Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39900
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 14.11.2012 - 20:04  ·  #421
Quote door V70S80

Gezien het feit dat ik de beauty voor veel snelweg kms heb aangeschaft heb ik voor de synthetische olie BG gekozen. ..


Mag ik vragen waarom je voor BG olie hebt gekozen ?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 15.11.2012 - 03:25  ·  #422
;) Het schakelt soepeler. Ik weet niet of het een bak is die het goed doet op BG Universal ATF. Maar ik had ook meteen de vraag...waarom BG olie?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39900
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 15.11.2012 - 18:11  ·  #423
Ik ben wel nieuwsgierig welke reden hier achter zit.
V70S80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 61
Berichten: 66
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 15.11.2012 - 19:34  ·  #424
Ja, BG synth. olie schakelt soepeler en gaat langer mee. Ik gebruik de auto voor 95% op de snelweg. De auto wordt nooit gebruikt voor trekken en/of bergen dus de kleine extra slip is alleen maar comfort verhogend. Na uitgebreide uitleg over verschillende olieen door Varioclean en google info over BG heb ik besloten om BG te gebruiken. Het wordt in de VS gebruikt voor grotere en zwaardere auto's.

Zowel de S80 als de V70 schakelen aanzienlijk soepeler, ik ben tot nu toe uitermate tevreden over de S80, en na een dag rijden met de V70 kan ik zeggen dat de 1e indruk zeer goed is.

Ik hou jullie op de hoogte
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 17.11.2012 - 14:02  ·  #425
Ik snap nog steeds niet waarom er toch gebruik gemaakt blijft worden van BG olie. Zwaardere wagens uit de VS vind ik geen doorslaggevend argument. Synthetisch producten worden ook door andere fabrikanten geleverd die een product leveren wat meer specifiek op de AW55 bakken is afgestemd. En ja, die bieden ook het voordeel van soepeler schakelen i.v.m. de minerale olie.

Volgens mij is op dit moment de status van BG olie dat ie niet geschikt is voor o.a. Volvo's. Hetzelfde als Mobil synt. Atf. En dan de vraag: waarom toch BG olie door blijven gebruiken?
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 17.11.2012 - 22:44  ·  #426
@ennoe34

het klopt wat je zegt volgens ons:

zwaardere auto's in de VS die op BG functioneren worden niet per definitie zwaarder belast,
ook klopt het dat BG niet meer claimt jws3309 (en dus Volvo 5cil aut bak) compatible te zijn,
net als de Mobil synthetische ATF die dit ook niet meer claimt.

Wel is het zo dat er geen volsyntheet is voorzover wij weten die wel aan de jws3309 voldoet.
Voordeel van syntheet is duurzaamheid en dus lange constant kwaliteit. Nadeel van syntheet is dat het wat gladder is en wat meer slip kan veroorzaken, en in een wat oudere bak te veel slip kan veroorzaken. Voordeel wel weer dat het soepel schakelt in de versnellingen door het wat gladdere karakter van de synthetische atf.

Volvo atf, Fuchs Titan atf en Mobil3309 atf voldoen wel aan de specs, en zijn met name bij oudere en versletenere bakken waarschijnlijk wat veiliger. De 3309 atf's kunnen wel wat sneller achteruitgaan dan de syntheten.

In een automaatbak met 250.000 km met een nieuw kleppenhuis heeft Varioclean deze week testritten gedaan bij een buitentemperatuur van circa 6 graden met BG en originele Volvo atf. De atf temperatuur bij zowel BG als Volvo atf bleven bij identieke ritten van een uur rond de 85 graden, waarbij de BG een graadje koeler was gemiddeld, maar dat kan binnen de onnauwkeurigheid van de meting liggen.

Met schakelen en de limited slip was er weinig verschil te merken. Onder zwaardere en warmere omstandigheden kunnen de resultaten weer anders liggen. Het vermoeden bij Varioclean blijft wel dat met de originele jws3309spec de limited slip functie van de bak het best gewaarborgd is, vooral als de bak en het kleppenhuis wat meer slijtage hebben. Terwijl op goed functionerende bakken met goede druk en weinig slijtage BG ook goed zijn werk doet en zelfs wat soepeler schakelt.

Verder geldt volgens ons: never change a winning team:

(omdat er zo veel plus en min factoren spelen,
agv het atf type en toestand en temperatuur,
de vormen slijtage en gebruiksomstandigheden van de bak,
die op de wrijvingscoefficienten van atf op koppelingsmateriaal en drukopbouw een invloed hebben)

als een bak goed schakelt bij 300.000km verander dan niet van atf type en vervang ook niet alle atf maar pomp er een paar liter frisse atf bij zodat misschien maar de helft van de oude atf er uit gaat en zo de veranderingen niet te groot zijn.

Oudere atf met vervuiling is bijvoorbeeld wat stroever, oudere minerale atf is ook wat stroever,
een grotere stroefheid van de atf kan ervoor zorgen dat een wat oudere automaatbak met wat minder drukopbouw toch nog voldoende grip op de koppelingsplaten genereert,

en dus kan de wat oudere minerale atf beter functioneren in de bak dan vervse atf.
Opzich is de oudere atf wel weer slechter voor de smering en koeling van de bak.

Het blijft dus een altijd moeilijke keuze, en het is belangrijk dat de bestuurder na verversen of spoelen dus oplettend het gedrag van zijn automaat blijft volgen.

met vriendelijke groet

www.varioclean.nl
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 18.11.2012 - 21:18  ·  #427
Jongens, jongens, wat een groot (reclame) boek is dit topic toch geworden :D
ronsas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 68
Berichten: 92
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 18.11.2012 - 22:02  ·  #428
Quote

Jongens, jongens, wat een groot (reclame) boek is dit topic toch geworden

Ik moet zeggen dat ik aan de reacties van Varioclean meer heb dan die van jou! :devil:
V70S80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 61
Berichten: 66
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 19.11.2012 - 10:49  ·  #429
al met al...ik ben tevreden met de BG synth. ATF, en na de info van o.m. varioclean is het bevestigd dat het geen kwaad kan. ook als vanwege de vele factoren en varianten die van toepassing zijn.
Het lezen van deze topic geeft veel mogelijkheden waaruit ieder zijn oliesoort kan filteren. Het valt mij wel op dat hier veel bakken zijn die heel veel kms hebben gedraaid en dat er pas geflushed wordt nadat zich er "onregelmatigheden" voordoen.
Zoals de motorolie ook regelmatig vervangen dient te worden zo geldt dat mijns inziens ook voor de automaat.

Ik had vroeger een long-life VW Golf. Dat houd in dat je 2x zo lang kon wachten met onderhoudsbeurten (olie). Bij onderzoek bleek dat het enige verschil de motorolie zelf was, een synthetische ipv minerale. en ik heb er probleemloos 240.000 kms mee gereden voordat ik hem inruilde voor mijn V70.2.4D (2005)

Deze heeft inmiddels 96.000 op de teller staan en ik heb hem vorige week preventief laten flushen, en dat is mij uitstekend bevallen, net als onze S80

Ik ben voornemens elke 100.000 kms de bak te laten spoelen, preventief onderhoud
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39900
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 19.11.2012 - 18:48  ·  #430
Quote door V70S80

Het valt mij wel op dat hier veel bakken zijn die heel veel kms hebben gedraaid en dat er pas geflushed wordt nadat zich er "onregelmatigheden" voordoen.


Preventief spoelen is zeker een aanrader, maar dan moet de kilometerstand er wel na zijn.
Als je een Volvo met weinig kilometers koopt, minder als 100.000 km op de klok, dan heb je de keuze.
Het verhaal wordt anders en dat lees je vaak hier, als de aangeschafte auto ruim de 150.000km is gepaseerd of nog meer.
Dan heb je te maken met de ellende van een ander en loop je meestal achter de feiten aan.
Een powerflush is dan nog het enige wat de bak nog kan redden.
Ik zou hiervoor wel een bedrijf als Varioclean o.g. aanraden.
Als het powerflushen niet afdoende meer is, dan kunnen zij eventueel ook een deelrevisie doen.
Crusader
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 50
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 19.11.2012 - 21:13  ·  #431
Het enige dat ik nu merk aan m'n bak die 380.000 km er op heeft zitten, dat bij koude motor het schakelen van 2 naar 3 niet zo heel soepel meer is. Verder vind ik 'm heerlijk schakelen.
Heeft zo'n powerflush voor mij nog wel zin? Met een vorige auto (Chrysler Sebring 2.7 V6) ging de automaat naar z'n grootje na het verversen van de olie (drain & fill). Die had er toen 175.000 km op zitten. Hoor ook wel eens verhalen dat er door de schone olie juist troep loskomt wat je niet wilt...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39900
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 19.11.2012 - 21:22  ·  #432
In principe gebruik je bij de powerflush cleaner om de troep los te maken.
Echter, met deze kilometerstand zou ik erg voorzichtig zijn, temeer omdat de bak nog goed schakelt.
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 19.11.2012 - 21:56  ·  #433
Ik heb nog een vraag aan varioclean, wellicht is deze vraag ook nuttig voor anderen.

Met de koude winter van vorig jaar heb ik in de 1e 5 minuten een slippende versnellingbak gehad, dit kwam eigenlijk alleen voor bij koud weer onder de 0 en zoals ik al zij alleen in de eerste paar minuten van het rijden na de nacht. Misschien toeval maar dit was kort na de onderhoudsbeurt en de service 2.0 update. Na zo een slip kreeg ik de melding "versnellingsbak vermogen laag". Als ik de auto eerst 5 minuten liet draaien was er geen slip.

Kort nadat ik de 1e melding kreeg heb ik gery gebeld vanwegen een explosie van goede reacties op dit forum. Na de flush had ik bij koud weer nog last van de slip nu zelfs tot 12 graden boven 0, ik kreeg zelfs het idee dat mijn bak nog slechter werd dan voor de flush. Ongeveer 3/4 jaar na de flush was van de een op de andere dag het slippen weg bij koud weer en ook het schakelen was extreem veel beter.

Omdat gery de 2e behandeling met korting deed heb ik hem toch nog eens langs laten komen terwijl dit voor mijn gevoel niet meer nodig was.
De olie was rood met een vleugje grijs 85/15 zeg maar, zoiets als xenon 6000 kelvin (wit met een blauwe schijn).

Nu mijn vragen:
Hoe kan mijn bak (TF-80SC) van de een op de andere dag van alle problemen af zijn?
Sommigen anderen met de TF-80SC hebben net als ik last van stotteren bij 50km/h met de BG olie, waar komt dit vandaan en waarom alleen bij 50km/h?
Mensen die de originele olie erin doen zijn ook direct van dit probleem af, wat doet deze olie dan anders?
Zelf krijg ik het idee dat het stotteren nu heel langzaam minder word, kan dit?

Mog wat informatie betreffende mijn auto wat wellicht nuttig kan zijn:
Volvo S60 D5 MY2007
TF-80SC
128000 1e flush, 139000 2e flush (BG Olie)
De auto maakt ongeveer 10000 tot 15000km per jaar, vorige eigenaar ongeveer 30000 tot 35000 en gezien de beschadiging ook wel eens iets erachter.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 20.11.2012 - 02:48  ·  #434
@mennob88

bij koud weer en koude start is het volume van de atf kleiner dan bij warme bak,
als het volume onder peil is kan er niet genoeg druk worden opgebouwd, en is er slip,
als de bak dan warmer wordt wordt het volume atf voldoende voor goed schakelen.

zo zou dus na een spoelbeurt je bak, die al op minimum atf nivo stond, wanneer er daarna iets minder nieuwe atf is toegevoegd als verwijderd, nog langzamer op zijn minimale volume kunnen komen als gevolg van het expanderen van het atf volume agv temperatuur stijging bij warmrijden.

een iets gewijzigd atf volume na het spoelen kan ontstaan doordat luchtzakken tijdens het aftappen volume in beslag nemen dat niet door nieuwe atf kan worden aangevuld, of door morsen van atf tijdens de spoelbeurt, een en ander hangt af van de spoelmethode en nauwkeurigheid van uitvoer.

tevens bij een koude start heeft een oudere bak last van het feit dat de afdichtingen van de zuigers, die voor het koppelen zorgen van de versnellingen ,lekken en pas als er voldoende tijd voldoende druk op de zuigers staat de afdichtingen uitzetten en hun oorspronkelijke afmetingen aannemen zodat de druk op de zuigers plotseling weer voldoende wordt voor het overschakelen,

dit manifesteerd zich tijdens de opwarm fase van de bak in slip met daarna een klap wanneer de zuiger opeens voldoende kracht heeft om tegen zijn veer in te drukken en zo de koppelingen goed tegen elkaar aan te drukken om de overbrenging weer tot stand te brengen in de bak.

dat je bak plots na 9mnd weer goed bleef schakelen zou, als het niet aan de hogere buitentemperatuur bij de start ligt, ook kunnen liggen aan vervuiling in de bak of het kleppenhuis die zich toevaligerwijze verplaatst heeft, zodat een interne lekkage verminderd is, of een blokkerend deeltje uit het kleppenhuis is weggespoeld, waardoor de aansturing van de druk verbeterd is, dit blijft koffiedik kijken voor ons.

het stotteren rond de 50kmpu met synthetische BG atf heeft waarschijnlijk te maken met de limited slip control van de volvo 5cil bakken. BG atf is gladder dan minerale originele volvo atf.
het regelsysteem van de limited slip lockup overbrenging kan instabiel worden als de combinatie van wrijvingsplaten en atf type niet stroef genoeg is. Het regelsysteem van de electronica heeft dan moeite het kleppenhuis zo aan te sturen dat de gecontroleerde slip van de lockup koppelingsplaten op een stabiele manier convergeerd naar de gewenste waarde van tussen de nul en vijfprocent slip.

(het hele limited slip gebeuren was bedacht om de lockup rustig, geleidelijk en trillingsvrij te laten inkomen, en is dus wel gevoelig voor de wrijvingscoefficienten van de atf op de platen, bij oudere platen is stroevere atf belangrijk, synthetische onvervuilde atf kan dan te glad zijn)

met vriendelijke groet,

www.varioclean.nl
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 20.11.2012 - 10:24  ·  #435
Jongens, jongens dit wordt het verhaal van de bomen en het bos :bandit:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0