@bigdog,
inderdaad is de kwaliteit van de kleppenhuizen, van de 5 en 6baks automaten van de vijfcilinder Volvo's, de zwakste schakel van de hele transmissie.
de hydraulische kleppen in het kleppenhuis bewegen door in het huis uitgeboorde cilinders,
niet alleen als er wordt geschakeld,
de kleppen (vergelijk ze met zuigertjes) die de druk in de bak aansturen, en voor de benodige druk zorgen, om de koppelomvormer te overbruggen, of gedeeltelijk te overbruggen (limited slip),
staan het grootste gedeelte van de reistijd druk op en neer te schuren in de cilindertjes,
de magneetklep (solenoid) van de lock-up bediening staat bijvoorbeeld, tijdens de limited slip fase van de lock-up, te regelen met een frequentie van honderdsten van seconden, en gaat dus bij gebruik van de auto, per dag tienduizenden keren op en neer, zodat de hydraulische zuiger die door deze magneetklep wordt bediend miljoenen keren in zijn cilindertje op en neer beweegt als er honderdduizend km met de auto wordt gereden.
het metaal op metaal contact zorgt ervoor dat na een paar duizend rij-uren de kleppenhuizen niet meer nauwkeurig functioneren, en verkeerde schakeldrukken produceren, of bv de koppelomvomeroverbrugging niet meer juist aansturen (problemen met de lock-up),
rustige autobaan kilometers waarbij de lock-up constant ingeschakeld blijft zorgt voor minder slijtage, maar na bv 100.000 stadskilometers is een kleppenhuis al behoorlijk uitgesleten en beginnnen de koppelingen in de bak zelf al meer slijtage op te lopen,
belangrijk dus om op tijd het kleppenhuis te vervangen om zo de rest van de bak te redden,
invloed van vervuilde en oude atf op de levensduur van het kleppenhuis natuurlijk speelt ook mee,
de hydrauliek moet dan nog harder werken in het kleppenhuis en de temperaturen zijn dan ook vaak hoger, slijtage deeltjes uit de bak in de atf doen het kleppenhuis ook sneller slijten,
en het is dus goed voor het kleppenhuis om atf te verversen of te spoelen, met als extra voordeel van het spoelen dat vervuilingen zoals sludge, die verstoppingen in het kleppenhuis kunnen geven, ook verminderen,
maar zelfs met elke week nieuwe atf in de bak geeft dus het kleppenhuis van een Volvo 5cilinder na een, twee of drie ton meestal de geest, dus gewoon een slijtage onderdeel,
de vroege 6bak kleppenhuizen zijn het beruchts, deze gaan vaak vlak na een ton gelopen al kuren vertonen, ook valt het ons op dat xc's op benzine ook vaak vroeg aan kleppenhuizen toe zijn, wellicht omdat ze door het grotere gewicht en minder koppel van de benzine motor ,tov de diesel, wat meer moeten schakelen en de atf ook wat warmer wordt.
groet,
VarioClean