Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

· 
Posted: 30.09.2012 - 12:00  ·  #256
Op de achtergrond is er al contact opgenomen en is dit besproken. Ik weet nog niet wat Gery hiermee gaat doen.
Feit is wel dat ik en nog een paar anderen en zelfs de chef werkplaats bij een Volvo dealer, terug gegaan zijn naar de originele olie en dat dat veel beter rijd.

Het is wel zo dat als je een flush hebt gedaan en dan wegrijd, je denkt van he wat rijd die bak ineens lekker. Ja, dat is gewoon nieuwe olie met een combinatie van een reset van de adaptie.

Maar we zijn er nu wel achter dat de vol syntheet te veel slip genereert waardoor de olie te heet wordt (lang nablazen) en dat de bak kan gaan slippen. De fabrikant van BG zegt dat de olie in de bak toegepast kan worden maar een echte jws-3309 specificatie heeft de olie niet.

Als je gaat googlen hierop dan zeggen ze op heel veel forums dat je in onze bak geen vol syntheet moet gooien. Zelfs Saab heeft daar voor gewaarschuwd.
Greyline
Geslacht:
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Subject:

· 
Posted: 30.09.2012 - 12:28  ·  #257
@Turbodesk:
Waarom hebben ze een slotje gedaan op jouw topic: http://www.volvo-forum.com/viewtopic.php?t=51263 ?
Zijn ze bang dat je nog meer "reclame" maakt nu bekend is dat jij werk hebt gedaan voor Gery Slot en de flushdag wegens gebrek aan deelnemers afgelast moest worden? :devil:
...

Subject:

· 
Posted: 30.09.2012 - 12:44  ·  #258
Quote door Turbodesk

Maar we zijn er nu wel achter dat de vol syntheet te veel slip genereert waardoor de olie te heet wordt (lang nablazen) en dat de bak kan gaan slippen. De fabrikant van BG zegt dat de olie in de bak toegepast kan worden maar een echte jws-3309 specificatie heeft de olie niet.

http://bglsi.com/312_GUIDE.pdf

De zogenaamde universal application chart.

Ik heb ergens op pagina 34 van dit topic al eens mijn vraagtekens gezet bij het gebruik van BG universal ATF. Merken als Kroon, EUROL, Mobil en nog vele andere merken ontwikkelen specifieke olie voor specifieke toepassingsgebieden. BG products producten komen en kwamen op mij over als een Tell Sell product. Aangezien de AW55 bakken een stuk geavanceerder zijn dan de oude AW50 bakken en o.a. de slip controlled torque converter hoge eisen stelt aan de olie & bak is het naar mijn mening toch echt wel van belang om de juiste olie met de juiste Specs te kiezen.

Heeft het te maken met synthetisch / niet synthetisch? Ik durf het niet te zeggen. Volgens mij heeft het meer te maken of de olie ook idd voldoet aan de specs welke de fabrikant voorschrijft. Als dit niet specifiek op de fles staat of op het specificatieblad dan is mijn stelling niet gebruiken.

O.a. de kroon ATF SP 2062 (ontworpen voor aisin Warner bakken) stelt :

Door toepassing van speciale 'friction modifiers' worden gecontroleerde wrijvingseigenschappen verkregen, waardoor een comfortabel en trefzeker schakelgedrag.

Wat voor Kroon geldt geldt naar mijn bescheiden mening ook voor andere merken olie welke wel de JWS3309 en of Volvo codering hebben. En ja...dit zijn vaak toch echt synthetische olieen.

Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.
Turbodesk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.09.2012 - 13:13  ·  #259
Quote door Greyline

@Turbodesk:
Waarom hebben ze een slotje gedaan op jouw topic: http://www.volvo-forum.com/viewtopic.php?t=51263 ?
Zijn ze bang dat je nog meer "reclame" maakt nu bekend is dat jij werk hebt gedaan voor Gery Slot en de flushdag wegens gebrek aan deelnemers afgelast moest worden? :devil:

Ben je nog steeds pissig op mij ofzo???

Ben (de beheerder) heeft er een slotje opgezet omdat Gery niet via het forum wilt reageren op alle vragen die daaruit uit voortkomen.
Daaruit concludeert hij dat het dan toch eenzijdig blijft en het geen nut heeft om het topic open te laten.

Waarschijnlijk hebben er mensen door het topic zich afgemeld voor die flushdag en is hij daarom afgelasd.

En ik heb geen werk gedaan voor Gery. Ik heb meegedaan om een filmpje te maken van de powerflush techniek. En ja ik heb gewonnen en mijn filmpje staat op de site van Gery.

Ik denk dat je je dan ook kan voorstellen dat het juist erg lastig is om dan zulke uitlatingen te doen op een forum.
Ik heb geen ruzie met die man, echter is er erg lastig te communiceren met hem en houd hij stug vol (ondertussen al iets veranderd) dat er met de BG olie niets mee is.

Het is ook niet mijn bedoeling om zijn handel stil te leggen. Maar wel om iedereen te waarschuwen dat je beter de originele olie erin kan doen.

Als jouw motor gemaakt is voor minerale olie en ruim 2 ton heeft gelopen, ga je er dan ook ineens een vol syntheet in gooien?
Gouwe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.09.2012 - 15:01  ·  #260
Hmm, interessante wending van de discussie dit. Eerlijk gezegd is dit ook de reden waarom ik eerst de dealer heb gebeld en door hen vooraf heb laten bevestigen dat de BG olie, de cleaner en de conditioner goed waren. Ik had daar toch wel wat twijfels over (en dan met name over de cleaner en conditioner t.o.v. de o-ringen / keerringen).
I.v.m. garantie / mogelijke problemen ben ik persoonlijk daarom naar de Volvo dealer gegaan omdat je daar, naar ik mag verwachten meer service en coulance mag verwachten.
Binnenkort moet de wagen voor een beurt/ APK naar de garage. Ik zal dan ook zeker nog eens met hun overleggen.

Overigens, mijn bak is niet gereset (alleen olie teller maar niet de adaptieve waarden), maar schakelt echt veel soepeler en sneller. Het enige wat ik nog steeds constateer nu een paar duizend kilometer na de flush:
- Van D naar R gaat snel en zonder schokken
- Omgekeerd duurt het lang(er) en met een duidelijk voelbare schok
- Nog regelmatig het gevoel dat de bak slipt
- Als ik de auto bij plm. 50-60 Km/uur op de cruise wil zetten dat schakelt de bak 2 versnellingen terug, heb ik heel veel slip, klapt de bak van 3 naar 4 en blijft hij vervolgens in zijn vier hangen. Dit deed de bak overigens ook voor de spoelbeurt.

Overigens snap ik het dilemma waar Gery mogelijk in zit heel goed. Ik wens hem dan ook veel wijsheid toe! Ik heb wel de indruk dat hij vanuit een enorm stuk enthousiasme een lans gebroken heeft voor de noodzaak van onderhoud aan de automaten, zodat wij nog lang kunnen genieten van onze heerlijke Volvo's. Dat mag hier volgens mij dan ook wel gezegd worden.
...

Subject:

· 
Posted: 30.09.2012 - 17:06  ·  #261
Quote door Turbodesk

Als jouw motor gemaakt is voor minerale olie en ruim 2 ton heeft gelopen, ga je er dan ook ineens een vol syntheet in gooien?

Dat is nu juist precies niet de richting welke deze discussie over gaat. De discussie over Powerflush m.b.v. BG Olie lijkt me meer te gaan over of de olie wel of niet voldoet aan JWS3309 en Volvo normen (1161540 volvo nummer).

Volgens mij zijn er in al die jaren (13 jaar sinds de introductie van de AW55 bak) vast veel vorderingen gemaakt in de ontwikkeling van olieen. Dat geldt zowel voor motorolie als andere smeerstoffen, maar ook bijv. koelvloeistof. Ik geloof dan ook niet dat het een discussie over synthetische wel of niet is maar echt over of de olie wel voldoet aan de specs. En daar had ik al langere tijd mijn twijfels over.

http://www.myvolvolibrary.info…W55-50.pdf

Documentje over de AW55 Aisin bakken. Daarin wordt o.a. ook Castrol Transmax J genoemd, een JWS3309 olie welke synthetisch is.

http://www.castrol.com/liveass…erland.pdf
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 30.09.2012 - 19:51  ·  #262
Ik vraag me af hoe die Volvo dealer, naar ik meen Harry Arendsen dit doet.
Lijkt mij dat hij wel originele olie gebruikt.
Turbodesk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.09.2012 - 20:44  ·  #263
Quote door EnnoE34

Quote door Turbodesk

Dat is nu juist precies niet de richting welke deze discussie over gaat. De discussie over Powerflush m.b.v. BG Olie lijkt me meer te gaan over of de olie wel of niet voldoet aan JWS3309 en Volvo normen (1161540 volvo nummer).

Volgens mij zijn er in al die jaren (13 jaar sinds de introductie van de AW55 bak) vast veel vorderingen gemaakt in de ontwikkeling van olieen. Dat geldt zowel voor motorolie als andere smeerstoffen, maar ook bijv. koelvloeistof. Ik geloof dan ook niet dat het een discussie over synthetische wel of niet is maar echt over of de olie wel voldoet aan de specs. En daar had ik al langere tijd mijn twijfels over.

http://www.myvolvolibrary.info…W55-50.pdf

Documentje over de AW55 Aisin bakken. Daarin wordt o.a. ook Castrol Transmax J genoemd, een JWS3309 olie welke synthetisch is.

http://www.castrol.com/liveass…erland.pdf

Het eerste document wat je post is een document gemaakt door een prive persoon en is dus niet officieel. Hij zegt daarin ook dat de jws-3309 niet hetzelfde is als een dexron III olie, en dat klopt.
Er zijn bakken van Aisin warner die een jws-3309 nodig hebben maar er zijn ook Aisin warner bakken die een Dexron III atf olie nodig hebben. Meer vertelt hij niet.

Het tweede document is van een Castrol synthetische atf olie die geen jws-3309 specificatie heeft maar een Dexron III.

Er is geen enkele atf olie met een jws-3309 specificatie die half of vol synthetisch is, ze zijn allemaal mineraal.

Ik begrijp dan ook niet waar je met die documenten heen wilt.

En de discussie gaat wel degelijk over het feit dat mensen ineens een heel andere olie in hun bak gooien. Die niet alleen niet de juiste specificatie heeft, maar ook een andere samenstelling.

Mobil heeft een aantal jaren geleden een synthetische atf olie op de markt gebracht genaamd: Mobil1 JWS-3309.
Deze is van de markt gehaald omdat Aisin Warner daar geen toestemming voor had gegeven.
...

Subject:

· 
Posted: 30.09.2012 - 21:48  ·  #264
Het enige wat ik kan terugvinden is dat Mobile Synthetic ATF sinds 2011 niet meer de JWS 3309 goedkeuring op de fles mag zetten. En ik heb een donkerbruin vermoeden dat datzelfde ook geldt voor BG synthetic ATF. Maar dat is volgens mij niet alles.

Eurol, Kroon, MPM om er maar een paar op te noemen hebben specifiek voor verschillende bakken verschillende types ATF ontwikkeld. En dat is niet slechts een type ATF, maar dat gaat om minimaal 6 verschillende typen ATF per merk.

Synthetisch of niet, mijn vermoeden is dat het er echt om gaat of de olie specifiek ontworpen is voor bijv. een AW bak. En wat ik afgaande op de informatie van Eurol, Kroon en MPM daarover kan zeggen dat er gesproken wordt hetzij over de AW bakken hetzij japanse bakken. Dat alle drie synthetisch zijn is dan een constatering maar zoals ik ook al eerder schreef, in 12 jaar is er veel veranderd. En het zou me dus niets verbazen als firma's als EUROL, Kroon, MPM een poging gedaan hebben om vloeistoffen te ontwikkelen bedoeld voor verschillende typen bakken, waaronder ook de AW55 bakken die dan ook nog eens synthetisch zijn.

De stelling dat er geen enkele JWS3309 olie is die synthetisch is, zou misschien best waar kunnen zijn. Volgens mij is Mobil 3309 ATF idd nog steeds de originele olie met JWS3309 spec. Maar volgens mij gaat het daar zelfs ook niet om. De grote vraag is...welke olie is wel en welke olie is niet geschikt voor de AW55 bakken. AW50 bakken zijn een stuk makkelijker, daar kun je goedkopere ATF in gooien zonder dat de bak in de problemen komen. De uitdaging is en blijft de juiste olie te vinden, en als je geen origineel MOBIL 3309 ATF of Volvo of Toyota of GM ATF wilt aanschaffen dan zul je dus moeten gaan zoeken bij de diverse fabrikanten welke olie het meest "aantrekkelijk" is voor jou.

Dat Volvo dealers gewoon standaard Volvo olie gebruiken snap ik wel. Ik zou het vreemd vinden als men daar ook BG olie + aditieven gebruikte.
daxje
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 30.09.2012 - 22:01  ·  #265
Ik heb ooit een Audi A3 van 1997 gehad met een handbak. Bakolie ververst met een B merk olie volgens hun advies, gevolg: erg slecht schakelen! Daarna dealer olie erin volgens exact je juiste specs, alle problemen direct verholpen! Sindsdien komt er bij mij in de bak niks anders in als dealer olie. Kost misschien een paar centen meer, maar is het mijns inziens dubbel en dwars waard.

Met motorolie (afh van motortype) durf ik nog wel een gokje te wagen, alhoewel verkeerde motorolie bij veel auto's ook dramatische gevolgen kan hebben...(pompverstuivers VW oa)

Ik snap het probleem wel, voor een flush heb je veel olie nodig, dus zijn we snel geneigd naar een goedkoper alternatief te gaan zoeken. Als er een alternatief bestaat met precies de juiste specs kun je het overwegen, maar nog zou ik mij wenden tot de dealer. En als er een minerale olie in de bak hoort en je gaat er na zeg 200dkm een vol-syntheet in kieperen, dan begeef je je volgens mij ook op glad ijs.....

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar dit is mijn ervaring....
Gouwe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.10.2012 - 09:44  ·  #266
Quote door Bigdog

Ik vraag me af hoe die Volvo dealer, naar ik meen Harry Arendsen dit doet.
Lijkt mij dat hij wel originele olie gebruikt.

Nope; BG olie.
Als motivatie kreeg ik te horen: voldoet aan de specs en is in een handige 7 liter verpakking, precies voldoende voor de bak.

Weet nog niet precies wat ik hier mee ga doen richting de dealer. Ik meen in ieder geval te moeten concluderen dat de olie niet aan de specs voldoet.
...

Subject:

· 
Posted: 01.10.2012 - 14:20  ·  #267
Lijkt me idd de juiste formulering, voldoet niet aan de specs. Zal dus wel goed zijn voor de AW50-42 bakken, maar niet goed voor de AW55 bakken. En het heeft lijkt mij alles te maken met specs die niet zijn zoals ze behoren te zijn voor onze bakken.
daxje
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 01.10.2012 - 15:02  ·  #268
Net dealer gebeld, originele automaat olie €67,15 voor 4 liter.... Het kost dus inderdaad een paar centen meer, maar is het het experimenteren met andere olie waard? Ik zeg no way!

Enige waar ik wel mee zit is die adaptie toestand, daarvoor zal ik dus echt even naar de dealer moeten. Ik heb voor VW/Audi alle kabels en software liggen maar voor Volvo helaas niet. Vraag me daarnaast af of ze mij überhaupt willen helpen als ik zelf de olie heb gewisseld..... Of is er iemand met veel kennis van zaken en een VIDA/DICE kabel in de buurt van Arnhem?
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Subject:

· 
Posted: 01.10.2012 - 15:37  ·  #269
hier heb je de lijst met Vida/Dice bezitters!
Als er een uit je buurt komt zou je hem een PM kunnen sturen!
...

Subject:

· 
Posted: 01.10.2012 - 17:22  ·  #270
Niet echt super duur die Volvo olie. Kroon SP2062 (synthetisch, gemaakt voor aisin warner bakken) kost in ieder geval meer per liter. Ik meen ergens 25 EUR / liter. Dit zonder korting.

MPM zal waarschijnlijk ongeveer hetzelfde kosten als Volvo olie, en Eurol kost met +/- 10 EUR per liter maximaal het minste per liter van alle oliesoorten.

Als alternatief kun je altijd nog proberen de MOBIL 3309 ATF te krijgen. Met een beetje zoeken moet je die voor 10 EUR / liter ook wel kunnen vinden. Dan komen er alleen nog transportkosten uit bijv. Duitsland bij. En dan zit je voor 4 liter op +/- 50 EUR.

Selected quotes for multi-quoting:   0