Automaat, drain & fill

 
 
 
 
 
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 03.12.2012 - 01:02  ·  #91
@ennoe34
Graag blijven we op de hoogte van je automaat-gedrag nadat je naar bijna helemaal jws3309 spec atf bent toegewerkt met drain en fill.

Wellicht wel zo dat de lagere temperaturen in de winter sowieso betere druk in de bak geven, en als het warmer wordt bepaalde problemen heel misschien weer terugkomen.

bvbd,
met vriendelijke groet,

www.varioclean.nl
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 08.12.2012 - 18:42  ·  #92
2e helft december staat er een afspraak bij Varioclean voor wisselen ATF olie naar volledig JWS3309 Mobil olie.

Ik heb deze week de adaptie van de bak wederom gereset. Daarna was te merken dat er te veel slip was in zowel de 3e en 4e versnelling. Bij mijn weten is het uitvoeren van de basis adaptieprocedure niet uit te voeren zonder de juiste software. Dus daarvoor moet ik sowieso terecht bij de specialist om de basis adaptie te initieren.

Vandaag wederom handmatig geschakeld, en het lijkt er op dat op die manier het schakelgedrag wel te beinvloeden is. Het slippen is nog wel aanwezig, maar niet meer dusdanig dat het echt storend is.

Verder blijft gelden dat mijn S60 een 2001 model is, en dat zijn niet de meest betrouwbare bakken. Ik hoop dat compleet nieuwe Mobil JWS3309 olie en een volledige adaptie procedure verder verbetering gaat brengen.

Indien dat zo is, dan zal ik toch door blijven gaan met om de 15000 km olie verversen middels drain & fill. Met Toyota T4 of Mobil 3309 olie.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 08.12.2012 - 18:54  ·  #93
Varioclean,

Dat is echt iets voor jou.
Arthur gaat vrij diep in op de werking van de automaat.
Grote kans dat je er ook nog een opengewerkte tegenkomt.
Zafer is overigens al klaar met spoelen voor je er erg in hebt.
Veel plezier en dat je met een goed schakelende automaat mag vertrekken. ;-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 08.12.2012 - 19:06  ·  #94
Kijk er ook naar uit, deze weel al een leuk gesprek gehad per telefoon. Ik heb er alle vertrouwen in dat er meer duidelijk gaat worden.

;) maar helaas is het niet alleen de bak welke aandacht behoeft. Er mag nog meer gedaan worden aan de auto. Hopelijk komt er wat ruimte om de auto in ieder geval op te knappen van de hagelschade wat waarschijnlijk betekent : volledig plamuren en overspuiten van het dak. De rest is waarschijnlijk op minder arbeidsintensieve wijze op te lossen.

En over het rijden met Automaat kan ik alleen maar zeggen : het heeft voordelen, maar zoals Johan Cruif zegt ieder voordeel heb z'n nadeel. Het grootste nadeel blijf ik vinden dat je minder controle hebt over je auto. Een ander nadeel : adapatief is een leuke gimmick, maar als ik mocht kiezen zou ik toch liever terug gaan naar een niet-adaptieve bak zoals in de 850 te vinden was.

Verder in stad, file...ik zou niet zonder automaat willen rijden. Dus vandaar voorlopig maar een poging om uit te vinden waar de grenzen van de bak liggen. Het wordt een gezellig middagje ga ik van uit.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 10.12.2012 - 16:15  ·  #95
Hoi Enno, succes. We (ik in ieder geval) zijn heel benieuwd naar de veranderingen in het schakelgedrag. Je had de B4 cover al vervangen als ik het goed heb, toch? Ik ben van plan binnenkort ook eens af te reizen naar het Oosten en de B4 cover te laten vervangen, incl. vullen met nieuwe JWS3309 olie.

Ik wil in ieder geval nooit meer zonder automaat!! :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 23.12.2012 - 12:23  ·  #96
Geslaagd experiment :) die drain & fill sessies.

Waarom deze conclusie?

Na 3 keer drain & fill met EUROL olie en daarna nog 1 x drain en fill met Toyota T4 was het vorige week tijd om de olie helemaal te laten ververvangen door JWS-3309 olie van MOBIL.

Zoals reeds in mijn weblog geschreven was die olie alleen bruin van kleur, maar niet troebel of extreem vervuild. Na +/- 700 km is de ATF olie aan de peilstok nog mooi rood van kleur. Dit betekent mijns inziens dat de bak verder redelijk schoon is geworden van 15 liter ATF verversen over een tijdspanne van +/- 5 maanden en 15000 km.

De bak voelt beter aan met MOBIL JWS3309 olie. Beter dan met 50% EUROL / 50 % Toyota T4. Hetgeen me bij de conclusie brengt dat alle synthetische varianten welke zogenaamd ook een JWS3309 certificering hebben eigenlijk niet voldoen. Ik had EUROL juist gekozen op basis van de visicositeitswaarden. Kroon vond ik overpriced. En ja....mijn vermoeden is dus dat niet alleen BG olie maar ook andere merken niet geschikt zijn om in gebruikte bakken als vervangingsolie gebruikt te worden.

Om een en ander samen te vatten. Middels drain & fill is de bak langzaam maar zeker schoon gemaakt door de zelf reinigende werking. Door nu alle olie er na +/- in totaal 15000 km uit te halen met een powerflush (zonder reiniger) is de bak dus voorzien van volledig nieuwe olie. Mijn vermoeden is dat het verstandig is om de 15000-20000 km middels drain & fill door te gaan met het verversen van de olie. Zo voorkom je veroudering en door te blijven vasthouden aan olie met de juiste spec, t.w. een officiele JWS3309 olie, zal de bak hoogstwaarschijnlijk nog lang kunnen leven.

Prijs technisch gezien heeft deze hele exercitie me alles bij elkaar iets meer dan 300 EUR gekost. Samen met B4 Servo cover vervanging is dat +/- 380 EUR. Ik heb daar veel voor terug gekregen, namelijk een goed schakelende bak met compleet verse olie en een bak die voorlopig wel schoon blijft.

Een automaat rijden heeft zo z;n prijs. Naast regulier oliewissels komt er dus nog 40 EUR per motoroliewissel bij om de ATF olie met drain & Fill te blijven verversen. Verder hoop ik dat op deze wijze de bak weer lang en goed blijft functioneren.

Nu alleen nog een oplossing verzinnen om de problemen met mijn km-teller (snelheid) te achterhalen. Als ik 2-3 km / uur rijdt dan zegt de auto dat ik dik 15 km / uur rijd. Ergens gaat iets mis in de berekening van de snelheid welke wordt aangegeven op de teller. Dit is ook een van de parameters waar de bak mee rijdt...en voila volgens mij zorgt dat voor problemen. Die problemen zijn vooral bij file rijden of abrubt afremmen en daarna weer gas geven te reproduceren. Interessant hoe ik dit dus verder op kan lossen.
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 45
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 23.12.2012 - 18:21  ·  #97
goed om te horen dat de bak weer lekker werkt met je juiste olie ;-)
ik heb eventueel nog een aanvulling voor de mensen die ook een keer de drain and fill methode gaan doen.
olie eruit nieuwe erin, slang aan de koeler en motor starten. zo pomt de automaat (2liter) door de automaat en koeler weg. en weer 2 liter bijvulle:n. aantal keren herhalen. heb zelf een origineel bochtje op de sloop gehaald, stuk doorzichtige slang. plug and play.
gr ed
[img]100_2279.JPG 1.29 MB [/img]
[img]100_2280.JPG 1.3 MB [/img]
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 23.12.2012 - 18:34  ·  #98
naar mijn mening kan het geen kwaad enkele duizenden km's met een mix van oude en nieuwe olie te rijden. Het voordeel van deze drain & fill tactiek is dat je met redelijk minimale hoeveden olie de bak toch redelijk schoon kunt krijgen. Dat de olie na 700-800 km nog steeds mooi rood is betekent volgens mij dat de reinigende werking van ATF z'n werking heeft vericht.

Met spoelen (zonder reinigingsmiddel) bereik je dit reinigende effect niet en heb je uiteindelijk meer olie nodig om de bak schoon te krijgen. Er zullen ook wel nadelen aan zitten waarvan ik er alvast eentje opnoem....het is gewoon gekloot dat drain & fill. Maar ach als je de tijd hebt...waarom dan niet?
edje
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJmuiden
Leeftijd: 54
Berichten: 261
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 23.12.2012 - 20:27  ·  #99
Zo'n origineel pijpje is wel een leuk gadget.
Zat zelf te klooien met een slangetje en ducttape.(jawel, met dubbel t)
Zal 'm eens scoren bij ons op de sloop.
Binnenkort ga ik toch ook weer verversen met T4 olie...
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 03.01.2013 - 12:54  ·  #100
Quote door Gouwe

Ik ben van plan binnenkort ook eens af te reizen naar het Oosten en de B4 cover te laten vervangen, incl. vullen met nieuwe JWS3309 olie.


Afspraak gemaakt voor volgende week woensdag......... Houd jullie op de hoogte in het andere draadje.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 03.01.2013 - 19:23  ·  #101
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Voor mij was het een gezellig middagje. Over bijna 3 weken ga ik nog een keer naar het oosten des lands. Dit keer niet voor de automaat maar voor wat andere kleine dingetjes.

Om de S60 helemaal perfect te krijgen qua schakelen (bij een km-stand 264000) moet er hoogst waarschijnlijk een gereviseerd kleppenblok opkomen. Dat wordt sparen. Maar de vooruitgang met Mobil JWS3309 ATF was een grote stap voorwaarts. Echter, zoals ik reeds eerder vermoedde de 2000-2001 modellen blinken niet uit in hun design van het kleppenblok. Een gereviseerd kleppen blok met verse solonoids zou de bak weer fris moeten kunnen doen aanvoelen.

De olie is overigens na +/- 3000 km nog mooi helder rood van kleur op de oliepeilstok. Dus met de bak is er qua inwendige vervuiling weinig meer aan de hand. Toch is ie vooral op de autobaan bij terugschakelen van 5 naar 4 heuvel op niet in staat om gelijk weer te werken zoals het zou moeten.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 03.01.2013 - 20:17  ·  #102
Ik ga het meemaken :D Ben heel benieuwd naar het verschil (als ik dat ga merken natuurlijk...)
Heb zelf een 2002 model. Weet dus niet of jou opmerking ook voor mij geldt? Gezien het feit dat het even duurt voordat hij de D inlegt is het aannemelijk dat er wel al het e.e.a. aan slijtage in het kleppenhuis heeft plaatsgevonden maar vind gezien de waarde van de auto en de km-stand een revisie van het kleppenblok te duur, ik kan er mee leven en ik denk dat met beleid de bak er nog heel oud mee kan worden.
Wil er i.i.g. nog een jaar (40K) mee kunnen sturen, daarna verder zien. 8-)
Overigens is de automaat wel steeds beter gaan schakelen met de BG olie, alleen is mijn gevoel dat er teveel slip is en te laat opschakelt / lock up inkomt. Verder heeft hij het niet zo op stadsverkeer/ file rijden met warme motor. Omdat als hij dan ruwer schakelt dit meestal bij de overgangen van de 2/3/4 versnelling is, laat ik volgende week ook kijken naar de B4 servo cover. T.B.C.
Ik zal in je log nog wel even nalezen wat voor jou het grote verschil was voor en na de oliewissel.

Overigens brak gisteren mij peilstok voor de automaatbak spontaan in tweeën. Heb vandaag een nieuwe besteld, kost wel 6,25 incl. BTW (meevaller dus...)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 03.01.2013 - 20:42  ·  #103
Als het goed is zal je kleppenblok door de synthetische olie wel helemaal schoon "gebrand" zijn. Dat verklaart ook het steeds beter schakelen.

File rijden klinkt bekend, vond die van mij ook niet zo geschikt. Mijn conclusie is inmiddels ook dat het Mickey Mouse verkeer hier in de randstad niet echt optimaal is voor onze wagens. De bak past zich aan aan het wegbeeld / rijgedrag dat in deze Mickey Mouse wereld thuishoort. Dat zorgt voor soepel schakelen maar als je dan een keertje wilt "trappen" dan heeft de auto moeite om zich weer in de sport-modus terug te leren.

Ik ben dus wel benieuwd of je ook verschil gaat merken met de JWS3309 olie die er in gaat komen. Of 2002 bakken ook meer problemen geven met de bakken durf ik niet te zeggen. Wat ik zo her en der gelezen heb zijn de 2000/2001 MY 2001 modellen de meest lastige wagens. Vanaf MY 2003 is Volvo al weer verder gegaan met de ontwikkeling hun auto's. Andere gasklephuizen maar vast nog meer delen zijn daar een voorbeeld van. Mijn gevoel zegt in ieder geval dat een vers gereviseerd kleppenhuis met verse solonoids geen kwaad kan bij een 2001 model met meer dan 250.000 km op de teller.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 03.01.2013 - 22:43  ·  #104
Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de Volvo kleppenhuizen nog wel iets te wensen over laat.
Dit zowel voor de fase 1, alsmede de fase 2 modellen.

@Christiaan,
Niet al teveel koffie drinken van tevoren, anders kon het nog wel eens teveel worden.
Overigens, het schakelgedrag verandert zeer zeker, zei het langzaam.
Veel plezier gewenst.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 04.01.2013 - 17:53  ·  #105
Quote door Bigdog

Overigens, het schakelgedrag verandert zeer zeker, zei het langzaam.


Precies, ik ben op dit moment dan ook van mening om woensdag alleen de olie tellerstand te resetten. De rest trekt na verloop van tijd wel bij. Of ook maar da adaptieve waarden resetten?
De bak helemaal opnieuw inleren lukte bij mij de vorige keer niet. Dat betekende dat de eerste paar honderd kilometer de bak af en toe behoorlijk misschakelde en dat is zeker niet goed voor de levensduur. We gaan het er woensdag even samen over hebben, maar wat denken jullie?

Vandaag viel het me trouwens op bij kick-down vanaf 50 a 60 km/uur dat er een slippend geluid uit de bak kwam, heel eventjes, maar toch. Denk zelf dat dit door de "te gladde olie" komt zonder de juiste frictie eigenschappen.

Na de verse olie maar even de grens over naar de 31 en daar even blazen. Wil het roetfilter lekker leeg hebben en zien wat dit met de motor verder doet. Nog een paar nachtjes slapen, heb er zin in :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0