Varioclean heeft gisteren op het andere Volvo forum gereageerd met een opmerkelijk verhaal.
Hiermee wordt dus duidelijk hoe de automaatbak van Volvo functioneerd en waarom de juiste olie zo belangrijk is.
Volvo specificeert de JWS3309 norm voor de bakolie omdat speciale additieven inderdaad vereist zijn vanwege de zgn. "limited slip" lock-up van de hoogste versnellingen.
De limited slip is een uitvinding eind jaren negentig van de fabrikant van de meeste Volvo automaten: AisinWarner. Dit houdt in dat de lock-up in de hoogste versnellingen niet helemaal een vaste overbrenging is, maar een beperkte slip toestaat.
Dit wordt gedaan zodat aandrijftrillingen die aanwezig zijn als de koppelomvormer wordt overbrugd, toch worden uitgedempt, doordat er dan niet helemaal een vaste verbinding is tussen de motor en de aangedreven wielen. In de tijd daarvoor merkte je altijd duidelijk wanneer de koppelomvormer bij ongeveer 90km per uur werd overbrugd met lichte trillingen en bijgeluid.
Deze limited slip wordt door de computer van de automaat (tcm) geregeld en tussen de 0 en 5% gehouden, niet veel meer natuurlijk anders kan de koppelomvormer net zo goed zijn werk doen en de lockup worden uitgeschakeld.
Nu komt het geheim van de JWS3309 spec additieven: zij bepalen de wrijvingscoefficient van de slip tussen de twee koppelingsplaten van de koppelomvormer van de lock-up. De additives zorgen ervoor dat de wrijving tussen de koppelingsplaten niet te stroef wordt op het moment dat ze helemaal of bijna helemaal op elkaar ingrijpen, zodat de regeling van de druk op de lock-upkoppeling goed doseerbaar is voor de computer, en er dus weinig op en neer geregeld hoeft te worden, en dus minimale slijtage op deze koppelingsplaten is, en ook geen trillingen agv van instabiliteit van dit regelsysteem van tcm,olie en koppeling ontstaan (shudder).
De JWS3309spec alleen is niet voldoende uiteraard voor het goed functioneren van de lock-up, als de bakolie verouderd en vervuild raakt met sludge of slijtage deeltjes wordt de wrijvingscoefficient van het contact tussen de koppelingsplaten ook beinvloed, dus tijdig verversen, vooral van de standaard minerale, olie die snel verouderd, blijft ook belangrijk.
Met het bakspoelen wordt veruit de meeste olie ververst dus is beter dan alleen verversen. Ook het kleppenhuis van de bak spint garen bij nieuwe bakolie, vuildeeltjes die slijtage veroorzaken verdwijnen, en nog belangrijker: de juiste wrijvingscoefficient van de slip op de lock-up maakt de regeling rustiger en spaart zo de zuigerslijtage in het kleppenhuis, zodat het kleppenhuis,
dat inclusief montage gauw een kleine duizend euro kost ook een jaar of wat langer meegaat op de automaatbak. De verdere voordelen voor de levensduur van de bak spreken voorzich bij schone, niet geoxideerde olie.
Inderdaad prettig om te lezen dat "onze" vermoedens min of meer worden bevestigd.
Ben benieuwd of ze je gaan vertellen of de BG olie nu wel of niet aan de JWS standaard voldoet.
Op hun website zie ik een Volvo staan met BG schort om........
...
Subject:
Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!
Ik ben het grotendeels eens met wat er door Varioclean wordt geschreven, en dan vooral over het punt veroudering/ vervuiling van de olie. Waar ik moeite mee heb is het benoemen van het feit waarom slechts olieversen minder effectief is (lees drain & fill ).
Verder vind ik het een onvolledig verhaal. Het draait nog steeds om de vraag of in dit geval BG olie wel of juist niet voldoet aan de specs van een JWS3309 olie. En spoelen of juist alleen olie verversen heeft niets te maken met deze vraag.
Het zal wel zo zijn dat de AW55-50 bakken zo gevoelig zijn voor vuil dat alleen een keertje olie verversen niet afdoende is om bak problemen op te lossen. Echter is nog steeds niet bewezen dat je met meerdere keren olie aftappen (lees 12 liter ATF olie er door heen te spoelen" niet bij benadering hetzelfde bereikt als met het zogenaamde powerflushing.
Ik vind het dus jammer dat men blijft hameren op het feit dat de gebezigde methode de enige juiste methode is om de bakolie te vervangen. Ik ben het er in ieder geval niet volledig mee eens. En de voornaamste reden is nog steeds gelegen in het feit dat de eerste serie AW50-50 bakken een ander kleppenblok dan de latere series hebben en powerflushen misschien wel juist niet de meest verstandige methode is voor deze bakken (verstopping).
Een gemodificeerd kleppenblok monteren i.c.m. nieuwe solonoids zou bij de 2000 - 2002 bakken wel eens de meest effectieve oplossing kunnen zijn om geen problemen meer te hebben met het functioneren van de bak. Daarna regelmatig olie verversen (Volvo JWS3009 olie verouderd snel) zorgt er voor dat je bak blijft werken zoals ie zou moeten doen.
Aangezien dit dus niet veel heeft te maken of de JWS3309 nu wel of juist niet de juiste olie is blijft wat mij betreft de vraag open staan : wie geeft ons het verlossende antwoord. Dat de bakken een sterke voorkeur hebben voor welke olie er gebruikt wordt was mij reeds bekend. En het enige wat ik kan concluderen is dat het waarschijnlijk is dat de BG olie niet de juiste additieven bevat om de AW55 bakken goed te laten functioneren.
Dat vervuiling een rol speelt specifiek ook voor het kleppenblok is mij ook inmiddels duidelijk. Handmatig schakelen doet de bak beter functioneren. Doe dit vooral als de bak op temperatuur is. Het brengt verbetering ook als je daarna weer volledig automatisch rijdt.
Dat daarna de koppelomvormer beter werkt zegt in mijn beleving alleen iets over het beter of slechter functioneren van het kleppenblok + solonoids. Als je deze "beperking" oplost, wat waarschijnlijk bij 2003 en latere bakken altijd het geval is, dan kom je toch weer terecht bij de eigenschappen van de olie. En omdat nu juist met verse olie van BG zich de problemen voordoen blijft mijn vermoeden overeind staan dat als dit ook bij 2003 en latere bakken zich voordoet dat dit toch echt veroorzaakt wordt door de BG olie.
Ik heb ze vanmorgen telefonisch gesproken en ze bevestigen dat de BG olie niet aan de specificatie voldoet.
Arthur is degene die erachter is gekomen. Zij waren er namelijk zelf bij bij de eerte flushdag in Ommen. En mijn auto is toen ook geflush met de BG olie. Op dat moment gingen ze ook uit van de bewering van Gery dat de olie aan de specs voldeed.
Omdat ze dus een flushmachine van Gery hebben gekocht en daarbij ook de BG olie moesten afnemen kunnen ze dit dus niet online zetten. Gery wordt een hand boven het hoofd gehouden.
Mooi kort duidelijk antwoord. Daarmee is dus duidelijk een antwoord op de vraag van het waarom van de problemen met BG Olie.
Als ondanks de juiste olie (Volvo, Mobil of Toyota T4) toch slip aanwezig blijft, dan ontkom je er volgens mij toch niet aan om verder te kijken en dan kom je als eerste bij het kleppen blok. Tenminste voor de 2000-2002 modellen.
Nu begrijp ik dat de mannen van Varioclean zich bezighouden met meer dan alleen van het spoelen van bakken. Dus dat een diagnose en reparatie aan genoemd kleppenblok bij hun altijd mogelijk is. En ook goed uitgevoerd kan worden, zo is mijn vermoeden. Toch zou het leuk zijn als wat meer bekend wordt over het hoe en wat van het kleppenblok en het functioneren daarvan.
Yep, mooi antwoord. Neigt naar een vorm van koppelverkoop in de trant van: Jij krijgt van mij de machine met 30% korting, maar dan moet je wel de olie bij mij afnemen....... Zou mijn Volvo dealer daar ook "ingestonken" zijn, kan me dat niet voorstellen. Overigens kreeg ik van TPR (hebben ook de machines van / a la GS) destijds een prijsopgave met Motul olie en niet de BG.
Heb alleen niet gevraagd waarom.
Zie net op het andere forum dat Varioclean aangeeft geen BG spec blad te hebben.
Dat vind ik dan wel weer vaag; zeggen dat het niet voldoet maar geen spec sheet hebben.
Pff vind dat allemaal wel erg onduidelijk worden zo en het lijkt er op dat er mensen verstoppertje spelen.......
@ Turbodesk; volgens mij gaf jij aan dat Broekhuis Groningen weer overgegaan was van BG naar originele olie. Hebben ze ook aangegeven waarom?
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39899 Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:
Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!
Duidelijk is inmiddels al wel dat originele olie o.g. De juiste oplossing is.
Overigens, de mijne heeft 2 weken geleden een software update (service 2.0) gehad.
Ik had geen klachten over het schakelen, maar het gaat nu nog soepeler.
E.e.a. Geeft wel aan hoe gevoelig de bak eigenlijk is.
Mijn auto heeft bijna 140.000km gereden. Ik heb m net een dikke maand zoals jullie weten en bij aankoop had ik al besloten de automaat (geartronic) te gaan laten spoelen. Maar ik wilde eerst eens even een poosje rijden.
Onze 2.4T Geartronic uit 2000 heeft nog altijd de standaard software uit datzelfde jaar, want hij gaat naar neutraal als je de voet even wat langer op de rem houdt. Met het gevolg dat bij vervolgens uit stilstand snel accelereren er niet bij is. Je moet eerst even wachten tot de bak in de versnelling schakelt, anders krijg je een redelijk enge dreun. Ik heb ergens gelezen dat dat ook de reden is dat de software is geüpdatet door Volvo.
Mijn garagehouder is negatief ten opzichte van de powerflush methode en zegt dat dit de bak kapot kan maken. Waarom precies is mij (nog) niet duidelijk.
Ik heb dus dit topic zo goed mogelijk gelezen inmiddels. Ik merkte dat in de eerste 50 pagina's overwegend positieve reacties staan. De laatste pagina's zijn echter minder floriant. En dan met name over de gebruikte olie bij het powerflushen.
Ik vraag mij nu af hoe de effecten en de ervaringen zijn op de langere termijn. Daarnaast zou ik graag willen weten of het mogelijk is de originele Volvo olie te gebruiken. Of zijn we inmiddels weer 'geland' hier met z'n allen en gaan we toch de Volvo methode van verversen verkiezen boven de powerflush methode? Ik weet het even niet meer.
Inmiddels heb ik ook een offerte liggen van dhr. Powerflush himself. Ik vind het bedrag aannemlijk en al helemaal niet duur als het voor de deur gedaan wordt. Maar dan zul je altijd nog naar de dealer moeten om de software van de bak te laten aanpassen / resetten. De logica dat de boel in-line gespoeld wordt vind ik nog steeds wel logischer dan de traditionele methode. Maar ik ben geen expert.
De flush methode zal zeker niet slechter zijn dan de traditionele methode, verschillende auto merken van onze oosterburen zullen niet voor niets deze methode gebruiken in hun garages.
Gery kan als het goed is ook een update doen voor je automaat dat wilde hij ook bij mij doen maar heeft hij niet gedaan omdat ik net de 2.0 update gehad had.
Zelf heb ik de automaat nu 2 keer laten flushen door Gery alle 2 keer met bg olie, wat ik hierover kan zeggen is het volgende, voor de 1e flush kreeg ik eerder een oranje melding op mijn display "versnellingsbak vermogen laag" wat aangeeft dat de bak te veel slipte of versleten is, deze heb ik inmiddels niet meer gezien.
nu moet het nog goed koud worden dus ik kan niet zeggen of ik er na. 2e flush echt vanaf ben, wat ik wel kan zeggen is dat mijn automaat ongeveer 4 weken voor de 2e flush, ongeveer een jaar later van de een op de andere dag veel beter ging schakelen.
Ik kreeg na de 1e flush last van een hobbelende automaat bij 50km/h wat meer mensen hebben bij een bak van 2006 en later.
Volgens Gery zou dit na de 2e flush helemaal weg trekken, ik kan zeggen, ik heb het nog steeds, niet meer maar ook echt niet minder.
Ik geloof gewoon niet dat mijn s60 uit 2007 met 138000km al versleten kan zijn.
Ik wil nog even toelichten aan de rest dat ik geen probleem heb ervaren om een 2e afspraak te maken met Gery, gewoon direct en zakelijk geweest, de datum die ik voorstelde was direct prima.
Hij was iets later maar heeft wel netjes gebeld, ook het flushen heeft hij de tijd voor genomen.
Ik heb hele leuke buren die geen automaat hebben die dan ook altijd even komen praten met mij en Gery, wat hij wel aangaf was dat hij het op dat moment privé wat drukker had misschien dat anderen daar tegenaan gelopen waren.
Verder ben ik ook aan het denken om toch de 3309 atf er weer in te doen, via Gery en anders mijn Volvo dealer.
Wat is verder het verschil met een aw55 en mijn TF-80SC?
...
Subject:
Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!
MIjn advies is om z.s.m. de automatische Neutral functie + B4 Servo cover te laten verwijderen c.q. vervangen.
Verder denk ik dat je moet proberen officieeel vrijgegeven JWS3309 olie te gebruiken bij het flushen / olievervangen. Dat zijn bij mijn weten minimaal drie merken : Volvo, Toyota T-IV en MOBIL 3309ATF.
MIjn mening is dat je bij 2000/2001 modellen voorzichtig moet zijn met flushen / gewoon spoelen. Mijn voorkeur blijft nog steeds drain & Fill voor deze bakken. En de reden is gelegen in de kans op verstopping van kanalen in het kleppenblok. Bij latere bakken is gebruik gemaakt van een gemodificeerd kleppenblok met ook andere solenoids. En daar is het risico van verstopping in het kleppenblok (Brein) minder aanwezig.
Aangezien je km-stand nog relatief laag is, bestaat er een kans dat je bak nog onbeschadigd is. Maar ik zou er zeker niet te lang mee wachten om olie, B4 cover en automatische Neutrol functie te laten verwijderen.
Franksvolvo
Forumlid.
Geslacht: Locatie: KAN gebied Leeftijd: 54 Homepage:google.nl Berichten: 163 Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:
Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!