Automaat, drain & fill

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 04.01.2013 - 18:04  ·  #106
Als je de BG olie er uit haalt zou ik zowel de teller als de adaptie resetten. Een nieuwe adaptierit is dan het meest voor de hand liggend dus zou ook mijn advies zijn.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 04.01.2013 - 21:09  ·  #107
Waarom de adaptatie? Welk voordeel verwacht jij daar van?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 04.01.2013 - 22:19  ·  #108
Omdat de BG olie een totaal andere olie is dan de Mobil / toyota / Volvo ATF voor AW bakken.

Na het vervangen van de nokkenasversteller heb ik de adaptie van de bak ook gereset. Welliswaar niet direct een bak onderdeel, maar motor gedrag beinvloedt ook de ECU van de bak en de manier van schakelen.

Ook na 2000 km incl. vakantieverkeer blijft de bak nu gewoon schakelen zoals het moet...behalve de onvolkomenheden waarvoor ik waarschijnlijk het kleppenblok voor ga vervangen.

Het kan dus volgens mij geen kwaad om de tellers te resetten en de auto opnieuw in te leren.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 06.01.2013 - 19:33  ·  #109
@bigdog,

inderdaad is de kwaliteit van de kleppenhuizen, van de 5 en 6baks automaten van de vijfcilinder Volvo's, de zwakste schakel van de hele transmissie.

de hydraulische kleppen in het kleppenhuis bewegen door in het huis uitgeboorde cilinders,
niet alleen als er wordt geschakeld,

de kleppen (vergelijk ze met zuigertjes) die de druk in de bak aansturen, en voor de benodige druk zorgen, om de koppelomvormer te overbruggen, of gedeeltelijk te overbruggen (limited slip),
staan het grootste gedeelte van de reistijd druk op en neer te schuren in de cilindertjes,

de magneetklep (solenoid) van de lock-up bediening staat bijvoorbeeld, tijdens de limited slip fase van de lock-up, te regelen met een frequentie van honderdsten van seconden, en gaat dus bij gebruik van de auto, per dag tienduizenden keren op en neer, zodat de hydraulische zuiger die door deze magneetklep wordt bediend miljoenen keren in zijn cilindertje op en neer beweegt als er honderdduizend km met de auto wordt gereden.

het metaal op metaal contact zorgt ervoor dat na een paar duizend rij-uren de kleppenhuizen niet meer nauwkeurig functioneren, en verkeerde schakeldrukken produceren, of bv de koppelomvomeroverbrugging niet meer juist aansturen (problemen met de lock-up),

rustige autobaan kilometers waarbij de lock-up constant ingeschakeld blijft zorgt voor minder slijtage, maar na bv 100.000 stadskilometers is een kleppenhuis al behoorlijk uitgesleten en beginnnen de koppelingen in de bak zelf al meer slijtage op te lopen,

belangrijk dus om op tijd het kleppenhuis te vervangen om zo de rest van de bak te redden,

invloed van vervuilde en oude atf op de levensduur van het kleppenhuis natuurlijk speelt ook mee,
de hydrauliek moet dan nog harder werken in het kleppenhuis en de temperaturen zijn dan ook vaak hoger, slijtage deeltjes uit de bak in de atf doen het kleppenhuis ook sneller slijten,
en het is dus goed voor het kleppenhuis om atf te verversen of te spoelen, met als extra voordeel van het spoelen dat vervuilingen zoals sludge, die verstoppingen in het kleppenhuis kunnen geven, ook verminderen,

maar zelfs met elke week nieuwe atf in de bak geeft dus het kleppenhuis van een Volvo 5cilinder na een, twee of drie ton meestal de geest, dus gewoon een slijtage onderdeel,

de vroege 6bak kleppenhuizen zijn het beruchts, deze gaan vaak vlak na een ton gelopen al kuren vertonen, ook valt het ons op dat xc's op benzine ook vaak vroeg aan kleppenhuizen toe zijn, wellicht omdat ze door het grotere gewicht en minder koppel van de benzine motor ,tov de diesel, wat meer moeten schakelen en de atf ook wat warmer wordt.

groet,

VarioClean
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 06.01.2013 - 19:43  ·  #110
Quote door varioclean

.........ook valt het ons op dat xc's op benzine ook vaak vroeg aan kleppenhuizen toe zijn, wellicht omdat ze door het grotere gewicht en minder koppel van de benzine motor ,tov de diesel, wat meer moeten schakelen en de atf ook wat warmer wordt.

groet,

VarioClean


Of misschien komt het dat benzine bakken meer voor kortere ritjes worden gebruikt en dus minder in de lock up rijden.... 8-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 06.01.2013 - 21:48  ·  #111
Ik denk dat XC's benzine veel gebruikt worden voor kortere ritjes. Anders was het wel een D5 geweest. 1 op 10 op benzine (ondanks redelijk betaalbare prijzen van begin 2013) blijven bij kilometrages > 20000 km per jaar toch redelijke kosten.

Ik ben benieuwd wat een nieuw kleppenblok gaat brengen in mijn S60. Als ik de uitleg van vanavond zo lees dan moet het veel uit gaan maken bij de werking van de lock-up.

Of mijn volgende wagen weer een Automaat wordt? ik ga het steeds meer te betwijfelen.Toch past het wel bij deze Volvo's.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2467
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 06.01.2013 - 21:51  ·  #112
Quote
belangrijk dus om op tijd het kleppenhuis te vervangen om zo de rest van de bak te redden,


@Varioclean
Aan welk bedrag moet je dan denken als jullie zoiets doen.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 06.01.2013 - 22:29  ·  #113
@ProVolvo

de exacte kosten voor jouw type auto zijn doorgemailed,

uiteraard op het forum hier geen prijslijsten van ons, dat is niet gepast.

in het algemeen geldt voor volvo kleppenhuizen incl. montage ,atf, en inleren:

4bakken voor jaar 2000 zo rond de duizend euro.
5bakken ietsje duurder, met awd uurtje meer werk.
6bak met awd kan oplopen tot anderhalf keer zo duur.

dit geldt voor de 5cilinder volvo's.

de S80 2.9 en T6, en de XC90T6 hebben amerikaanse GM bakken, 4traps.
Hier zijn de kleppenhuizen ook vaak defect, maar de bakken zelf geven dan ook snel de geest.
Vaak ook omdat er electronische defecten zijn waardoor meteen de hele bak aan gort gaat.

groet,

VarioClean
XC-MEN
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barcelona
Leeftijd: 61
Homepage: offshoretronic.com
Berichten: 51
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 19.07.2014 - 16:00  ·  #114
Ik heb zelf ook maar eens de ATF vervangen van onze XC70, ik heb de Teller voor de Bak gereset maar waar kan ik de adaptie van de bak reseten?
Ik heb dit nog niet kunnen vinden in VIDA.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 19.07.2014 - 17:34  ·  #115
VIDA -> STORING ZOEKEN -> AUTOCOMMUNICATIE -> TCM -> GEAVANCEERD
 
Selected quotes for multi-quoting:   0