Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

· 
Posted: 06.11.2012 - 19:19  ·  #406
Quote door V70S80

varioclean is duidelijk in haar artikelen hier.

Precies en dat kunnen wij niet van iedereen zeggen.
Mijn complimenten.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 06.11.2012 - 19:55  ·  #407
Quote door V70S80

Je moet je afvragen wie er problemen heeft gehad als gevolg van de synthetische olie, of denkt te hebben. Als je de bak pas laat flushen als er problemen ontstaan kan het ook aan de slijtage liggen, en niet per se de olie, varioclean is duidelijk in haar artikelen hier.

Ik heb mijn bak op 158K laten spoelen en hij is veel soepeler, met synth. olie.

Ik had totaal geen problemen met mijn bak, heb het flushen volledig preventief gedaan.

Daarna begonnen de problemen pas, met de BG olie.
(Shudder en veel te heet worden)

Nu ik weer de originele olie in heb, totaal geen problemen meer.
varioclean

Subject:

· 
Posted: 07.11.2012 - 01:52  ·  #408
@Turbodesk
Als de atf te heet wordt kan dit komen door:
-hoge buitentemperatuur in combinatie met oudere auto met al wat minder goede koeling
-slip in de bak die extra warmte veroorzaakt in de atf
-te dunne atf bij hogere baktemperatuur die voor onrustige stroming in koppelomvormer zorgt en zon nog weer extra warmte door extra stromingweerstans in de koppelomvormer zorg
-te laag atf nivo of te hoog atf nivo waardoor deze mixt met lucht en er te veel slip en warmte ontstaan

Het was dus wel belangrijk dat na je vorige spoeling het bakpeil ook op 200ml nauwkeurig inorde was.

Gesleten oudere koppelingplaten met nieuwe synthetische atf die gladder is dan de originele jws3309 norm olie kan inderdaad de oorzaak van extra slip en dus extra warmte zijn, hierdoor kan de koppelomvormer weer shudder gedrag gaan vertonen omdat de atf door de extra warmte te dun is geworden. In een oudere bak met drukverliezen kan ook door te lage koppelingsdruk eerder slip ontstaan met de gladdere synthetische atf, en zo de extra warmte ontwikkeling onstaan.

Atf die te dun is , minder visceus, bij hogere temperaturen kan ook dit drukverlies veroorzaken.

Volgens ons is de Volvo en ook Mobil jws3309 atf dikker bij hogere temperaturen als bv de BG syntheet. Het kan dus inderdaad zo zijn dat bij een al wat versletenere bak de BG minder goed functioneert, of de bak dan nog op zijn sloffen met de jws3309 atf de volgende 100.000km meegaat weten wij niet, we zijn benieuwd naar je verdere ervaring.

Ook kan het dus zo zijn dat nu de temperaturen lager worden, de problemen opschuiven naar de volgende zomer.Hopenlijk redt je bak het nog lang met de originele stroevere en dikkere jws3309 atf.Zo niet dan eerst maar eens een nieuw kleppenhuis proberen , zodat je weer optimale druk in je automaat hebt.

met vriendelijke groet,

Varioclean
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Subject:

· 
Posted: 07.11.2012 - 08:10  ·  #409
Quote door Dr.Dream

... doe dat dan per PM indien die iemand daarom vraagt en zet niet iedere keer een link naar de website neer.

is dat nou zo erg? die mensen geven gewoon goed advies!!! dus dan mag er best een link bij staan!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.11.2012 - 17:36  ·  #410
Ik vraag me af of alle V70N / S60 modellen dezelfde olie gebruiken ( fase 1 en 2 ).
varioclean

Subject:

· 
Posted: 07.11.2012 - 20:50  ·  #411
@bigdog,
Alle V70 fase 2 (2000-2007) en alle S60 types uit die periode hebben als automaat :AisinWarner limited slip bakken.
Eerst met 5 versnellingen type :AW55-50, AW55- 51, AW55- 50SN en vanaf model 2005 ook: type TF80 ,TF81 6-bakken in sommige types zoals D5.

Voor al deze automaatbakken is de JWS3309 atf norm voorgeschreven.

met vriendelijke groet,

www.varioclean.nl
Dr.Dream
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 07.11.2012 - 21:28  ·  #412
Quote door varioclean

@bigdog,
Alle V70 fase 2 (2000-2007) en alle S60 types uit die periode hebben als automaat :AisinWarner limited slip bakken.
Eerst met 5 versnellingen type :AW55-50, AW55- 51, AW55- 50SN en vanaf model 2005 ook: type TF80 ,TF81 6-bakken in sommige types zoals D5.
Voor al deze automaatbakken is de JWS3309 atf norm voorgeschreven.
met vriendelijke groet,
www.varioclean.nl

En wat is dan van toepassing voor de nieuwe PowerShift 6-bakken die nu gebruikt worden.
- hebben die ook zo'n limited slip?
- moeten die ook aan de powerflush of kan er gewoon ververst worden al dan niet met vervanging van een oliefilter?
- welke olie schrijft Volvo voor en zijn er (goedkopere) alternatieven die zonder nadelen te gebruiken zijn?
- om de hoeveel kilometer moeten deze bakken behandeld worden?
...

Subject:

· 
Posted: 07.11.2012 - 21:41  ·  #413
Wat ik eerder al schreef : hoe geavanceerder die bakken, hoe meer noodzakelijk het gaat worden om olie op tijd te verversen. Diesels met hoog koppel zullen en hebben bij mijn weten meer problemen met de bak dan benzine versies. Misschien dat we ooit van versnellingsbakken van de huidige wagens af komen als we ooit helemaal electrisch rijden. Maar de komende 10 jaar lijkt me dit een gouden business. Wie verstand van zaken heeft, overleeft in deze moeilijke tijden voor de automobiel industrie zo is mijn vermoeden.

Welke olie in welk type bak moet, kan ik zo niet uit mijn hoofd zeggen, maar volgens mij is daar ook al voldoende over geschreven inmiddels. Aftappen en zelf vullen is volgens mij bij nieuwere bakken niet meer mogelijk. En met wat googelen kom je tot de conclusie wat voor Volvo geldt, geldt ook voor BMW, Mercedes, Porsche, Jaguar ....allemaal hetzelfde. Verversen / spoelen ben je uiteindlelijk bijna gedwongen gebruik te maken van een machine. Of dat nu powerflush of de zogenoemde "tim eckart methode" is.
edje
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 07.11.2012 - 21:53  ·  #414
Toyota T4 olie is de originele olie en met 9 euro/liter nog betaalbaar ook...
Dr.Dream
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2012 - 11:53  ·  #415
Quote door EnnoE34

Wat ik eerder al schreef : hoe geavanceerder die bakken, hoe meer noodzakelijk het gaat worden om olie op tijd te verversen. Diesels met hoog koppel zullen en hebben bij mijn weten meer problemen met de bak dan benzine versies. Misschien dat we ooit van versnellingsbakken van de huidige wagens af komen als we ooit helemaal electrisch rijden. Maar de komende 10 jaar lijkt me dit een gouden business. Wie verstand van zaken heeft, overleeft in deze moeilijke tijden voor de automobiel industrie zo is mijn vermoeden.
Welke olie in welk type bak moet, kan ik zo niet uit mijn hoofd zeggen, maar volgens mij is daar ook al voldoende over geschreven inmiddels. Aftappen en zelf vullen is volgens mij bij nieuwere bakken niet meer mogelijk. En met wat googelen kom je tot de conclusie wat voor Volvo geldt, geldt ook voor BMW, Mercedes, Porsche, Jaguar ....allemaal hetzelfde. Verversen / spoelen ben je uiteindlelijk bijna gedwongen gebruik te maken van een machine. Of dat nu powerflush of de zogenoemde "tim eckart methode" is.

Maar ik meen mij vaag te herinneren dat voor de nieuwe PowerShift bakken wel een oliefilter en aftapplug aanwezig is, dus zou je gewoon moeten kunnen verversen. Wie kan dit opzoeken of uit ervaring melden?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2012 - 18:47  ·  #416
Deze vraag kun je beter aan Greyline stellen.
Als ik het me goed herinner heeft hij zich hier al eens mee beziggehouden.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.11.2012 - 08:02  ·  #417
Quote door V70S80

@ennoE34, dat is goed mogelijk, maar dat kan ik pas over vele jaren beamen. onze S80 staat op 159K, onze V70 Diesel uit 2005 pas op 94K, dus heb ik nog even te gaan voordat de 250K gehaald wordt... maar preventief spoelen lijkt mij in verhouding een goede investering. Wat ik wel vreemd vind is dat Volvo zelf aangeeft dat de bak geen verversing nodig heeft.

Dat is een misvatting.
In Vida staat wel degelijk iets geschreven over de onderhoud m.b.t. de bak.
Als je een aanhanger gebruikt of je auto als taxi gebruikt dan adviseerd Volvo om de olie om de 80.000 km te vervangen.
Volvo is hier in het begin van 2000 wel mee begonnen, maar omdat het meer problemen veroorzaakte als dat het goed deed, zijn ze hiermee opgehouden.
Een preventieve flush is wel aan te raden en niet te vergelijken met de manier waarop Volvo het in het verleden deed.
Bij een flush vervang je richting de 90% van de oude olie en kun je dus weer een flinke tijd vooruit.
Bij de keuze van olie zou ik wel rekening houden met wat Enno34, Varioclean, Turbodesk etc. etc. aanraden.
Minerale olie is iets dikker dan de synthetische versie en zorgt bij hogere temperaturen voor een beter smering en een betere koeling.
Hierdoor wordt de levensduur van je bak wel verlengt en daar is het nou net om te doen.
Dr.Dream
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.11.2012 - 09:24  ·  #418
Quote door Bigdog

Deze vraag kun je beter aan Greyline stellen.
Als ik het me goed herinner heeft hij zich hier al eens mee beziggehouden.

Bedankt, ik heb hem/haar een PM gestuurd :D
V70S80
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

· 
Posted: 14.11.2012 - 14:14  ·  #419
Vandaag de V70 laten flushen, ondanks de 95k kms was de olie aardig verkleurd. Nooit echt warm geworden en voor korte ritten gebruikt. Gezien het feit dat ik de beauty voor veel snelweg kms heb aangeschaft heb ik voor de synthetische olie BG gekozen. GS Powerflush kwam netjes voor de deur van ons bedrijf en kon in de loods onder genot van koffie en een aangename temperatuur zijn gang gaan. Keurige service.

Vanzelfsprekend hou ik jullie op de hoogte van de ervaringen..
Dr.Dream
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2012 - 16:33  ·  #420
Mooi, die ervaringen lezen we graag hier :love:

Selected quotes for multi-quoting:   0