Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 
 
 
 
 
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 31.10.2012 - 17:42  ·  #376
ook nog een idee :lol:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39899
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 31.10.2012 - 19:02  ·  #377
Quote door Alex9719

Ik heb een afspraak voor de gratis wintercheck, misschien kan ik een update erbij kletsen...


De vorige softwareupdate was van Januari, de laatste van Oktober.
Zou dus heel goed mogelijk zijn.
Inderdaad even aanhalen tijdens de wintercheck.
Succes, ik duim alvast.
V70S80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 61
Berichten: 66
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 01.11.2012 - 13:01  ·  #378
Mijn S80 /2.5T van 2007 (160.000kms) vorige week laten powerflushen en ben zeer tevreden met het resultaat. de Synthetische olie werkt vooralsnog perfect. Had ook voor de originele olie kunnen kiezen, maar ik geloof meer in synthetische olie. Bak schakelt soepel en sneller op en GS komt aan huis. Kosten Euro 300,00 all-in.

Volgende week laat ik mijn V70 2.4D edit.II automaat uit 2005 (93.000kms) preventief doen. Ben benieuwd hoe die bak zich gaat gedragen t.o.v. nu, er nu niets mee maar heeft nooit lange stukken gereden en dat gaat nu wel gebeuren...
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 03.11.2012 - 11:49  ·  #379
Quote door V70S80

Mijn S80 /2.5T van 2007 (160.000kms) vorige week laten powerflushen en ben zeer tevreden met het resultaat. de Synthetische olie werkt vooralsnog perfect. Had ook voor de originele olie kunnen kiezen, maar ik geloof meer in synthetische olie. Bak schakelt soepel en sneller op en GS komt aan huis. Kosten Euro 300,00 all-in.

Volgende week laat ik mijn V70 2.4D edit.II automaat uit 2005 (93.000kms) preventief doen. Ben benieuwd hoe die bak zich gaat gedragen t.o.v. nu, er nu niets mee maar heeft nooit lange stukken gereden en dat gaat nu wel gebeuren...


Na alles wat hier staat geschreven geen originele olie nemen vind ik een poging tot zelfmoord van de bak :alien:
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 03.11.2012 - 14:57  ·  #380
Ik heb vorig jaar mijn automaat ook laten flushen met synthetische olie, toen was het nog onbekend of dit problemen op (lange) termijn zou opleveren. Ik heb Gerry gebeld en het vervangen van de synthetische olie naar originele olie kost 150,- Hoe weet ik nu of er idd originele olie in komt en is het vervangen noodzakelijk?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39899
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 03.11.2012 - 19:16  ·  #381
Tja, de meningen zijn sterk verdeeld.
Voor beide valt iets te zeggen, echter de originele o.g. geeft minder problemen, met name met last.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Verschiklende ATFs

 · 
Posted: 03.11.2012 - 23:39  ·  #382
Bij deze willen ,wij als bedrijf, onze bijdrage leveren aan de atf discussie op dit forumdraadje:

Volvo specificeert de JWS3309 norm voor de bakolie omdat speciale additieven inderdaad vereist zijn vanwege de zgn. "limited slip" lock-up van de hoogste versnellingen. De limited slip is een uitvinding eind jaren negentig van de fabrikant van de meeste Volvo automaten: AisinWarner. Dit houdt in dat de lock-up in de hoogste versnellingen niet helemaal een vaste overbrenging is, maar een beperkte slip toestaat. Dit wordt gedaan zodat aandrijftrillingen die aanwezig zijn als de koppelomvormer wordt overbrugd, toch worden uitgedempt, doordat er dan niet helemaal een vaste verbinding is tussen de motor en de aangedreven wielen. In de tijd daarvoor merkte je altijd duidelijk wanneer de koppelomvormer bij ongeveer 90km per uur werd overbrugd met lichte trillingen en bijgeluid.

Deze limited slip wordt door de computer van de automaat (tcm) geregeld en tussen de 0 en 5% gehouden, niet veel meer natuurlijk anders kan de koppelomvormer net zo goed zijn werk doen en de lockup worden uitgeschakeld. Nu komt het geheim van de JWS3309 spec additieven: zij bepalen de wrijvingscoefficient van de slip tussen de twee koppelingsplaten van de koppelomvormer van de lock-up. De additives zorgen ervoor dat de wrijving tussen de koppelingsplaten niet te stroef wordt op het moment dat ze helemaal of bijna helemaal op elkaar ingrijpen, zodat de regeling van de druk op de lock-upkoppeling goed doseerbaar is voor de computer, en er dus weinig op en neer geregeld hoeft te worden, en dus minimale slijtage op deze koppelingsplaten is,
en ook geen trillingen agv van instabiliteit van dit regelsysteem van tcm,olie en koppeling ontstaan (shudder).

De JWS3309spec alleen is niet voldoende uiteraard voor het goed functioneren van de lock-up, als de bakolie verouderd en vervuild raakt met sludge of slijtage deeltjes wordt de wrijvingscoefficient van het contact tussen de koppelingsplaten ook beinvloed, dus tijdig verversen, , of bakspoelen, vooral bij de standaard minerale, olie die snel verouderd, blijft ook belangrijk. Met het bakspoelen wordt veruit de meeste olie vervangen dus is dit beter dan alleen verversen, waarbij slechts minder dan de helft van de atf uiteindelijk uit de bak komt bij de Aisin Warner automaatbakken die in de meeste Volvo's worden gebruikt. .

Ook het kleppenhuis van de bak spint garen bij nieuwe bakolie, vuildeeltjes die slijtage veroorzaken verdwijnen, en nog belangrijker: de juiste wrijvingscoefficient van de slip op de lock-up maakt de regeling rustiger en spaart zo de zuigerslijtage in het kleppenhuis, zodat het kleppenhuis, dat inclusief montage gauw een kleine duizend euro kost ook een jaar of wat langer meegaat op de automaatbak. De verdere voordelen voor de levensduur van de bak spreken voor zich bij schone, niet geoxideerde olie.

Bakspoelen is geen wetenschap, net als anesthesie (het verdoven van iemand voor een operatie) is het gebaseerd op ervaring en eerst trial en error. Zeer veel van deze trial en error is in de USA al in de afgelopen jaren achter de rug, de spoelmethoden zijn daar al aardig uitgekristalliseerd, en nu dragen wij allemaal ons steentje bij ook op dit forum. Soms gaat een sterk vervuilde bak pas beter schakelen na 2 maal spoelen, en is de atf die de tweede keer wordt gebruikt niet doorslaggevend, maar het feit dat er 2x gespoeld wordt wel.

Ook zijn de effecten van het spoelen vaak pas na een paar honderd kilometer positief (of soms ook negatief) omdat de automaat weer moet inleren (adaptie van de tcm).

Wat betreft de toevoegingen bij het spoelen is ons de volgende mening toegedaan:
Een bak is niet gemaakt om op cleaner te draaien, hioewel de meeste cleaner er weer wordt uitgespoeld, geldt voor ons hoe minder cleaner hoe beter, ook omdat inderdaad alle neveneffecten, zoals die van de cleaner op de afdichtingen, niet volledig bekend kunnen zijn, vanwege alle reacties met materialen die in de bak rondzwemmen. Ook zullen de kleine restjes cleaner die overblijven een eigen leven gaan leiden qua chemische reakties als de auto weer gaat rijden na de spoelbeurt. Aan de andere kant zijn een aantal cleaners, zoals BG, aardig uitontwikkeld en miljoenen keren toegepast in de USA, en aldaar wordt het leveren van slecht produkt meestal zwaar financieel afgestraft. Wel is het zo dat als er veel sludge in de bak zit met meer cleaner er meer sludge wordt verwijderd. 2x spoelen kan dus ook zin hebben.

In het algemeen is er dus wel veel ervaring opgedaan door BG met spoelen met een heel blikje cleaner tegelijk en dit gaat dus meestal blijkbaar goed, als er inderdaad verder geen mechanische mankementen zijn. VarioClean spoelt ook regelmatig zonder cleaner op verzoek van de klant, de schoonmaak effecten zijn dan minder en de (in onze ogen dus zeer kleine) risico's van onvoorziene neveneffecten van de cleaner zijn dan ook wel kleiner.

Meerdere malen spoelen en verschillende spoelmethoden op 1 auto uitproberen is natuurlijk duur en verlengt sowieso de levensduur van het kleppenhuis van de auto maar beperkt, vaak adviseren wij een nieuw kleppenhuis, omdat blijkt dat deze hydraulische besturingssystemen na enkele honderden uren van gebruik al beginnen te slijten. Dit gebeurt deels onafhankelijk van de atf kwaliteit, maar puur door het onvermeidelijke metaal op metaal contact van de zuigertjes in de cilinders van het kleppenhuis, die met hoge frequentie de drukken in de bak continu staan te regelen.

Vervangen van het kleppenhuis heeft als extra voordeel dat de bakslijtage dan vanaf dat moment ook echt wordt geminimaliseerd. Omdat het nieuwe kleppenhuis meestal weer zorgt voor een perfekte druk en perfekte schakelmomenten en schakelovergangen in de bak en de lock-up dan ook weer met minimale aarzeling tot stand komt zodat de frictieplaten van de lock-up ook worden gespaard. De perfekte schakelovergangen zorgen dan voor hun beurt weer op minder slijtage materiaal in de atf, en lagere temperatuur van de atf zodat de negatieve viscieuze cirkel van slechter schakelen en vuiler wordende atf en sneller slijtend kleppenhuis doorbroken wordt.
met vriendelijke groet. De verbeterde bakdruk door het nieuwe kleppenhuis zorgt ook weer voor een betere circulatie van de atf en houdt zo zichzelf ook weer koeler en verouderd daardoor weer minder en gaat zo weer langer mee.

Verschillende atf worden gebruikt door diverse dealers, specialisten en bakkenspoelers zoals:

Volvo ATF, een minerale atf met JWS3309 spec, is uiteraard goedgekeurd.

Fuchs Petrolub AG uit Mannheim geeft aan de JWS3309 te halen met Titan ATF4400 ,een minerale atf. VarioClean gebruikt ook deze atf.
http://www.fuchslubricants.com…oduct_39_6

Exxon-Mobil geeft aan de JWS3309 te halen met minerale olie. Boze tongen beweren dat de Volvo atf zelf gelijk is aan dit produkt. VarioClean gelooft in elk geval ExxonMobil over de geschiktheid van deze minerale atf.
http://www.mobil.com/USA-Engli…_3309.aspx

Motul Multi ATF Synthetic geeft aan de JWS3309 te benaderen.
http://www.motul.com/system/pr…Multi_ATF_(GB).pdf?1335542544

BG heeft geclaimed de JWS3309 te benaderen met synthetische atf.
Net als met Mobil 1atf syntheet zijn de JWS3309 claims niet meer actueel.
http://www.pa5ca.com/v70/automaat_spoelen/BG%209541.pdf

De laatste drie: Mobil 1synthetic atf, Motul en BG zijn synthetische atf's en blijven dus lang stabiel en hebben een goede temperatuursbestendigheid. Een voordeel voor diegenen die met hoge temperaturen te maken hebben, en niet vaak verversen. Wellicht zijn deze syntheten wat gladder op de koppelingsplaten van koppelomvormer en bak zodat de schakelmomenten wat soepeler zijn maar wel wat meer slijtage veroorzaken als de wat stroevere schakelingen met minerale atfs die zeker na verloop van tijd veel gladheid veliezen, zeker nadat de additives (met name de friction modifyers) zijn uitgewerkt.

De ene berijder zal de nadruk op comfort leggen en zo soepel mogelijk willen schakelen met dus wat meer slippende frictieplaten van de versnellingen. De andere wil zo zuinig mogelijk rijden en wil de schakelmomenten wel voelen en zal voor een wat stroevere olie kiezen.

Bij automaten met meer slijtage is de keuze beperkter en is stabliteit van de limited slipregeling en voldoende druk in de bak het belangrijkste.

Wat betreft de limited slip frictieplaten van de koppelomvormer heeft VarioClean goede resultaten met bv de BG atf. Er zijn wel problemen voor en na spoelingen geweest met reeds vervangen koppelomvormers die gereviseerd waren met verkeerd frictiemateriaal waardoor er problemen met de lock-up ontstonden bij hogere snelheden.

Samengevat spelen er zo veel factoren een rol dat het niet makkelijk is om een synthetische atf te veroordelen voor de AisinWarner. Om nog maar een laatste voorbeeld te geven: de frictieplaten slijten de eerste 10000km het hardste in en de plastic brokstukjes vermengen zich dan met de atf en maken de atf stroever. Als de spec van de atf erg gevoelig lag zou na 10000km sowieso de bak altijd al moeten gespoeld worden en dit geeft Volvo niet aan.

De technische te verkiezen rangorde van de atfs verschilt per auto, en additives zijn ook nog een complicatie, daarom overleggen wij met de klant als hij/zij met de Volvo langskomt en wij de auto hebben gereden en de historie weten. Natuurlijk leren ook wij nog steeds bij en hebben de ervaringen anderen nodig om ons model van de werkelijkheid te vervolmaken. Wel is het zo dat de hardware problemen met sensoren, kleppenhuizen, solenoids, koppelingen en frictieplaten in de bak , drukverlies in de bak, ontluchting, koeling, koppelomvormers enz. een groter probleem lijken bij het schakelen dan de keuze tussen bijvoorbeeld de zes genoemde atfs, wellicht dat anderen op dit forum met kennis of ervaring met atfs de atf discussie mede aan de gang kunnen houden met hun bijdragen.

met vriendelijke groeten,

www.varioclean.nl
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 04.11.2012 - 12:24  ·  #383
Mooi verhaal en nu kiezen.
Ik zou het niet meer weten :sleep:
patrickkoning
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 33
Berichten: 614
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 04.11.2012 - 12:56  ·  #384
Ik zit er ook aan te denken om hem te laten flushen, als ik de verhalen hier zo lees haalt het echt veel uit. Ik begreep namelijk dat de 4-traps Geartronic in mijn auto nogal een 'probleembak' is. Het enige wat me tegen houd zijn de verhalen hier dat de bak ná de flush raar gaat doen. Hier werkt de bak namelijk nog probleemloos. Met optrekken alleen een soort van turbo fluittoon, en je merkt dat ie wat stroever opschakelt als de auto nog koud is.

Wie kan er zeggen wat ik het beste kan doen in mijn geval?
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 04.11.2012 - 17:51  ·  #385
@patrickkoning

De meeste Volvo automaten zijn van AisinWarner. Vanaf jaar 2000 zijn deze bakken met de zgn limited slip lockup, een lock up die toch tot 5% slip kan achterlaten in de vaste overbrenging van de lock up , om zo het rijden soepeler te laten gaan als de lock up eenmaal ingeschakeld is. Onze lange uiteenzetting over de juiste atf gaat over deze bakken vanaf jaar 2000: de zgn AW55-50/51 5speed en de TF80/81 6speed. Bij deze versnellingsbakken is het dus goed om de originele Volvo atf te gebruiken of andere atfs die aan de zgn JWS3309 specificatie voldoen, zoals ook Mobil3309 en Fuchs Titan ATF4400.

De 5 cilinder Volvo's voor jaar 2000 zijn ook voorzien van AisinWarner bakken alleen zonder limited slip. Bij deze bakken is de JWS3309 norm niet belangrijk, en kan dus ook prima met andere atfs worden ververst en gespoeld zolang ze maar aan de dexron3 norm voldoen. Vele synthetische atfs voldoen hieraan zoals BG atf.

Dan is er nog de GM automaat met 4versnellingen, de GM4T65/GT. Deze automaat heeft Volvo ingezet voor de zes cilinders van 1998 tot 2005: S80 6cilinder zonder turbo , S80T6, XC90T6.
Deze auto's hebben ook geen JWS3309 atf nodig, maar algemene dexron3 spec atf. Ook andere specs worden soms vermeld maar algemeen gezegd: universele atf3 syntheet zoals BG gaat prima in deze bakken.

Wel is het zo dat deze GM pakken nog ouderwets een carterpan hebben zodat het filter kan vervangen worden en de magneet kan worden schoongemaakt, daarna kan de atf gewoon ververst worden omdat het meeste vuil er zo via het carter wel uitgehaald kan worden. Terwijl bij de AisinWarner bakken dit niet kan en zo spoelen meer zin heeft om zoveel mogelijk vuil te verwijderen.

Natuurlijk is spoelen met cleaner een nog grondigere reinigingsmethode, ook voor de GM bakken. Alleen als de auto een paar ton gelopen heeft en de sludge vorming in de bak groot is, kan er bij spoelen ook wel eens vuil op de verkeerde plaatsen, zoals in het kleppenhuis, blijven hangen, en kan het schakelen soms ook er op achteruitgaan na het spoelen. Als de auto nog goed schakelt en toch veel gelopen heeft met de GM 4bak, vervangen wij de atf op de conventionele wijze met carterpan demontage, nieuw flter en nieuwe pakking. Schakelt de auto al wat slechter
zien wij meestal de oplossing in vervanging van het kleppenhuis.

Heeft de automaat niet te veel problemen en is de atf nog niet al te lang in slechte staat, kan er ook een bakspoeling worden gedaan, maar waar de grenzen hiervoor precies liggen kunnen wij ook niet met zekerheid aangeven.

Probleem met de GM 4traps is een beetje dat Volvo voor deze bak gekozen heeft voor de S80 en XC90T6, terwijl GM deze bakken had ontwikkeld voor gebruik in kleinere voorwielaandrijvers met niet al te veel pk en gewicht. In de Tzessen hebben deze bakken het dus zwaar te voorduren, zeker in NL waar regelmatig er nog een zware aanhanger wordt achter gehangen. Wellicht dat Volvo uit ruimte gebrek moest kiezen voor een 4 ipv 5 bak in de langere zescilinders.

Bij de nog zwaardere XC90T6 eindigt het verhaal vaak in totale bakrevisie, terwijl de lichtere en voorwielaangedreven S80 er nog wel eens met verversen, spoelen of kleppenhuis revisie mee weg komt, bij 2 a 3 ton gelopen, is onze ervaring. Soms weten wij ook het leven van dergelijke bakken, die al veel last hebben van slijtage, drukverliezen en interne lekkages, nog wat op te rekken met atfs die een hogere temperatuur bestendigheid hebben, dwz hun viscositeit niet verliezen bij hogere temperatuur.

met vriendelijke groet,

www.varioclean.nl
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39899
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 04.11.2012 - 18:50  ·  #386
Interessant verhaal.
Krijgen de leden hier ook een bepaalde forumkorting ?
Of een combinatie aanbieding van bak en stuurhuis ?
patrickkoning
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 33
Berichten: 614
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 04.11.2012 - 20:11  ·  #387
Quote door varioclean

@patrickkoning

De meeste Volvo automaten zijn van AisinWarner. Vanaf jaar 2000 zijn deze bakken met de zgn limited slip lockup, een lock up die toch tot 5% slip kan achterlaten in de vaste overbrenging van de lock up , om zo het rijden soepeler te laten gaan als de lock up eenmaal ingeschakeld is. Onze lange uiteenzetting over de juiste atf gaat over deze bakken vanaf jaar 2000: de zgn AW55-50/51 5speed en de TF80/81 6speed. Bij deze versnellingsbakken is het dus goed om de originele Volvo atf te gebruiken of andere atfs die aan de zgn JWS3309 specificatie voldoen, zoals ook Mobil3309 en Fuchs Titan ATF4400.

De 5 cilinder Volvo's voor jaar 2000 zijn ook voorzien van AisinWarner bakken alleen zonder limited slip. Bij deze bakken is de JWS3309 norm niet belangrijk, en kan dus ook prima met andere atfs worden ververst en gespoeld zolang ze maar aan de dexron3 norm voldoen. Vele synthetische atfs voldoen hieraan zoals BG atf.

Dan is er nog de GM automaat met 4versnellingen, de GM4T65/GT. Deze automaat heeft Volvo ingezet voor de zes cilinders van 1998 tot 2005: S80 6cilinder zonder turbo , S80T6, XC90T6.
Deze auto's hebben ook geen JWS3309 atf nodig, maar algemene dexron3 spec atf. Ook andere specs worden soms vermeld maar algemeen gezegd: universele atf3 syntheet zoals BG gaat prima in deze bakken.

Wel is het zo dat deze GM pakken nog ouderwets een carterpan hebben zodat het filter kan vervangen worden en de magneet kan worden schoongemaakt, daarna kan de atf gewoon ververst worden omdat het meeste vuil er zo via het carter wel uitgehaald kan worden. Terwijl bij de AisinWarner bakken dit niet kan en zo spoelen meer zin heeft om zoveel mogelijk vuil te verwijderen.

Natuurlijk is spoelen met cleaner een nog grondigere reinigingsmethode, ook voor de GM bakken. Alleen als de auto een paar ton gelopen heeft en de sludge vorming in de bak groot is, kan er bij spoelen ook wel eens vuil op de verkeerde plaatsen, zoals in het kleppenhuis, blijven hangen, en kan het schakelen soms ook er op achteruitgaan na het spoelen. Als de auto nog goed schakelt en toch veel gelopen heeft met de GM 4bak, vervangen wij de atf op de conventionele wijze met carterpan demontage, nieuw flter en nieuwe pakking. Schakelt de auto al wat slechter
zien wij meestal de oplossing in vervanging van het kleppenhuis.

Heeft de automaat niet te veel problemen en is de atf nog niet al te lang in slechte staat, kan er ook een bakspoeling worden gedaan, maar waar de grenzen hiervoor precies liggen kunnen wij ook niet met zekerheid aangeven.

Probleem met de GM 4traps is een beetje dat Volvo voor deze bak gekozen heeft voor de S80 en XC90T6, terwijl GM deze bakken had ontwikkeld voor gebruik in kleinere voorwielaandrijvers met niet al te veel pk en gewicht. In de Tzessen hebben deze bakken het dus zwaar te voorduren, zeker in NL waar regelmatig er nog een zware aanhanger wordt achter gehangen. Wellicht dat Volvo uit ruimte gebrek moest kiezen voor een 4 ipv 5 bak in de langere zescilinders.

Bij de nog zwaardere XC90T6 eindigt het verhaal vaak in totale bakrevisie, terwijl de lichtere en voorwielaangedreven S80 er nog wel eens met verversen, spoelen of kleppenhuis revisie mee weg komt, bij 2 a 3 ton gelopen, is onze ervaring. Soms weten wij ook het leven van dergelijke bakken, die al veel last hebben van slijtage, drukverliezen en interne lekkages, nog wat op te rekken met atfs die een hogere temperatuur bestendigheid hebben, dwz hun viscositeit niet verliezen bij hogere temperatuur.

met vriendelijke groet,

www.varioclean.nl


Ik heb een 2.9, 6 cilinder 4-traps automaat uit 1999. Vermoedelijk dus van GM, maar ik hang er niks achter. Ik probeer zoveel mogelijk de bak rond de 2500 toeren te laten schakelen, zeker als deze koud is. Wat ik merk dat als de bak koud is deze wat schokkeriger overschakelt. Ook hoor ik een soort turbofluit terwijl er geen turbo op zit. Wat kan ik in dit geval gewoon het beste doen? Begint namelijk een voor mij erg ingewikkeld verhaal te worden. Ik snap dat de olie geen eeuwig leven beschoren is, ik wil er dus wat aan doen maar wat is het beste?

En inderdaad, hoe zit het met de korting?
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 04.11.2012 - 23:13  ·  #388
@patrickkoning

Dus inderdaad GM bak. Koud schokkerig schakelen kan nog worden aangepakt met atf verversen of spoelen. Als de bak wat ouder is en wat drukverlies heeft kunnen we het met een dikkere atf proberen. Het fluitende geluid zou kunnen komen van slijtage van de koppelomvormer. Als dat zo is fluit de auto in Drive, ook tijdens het stilstaan. Zet je hem dan in Neutraal houdt het gefluit weer op. Dan is het de koppelomvomer. Het liefst zouden wij even een (gratis) diagnose doen, dan hoeven wij verder niet alle scenario's verder door te nemen. Het is nou eenmaal een ingewikkeld verhaal want de automaat is ook een van de meest ingewikkelde onderdelen van je auto. Als je geen tijd hebt om langs te komen kunnen we ook proberen de diagnose zo verder te stellen. Dan zouden we wat meer willen weten over de auto en hoe hij rijdt en wat er al aan vervagen is.

@Bigdog@patrickkoning

Forumleden krijgen natuurlijk voordeel tov van niet leden, dit willen wij echter alleen bespreken per geval en dan nadat de (gratis) diagnose is gesteld. Combi bak plus automaatspoelen met BG komt op 375 euro voor leden.

Met vriendelijke groeten,

www.varioclean.nl
Alex9719
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwveen
Leeftijd: 47
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 05.11.2012 - 13:12  ·  #389
Het spijt me als ik dit verkeerd zie, maar ik krijg er een beetje een gek gevoel van in m'n mond.

Ik lees bovenstaande stukken namelijk niet alleen maar als "technische toevoeging" op dit topic, maar ook een duidelijke commerciële component en ik weet niet of dat de bedoeling is in dit topic.....

Hopelijk komt er gauw een mod langs met de mening van het Volvoforum.....
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 05.11.2012 - 15:05  ·  #390
Quote door Alex9719

Het spijt me als ik dit verkeerd zie, maar ik krijg er een beetje een gek gevoel van in m'n mond.
Ik lees bovenstaande stukken namelijk niet alleen maar als "technische toevoeging" op dit topic, maar ook een duidelijke commerciële component en ik weet niet of dat de bedoeling is in dit topic.....
Hopelijk komt er gauw een mod langs met de mening van het Volvoforum.....

Ja idd, hier over de grens zouden dit soort postings door de Mods gelijk "onderhanden" genomen worden en een IP-lock uitgedeeld worden na verwijdering van alle reclame.
Maar ja, hier schijnt ene ME niet wakker gemaakt te kunnen worden :alien:
En dan de genoemde prijs, die is veel hoger dan hier over de GS Powerflush wordt geschreven.
Dus dit bedrijf snel bannen en vooral links en rechts voorbij rijden :police:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0