Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

Greyline
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

· 
Posted: 11.10.2012 - 16:45  ·  #301
Quote door Turbodesk

Quote door Greyline

@Turbodesk:
... dus toch gratis nieuwe olie gehad van Gery Slot (GS Powerflush) ?

Nee, ik heb het laten doen bij iemand anders. Wel voor een vriendenprijs overigens.
Gery loopt niet zo hard voor mensen met problemen, wel als je wilt flushen voor de volle pond.

... en dat met al die gratis reclame die hij hier heeft gehad,
ben bang dat voor hem de spiraal nu omkeert :alien: :bandit: :devil: :police:
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Subject:

· 
Posted: 11.10.2012 - 17:36  ·  #302
hoe bedoel je dat? met dat de spiraal omkeert.
langemaat
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 11.10.2012 - 18:31  ·  #303
heb met gery gebeld,
je hebt nu inderdaad de keus tussen bg en mobil 3309. volgens hem voldoet bg gewoon. ik heb dus ook bg erin en opzich geen problemen (of nog niet)
rijden er op dit moment meer mensen met bg olie bij wie het gewoon goed functioneerd?
of het een negatieve spiraal word ligt aan hoe mensen met problemen / ktitiek om gaan.
gr
Greyline
Geslacht:
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Subject:

· 
Posted: 11.10.2012 - 19:34  ·  #304
Quote door Arjanmijnster

hoe bedoel je dat? met dat de spiraal omkeert.

... dat hij nu negatieve reclame krijgt en de klanten weglopen ^_^ :bandit: :alien:

@Langemaat:
... mijn auto met de GS Powerflush heb ik ingeruild, ik weet dus niet hoe die zich nu na bijna één jaar met minder juiste olie gedraagt. De nieuwe eigenaar (was binnen één maand weer op de weg) heb ik hier nog niet langs zien komen, dus .... ????
... maar mijn huidige auto gaat alleen nog aan de flush met originele Volvo olie, dat weet ik zeker :police:
edje
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 11.10.2012 - 19:35  ·  #305
edje
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 11.10.2012 - 19:46  ·  #306
En deze van Valvoline.
In de een-na-laatste kolom staat de originele voorgeschreven olie.
En in de laatste kolom de vervanger van Valvoline (wat voor ons niet boeiend is)
Wat wel boeiend is is dat bij ons merk (onderaan) de Toyoya T-4 olie voorgeschreven wordt .
Andere olie wordt niet eens genoemd...

http://www.nordiques.com/piece…etrans.pdf
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 11.10.2012 - 20:11  ·  #307
Mooie links Edwin.
Ik vraag me overigens af of je na de powerflush met BG olie nog korting / coulance krijgt m.b.t. de juiste olie.
Zou wel een hoop goodwill kweken.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.10.2012 - 20:22  ·  #308
Quote door edje

Weer even een linkje met wat AW55-50SN weetjes...

http://www.myvolvolibrary.info…W55-50.pdf

Heel interessant. Twee opmerkingen uit dit document onderschrijven wat ik al eerder schreef:
.............., maar het is dus duidelijk dat de frictie eigenschappen van de ATF heel belangrijk zijn. Het kan dus heel goed zijn dat de olie van BG op dit punt niet voldoende goede eigenschappen heeft...........

1e opmerking uit het document:
JWS3309 ATF is characterized by its additive package that is designed for the paper friction
discs of the AW50 and for long change intervals.

2e opmerking:
Note: The friction properties of this transmission fluid are different from other fluids due to
the large amount of converter clutch slip. Failure to use the correct fluid will cause
transmission damage and codes.

Het ontwerp van de bak vraagt dus duidelijk om een speciale olie, voorzien van de juiste additieven. Maatwerk ATF is dus nodig en een algemeen, hoe goede kwaliteit ook, voldoet dus niet.
Eigenlijk weet ik nu dus wel wat ik morgen ga doen.

Ben trouwens naar aanleiding van een kort maitje naar de dealer wel keurig teruggebeld door ze. Ze nemen het in beraad en we hebben het er morgen over.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 11.10.2012 - 20:37  ·  #309
Ik ben benieuwd wat ze gaan doen.
Na alle ervaringen, welke reeds gemeld staan en ook de spec zal toch wel duidelijk moeten zijn, dus ook voor de dealer, dat ze hier niet meer omheen kunnen.
Succes morgen en ik hoop voor jou op een uiterst tevredenstellende oplossing. ;-)
frans_v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Subject:

· 
Posted: 11.10.2012 - 22:20  ·  #310
Heren nu hier te downloaden de data sheets voor de BG Olie... Inmiddels bied Gery ook Mobil Olie aan voor de zelfde prijs als de BG...

Persoonlijk vindt ik dat het olie verhaal behoorlijk wordt opgeblazen. Hieronder staan de datasheets. doe je voordeel ermee.

[url=http://www.pa5ca.com/v70/automaat_spoelen/BG 312_SPEC.pdf]Datasheet BG olie specificaties[/url]

[url=http://www.pa5ca.com/v70/automaat_spoelen/BG 9541.pdf]Datasheet Aplication chart[/url]

[url=http://www.pa5ca.com/v70/automaat_spoelen/BG 9541.pdf]Datasheet TFout tabel[/url]

Frans...
Turbodesk
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 11.10.2012 - 22:46  ·  #311
Quote door frans_v70

Persoonlijk vindt ik dat het olie verhaal behoorlijk wordt opgeblazen. Hieronder staan de datasheets. doe je voordeel ermee.

En waarom wordt het olie verhaal zo opgeblazen?
Erg kort door de bocht als je er zelf geen ervaring mee hebt.
Ik heb er dus (jammer genoeg) wel ervaring mee en kan je verzekeren dat het dus wel aan de olie heeft gelegen.

En die datasheets had ik in mijn andere topic al online gezet.
frans_v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Subject:

· 
Posted: 12.10.2012 - 00:01  ·  #312
Quote door Turbodesk

Quote door frans_v70

En waarom wordt het olie verhaal zo opgeblazen?
Erg kort door de bocht als je er zelf geen ervaring mee hebt.
Ik heb er dus (jammer genoeg) wel ervaring mee en kan je verzekeren dat het dus wel aan de olie heeft gelegen.

En die datasheets had ik in mijn andere topic al online gezet.

Laat ik dit zeggen... ik ben denk ik een van de mensen die het langste ervaring heeft ... echter is het zo dat niet een bak maar wat nog meer speelt .. persoon het zelfde is. Mijn bak is twee keer geflushed... en dat was omdat mijn olie nog zwarter en dikker was dan ruwe olie...!
Inmiddels staan er al weer ruim 20K aan km na de laatste flush en je hoort mij niet klagen... de auto staat op 239K aan Km. Een puntje zou kunnen zijn het verschil tussen minerale en synthetische olie...
Mijn bak is twee jaar geleden bij de dealer in Ruurlo (deze heeft inmiddels ook een machine) gespoeld met originele en de voor geschreven Volvo olie... man de bak schakelde nog beroerder dan voor de wissel. Sinds de power flush en BG olie schakeld hij probleemloos.
Maar ik heb inmiddels van Gery begrepen dat er gekozen kan worden tussen de BG en Mobil...

Frans..
...

Subject:

· 
Posted: 12.10.2012 - 09:03  ·  #313
Mijn vermoeden is dat het grote verschil tussen gewoon spoelen (zonder machine) bij de dealer en powerflush is het gebruik van een cleaner voor de bak.

Met gewoon spoelen wordt aleen de olie er uit gehaald en vervangen door nieuwe olie. De nieuwe olie wordt in no time vervuild met alle aanwezige viezigheid in de bak. En afgaande op alle verhalen op verschillende sites is de hoeveelheid viezigheid redelijk groot.

Als de viezigheid nu eerst verwijderd wordt, dan is de kans aanwezig dat de bak idd vele malen beter schakelt na de eerste Powerflush. Bij een gewone Spoeling of Drain & Fill heb je in ieder een aantal kort na elkaar uit te voeren oliewissels nodig om een substantieel gedeelte van de viezigheid uit de bak af te voeren. De verse olie begint vervolgens weer in sneltreinvaart viezigheid op te nemen.

Ik denk toch dat het proces (Powerflushing) meer bijdraagt aan de verbetering van de werking dan dat je dit op het conto van BG olie kunt schrijven. Gezien de klachten van verschillende kanten over BG olie in AW55 bakken denk ik dan ook dat het op z'n minst terecht is dat Gery inmiddels ATF 3309 olie aanbiedt als alternatief. Afgaande op wat er in Duitsland gebeurt bij het spoelen kun je volgens mij stellen dat het proces Powerflushing algemeen geaccepteerd is, alleen de BG Olie kom je bij onze oosterburen niet tegen. In plaats daarvan wordt gebruik gemaakt van diverse merken merk olie en dus niet het all-round merk BG olie. Het zal wel een reden hebben dat de duitsers geen gebruik maken van BG.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.10.2012 - 14:02  ·  #314
Zoals gezegd vanmorgen terug geweest naar de dealer voor ondermeer de beurt en het vervolg op de automaat. De dealer geeft aan (met in de hand de spec sheet van BG) dat de olie voldoet. Zij staan daar volledig achter. Een discussie daar over voeren achtte ik voor mezelf niet zinvol.
We hebben de bak gereset en daarna in de adaptieve leermode gezet. Het vervelende alleen toen was dat de auto een melding gaf dat de olie van de automaat te heet was. Adaptatie rit gedaan, maar wat ik ook probeerde, de lampjes (zie procedure) gingen niet knipperen.
Teruggereden naar de dealer. Motor uitgezet. Motor weer aan; melding hete motor olie weg.
Bak weer in de leermode gezet, melding over te hete olie gelijk weer terug, terwijl uitlezen een keurige temperatuur aangaf van 88 graden.
Ook was er geen storingsmelding in Vida.
Met name de waarschuwing van de te hoge olietemp i.c.m. de leermode vond ik frapant. Immers, te veel slip en dus te hete olie is wat ik vermoed een mogelijk gevolg van de verkeerde olie, zonder de juiste friction modifiers.
Vanwege tijdgebrek de leermode gestopt en de adaptieve waardes opnieuw gereset. Ik ga er nu eerst weer even mee sturen.
De bak moet zich nu weer opnieuw inleren. Na verloop van tijd besluit ik dan alsnog wel of ik de olie ga laten vervangen voor JWS3309 approved olie of dat ik het zo laat.

Overigens is de auto met vlag en wimpel door de APK gekomen, geen enkel reparatie puntje. Ik kan weer 14 maanden sturen met een geldige APK.
...

Subject:

· 
Posted: 12.10.2012 - 16:00  ·  #315
Goed om te horen dat je auto weer 14 maanden goedgekeurd is.

Tweede punt, die olie. Ik had ook al langere tijd geleden de spec sheets van de BG olie gezien. Mijn advies is olie er uit. Zo veel als mogelijk. De S60 van mij met 4 liter Toyota T IV olie begint weer een beetje snel te worden. Ik kon vandaag zonder veel moeite acceleren van 100 naar 130 met kick-down. In no-time zat ik op de illegale 130 km/ uur. Pas daarna besefte ik hoe makkelijk dit ging.

Die melding "te warm" hoort bij het inleren. Wel vreemd dat de adapatieprocedure niet wilde werken. Hopelijk lukt het wel bij een volgende poging (met de juiste olie er in).

Ik zelf wil toch nog wel een keertje kijken of ik andere software in de bak kan krijgen, eentje welke Volvo dealers schijnen te leveren : oude bak met nieuwe olie.

Discussie over wel of niet compliant van de BG olie wordt een heel academische discussie vrees ik. Sommige mensen zijn van mening dat de olie voldoet. Anderen zeggen juist van niet. En mijn mening over BG is inmiddels ook wel bekend. Als garage niet in discussie wil gaan, dan heeft het toch geen zin. Ik vind het wel steek kop in het zand gedrag.

Selected quotes for multi-quoting:   0