tpr,
op vida kan je bv na het spoelen de olieteller resetten, de olieteller zit in de Volvo om het oxidatie probleem van te warme atf te monitoren, onder normale bedrijfstemperatuur
gaat de atf nl ongeveer 1000 vlieguren mee, maar als de temperatuur van de atf een
paar uur boven de 120 graden is, of een aantal dagen boven de 110 graden dan oxideert de atf veel sneller, er is ook een atf temperatuur meter, zo wordt de atf oxidatie die dus niet alleen afhankelijk is van het aantal motoruren of kms gemonitord, geoxideerde atf smeert niet meer goed de bak, vandaar dat dat in de gaten wordt gehouden door de bakcomputer,
slijtage van atf bestaat uit oxidatie maar ook uit verlies van andere eigenschappen zoals viscositeit op bedrijfstemperatuur en wrijvingscoefficient op de natte in atf gedompelde frictieplaten, dit zijn mechanische en hydraulische eigenschappen die te samen met slijtage van het kleppenhuis oftewel drukverlies, en weerstand en drukverlies in de bak, het totale gedrag van de bak bepalen, dat dus langzaam verandert in de tijd agv verdere slijtage,
de adaptie dient ervoor om dit geleidelijk veranderende gedrag van de bak te blijven meten, dit doet men op de outputs van de sensoren voor in en uitgaande as, en zo wordt
uit deze outputs dan weer een model gemaakt in de computer van het gedrag van de bak agv schakeldrukken die op bepaalde momenten schakelingen met bepaalde slip veroorzaken,
en zo leert de computer bij welke schakeldruk en tijd welke slipcurve in de bak wordt veroorzaakt bij de totstandkoming van een schakeling, uiteraard gaat het hier over millisecondes,
om zo het interne model van het baksysteem in de computer steeds iets bij te stellen agv van de slijtage gebeurtenissen in atf ,bak, koppelomvormer en kleppenhuis,
om zo in de loop van de tijd kleine wijzigingen in druksignalen vanuit het kleppenhuis te bewerkstelligen om zo het schakelen van de ene naar de andere versnelling toch volgens de gewenste slipcurve te laten lukken, ondanks een veranderend en langzaam aftakelend baksysteem, (waarbij zelfs zaken als motor en bandenslijtage ook nog een rolletje spelen)
ongeacht of de aftakeling door de atf of de bak zelf wordt veroorzaakt, vervangt men bak of kleppenhuis of atf, is het verstandig opnieuw versneld in te leren denken wij nog steeds met zijn allen hier gek genoeg,
leert men niet versneld in dan komt het na ongeveer duizend kilometer en een paar dagen
rondrijden ook wel weer goed met de adaptie, via de niet versnelde default adaptie die in de auto zit, maar het kan dus ook sneller als men de versnelde adaptiemodus met vida inschakelt, en daar eerst een half uur of meer mee rijdt, dan tellen de recentelijke meetdata voor de systeemschatting dus zwaarder in het meewegen als de oude meetdata van het systeem van voor bv het spoelen,
en terecht want het systeem is veranderd na het spoelen agv de eigenschappen van de nieuwe atf tov de oude,
groet,
varioclean