Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

Greyline
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

· 
Posted: 02.08.2012 - 13:57  ·  #211
Quote door Greyline

Quote door baso

@Greyline
Weet je wat ik me in dat geval afvraag? Of dat voor een powershift ook nodig is zoals dat voor een gewone automaat nodig is.
Gr. Bas.

@BASO:
... en bij <40.000 kM hoef je hopelijk helemaal niets aan de bakolie te doen. Ik heb daarnaast vluchtig in het onderhoudsvoorschrift gekeken en dacht daar gezien te hebben dat er met 60.000 kM een oliewissel met filterwissel van deze PowerShift nodig is, dus geen duurdere PowerFlush bij dit soort bakken?

... even opgezocht in VIDA:
Automatische versnellingsbak MPS6:
- Ververs de olie en vervang het oliefilter uitsluitend volgens intervallen van 90.000 kM.
Dus idd waarschijnlijk geen PowerFlush nodig aangezien er een oliefilter is dat verwisseld kan worden. Ik zou dan de uitstromende olie optisch aan een vervuilingscontrole onderwerpen en aan de hand daarvan kiezen of er alsnog in Uden een PowerFlush gedaan moet worden.
...

Subject:

· 
Posted: 05.08.2012 - 11:37  ·  #212
De afgelopen twee dagen heb ik wat steviger doorgereden met de Volvo. "Flair" komt niet of nauwelijks meer voor, maar echt onder de indruk van de bak ben ik niet. Als ik rustig rijdt, doet ie het eigenlijk erg netjes, maar metname als ik wat meer "bruusk" op het gas ga doet ie wel eens moeilijk.

Dat zijn dan voornamelijk de volgende situaties :

1. Rotonde oprijden met lage snelheid, na fors afgeremd te rijden en daarna op het gas gaan (inleggen 2e versnelling, vanaf 4)
2. Rijdend over een drempel en daarna vanaf 30 km per uur versnellen (kickdown 3 ==> 2 )

Het gaat allemaal wat houterig, maar echt slip is er dus niet meer bij, en als ik de bak de tijd geef, dan schakelt die eigenlijk prima.

Op http://volvoforums.com/forum/v…714/page3/ staat een mooie uitleg, waar iemand een mooie opsomming in het engels geeft :

Vooral het 3e punt is daarbij interessant :

3. The problem is that the passageways inside the transmission are poorly designed, Volvo corrected the problem along with a few other issues this transmission had, hence the brand new redesigned/engineered transmissions.

Het gaat daarbij om 2001 bakken, die dus blijkbaar verbeterd zijn in de loop der jaren en als er een andere bak wordt gemonteerd, dan ben je gelijk verlost van de kinderziektes van de bak. Dit punt wordt aangedragen om aan te geven dat het vervangen van solenoids ook niet altijd de oplossing is.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 05.08.2012 - 12:06  ·  #213
Ik weet niet of je bak te houtirig schakelt, maar een andere bak is altijd een duur geintje, zelfs als je dit zelf doet.
In jouw geval zou ik even afwachten totdat je de fill & drain proces hebt afgerond.
Kans is vrij groot dat je vervolgens prima met de bak kunt leven ( als deze inmiddels al niet een keer is vervangen ).
...

Subject:

· 
Posted: 05.08.2012 - 13:39  ·  #214
...
...

Subject:

· 
Posted: 05.08.2012 - 13:55  ·  #215
Ik kan op dit moment prima leven met de huiidge manier van functioneren. Ik verwacht met een 3e fill & drain en de reset van de oil counter en een adaptation reset wel weer wat progressie te maken. Wel denk ik te mogen stellen dat een AW55-50 gevoeiliger is dan een AW50-42 bak.

Gisteren op het trekker pulling event in Lochem kunnen zien waar EUROL zoal aktief is, en dan begint mijn respect voor EUROL als Nederlands product meer en meer toe te nemen. Als voertuigen dit soort heftige belastingen kunnen doorstaan en EUROL is bereid zijn naam hier aan te koppelen dan zegt dat iets over het product wat ze leveren.

Nu heb ik inmiddels gezien dat er wel degelijk verschil bestaat tussen de verschillende ATF olieen. De verhouding viscositeit bij 40 graden en bij 100 graden wil bij verschillende merken aanzienlijk verschillen. Bij EUROL ligt die verhouding onder de 4. Bij BG ligt die verhouding op 4,77 en bij Kroon SP2062 ligt die verhouding boven de 5. De verhouding zegt eigenlijk niets meer en niets minder hoe gevoelig de vloeistof is voor temperatuurverandering. Een lagere index betekent dus minder gevoelig voor temperatuurveranderingen. Een waarde die meer zegt dan de ook wel eens genoemde viscositeitsindex (VI) van een vloeistof omdat je deze eigenlijk niet mag gebruiken om verschillende merken vloeistoffen te vergelijken. Dat neemt niet weg dat bijv. EUROL een aanzienlijk hogere VI heeft dan bijv. Kroon of BG. Alle drie de producten zijn overigens Syntetische ATF vloeistoffen.
Greyline
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2012 - 14:51  ·  #216
Quote door Laguna-S60

op het laguna forum hebben ze gery nu ook gevonden :D
Ook in een Laguna is het heel erg merkbaar, je krijgt netzoals in een Volvo gewoon weer een nieuwe bak :D

... aha, dat is aardig voor die Francofielen en voor Gery :love:
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2012 - 17:54  ·  #217
Quote door EnnoE34

Nu heb ik inmiddels gezien dat er wel degelijk verschil bestaat tussen de verschillende ATF olieen. De verhouding viscositeit bij 40 graden en bij 100 graden wil bij verschillende merken aanzienlijk verschillen. Bij EUROL ligt die verhouding onder de 4. Bij BG ligt die verhouding op 4,77 en bij Kroon SP2062 ligt die verhouding boven de 5. De verhouding zegt eigenlijk niets meer en niets minder hoe gevoelig de vloeistof is voor temperatuurverandering. Een lagere index betekent dus minder gevoelig voor temperatuurveranderingen. Een waarde die meer zegt dan de ook wel eens genoemde viscositeitsindex (VI) van een vloeistof omdat je deze eigenlijk niet mag gebruiken om verschillende merken vloeistoffen te vergelijken. Dat neemt niet weg dat bijv. EUROL een aanzienlijk hogere VI heeft dan bijv. Kroon of BG. Alle drie de producten zijn overigens Syntetische ATF vloeistoffen.

Ik ben toch best wel nieuwsgierig wat dit je in de praktijk gaat brengen.
Volgend jaar is de mijne ook aan de beurt en concessies aan olie wil ik zeker niet doen.
Ik zal jou ervaringen in deze zeker gaan volgen.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2012 - 18:08  ·  #218
Quote door Laguna-S60

op het laguna forum hebben ze gery nu ook gevonden :D
Ook in een Laguna is het heel erg merkbaar, je krijgt netzoals in een Volvo gewoon weer een nieuwe bak :D

Mond op mond reclame, beter gaat het niet.
Nog even en dan moeten we Gery met professor aanspreken.
Overigens, ik vraag me af bij welke bak dit geen effect zou hebben.
Zo'n grondige reiniging zal zijn uitwerking niet kunnen missen.
Hoe dan ook, het is in iedergeval een goede uitvinding, waar veel autobezitters baat bij hebben ( hebben gehad ). :love:
Marc58
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 05.08.2012 - 18:40  ·  #219
Quote door EnnoE34

De afgelopen twee dagen heb ik wat steviger doorgereden met de Volvo. "Flair" komt niet of nauwelijks meer voor, maar echt onder de indruk van de bak ben ik niet. Als ik rustig rijdt, doet ie het eigenlijk erg netjes, maar metname als ik wat meer "bruusk" op het gas ga doet ie wel eens moeilijk.

Dat zijn dan voornamelijk de volgende situaties :

1. Rotonde oprijden met lage snelheid, na fors afgeremd te rijden en daarna op het gas gaan (inleggen 2e versnelling, vanaf 4)
2. Rijdend over een drempel en daarna vanaf 30 km per uur versnellen (kickdown 3 ==> 2 )

Het gaat allemaal wat houterig, maar echt slip is er dus niet meer bij, en als ik de bak de tijd geef, dan schakelt die eigenlijk prima.

Op http://volvoforums.com/forum/v…714/page3/ staat een mooie uitleg, waar iemand een mooie opsomming in het engels geeft :

Vooral het 3e punt is daarbij interessant :

3. The problem is that the passageways inside the transmission are poorly designed, Volvo corrected the problem along with a few other issues this transmission had, hence the brand new redesigned/engineered transmissions.

Het gaat daarbij om 2001 bakken, die dus blijkbaar verbeterd zijn in de loop der jaren en als er een andere bak wordt gemonteerd, dan ben je gelijk verlost van de kinderziektes van de bak. Dit punt wordt aangedragen om aan te geven dat het vervangen van solenoids ook niet altijd de oplossing is.

Vraagje; wat is "flair" ?
...

Subject:

· 
Posted: 05.08.2012 - 21:20  ·  #220
Flair mag je vervangen door Flare ;) Flare met de nodige flair.

Mooi engels woord ;) voor slip.
Greyline
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2012 - 21:24  ·  #221
Quote door Bigdog
Overigens, ik vraag me af bij welke bak dit geen effect zou hebben.
Zo'n grondige reiniging zal zijn uitwerking niet kunnen missen.
Hoe dan ook, het is in iedergeval een goede uitvinding, waar veel autobezitters baat bij hebben ( hebben gehad). :love:

... klopt, het is DE vinding voor alle automaatbakken zonder oliefilter en aftapplug.
Voor de andere soort (bv. de PowerShift) die wel een filter en een plug hebben is het misschien niet nodig indien mooi op tijd (90.000 kM) filter en olie op conventionele wijze wordt vervangen. Dat lijkt mij goedkoper ook O-)
...

Subject:

· 
Posted: 05.08.2012 - 23:19  ·  #222
Ook Laguna's hebben de AW55-50 bakken in het vooronder, net als de Vel Satis.

Montage van een inline filter tussen bak & oliekoeler zou bij een Volvo nog wel zin kunnen hebben, zo haal je zo veel mogelijk rommel tijdens het rijden uit de olie. Iets om toch over na te gaan denken....
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2012 - 23:49  ·  #223
Quote door Greyline

... klopt, het is DE vinding voor alle automaatbakken zonder oliefilter en aftapplug.
Voor de andere soort (bv. de PowerShift) die wel een filter en een plug hebben is het misschien niet nodig indien mooi op tijd (90.000 kM) filter en olie op conventionele wijze wordt vervangen. Dat lijkt mij goedkoper ook O-)

Wijsheid komt bij Volvo met de jaren zullen we maar zeggen.

@Enno,
Gezien het feit dat de olie circuleert, lijkt mij dit helemaal zo verkeerd nog niet.
Is zeker iets om over na te denken.
...

Subject:

· 
Posted: 06.08.2012 - 11:17  ·  #224
Vanochtend heb ik heel eventjes de ATF olie gecontrolleerd bij koude motor. Het nivo staat netjes op het nivo cold op de peilstok, dus dat is in ieder geval goed. Wat me wel opvalt is dat de olie weer donkerder is geworden sinds de laatste keer dat ik gecontroleerd heb (+/- 700 km terug).

M.a.w. ik kan niet anders dan concluderen dat verse ATF blijkbaar een sterk reinigende werking heeft en dat het "opnemend" vermogen toeneemt wanneer je zo nu en dan een paar liter aftapt & weer bijvult met verse ATF.

Een en andere strookt ook met mijn gevoel dat ik niet te lang moet wachten met een volgende Drain & fill en daarna nog een 4e drain & fill in te lassen. Ik ben overigens wel benieuwd hoe lang het gaat duren voor er (zichtbaar) enigszins rode ATF vloeistof in de bak aanwezig zal zijn. Op dit moment is het nog voornamelijk bruin.
Greyline
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.08.2012 - 11:28  ·  #225
... tja, misschien had je toch voor een PowerFlush moeten kiezen :love:

Selected quotes for multi-quoting:   0