Zoals te lezen in mijn weblog, heb ik inmiddels voor de 3e keer olie afgetapt & nieuwe EUROL ATF 1100 toegevoegd.
Schakelen gaat inmiddels "Botorzacht", eigenlijk erg relaxed. Dit is eigenlijk opvallend, en had ik niet verwacht. Het is wel het gedrag wat hoort bij de "Slip controlled" AW55 bakken (zie voor meer info
http://www.myvolvolibrary.info…0%20SN.pdf). Leuk om te merken dat met olie verversen en reinigen dus de oorspronkelijke eigenschappen van de bak weer tevoorschijn komen. En het gevolg is dat het gevoel van de bak bij opschakelen wezenlijk anders is dan bij een 850 AW50-42 bak.
Gelijk na mijn eerste testritje na de 3e oliewissel viel me ook op dat de bak makkelijker en eerder in de lockup sprong. Nu is dit dus samengegaan met het "boterzacht" schakelen. Om dit topic dan maar te eindigen, ik vermoed dat de meeste viezigheid uit de bak is, de olie is ook na dik 200 km nog steeds erg licht bruin van kleur. Het vieze wat na de vorige oliewissel nog aanwezig was is er inmiddels af.
Wat rest is wat mij betreft een Oil counter reset en het opnieuw uitvoeren van de adaptation van de bak. Daarna eigenlijk wat mij betreft voorlopig alleen tegelijk met de reguliere motoroliewissels de ATF verversen. En dit zo lang mogelijk vol houden, hopelijk lukt het dan de bak werkend te houden tot de 400.000 km.