Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

baso
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

· 
Posted: 29.07.2012 - 17:00  ·  #181
Geen verschillende typen ATF mengen is inderdaad het devies. Maar ook: zorg dat je de olie met de juiste specifiacties hebt.

Het slecht schakelen bij koude motor heeft alles te maken met de temperatuur van de olie en de bijbehorende viscositeit, inderdaad. Ik heb tot grote ergernis van de vriendin weer wat zitten surfen en een aardig documentairtje in drie delen op YouTube gevonden waarin een leuk grijs Amerikaans monteurtje met een wat verouderd model bril laat zien hoe je solenoids reviseert. Solenoids zitten onderin de automatische bak, worden electrisch aangestuurd door de TCU en regelen (een deel van) de hydroliek in de bak. Uit z'n uitleg in deel2 (rond de 3e minuut) kun je halen dat het belangrijk is dat die dingen goed kunnen bewegen omdat, zoals eerder gezegd, timing belangrijk is voor goed schakelgedrag. Het vervangen van de ringetjes (waar het uiteindelijk om lijkt te gaan bij versleten solenoids) is de belangrijkste revisie-activiteit en hij legt uit waarom. Na het zien van de clipjes is wat beter te begrijpen waarom een bak vervelend schakelt wanneer de solenoids uit een bak versleten zijn of vervuild.

Ook slijtage/vervuiling van andere onderdelen kunnen natuurlijk een rol spelen maar ik denk dat die solenoids een groot aandeel leveren.

@Franksvolvo:
Misschien is er bij jou meer aan de hand dan alleen vervuiling die is op te lossen met een flush. Onderstaande clipjes zullen je aanspreken. Jij had toch een reparatie laten uitvoeren op een of meerdere solenoids. Wat waren de kosten en het resultaat? Wat waren je klachten waarvoor je dat liet doen. En wat waren de klachten waarmee je onlangs naar Gery ging?

AW Solenoid Operation & Repair Part 1 - YouTube
AW Solenoid Operation & Repair Part 2 - YouTube
AW Solenoid Operation & Repair Part 3 - YouTube
...

Subject:

· 
Posted: 29.07.2012 - 17:58  ·  #182
...

Subject:

· 
Posted: 29.07.2012 - 18:13  ·  #183
baso
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.07.2012 - 19:21  ·  #184
Yep, klopt.

En zo komt dit forum langzaam maar zeker vol te staan met alle info die we nodig hebben om onze bakken weer in orde te krijgen. "Nederland wordt steeds slimmer". Geintje, natuurlijk. Maar begrijpen hoe iets werkt is wel de eerste stap naar een oplossing.

Ik heb die afbeelding al eens eerder gezien en zelfs daarbij gelezen dat het metalen beugeltje met die witte stip (onder de V van VVB) op twee manieren past. En ook dat er een foute manier is omdat dan de olie uit de uitstroomopening van of de SLT of de SLS-solenoid niet goed weg kan. Daarmee is de timing anders en dus het schakelgedrag. Ja, een automaat is inderdaad niet zomaar iets.

Dit is overigens waarschijnlijk de valve-body van een 5-traps (AW55-51). Ik heb nog geen plaatje gevonden van een 6-traps (TF-80SC) uit de v70's vanaf 2006. Maar in principe is dat hetzelfde. Wat ik wel heb gevonden is een site waar problemen met de TF-80SC worden genoemd en waaruit blijkt door welke merken die allemaal wordt gebruikt. Interessant om te weten is nu of die merken ook problemen hebben en hoe ze die oplossen. Valve-bodies zijn iig. uitwisselbaar, zag ik al. Het zijn immers dezelfde bakken.

Gr, Bas.
Greyline
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Subject:

· 
Posted: 30.07.2012 - 11:29  ·  #185
Quote door Franksvolvo

heb een bakadaptie gehad bij Gery....
Nadat hij bij niet goed werkte na een PowerFlush..
Kosten niets [ritje naar Uden]
Maar moet eerlijk is ook niet echt veel verbeterd......
Dus in mijn ogen, val ik onder de 5% die Gery niet [ helemaal ] goed werkend krijg...[ jammer ]
Maar heb wel een stukken beter sturend stuur er aan overgehouden....
Dussss.

... wat moet ik mij voorstellen bij een BAKADAPTIE ?
... is dat gewoon met Vida/Dice de historie van de bak resetten, of gebeurt er meer ?
... zo ja, wat dan ?
...

Subject:

· 
Posted: 30.07.2012 - 11:52  ·  #186
http://valvebodyxpress.com/ima…ctions.pdf

Nadere uitleg over AW55 bakken, bakadaptie zal overeenkomen met de TCM "Adaptive Learn Procedure". Of je dat kunt benoemen als resetten? Ik durf het te betwijfelen. Het is meer een procedure om de bak versneld in te leren met de nieuwe parameters. Zonder deze prodedure gaat het ook wel, maar heeft het de nodige tijd nodig, en als je niet voorzichtig bent kan het je bak kosten.
Greyline
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.07.2012 - 12:32  ·  #187
@EnnoE34:
Mijn automaat is echter een MPS6.
In VIDA kan ik hiervoor achtereenvolgens de volgende (onderstaande) schermen oproepen.
Is dat de juiste procedure om de historie van mijn bak te resetten (met als doel, de data vorige eigenaar eruit en wegens chiptuning opnieuw inleren)?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
...

Subject:

· 
Posted: 30.07.2012 - 14:29  ·  #188
Iets zegt mij dat een MPS6 een bak is die in de modellen > 2008 S80, V/S60 en V70 III geleverd. Iets zegt me ook dat het totaal andere bakken zijn dan de AW bakken, aangezien de M6SP niet door Aisin Warner maar van Getrag is. Ook ford maakt gebruik van deze bak bij de 2.0 TDCI motortjes.

Bij deze bakken is het filter makkelijk te vervangen (skandix.de, EUR 35 voor een filtertje) en het zal misschien ook wel een bak zijn die problemen kan ondervinden maar in ieder geval niet dezelfde problemen waarvoor veel Volvo rijders beginnen met flushen dan wel verversen van de olie.

Adaptie mode aanzetten is dus echt het opnieuw inleren van de bak. En als je in een keer de olie ververst. is dit iets wat ik zeker ook zou laten doen alvorens weer de weg op te gaan. En heel soms wil het wel eens helpen om resterende problemen op te lossen.

Bij drain & fill is het kwaliteitsverschil na het gedeeltelijk verversen van de olie niet zo heel groot en na +/- 5000 km is de bak zelf in staat geweest zich aan te passen (proces van aanpassing gaat erg langzaam). Bij powerflushen lijkt me dit niet echt bepaald gewenst om 5000 km te wachten, dan beter het zekere voor het onzekere nemen en gelijk de adaptie modus aanzetten om de bak opnieuw in te leren.
Greyline
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.07.2012 - 16:41  ·  #189
@EnnoE34:
... ja, ja mijn V70 is serie III van MY2011.
En mijn behoefte aan een bakreset is enkel en alleen dat hij na het toevoegen van 70 paarden middels chiptuning veel te laat opschakelt als ik met een klompvoet ga rijden, dus ..... ???
baso
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.07.2012 - 17:51  ·  #190
@Greyline:
In je footer zeg je: "Powershift 6-automaat". Is dat niet een soort DSG? Een dual-clutch-bak? Een bak met twee sets versnellingen (even en oneven) en twee koppelingen?

Zo ja, dan zijn er wel een paar overeenkomsten met een automaat maar ook heel veel verschillen. Belangrijkste verschillen:
- je hebt geen koppelomvormer
- schakelen gebeurt dmv. het wisselen van aandrijflijnen in de bak

Ook daar is timing vast belangrijk en er zit wat bak-managment in, maar vast erg verschillend van de TCM's in een automaat. Het is gewowon een ander concept.

We gaan een beetje off-topic maar ik zou denken dat Gery weet of een bakadaptie hetzelfde is als een reset en daar ben je geweest, zeg je. Ik zou overigens erg voorzichtig zijn met het zelf resetten via VIDA van wat-dan-ook bij wijze van experiment als je de herstelprocedure niet kent. Het opnieuw inleren van een gewone automaat (wat daarna nodig is) schijnt ook erg verkeerd te kunnen gaan met fout schakelgedrag tot gevolg.

Misschien kun je es Googlen naar "tuning volvo powershift", of zo om erachter te komen of die bakken, in tegenstelling tot automaten, wel zijn te programmeren.

Gr. Bas.
...

Subject:

· 
Posted: 30.07.2012 - 19:42  ·  #191
Heb dit topic nog even zitten doorbladeren, en dan wordt mij steeds meer duidelijk (sorry als het wat achterdochtig klinkt). De gebruikte olie is BG ATF Synthetic oil. Het enige waar mee wordt geschermd is de TFOUT test. Specificaties kan ik niet vinden, jammer.

http://www.bgprod.com/blendr/syntheticATF.html

De roots van BG products inc., een Amerikaans merk, liggen in het leveren van toevoegingen, en vandaar uit zal men uiteindelijk wel terecht gekomen zijn bij het leveren van ATF olie. De producten zijn primair bedoeld voor de aftermarket, en eerlijk gezegd, BG olie komt op mij een beetje over als een product van de Tell Sell filmpjes op TV.

Jammer dat ze verder geen mooie spec sheet beschikbaar hebben. Dat maakt mij eigenlijk toch wel steeds meer achterdochtig. Het klinkt te mooi om waar te zijn, en wat voegt het dan toe aan meerwaarde t.o.v. een goede ATF olie die voldoet aan de specs voor bijv. de AW55 bakken?

Dezelfde firma levert ook "BG Quick Clean for Automatic Transmissions"

En om het (flush) proces te voltooien,

"BG ATC Plus", om de nieuwe olie te enhancen.

De vraag is, waarom BG olie wordt gebruikt? Ik houd het wat mij betreft op de ATF 1100 van EUROL, een van de grotere smeermiddelen producenten met Nederlandse Roots. Een merk waar ik zelf inmiddels wel vertrouwen in heb gekregen.

Met deze kennis in huis zeg ik, powerflush, misschien ooit een keer te overwegen als de bak echt vreemd gaat doen, maar dan niet met een Olie van BG. Gewoon goede olie nemen en de ATF olie net als remvloeistof om de 40000 km maximaal vervangen.
Greyline
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.07.2012 - 20:20  ·  #192
Quote door baso

Misschien kun je es Googlen naar "tuning volvo powershift", of zo om erachter te komen of die bakken, in tegenstelling tot automaten, wel zijn te programmeren.

... je ziet hier boven dat VIDA specifiek voor mijn auto aangeeft dat er een initiele bakadaptie uitgevoerd kan worden, dus ... ?
... en idd Gery Slot heb ik hedenochtend ook al om advies gevraagd, daar wacht ik zeker op :love:
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 30.07.2012 - 20:56  ·  #193
Quote door Greyline

Quote door baso

... je ziet hier boven dat VIDA specifiek voor mijn auto aangeeft dat er een initiele bakadaptie uitgevoerd kan worden, dus ... ?
... en idd Gery Slot heb ik hedenochtend ook al om advies gevraagd, daar wacht ik zeker op :love:

Groot gelijk.
Hij heeft er ervaring mee en jij niet.
Je moet er niet aan denken dat je zo'n bak met een foute software procedure verknalt.
Ik ben overigens wel nieuwsgierig naar zijn reaktie.
Marc58
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

Had ik dat maar eerder geweten!

· 
Posted: 30.07.2012 - 22:09  ·  #194
Wilde dat ik dit eerder gezien had maar ben er altijd vanuit gegaan dat automaat geen onderhoud nodig zou hebben.
Begin deze maan op terugweg van Kroatievakantie melding gekregen; "automaat service vereist"
Na tijdje valt cruise control uit en gaat bak in de noodloop. Aangezien er met caravan erachter en er nog wat bergen, een groot aantal tunnels in verschiet lagen het risico niet genomen en naar parkeerplaats gegaan.

Plaatselijke WW heeft na enige discussie combinatie afgeleverd bij Volvo dealer in Lubljana.
Daar is automaatolie vervangen en software update gedaan a raison van 340 euro.
Probleem was verholpen en bak schakelt stuk beter.
Ik had achteraf na bestudering van het forum graag de staat van de olie beoordeeld maar ja werkplaats was daar niet toegankelijk.

Dit probleem openbaarde zich bij 245.000 Km, auto heeft volgens onderhoudshistorie bij 182.000 Km (juni 2009) een nieuwe bak gehad.

Ik ga er vanuit dat slechts de olie vervangen is (zijn er nog wel even mee bezig geweest) en vraag me na het lezen van alle voorgaande reacties af wat verstandig is; Maar even doorrijden en volgend jaar een power flush doen of daar niet zo lang mee wachten.
Wat is wijsheid?
Greyline
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.07.2012 - 22:14  ·  #195
... een nieuwe bak en dan stuk gaan na 63.000 kM lijkt mij (bijna) onmogelijk. Hier zou ik zelfs (coulance) garantie voor gaan claimen bij de garage die dit heeft geleverd :police:
... en nu is er natuurlijk alleen maar een drain & fill gedaan. Ik zou dan ook alsnog een GS PowerFlush laten doen (en kosten claimen) bij 'onze' Gery Slot in Uden.

Selected quotes for multi-quoting:   0