Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 
 
 
 
 
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 45
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 10.10.2012 - 18:15  ·  #286
ik heb in mijn automaat dus ook bg olie zitten. heb verder eigenlijk geen problemen. olie gaat er wel zoiezo uit. voor mijn gevoel.
heeft iemand ervaring met kroon olie atf sp 2062? volgens beschrijving: jws 3309, toyota en lexus volvo 1161540.
gr ed.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39899
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 10.10.2012 - 18:25  ·  #287
Ik heb deze olie gebruikt in mijn vorige V70.
Zeker niet slecht en het voldoet ook aan de norm.
Ik heb zo'n beetje 30.000 km met deze olie gereden en toen de auto weggedaan voor de huidige.
In die tijd geen enkel nadeel of problemen ondervonden.
Maar gezien de problemen, welke kunnen ontstaan, ga ik de volgende keer wel voor de originele ATF.
Heeft niets met de kwaliteit te maken, wel met het "goede" gevoel.
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 45
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 10.10.2012 - 18:46  ·  #288
goed gevoel is zeker heel belangrijk voor je keuze,de een koopt dure merkolie en de ander haald de olie in de supermarkt. ieder zijn eigen keus.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 10.10.2012 - 20:26  ·  #289
Quote door langemaat

heeft iemand ervaring met kroon olie atf sp 2062? volgens beschrijving: jws 3309, toyota en lexus volvo 1161540.
gr ed.


De kroon ATF olie SP2062 zal net zoals de EUROL 1100 ATF of de MPM olie officieel wel JWS3309 olie zijn. Het is een synthetische olie. Mijn vermoeden is dat ie niet optimaal functioneert in de oudere AW55 bakken.

Ik ben blij dat ik weer minerale T IV (JWS3309) olie van Toyota in de bak heb gedaan. Het verschil is voor mijn gevoel groot. En ik zou afgaande op mijn ervaringen met EUROL niet kiezen voor de kroon olie. Ondanks dat ik niet echt grote problemen heb gehad met EUROL.

Mogelijk na een volledige flush en relatief weinig km's dat deze olieen wel werken. Maar voor de zekerheid zou ik me beperken tot de JWS3309 minerale olieen van Mobil / Esso , Volvo , GM, Saab of toyota.

Omdat de kroon olie redelijk prijzig is (>20 EUR per liter)zou ik zelf er niet voor kiezen deze olie te gebruiken.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39899
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 10.10.2012 - 20:52  ·  #290
Daar heb je wel een punt.
Die van mij had destijds inderdaad niet veel gelopen en was puur preventief.
De prijs van die olie was inderdaad vrij hoog.
Heb het op dezelfde manier gedaan, zoals jij in je weblog hebt omschreven.
Maar eerlijk is eerlijk, geen enkel probleem met deze olie ondervonden en voor zover mij bekend, de huidige eigenaar ook niet.
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 45
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 10.10.2012 - 21:02  ·  #291
voor mij is het ook allemaal preventief. heb gereviseerde bak. is gespoeld,olie is schoon.ik ben eruit en ik ga naar de toyota dealer om t4 te kopen.
schakelen kan altijd beter. deze automaat kan nog steeds niet tippen aan de oude 850 automaten.(misschien is het appels met peren vergelijken) maar ik vond die 850 veel directer schakelen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 10.10.2012 - 21:06  ·  #292
Quote door langemaat

Deze automaat kan nog steeds niet tippen aan de oude 850 automaten.(misschien is het appels met peren vergelijken) maar ik vond die 850 veel directer schakelen.


Dat is ook mijn gevoel. Ik vroeg de verkoper nog, hoe zit het met de automaatbakken? Nu denk ik dat het wel mee valt en dat een S60 170 PK Aut ook makkelijk die 400.000 kan halen. De AW55 is meer gebouwd op comfort en de AW50-42 is een bak die ook prima voldoet als je wat steviger doorrijdt.

Ik begin ook te vermoeden dat een S60 met handbak veel sportiever rijdt dan de S60 met automaat. ;) Toch wil ik proberen met deze S60 de 500.000 km te halen.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 10.10.2012 - 21:08  ·  #293
Quote door Gouwe

Hmmm. Ik ben me er ook even verder in aan het verdiepen.
Op een website kwam ik dit tegen: The unique formulation of XXXX (merk even weggehaald , is m.i. niet relevant) ATF 3309 is designed to provide excellent lubrication of transmissions in specified Aisin-Warner slip-controlled lock-up automatic transmissions.
En dat is dus het type bak in onze Volvo's. Ik heb op een patent site meer achtergrond info gevonden. Doel is reductie van brandstof verbruik en vloeiend schakelen onder alle motor toerentallen.

Op een andere website kwam ik deze info tegen:
To overcome the inherent energy loss associated with the torque converter in conventional 4 & 5-speed automatic transmissions, thereby increasing fuel efficiency, mechanical clutch mechanisms have been widely adapted in nearly all passenger car and SUV designs. Known as slip-controlled or continuously slipping torque converter clutches, these computer-controlled devices have been developed to their greatest extent in recent years by Japanese and Korean OEMs.

Critical to smooth operation of the torque converter clutch are the frictional characteristics of the Automatic Transmission Fluid (ATF). If the ATF frictional properties are not correctly matched with clutch plate properties, it can cause the clutch surfaces to momentarily stick and then slip. Occurring in rapid succession, this phenomenon is generally known as "shudder" and can cause the vehicle to vibrate noticeably and potentially lead to transmission damage. Shudder prevention relies on a carefully designed ATF, and a good fluid should maintain anti-shudder protection for many thousands of kilometres.

Ik herken het "shudder" effect niet en als ik de rest zo hoor ook niet, maar het is dus duidelijk dat de frictie eigenschappen van de ATF heel belangrijk zijn. Het kan dus heel goed zijn dat de olie van BG op dit punt niet voldoende goede eigenschappen heeft...........

Het volgende op die webiste is ook wel interessant:
There are wide differences in anti-shudder performance among commercial ATFs, and many are not suited to modern Japanese and Korean transmissions. Japanese genuine ATFs typically exhibit much higher levels of anti-shudder durability than DEXRON®-III type fluids for example. A major reason why OEMs market their own genuine ATF is that they want to ensure correct operation of slipping torque converter clutches
Oftewel, ook Volvo schrijft niet voor niets voor om hun "eigen" olie te gebruiken. Puur om problemen te voorkomen en de kwaliteit te kunnen garanderen.
Grappig dus dat mijn dealer "gewoon" BG olie gebruikt omdat deze in 7 liter bulk verpakking leverbaar is en volgens hun voldoet aan de specs.

Ik ben dus steeds meer geneigd te denken dat als de "frictie eigenschappen" van oude olie slecht zijn, dat de bak dan dus begint te klappen, immers de mate en nauwkeurigheid van de controle op de hoeveelheid slip vermindert dan, waardoor het aangrijpen van de versnellingen minder soepel verloopt. Met de nieuwe BG olie, maar zonder de juiste "frictie eigenschappen" speelt dit probleem dus ook, misschien niet direkt, maar dan toch op den duur. Tevens lees ik op het andere forum dat met name de caravan rijders last lijken te hebben van te heet geworden transmissies in combinatie met BG olie of verouderde olie. Misschien dat dit komt door een teveel aan slip waardoor de olie te heet wordt en verbrand? Ik ben wel benieuwd naar jullie meningen.

Vrijdag gaat mijn auto naar de dealer. Ben benieuwd wat ze er van vinden.
To be continued.


Ik heb jouw verhaal echt met kippenvel gelezen. Dit is nou precies waar mijn bak last van had. Ik heb zo veel uren op internet gezocht naar dit fenomeen, maar erg weinig gevonden.
Dit verhaal klopt precies wat er met mijn bak gebeurde nadat hij met BG olie was geflushd.
De bak begint inderdaad te schudden/klappen bij een toerental waarbij de bak in de slip lockup gaat. Dit gebeurde overigens alleen met veel vermogensvraag en caravan. Of zonder caravan en bergopwaarts.
Het hele verhaal is hier te lezen: http://www.volvo-forum.com/viewtopic.php?t=51263

Ondertussen weer de originele olie erin en nergens meer last van.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 10.10.2012 - 22:10  ·  #294
Goed om te horen dat met de juiste olie alle problemen weer verdwenen lijken te zijn. Ik heb het gevoel bij mijn S60 dat het ook de goede kant op gaat met de juiste olie.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 10.10.2012 - 22:19  ·  #295
@Turbodesk:
... dus toch gratis nieuwe olie gehad van Gery Slot (GS Powerflush) ?
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 11.10.2012 - 00:28  ·  #296
wat verkeerde olie al niet kan doen in een bak! dat had ik toch niet verwacht!
Ik moet ook zeggen dat ik de geartronic best lui vind! zou dat dan ook kunnen liggen aan verkeerde olie?
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 11.10.2012 - 08:25  ·  #297
Quote door Arjanmijnster

wat verkeerde olie al niet kan doen in een bak! dat had ik toch niet verwacht!
Ik moet ook zeggen dat ik de geartronic best lui vind! zou dat dan ook kunnen liggen aan verkeerde olie?

... nee, dat ligt aan de rechtervoet van de bestuurder, deze bak is immers adaptief :D
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 11.10.2012 - 08:44  ·  #298
Quote door Greyline

@Turbodesk:
... dus toch gratis nieuwe olie gehad van Gery Slot (GS Powerflush) ?


Nee, ik heb het laten doen bij iemand anders. Wel voor een vriendenprijs overigens.

Gery loopt niet zo hard voor mensen met problemen, wel als je wilt flushen voor de volle pond.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 11.10.2012 - 09:48  ·  #299
Quote door Turbodesk

Ik heb jouw verhaal echt met kippenvel gelezen. Dit is nou precies waar mijn bak last van had. Ik heb zo veel uren op internet gezocht naar dit fenomeen, maar erg weinig gevonden.
Dit verhaal klopt precies wat er met mijn bak gebeurde nadat hij met BG olie was geflushd.
De bak begint inderdaad te schudden/klappen bij een toerental waarbij de bak in de slip lockup gaat. Dit gebeurde overigens alleen met veel vermogensvraag en caravan. Of zonder caravan en bergopwaarts.
Het hele verhaal is hier te lezen: http://www.volvo-forum.com/viewtopic.php?t=51263

Ondertussen weer de originele olie erin en nergens meer last van.


En ik heb jouw link weer eens zitten lezen en herken met name wat diesel01 zegt over het slippen en het meestal niet in de lock-up willen komen van de bak onder de 2000 toeren.
Ik wil alleen nog even uitlsuiten of dat ook iets te maken kan hebben met het nog niet gereset hebben van de adaptieve waarden.
Overigens heb ik in je draadje nog even naar de spec sheet van BG gekeken. Grappig is dat daar met geen woord wordt gerept over Volvo.
Deze zin uit de spec sheet is ook leuk: "BG Products, Inc. accepts no liability for excessive use or misuse of this product" Met andere woorden, bij BG hoeven we niet aan te kloppen als blijkt dat de olie verkeerd (lees in de verkeerde bak) wordt gebruikt. Maar dat is natuurlijk ook te verwachten.
Toch wil ik wel zeggen dat ik geen automaat specialist ben en daarom alleen mijn ervaringen / meningen deel hier.
Maar met de kennis van nu had ik toen anders gehandeld............
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 11.10.2012 - 10:09  ·  #300
Ik kan alleen maar concluderen bij oudere bakken : kies voor MOBIL 3309, Volvo ATF of Toyota T IV.

Bij nieuwere wagens, preventief flushen of d&f met Kroon, Eurol of MPM kan op zich geen kwaad. En als de bak nog in goede / schone conditie is zal het waarschijnlijk ook werken. Voordeel zal waarschijnlijk zijn de reinigende werking en het feit dat synthetische olie waarschijnlijk langer goed blijft.

Over Toyota T IV olie lees je dat ie redelijk snel kan verouderen. Dat zelfde zal ook gelden voor Mobil ATF 3309 of de Volvo ATF. Dat nadeel is waarschijnlijk minder aanwezig bij de synthetische producten.

Wil je perse synthetisch, dan lijkt me BG olie niet de aangewezen olie. Kies dan voor een gerenomeerd merk.

Problemen met lockup die niet werkte beneden de 2000 toeren heb ik niet gehad. Soms met moeite bij 1500 rpm. En dat met moeite is nu geworden met gemak. Ook blijft ie langer in de lockup hangen met 4 liter T IV in de bak.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0