Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 
 
 
 
 
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 27.06.2012 - 10:13  ·  #166
... maar de rommel die onderin blijft liggen krijg je er na 100 maal handflushen nog niet uit, dus ga nu even naar Uden en laat een prof het voor je doen... :love:
JérômeV70R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Berichten: 114
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 27.06.2012 - 11:45  ·  #167
Voor die, pak 'm beet, €100,00 verschil op 100.000 km zou ik niet sukkelen en het door een prof laten doen...

just my 2 cents....

Jérôme
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 27.06.2012 - 14:05  ·  #168
Allemaal leuk en aardig, mijn ervaringen uit het verleden geven mij geen redenen om aan te nemen dat Flushen beter werkt dan drain & fill.

Als ik het advies hoor, soms meerdere keren powerflushen, dan is mijn stelling toch, waarom moeilijk doen? Dit proces met drain & fill gaat geleidelijker dan bij powerflushen. En ik ben nog maar weinig verhalen tegen gekomen waarbij drain & fill heeft geleid tot problemen met een bak.

De reden? Omdat het naar mij idee minder rigoreus is, en als jebij elke motoroliewissel de ATF olie mee verwisselt, kost je dat misschien 20 EUR per keer extra. Kleine moeite, groot plezier, en na 3 keer wisselen wordt de ATF olie echt wel rood temeer daar verse ATF ook een redelijke reinigende werking zou moeten hebben.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 27.06.2012 - 17:07  ·  #169
... dan mag je toch lekker zelf gaar koken in jouw hand geflushte bak :devil: :sleep:
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 27.06.2012 - 19:26  ·  #170
Quote door GerardF

Ik heb pasgeleden mijn GT voor de tweede keer laten flushen en zag dat de oude olie na 4 maanden toch nog behoorlijk verkleurt was. Ik merk dat de automaat na de tweede behandeling nog beter schakeld.
Wanneer jij 3 liter vervangt, betekend dit dat er nog 6 liter vuile olie in zit. Met een flush wordt alles vervangen. Ook wordt de olie teller gereset zodat de software weet dat er dunnere ollie in zit. Ik denk niet dat je dit met olie aftappen en vervange gaat bereiken.
Tevens rekend Gery voor een tweede flush een gereduceerde prijs.


Teller snap ik niet....
Heeft bij mij weinig effect gehad.. dunne of dikke olie...
Ik moet nog terug, maar ik ben bang dat mijn €300 beter bij rest [ van de "reparaties" ]had kunnen leggen...
En een revisie laten uitvoeren... [ ik hoop nog een beetje...maar twijfel of het goed komt...]
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 28.07.2012 - 21:12  ·  #171
Ook maar even hier een linkje naar mijn powerflush ervaring:
topic.php?t=3400&page=last#last_post
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 28.07.2012 - 22:31  ·  #172
Ik heb inmiddels ergens gelezen, om bij oudere bakken (2000 / 2001) modellen uit te kijken met de Powerflush methode. Het was een engelse site, en daar wordt de suggestie gedaan om de drain & fill methode een aantal keren uit te voeren.

Zeker het losweken van oude viezigheid is iets wat bij mij een gevoel oplevert, te veel risico. De vooruitgang welke te boeken is met de drain & fill methode is wat mij betreft acceptabel. En ik denk dat de risico's kleiner zijn dan een powerflush actie op een bak loslaten met dik 2 ton achter de kiezen.

Neemt niet weg dat als iemand toch een powerflush heeft gedaan, en de bak daarmee weer als nieuw rijdt, dat het het proberen waard geweest is. En je dan in een keer van bijna alle problemen af bent. Ik heb daar wat meer tijd voor nodig.

Eind Augustus wordt bij mij de 3e drain & fill sessie uitgevoerd, en dan is het misschien ook een keer tijd om de teller te resetten en de bak opnieuw in te leren. Dat is in ieder geval wel het advies als je verschillende drain & fill sessies hebt uitgevoerd. Ik ben vooral benieuwd wat voor kleur er deze keer uit de bak komt lopen bij het aftappen.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 28.07.2012 - 23:54  ·  #173
@EnnoE34:
Helaas raakt jouw verhaal kant nog wal.
Een versleten bak kun je niet meer redden, dus met geen van beide methoden.
Een PowerFlush blijft de enige methode die goed is voor het milieu, voor je beurs en voor de bak.
Helpt die niet, dan heb je zeker niets aan het geklooi met de drain & fill werkwijze.

@Franksvolvo:
Met teller resetten, wordt bedoeld de bakhistorie op NUL zetten zodat hij weer schakelt als een nieuwe bak en opnieuw ingeleerd wordt.
Moet je dus doen na elke oliewissel, maar ook na een chiptuning of zelfs na aankoop van een gebruikte auto.
Niet iedereen heeft namelijk dezelfde rijstijl met een automaatbak.
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 29.07.2012 - 00:51  ·  #174
@Greyline:
Misschien is EnnoE34's punt niet goed overgekomen. Volgens mij zegt hij niet dat je een versleten bak kunt repareren met ofwel een Flush danwel een Fill&Drain. Ik begrijp dat hij zegt dat een Flush met reinigingsmiddel een destructieve uitwerking kan hebben op bepaalde automaatbakken.

Een versleten bak is versleten; punt! Maar ook een niet-versleten bak kan minder prettig schakelen door vervuiling in de bak-olie. En met vervanging van die olie verbetert dat weer. Dat is de rode draad van dit topic. Zowel een Flush als een Fill&Drain verminderen de vervuiling. De ene methode waarschijnlijk beter en/of vollediger dan de andere. Maar bij beide methodes kun je blijkbaar verbetering in schakelgedrag behalen.

Aangezien er (in dit topic toch zeker) eigenlijk nog niet uit de doeken is gedaan welek oorzaken er bestaan voor slecht schakelgedrag en wat er nu precies gebeurt bij beide methodes, is het moeilijk aan te geven wat beter is. Zeker 1 persoon baalt ervan dat hij een Flush heeft laten doen want een paar weken later liep z'n bak in de soep. De meesten hebben echter positieve ervaringen maar weten niet in detail waardoor. Ik denk dat met name de solenoids beter reageren (bewegen) en daardoor de hydrolische drukken naar alle rembanden en frictieplaten in de bak beter aansturen waardoor schakelmomenten weer goed verlopen. De Flush heeft waarschijnlijk een betere reinigende werking dan de Fill&Drain en zal hieraan dus waarschijnlijk beter bijdragen. Maar wellicht zijn meerdere Fill&Drians bijna net zo effectief. Ook goed voor de bak, voor de beurs en, als je de olie netjes wegbrengt, ook voor het milieu dus.

Kom je de 18e ook naar AC de Meern? Kunnen we er met z'n allen eens over brainstromen... Misschien is er zelfs iemand die de 5- en 6-traps en de powershift-bakken goed genoeg kent en eea. kan uitleggen.

Gr. Bas.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 29.07.2012 - 05:01  ·  #175
http://www.sonnax.com/system/p…1289926274

Interessant document over de AW55 bakken. Niet alleen Volvo heeft er problemen mee....

Een versleten bak is idd een versleten bak. Versleten (oude) olie, die niet meer de eigenschappen heeft die het oorspronkelijk had, doet ook niet meer wat ie moet doen. En naar mijn idee bereik je met het verversen van olie tenminste dat de olie weer gaat doen wat ie moet doen in een Aut. bak. Vaak zit daar al een groot stuk winst t.o.v. oudere olie.

En wat het milieu te maken heeft met Powerflush en Drain & fill? Ikke niet snappen. Ool bij Motorolie verversen doen we ook niet veel meer dan een Drain & fill actie. En als je dat netjes origaniseert is er geen verschil met powerflushen vanuit het oogpunt milieu.

@Greyline : Als een Drain & Fill actie van de ATF niets doet, dan weet je net als bij Powerflush ook zeker dat er meer aan de hand is. En zelfs na 1 x 3,5 liter ATF olie aftappen is vaak al iets te merken van vooruitgang bij het schakelen van de bak. Als dat niet het geval is, dan is de kans dus groot dat de bak defect is. Dan heb je dik 250 EUR in je zak kunnen houden, en kun je dat bedrag bewaren voor een vervangende bak of ombouw naar een handbak.
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 29.07.2012 - 11:42  ·  #176
Interessant, inderdaad.

Het gaat hier overigens over de 5-traps bakken, heb ik het idee. Er wordt geschreven over de B4-servo port cover en dat is een typisch ding voor dat type automaten. Zie ook m'n post van 24.03.2012 - 17:41 waarin weer een link naar een externe site met info en ervaringen.

Dat neemt niet weg dat ook de 6-traps bakken afhankelijk zijn van soortgelijke timings van solenoids en het aangrijpen/loslaten van banden en platen. Waar zelfs draairichting van de trommels invloed heeft, lees ik. Leeftijd van olie draagt hier vast en zeker ook aan bij. Ga maar na: in de winter doet de bak het de eerste kilometers niet voor niets minder goed. En de duurder uitgevoerde Duitse uitvoeringen hebben (ook andere merken doen dit) niet voor niets regelmatig standaard een hulpkacheltje wat helpt bij het op temperatuur brengen van de motor en bak bij koude start. Een kacheltje wat afhankelijk van uitvoering met een softwarewijziging weer als echte standkachel kan dienen; maar dat terzijde.

Apart detail:
Toen ik onlangs bij een gerenommeerde chiptuner (die ook in opdracht van Volvo zelf tunet) in Waalwijk was, vroeg ik of ze ook de bakken konden tunen. Zijn antwoord was nee maar hij vertelde direct dat het een veel gehoorde klacht van Volvo-rijders is: het schakelgedrag van de automatische bakken. Hij gaf ook aan dat hieraan eea. verandert als je de motor chiptunet. ArjanMijnster heeft een behoorlijk chiptune laten doen en bevestigde dit. Hij gaf aan op 18 augustus ook naar De Meern te willen komen. Misschien kunnen we wat van hem leren.

Gr. Bas.
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 29.07.2012 - 12:13  ·  #177
Voor de aanhangers van Fill&Drain hierbij nog even een linkje naar een engelstalig Mazda-forum (Aisin-automaten worden door diverse merken gebruikt) waarin wordt gewaarschuwd voor het gebruik en het mengen van verschillende typen ATF.

Het type olie is van belang maar het niet-mengen van verschillende soorten is net zo belangrijk. Het kan leiden tot beschadiging van bakonderdelen.

Gr. Bas.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 29.07.2012 - 13:41  ·  #178
Als ik het goed begrijp uit dit topic wordt er gewaarschuwd om een JWS3309 spec ATF niet te vermengen met een Mercon V of ziets ATF.

Zolang je je vast houdt aan de door de fabriek opgegeven codes (en dus ook het Volvo nummer), kan er mijns inziens weinig mis gaan.

Mij valt idd op dat de bak bij koude motor niet bepaald de meest mooie gedragingen vertoont. Heeft dus te maken met de temperatuur van de olie die nog onvoldoende is. Is dat ook de reden dat ie wat langer in de versnellingen blijft hangen bij koude motor?
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 29.07.2012 - 13:52  ·  #179
heb een bakadaptie gehad bij Gery....
Nadat hij bij niet goed werkte na een PowerFlush..

Kosten niets [ ritje naar Uden ]
Maar moet eerlijk is ook niet echt veel verbeterd......
Dus in mijn ogen, val ik onder de 5% die Gery niet [ helemaal ] goed werkend krijg...[ jammer ]
Maar heb wel een stukken beter sturend stuur er aan overgehouden....

Dussss.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 29.07.2012 - 16:19  ·  #180
Nu ben ik wel benieuwd wat voor merk Olie er wordt gebruikt bij het afvullen bij een Powerflush.

Ik denk dat er altijd nog wel een verschil bestaat tussen verschillende merken die voldoen aan dezelfde specs.Ik lees goede ervaringen over de MAXLIFE olie ATF van Valvoline. In het verleden heb ik goede ervaringen gehad met Elf Elfmatic (was bij een 850) en mijn gevoel zegt ook dat de ene olie niet de andere is.

@Franksvolvo, hoeveel km's heeft jouw wagen dan reeds afgelegd? Jammer dat het ook na een Powerflush niet is opgelost.

Het fabeltje 1/3 welke je slechts vervangt bij een drain en fill, geldt (helaas) niet voor de Volvo's. Ik denk dat het % wat je vervangt bij een drain & fill sessie ligt rond de 45%. En dat is ook te merken als je voor de eerste keer een D&F uitgevoerd hebt. Met name het slippen van de bak was na de eerste sessie een stuk minder.

http://volvoforums.com/forum/v…0-a-58714/

Hier nog wat meer info over bakproblemen, metaaldeeltjes (o.a. te vinden op je aftapplug) komen ook terecht in de solonoids. Vervangen van solonoids is dus ook soms nog wel eens een optie zeker als er signalen zijn dat ze niet meer werken zoals ze behoren te doen. Ik weet dat Nordicar o.a. daar ook mee begint om dit soort klusjes uit te voeren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0