Even een korte introductie: mijn naam is Thijs en in ben sinds juni 2010 de (met dubbele gevoelens) trotse bezitter van een V70 2.4 T5 AWD automaat van 03-2000 met 350.000 km op de teller. (overgangsmodel: V70 Classic met veel van de techniek van de V70 II), waarvan na mijn aankoop ongeveer alles dat mechanisch beweegt wel zo'n beetje defect is geraakt en is vervangen, incl. de hele motor. Inmiddels een ton erbij gereden. De "nieuwe" motor heeft ca 150.000km gelopen. Bijna alles is vervangen, behalve de automatische transmissie...
Verleden week had ik aan het einde van een redelijk zorgeloos ritje van ca 35km een vreemd fenomeen. Ik stopte bij een verkeerslicht en toen ik weg wilde rijden reageerde de auto alsof de transmissie in "N" stond, maar hij stond in "D". Alarmlichten aan, motor af, weer gestart, probleem verdwenen. Paar honderd meter gereden: zelfde liedje. nog een paar keer geprobeerd, met steeds hetzelfde resultaat. Auto ergens geparkeerd en wegens tijdgebrek een week moeten laten staan.
Gisteren had ik tijd om 'm op te halen. Eerst volgens de juiste procedure het oliepeil van de transmissie geccheckt: laag oliepeil, er moest een halve liter ATF bij. Daarna wat proef gereden; eerst geen kick down, maar na een paar keer uitdagen weer wel. Daarna schakelde hij zeer soepel.
Weer een probleemloos ritje van ca 35km richting huis gemaakt, en wéér dit probleem. Nu echter niet met 0 vermogen, maar met een hoog toerental bonkerig optrekken. Daarna achteruit ingeparkeerd, ook bonkerig. Motor uit, na 20 minuten opnieuw gestart, paar honderd meter gereden en gestopt bij een verkeerslicht; weer reageren alsof de transmissie in "N" stond. Wéér motor uit en opnieuw gestart en daarna probleemloos een km of 3 naar huis gereden. Daarna wel weer bonkerig geparkeerd.
De transmissie is 02-2014 door Varioclean ge-powerflushed, met mijn intentie om een schakelprobleem te verhelpen. Achteraf bleek dit geen schakelprobleem, maar doorslaan van de viscokoppeling door een te groot diameterverschil van de (winter)banden maar dit ter zijde.
Wat ik niet begrijp is niet alleen dat het probleem steeds pas optreed als de boel is warm gereden, maar ook dat het steeds weer even weg is als ik opnieuw start.
1. Heeft iemand van jullie suggesties wat het zou kunnen zijn en hoe ik het kan (laten) verhelpen?
2. Hoe kom ik er achter welk merk / type transmissie de auto heeft?
Ik kijk uit naar jullie reacties, waarvoor bij voorbaat dank!
Verleden week had ik aan het einde van een redelijk zorgeloos ritje van ca 35km een vreemd fenomeen. Ik stopte bij een verkeerslicht en toen ik weg wilde rijden reageerde de auto alsof de transmissie in "N" stond, maar hij stond in "D". Alarmlichten aan, motor af, weer gestart, probleem verdwenen. Paar honderd meter gereden: zelfde liedje. nog een paar keer geprobeerd, met steeds hetzelfde resultaat. Auto ergens geparkeerd en wegens tijdgebrek een week moeten laten staan.
Gisteren had ik tijd om 'm op te halen. Eerst volgens de juiste procedure het oliepeil van de transmissie geccheckt: laag oliepeil, er moest een halve liter ATF bij. Daarna wat proef gereden; eerst geen kick down, maar na een paar keer uitdagen weer wel. Daarna schakelde hij zeer soepel.
Weer een probleemloos ritje van ca 35km richting huis gemaakt, en wéér dit probleem. Nu echter niet met 0 vermogen, maar met een hoog toerental bonkerig optrekken. Daarna achteruit ingeparkeerd, ook bonkerig. Motor uit, na 20 minuten opnieuw gestart, paar honderd meter gereden en gestopt bij een verkeerslicht; weer reageren alsof de transmissie in "N" stond. Wéér motor uit en opnieuw gestart en daarna probleemloos een km of 3 naar huis gereden. Daarna wel weer bonkerig geparkeerd.
De transmissie is 02-2014 door Varioclean ge-powerflushed, met mijn intentie om een schakelprobleem te verhelpen. Achteraf bleek dit geen schakelprobleem, maar doorslaan van de viscokoppeling door een te groot diameterverschil van de (winter)banden maar dit ter zijde.
Wat ik niet begrijp is niet alleen dat het probleem steeds pas optreed als de boel is warm gereden, maar ook dat het steeds weer even weg is als ik opnieuw start.
1. Heeft iemand van jullie suggesties wat het zou kunnen zijn en hoe ik het kan (laten) verhelpen?
2. Hoe kom ik er achter welk merk / type transmissie de auto heeft?
Ik kijk uit naar jullie reacties, waarvoor bij voorbaat dank!