Geen verschillende typen ATF mengen is inderdaad het devies. Maar ook: zorg dat je de olie met de juiste specifiacties hebt.
Het slecht schakelen bij koude motor heeft alles te maken met de temperatuur van de olie en de bijbehorende viscositeit, inderdaad. Ik heb tot grote ergernis van de vriendin weer wat zitten surfen en een aardig documentairtje in drie delen op YouTube gevonden waarin een leuk grijs Amerikaans monteurtje met een wat verouderd model bril laat zien hoe je solenoids reviseert. Solenoids zitten onderin de automatische bak, worden electrisch aangestuurd door de TCU en regelen (een deel van) de hydroliek in de bak. Uit z'n uitleg in deel2 (rond de 3e minuut) kun je halen dat het belangrijk is dat die dingen goed kunnen bewegen omdat, zoals eerder gezegd, timing belangrijk is voor goed schakelgedrag. Het vervangen van de ringetjes (waar het uiteindelijk om lijkt te gaan bij versleten solenoids) is de belangrijkste revisie-activiteit en hij legt uit waarom. Na het zien van de clipjes is wat beter te begrijpen waarom een bak vervelend schakelt wanneer de solenoids uit een bak versleten zijn of vervuild.
Ook slijtage/vervuiling van andere onderdelen kunnen natuurlijk een rol spelen maar ik denk dat die solenoids een groot aandeel leveren.
@Franksvolvo:
Misschien is er bij jou meer aan de hand dan alleen vervuiling die is op te lossen met een flush. Onderstaande clipjes zullen je aanspreken. Jij had toch een reparatie laten uitvoeren op een of meerdere solenoids. Wat waren de kosten en het resultaat? Wat waren je klachten waarvoor je dat liet doen. En wat waren de klachten waarmee je onlangs naar Gery ging?
AW Solenoid Operation & Repair Part 1 - YouTube
AW Solenoid Operation & Repair Part 2 - YouTube
AW Solenoid Operation & Repair Part 3 - YouTube
Het slecht schakelen bij koude motor heeft alles te maken met de temperatuur van de olie en de bijbehorende viscositeit, inderdaad. Ik heb tot grote ergernis van de vriendin weer wat zitten surfen en een aardig documentairtje in drie delen op YouTube gevonden waarin een leuk grijs Amerikaans monteurtje met een wat verouderd model bril laat zien hoe je solenoids reviseert. Solenoids zitten onderin de automatische bak, worden electrisch aangestuurd door de TCU en regelen (een deel van) de hydroliek in de bak. Uit z'n uitleg in deel2 (rond de 3e minuut) kun je halen dat het belangrijk is dat die dingen goed kunnen bewegen omdat, zoals eerder gezegd, timing belangrijk is voor goed schakelgedrag. Het vervangen van de ringetjes (waar het uiteindelijk om lijkt te gaan bij versleten solenoids) is de belangrijkste revisie-activiteit en hij legt uit waarom. Na het zien van de clipjes is wat beter te begrijpen waarom een bak vervelend schakelt wanneer de solenoids uit een bak versleten zijn of vervuild.
Ook slijtage/vervuiling van andere onderdelen kunnen natuurlijk een rol spelen maar ik denk dat die solenoids een groot aandeel leveren.
@Franksvolvo:
Misschien is er bij jou meer aan de hand dan alleen vervuiling die is op te lossen met een flush. Onderstaande clipjes zullen je aanspreken. Jij had toch een reparatie laten uitvoeren op een of meerdere solenoids. Wat waren de kosten en het resultaat? Wat waren je klachten waarvoor je dat liet doen. En wat waren de klachten waarmee je onlangs naar Gery ging?
AW Solenoid Operation & Repair Part 1 - YouTube
AW Solenoid Operation & Repair Part 2 - YouTube
AW Solenoid Operation & Repair Part 3 - YouTube