Voor de tigste keer: Koop nou gewoon de originele voorgeschreven olie bij de Toyotadealert. Dit is de "T4" olie speciaal voor de AW55-50SN bakken (Lexus). Kost een tientje per liter. Dit is dus niet een vervanger maar een originele olie!!!
Is in iedergeval beter als de syntheet.
Een ding weet ik wel, als ik mijn bak laat flushen, dan komt er alleen originele olie in !
Moet er niet aan denken de bak in de soep te draaien.
Dan maar een paar Euro's meer.
Overigens, is dit niet iets voor Maurits of Edward om dit op te pikken ?
Toch wel nieuwsgierig geworden door het hele BG olie verhaal heb ik besloten om later deze week de auto in test modus te zetten om vast te stellen wat de lock up doet.
Mijn vermoeden is dat met specifieke synthetische olie, bedoeld voor AW bakken, het wel goed gaat. En als ik het vrij mag vertalen is een van de symptomen dat de lockup (dus niet de slippende modus) er moeizaam op gaat en blijft bij toeren rond of net onder de 2000 toeren.
Op dit moment kan ik vanaf 80 km/ uur op de teller rustig accelereren zonder dat de bak uit de lock-up springt. Dit is dus niet met heel weinig gas maar ook niet dusdanig dat de kick-down wordt geactiveerd.
Als ik m'n best doe, lijkt de lockup bij +/- 1500 toeren in de 5 bij 80 te werken. En ditzelfde bij 60km/uur in de vierde versnelling. Duidelijk is dus wel te merken wanneer de bak niet in de lock-up rijdt.
...
Subject:
Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!
Een week geleden schreef ik bovenstaande. Met moeite in de lockup is niet meer van toepassing.
Nu met 4 liter Toyota T IV in de bak (+/- 60% T IV in totaal) , gemixed met 90 % EUROL 1100 Synt. ATF + misschien nog 10% oude ATF + vervuiling kan ik alleen maar zeggen :
Oude bak, 250000 km gebruik de minerale olie.
Schone olie doet veel. Op zich werkte de EUROL ATF goed, en ik vermoed dat deze zeker een sterker reinigende werking heeft i.v.m. minerale olie. Maar de aarzeling, de moeizame lockup bij toeren <1700 rpm in hogere versnellingen en de lichte slip in de 3e versnelling lijkt grotendeels verdwenen te zijn nadat ik gisteren Toyota T IV in de bak heb gedaan.
De reden? Ik blijf toch van mening dat de oorzaak gezocht moet worden in slijtage in en ontwerp van het kleppenblok waardoor de aansturing van de bak moeizaam verloopt op het moment dat er andere dan JWS3309 minerale olie in de bak wordt gedaan. Mijn indruk was dat de EUROL 1100 ATF stroperiger is dan de T IV olie van Toyota. Het resultaat is vooralsnog een bak die goed schakelt en minder slip vertoont dan met 9000 km EUROL voor 90% gemixed met allerlei vervuiling afkomstig uit het binnenste van de bak.
Gedurende de afgelopen week heb ik meerdere keren handmatig geschakelt met de bak (D, 4 en 3) en dat leverde telkens een verbetering op. Voor het verversen van de olie heb ik eerst 20 km gereden. De bak was dus redelijk op temperatuur en de verse T IV olie kan dus verder gaan met het "absorberen" van vuil aanwezig in bak & koppelomvormer. De grote vraag is nu :
1. Wat doet de vervuiling voor het niet goed werken van de bak?
2. Wat doet de Toyota t IV olie i.v.m. EUROL 1100 ATF in mijn geval. Een olie die net als MPM, Kroon en misschien nog anderen synthetisch is en volgens de fabrikant specifiek ontworpen is voor AW bakken.
Mijn vermoeden op dit moment is dat minimaal de helft van de vooruitgang te maken heeft met de minerale T IV olie, en dat de andere misschien 30-40% te maken heeft met het feit dat er weer verse olie in de bak zit die meer lijkt op nieuwe olie conform de specs van de originele af fabriek olie.
Overigens het vermelden waard, ik vind de bak van de Volvo op dit moment beter / soepeler rijden dan de ZF bak van de 2 jaar oude (40000 km oude) tiptronics bak in de 116i van mijn ouders. Ik begin dan ook steeds meer te begrijpen dat het advies van dealers om niets te doen aan de ATF olie alleen maar goed is voor dealers / automaat revisiebedrijven. Een twee jaar oude bak hoort naar mijn idee boterzacht te schakelen i.p.v. het twijfelachtige wat ie nu laat zien.
Voor verdere details over het "experiment" terug naar mineraal lees in mijn weblog.
Ik heb vorige week woensdag ook preventief de bakolie afgetapt (2940gr) en weer opgevuld met Toyota T-IV. Carterplug-ring van Toyota kreeg ik er gratis bij en paste ook nog eens perfect! wat een service. 43 euro voor 5L !!! Ik zeg toppie!! en het enige juiste spul naast origineel.....
Ik had geen schakelproblemen (178dkm) maar wilde het graag preventief doen. De bak schakelt wel wat soepeler, maar niet echt heel goed merkbaar. In ieder geval geen slip of andere fratsen.....
Over een paar weken ga ik hetzelfde nog eens doen, gewoon op mogelijke problemen voor te zijn...
Hmmm. Ik ben me er ook even verder in aan het verdiepen.
Op een website kwam ik dit tegen: The unique formulation of XXXX (merk even weggehaald , is m.i. niet relevant) ATF 3309 is designed to provide excellent lubrication of transmissions in specified Aisin-Warner slip-controlled lock-up automatic transmissions.
En dat is dus het type bak in onze Volvo's. Ik heb op een patent site meer achtergrond info gevonden. Doel is reductie van brandstof verbruik en vloeiend schakelen onder alle motor toerentallen.
Op een andere website kwam ik deze info tegen:
To overcome the inherent energy loss associated with the torque converter in conventional 4 & 5-speed automatic transmissions, thereby increasing fuel efficiency, mechanical clutch mechanisms have been widely adapted in nearly all passenger car and SUV designs. Known as slip-controlled or continuously slipping torque converter clutches, these computer-controlled devices have been developed to their greatest extent in recent years by Japanese and Korean OEMs.
Critical to smooth operation of the torque converter clutch are the frictional characteristics of the Automatic Transmission Fluid (ATF). If the ATF frictional properties are not correctly matched with clutch plate properties, it can cause the clutch surfaces to momentarily stick and then slip. Occurring in rapid succession, this phenomenon is generally known as "shudder" and can cause the vehicle to vibrate noticeably and potentially lead to transmission damage. Shudder prevention relies on a carefully designed ATF, and a good fluid should maintain anti-shudder protection for many thousands of kilometres.
Ik herken het "shudder" effect niet en als ik de rest zo hoor ook niet, maar het is dus duidelijk dat de frictie eigenschappen van de ATF heel belangrijk zijn. Het kan dus heel goed zijn dat de olie van BG op dit punt niet voldoende goede eigenschappen heeft...........
Het volgende op die webiste is ook wel interessant:
There are wide differences in anti-shudder performance among commercial ATFs, and many are not suited to modern Japanese and Korean transmissions. Japanese genuine ATFs typically exhibit much higher levels of anti-shudder durability than DEXRON®-III type fluids for example. A major reason why OEMs market their own genuine ATF is that they want to ensure correct operation of slipping torque converter clutches Oftewel, ook Volvo schrijft niet voor niets voor om hun "eigen" olie te gebruiken. Puur om problemen te voorkomen en de kwaliteit te kunnen garanderen.
Grappig dus dat mijn dealer "gewoon" BG olie gebruikt omdat deze in 7 liter bulk verpakking leverbaar is en volgens hun voldoet aan de specs.
Ik ben dus steeds meer geneigd te denken dat als de "frictie eigenschappen" van oude olie slecht zijn, dat de bak dan dus begint te klappen, immers de mate en nauwkeurigheid van de controle op de hoeveelheid slip vermindert dan, waardoor het aangrijpen van de versnellingen minder soepel verloopt. Met de nieuwe BG olie, maar zonder de juiste "frictie eigenschappen" speelt dit probleem dus ook, misschien niet direkt, maar dan toch op den duur. Tevens lees ik op het andere forum dat met name de caravan rijders last lijken te hebben van te heet geworden transmissies in combinatie met BG olie of verouderde olie. Misschien dat dit komt door een teveel aan slip waardoor de olie te heet wordt en verbrand? Ik ben wel benieuwd naar jullie meningen.
Vrijdag gaat mijn auto naar de dealer. Ben benieuwd wat ze er van vinden.
To be continued.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39899 Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:
Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!
Krijg je Vrijdag dan ook de originele Volvo bakolie ?
Ik zat er ook aan te denken mijn bak preventief te laten flushen, maar heb dit tot dusver nog niet gedaan i.v.m. de olie, welke ze gebruiken.
Ondanks de goede reacties had ik zo mijn twijvels.
Let wel, mijn bak vertoont geen problemen en dat wil ik ook zo houden.
Klinkt alsof mijn voorgevoel juist was.
Ik ben nieuwsgierig wat er Vrijdag uit gaat komen.
Alvast succes.