@ennoe34
het klopt wat je zegt volgens ons:
zwaardere auto's in de VS die op BG functioneren worden niet per definitie zwaarder belast,
ook klopt het dat BG niet meer claimt jws3309 (en dus Volvo 5cil aut bak) compatible te zijn,
net als de Mobil synthetische ATF die dit ook niet meer claimt.
Wel is het zo dat er geen volsyntheet is voorzover wij weten die wel aan de jws3309 voldoet.
Voordeel van syntheet is duurzaamheid en dus lange constant kwaliteit. Nadeel van syntheet is dat het wat gladder is en wat meer slip kan veroorzaken, en in een wat oudere bak te veel slip kan veroorzaken. Voordeel wel weer dat het soepel schakelt in de versnellingen door het wat gladdere karakter van de synthetische atf.
Volvo atf, Fuchs Titan atf en Mobil3309 atf voldoen wel aan de specs, en zijn met name bij oudere en versletenere bakken waarschijnlijk wat veiliger. De 3309 atf's kunnen wel wat sneller achteruitgaan dan de syntheten.
In een automaatbak met 250.000 km met een nieuw kleppenhuis heeft Varioclean deze week testritten gedaan bij een buitentemperatuur van circa 6 graden met BG en originele Volvo atf. De atf temperatuur bij zowel BG als Volvo atf bleven bij identieke ritten van een uur rond de 85 graden, waarbij de BG een graadje koeler was gemiddeld, maar dat kan binnen de onnauwkeurigheid van de meting liggen.
Met schakelen en de limited slip was er weinig verschil te merken. Onder zwaardere en warmere omstandigheden kunnen de resultaten weer anders liggen. Het vermoeden bij Varioclean blijft wel dat met de originele jws3309spec de limited slip functie van de bak het best gewaarborgd is, vooral als de bak en het kleppenhuis wat meer slijtage hebben. Terwijl op goed functionerende bakken met goede druk en weinig slijtage BG ook goed zijn werk doet en zelfs wat soepeler schakelt.
Verder geldt volgens ons: never change a winning team:
(omdat er zo veel plus en min factoren spelen,
agv het atf type en toestand en temperatuur,
de vormen slijtage en gebruiksomstandigheden van de bak,
die op de wrijvingscoefficienten van atf op koppelingsmateriaal en drukopbouw een invloed hebben)
als een bak goed schakelt bij 300.000km verander dan niet van atf type en vervang ook niet alle atf maar pomp er een paar liter frisse atf bij zodat misschien maar de helft van de oude atf er uit gaat en zo de veranderingen niet te groot zijn.
Oudere atf met vervuiling is bijvoorbeeld wat stroever, oudere minerale atf is ook wat stroever,
een grotere stroefheid van de atf kan ervoor zorgen dat een wat oudere automaatbak met wat minder drukopbouw toch nog voldoende grip op de koppelingsplaten genereert,
en dus kan de wat oudere minerale atf beter functioneren in de bak dan vervse atf.
Opzich is de oudere atf wel weer slechter voor de smering en koeling van de bak.
Het blijft dus een altijd moeilijke keuze, en het is belangrijk dat de bestuurder na verversen of spoelen dus oplettend het gedrag van zijn automaat blijft volgen.
met vriendelijke groet
www.varioclean.nl