositeitswaarden. Kroon vond ik overpriced. En ja....mijn vermoeden is dus dat niet alleen BG olie maar ook andere merken niet geschikt zijn om in gebruikte bakken als vervangingsolie gebruikt te worden.
Om een en ander samen te vatten. Middels drain & fill is de bak langzaam maar zeker schoon gemaakt door de zelf reinigende werking. Door nu alle olie er na +/- in totaal 15000 km uit te halen met een powerflush (zonder reiniger) is de bak dus voorzien van volledig nieuwe olie. Mijn vermoeden is dat het verstandig is om de 15000-20000 km middels drain & fill door te gaan met het verversen van de olie. Zo voorkom je veroudering en door te blijven vasthouden aan olie met de juiste spec, t.w. een officiele JWS3309 olie, zal de bak hoogstwaarschijnlijk nog lang kunnen leven.
Prijs technisch gezien heeft deze hele exercitie me alles bij elkaar iets meer dan 300 EUR gekost. Samen met B4 Servo cover vervanging is dat +/- 380 EUR. Ik heb daar veel voor terug gekregen, namelijk een goed schakelende bak met compleet verse olie en een bak die voorlopig wel schoon blijft.
Een automaat rijden heeft zo z;n prijs. Naast regulier oliewissels komt er dus nog 40 EUR per motoroliewissel bij om de ATF olie met drain & Fill te blijven verversen. Verder hoop ik dat op deze wijze de bak weer lang en goed blijft functioneren.
Nu alleen nog een oplossing verzinnen om de problemen met mijn km-teller (snelheid) te achterhalen. Als ik 2-3 km / uur rijdt dan zegt de auto dat ik dik 15 km / uur rijd. Ergens gaat iets mis in de berekening van de snelheid welke wordt aangegeven op de teller. Dit is ook een van de parameters waar de bak mee rijdt...en voila volgens mij zorgt dat voor problemen. Die problemen zijn vooral bij file rijden of abrubt afremmen en daarna weer gas geven te reproduceren. Interessant hoe ik dit dus verder op kan lossen.