samenvattend :
1. Bij voorkeur minerale 3309JWS olie i.p.v. synthetische ATF
2. Hoeveelheid ATF (ook te weinig is niet goed) is bepalend voor het goed functioneren van de bak. Ik meen dat Varioclean iets roept tot op 200ml nauwkeuring. Bij te weinig ATF is de druk hoogstwaarschijnlijk te laag.
3. Oudere bakken kunnen te maken hebben met slijtage c.q. inwendige vervuiling. o.a. drukverlies als gevolg.
4. Nieuwe ATF heeft een sterk reinigend vermogen, waardoor achtergebleven vervuiling mogelijk met het verloop der tijd alsnog los kan komen / c.q. opgenomen worden in de frisse ATF. Dit kan zorgen voor plotselinge verbetering van het functioneren van de bak.
5. Als een bak meer dan 150.000 km heeft gedraaid is het nog maar de vraag hoe fris het kleppenhuis is, nadere inspectie / diagnose moet uitwijzen wat de conditie is van het kleppenhuis.
6. Te lang doorrijden met een versleten kleppenhuis zorgt voor o.a. niet vast kunnen houden van de druk om te kunnen schakelen en juiste werking lockup-up. Gevolg versnellingsbak zou wel eens vroegtijdig aan z'n eind kunnen komen.
Verder mijn eigen mening over synthetische ATF, het voelt misschien soepeler. Maar het zorgt wel voor meer slip. Meer slip vrij vertaald betekent ook meer slijtage in de bak. En om die reden ben ik van mening dat je moet vast houden aan minerale JWS3309 olieen (Volvo, toyota / Lexus T4 , Fuchs of Mobile JWS3309).
Tot slot, automaten zijn een onderdeel van een auto welke bestaan uit hoogwaardige / complexe onderdelen. Het is altijd mogelijk een bak te vervangen, maar liever zou ik mijn auto bij problemen neerzetten bij een specialist die er wel verstand van heeft als je het zelf niet meer vertrouwt.
1. Bij voorkeur minerale 3309JWS olie i.p.v. synthetische ATF
2. Hoeveelheid ATF (ook te weinig is niet goed) is bepalend voor het goed functioneren van de bak. Ik meen dat Varioclean iets roept tot op 200ml nauwkeuring. Bij te weinig ATF is de druk hoogstwaarschijnlijk te laag.
3. Oudere bakken kunnen te maken hebben met slijtage c.q. inwendige vervuiling. o.a. drukverlies als gevolg.
4. Nieuwe ATF heeft een sterk reinigend vermogen, waardoor achtergebleven vervuiling mogelijk met het verloop der tijd alsnog los kan komen / c.q. opgenomen worden in de frisse ATF. Dit kan zorgen voor plotselinge verbetering van het functioneren van de bak.
5. Als een bak meer dan 150.000 km heeft gedraaid is het nog maar de vraag hoe fris het kleppenhuis is, nadere inspectie / diagnose moet uitwijzen wat de conditie is van het kleppenhuis.
6. Te lang doorrijden met een versleten kleppenhuis zorgt voor o.a. niet vast kunnen houden van de druk om te kunnen schakelen en juiste werking lockup-up. Gevolg versnellingsbak zou wel eens vroegtijdig aan z'n eind kunnen komen.
Verder mijn eigen mening over synthetische ATF, het voelt misschien soepeler. Maar het zorgt wel voor meer slip. Meer slip vrij vertaald betekent ook meer slijtage in de bak. En om die reden ben ik van mening dat je moet vast houden aan minerale JWS3309 olieen (Volvo, toyota / Lexus T4 , Fuchs of Mobile JWS3309).
Tot slot, automaten zijn een onderdeel van een auto welke bestaan uit hoogwaardige / complexe onderdelen. Het is altijd mogelijk een bak te vervangen, maar liever zou ik mijn auto bij problemen neerzetten bij een specialist die er wel verstand van heeft als je het zelf niet meer vertrouwt.