Hoi,
Vandaag de automaat laten powerflushen zoals ik al had aangekondigd in mijn voorstelrondje hier op het forum.
Heb een week of drie geleden een V70 D5 met automaat gekocht met automaat problemen. Dit was bij bij aankoop keurig gemeld. De vorige eigenaar heeft er maar drie maanden meegereden en hij werd als tweede auto in de familie gebruikt. De Volvo specialist had de klant aangeraden om de automaat te vervangen. De vorige eigenaar had van dit slechte nieuws zo de balen dat hij hem direkt op Marktplaats heeft gezet, tegen handelprijs.
Met de info hier op het forum durfde ik de gok wel aan, wel heb ik bewust gekozen om het bij een dealer te doen en er een mooi prijsje (i.c.m. beurt en APK, maar dat vindt over drie weken plaats) voor afgesproken.
Mijn klachten in het kort:
- D en R komen vertraagd in (3-5 tellen)
- Voelbaar terugschakelen, met name 3 naar 2
- Voelbaar opschakelen van 2 naar 3
- Lock up komt niet altijd in
- Had het idee dat hij af en toe wat slipte, maar durfde er niet voluit mee te rijden de afgelopen weken om de automaat niet onnodig te belasten, dus helemaal zeker weet ik dat niet.
Zoals gezegd vandaag naar Harrie Arendsen Ruurlo geweest. Prettige ontvangst met koffie en de vraag van de receptionist of ik het flushen in zijn werk wilde zien. Natuurlijk wilde ik dat!
De procedure is hier al uitvoerig beschreven dus daar ga ik verder niet op in. Mijn auto heeft 380K gedraaid en ik was dus erg nieuwsgierig naar hoe de vuile olie er uit zou zien. Mijn vermoeden was en is nog steeds dat de olie nooit is ververst.
De oude olie was bruin/zwart, leek wel enigszins ingedikt en stonk verschrikkelijk! Er leek weinig druk in de bak te zitten, suggesties van de monteur waren dat of de olie erg dik was, of het peil te laag of mogeijk een leiding verstopt..... Ook met de reiniger werd dit niet veel beter. Zou ik dan pech hebben?
Na een drie kwartier rondpompen en door alle versnellingen heen halen werd de nieuwe olie door het systeem heen gepompt. Uiteraard was deze olie mooi rood en dat bleef het ook. Ook spoelde de nieuwe olie makkelijker door!
Daarna de automaat tellerstand op 0 gezet. Adaptieve waarden zijn vooralsnog ongemoeid gelaten. Volgens de monteur was dit voor dit moment beter en kan ik dat later alsnog doen. Motivatie van de monteur was dat bij mogelijke bakschade het inleerproces extra schadelijk zou zijn. Daarbij is de bak adaptief en past deze zich de komende tijd sowieso wel aan. Die uitleg kon ik wel volgen.
Na de spoelbeurt gaan proefrijden. Wauw wat een verschil was dat. Opschakelen is nu in het geheel niet meer voelbaar. En terugschakelen ging ook al veel rustiger. Wel duurt het inschalen van D en R nog steeds lang. Vandaag na het spoelen een 200KM gereden, veel binnendoor met rotondes, dus lekker de automaat laten schakelen (daar heb je hem tenslotte voor).
Op dit moment ben ik heel positief en verwacht ik dat de bak de komende kilometers alleen maar beter gaat schakelen! Ik houd jullie wel op de hoogte.
Tijdens het flushen heeft de monteur en passant de auto nog even aan een onderworpen. Op twee dingen na, geen APK afkeur zaken en verder in goede staat (maar dat wist ik natuurlijk al ).
Na het spoelen naar Elferink gereden voor een linker buiten spiegelglas. Welliswaar imitatie maar het scheelt de helft met origineel. Helaas hadden ze geen stelmotoren voor de koplamhoogte verstelling, want daarvan lijkt er een defect. Electrisch doen ze het beide niet, maar de linker kan ook handmatig niet verder gesteld worden. Daar moet ik de komende weken dus even achteraan. Iemand bekend met dit probleem hier? Oplossing?
Groet,
Christiaan
Vandaag de automaat laten powerflushen zoals ik al had aangekondigd in mijn voorstelrondje hier op het forum.
Heb een week of drie geleden een V70 D5 met automaat gekocht met automaat problemen. Dit was bij bij aankoop keurig gemeld. De vorige eigenaar heeft er maar drie maanden meegereden en hij werd als tweede auto in de familie gebruikt. De Volvo specialist had de klant aangeraden om de automaat te vervangen. De vorige eigenaar had van dit slechte nieuws zo de balen dat hij hem direkt op Marktplaats heeft gezet, tegen handelprijs.
Met de info hier op het forum durfde ik de gok wel aan, wel heb ik bewust gekozen om het bij een dealer te doen en er een mooi prijsje (i.c.m. beurt en APK, maar dat vindt over drie weken plaats) voor afgesproken.
Mijn klachten in het kort:
- D en R komen vertraagd in (3-5 tellen)
- Voelbaar terugschakelen, met name 3 naar 2
- Voelbaar opschakelen van 2 naar 3
- Lock up komt niet altijd in
- Had het idee dat hij af en toe wat slipte, maar durfde er niet voluit mee te rijden de afgelopen weken om de automaat niet onnodig te belasten, dus helemaal zeker weet ik dat niet.
Zoals gezegd vandaag naar Harrie Arendsen Ruurlo geweest. Prettige ontvangst met koffie en de vraag van de receptionist of ik het flushen in zijn werk wilde zien. Natuurlijk wilde ik dat!
De procedure is hier al uitvoerig beschreven dus daar ga ik verder niet op in. Mijn auto heeft 380K gedraaid en ik was dus erg nieuwsgierig naar hoe de vuile olie er uit zou zien. Mijn vermoeden was en is nog steeds dat de olie nooit is ververst.
De oude olie was bruin/zwart, leek wel enigszins ingedikt en stonk verschrikkelijk! Er leek weinig druk in de bak te zitten, suggesties van de monteur waren dat of de olie erg dik was, of het peil te laag of mogeijk een leiding verstopt..... Ook met de reiniger werd dit niet veel beter. Zou ik dan pech hebben?
Na een drie kwartier rondpompen en door alle versnellingen heen halen werd de nieuwe olie door het systeem heen gepompt. Uiteraard was deze olie mooi rood en dat bleef het ook. Ook spoelde de nieuwe olie makkelijker door!
Daarna de automaat tellerstand op 0 gezet. Adaptieve waarden zijn vooralsnog ongemoeid gelaten. Volgens de monteur was dit voor dit moment beter en kan ik dat later alsnog doen. Motivatie van de monteur was dat bij mogelijke bakschade het inleerproces extra schadelijk zou zijn. Daarbij is de bak adaptief en past deze zich de komende tijd sowieso wel aan. Die uitleg kon ik wel volgen.
Na de spoelbeurt gaan proefrijden. Wauw wat een verschil was dat. Opschakelen is nu in het geheel niet meer voelbaar. En terugschakelen ging ook al veel rustiger. Wel duurt het inschalen van D en R nog steeds lang. Vandaag na het spoelen een 200KM gereden, veel binnendoor met rotondes, dus lekker de automaat laten schakelen (daar heb je hem tenslotte voor).
Op dit moment ben ik heel positief en verwacht ik dat de bak de komende kilometers alleen maar beter gaat schakelen! Ik houd jullie wel op de hoogte.
Tijdens het flushen heeft de monteur en passant de auto nog even aan een onderworpen. Op twee dingen na, geen APK afkeur zaken en verder in goede staat (maar dat wist ik natuurlijk al ).
Na het spoelen naar Elferink gereden voor een linker buiten spiegelglas. Welliswaar imitatie maar het scheelt de helft met origineel. Helaas hadden ze geen stelmotoren voor de koplamhoogte verstelling, want daarvan lijkt er een defect. Electrisch doen ze het beide niet, maar de linker kan ook handmatig niet verder gesteld worden. Daar moet ik de komende weken dus even achteraan. Iemand bekend met dit probleem hier? Oplossing?
Groet,
Christiaan