@patrickkoning,
goed te lezen dat hij s'ochtends bij koude atf ook soepeler schakelt na 600km.
waarschijnlijk betekent dat dat de keerringen van de zuigertjes in de bak soepeler zijn geworden door de inweek met nieuwe atf,
zodat ze bij koud minder weerstand bieden aan het slag maken van de zuigertjes bij het inschakelen van de koppelingen. Waardoor er minder slijtage onstaat omdat de klapjes bij het schakelen bij koud nu minder zijn.
Bedankt voor de feedback.
@bigdog,
Wellicht dat de dealers niet veel aan atf verversen doen omdat de volvo's de laatste 12 jaar officieel ontworpen zijn voor 250.000km probleemvrij bestaan. De meeste automaten ook van Volvo komen die 250.000km wel door zonder hoge aanhanger belasting of zonder veel stads en file verkeer.
Wel verversen van atf zorgt er natuurlijk voor dat de levensduur van de bak vergroot wordt. Met aanhanger of veel file verkeer is verversen wel belangrijk om met zekerheid zelfs de 250.000km te halen maar daarmee is waarschijnlijk niet getest door de fabrikant toen ze besloten dat de atf niet ververst hoeft te worden. Ook is waarschijnlijk niet rekening gehouden met het feit dat Volvo's na 6 jaar ook nog moeten doorrijden en de atf dan verouderd is.
@v70s80,
wij denken dat de bak na de flush beter in de lock-up gaat omdat het regelsysteem van de limited-slip koppeling van de lock-up is afgesteld op de eigenschappen van nieuwe atf. Dus reageert de lock-up nu weer optimaal met minimale slijtage tijdens het oppakken,
met verouderde atf reageert de lock-up niet alleen langzamer, maar het hele regelsysteem kan ook instabieler worden wat veel meer slijtage op de koppeling kan geven en soms ook trillingen,
bij de meeste volvo 5en 6 bakken werkt de lock-up ook al in lagere versnellingen vanaf zo'n 55-60 kmpu, als er bij die snelheden al trillingen in de aandrijving voelbaar zijn is het dus zaak om snel de bak te spoelen en zo de atf vrijwel helemaal te verversen voor nieuwe atf dan wel de juiste atf.
in elk geval bedankt voor de info.
mvrgr
www.varioclean.nl
goed te lezen dat hij s'ochtends bij koude atf ook soepeler schakelt na 600km.
waarschijnlijk betekent dat dat de keerringen van de zuigertjes in de bak soepeler zijn geworden door de inweek met nieuwe atf,
zodat ze bij koud minder weerstand bieden aan het slag maken van de zuigertjes bij het inschakelen van de koppelingen. Waardoor er minder slijtage onstaat omdat de klapjes bij het schakelen bij koud nu minder zijn.
Bedankt voor de feedback.
@bigdog,
Wellicht dat de dealers niet veel aan atf verversen doen omdat de volvo's de laatste 12 jaar officieel ontworpen zijn voor 250.000km probleemvrij bestaan. De meeste automaten ook van Volvo komen die 250.000km wel door zonder hoge aanhanger belasting of zonder veel stads en file verkeer.
Wel verversen van atf zorgt er natuurlijk voor dat de levensduur van de bak vergroot wordt. Met aanhanger of veel file verkeer is verversen wel belangrijk om met zekerheid zelfs de 250.000km te halen maar daarmee is waarschijnlijk niet getest door de fabrikant toen ze besloten dat de atf niet ververst hoeft te worden. Ook is waarschijnlijk niet rekening gehouden met het feit dat Volvo's na 6 jaar ook nog moeten doorrijden en de atf dan verouderd is.
@v70s80,
wij denken dat de bak na de flush beter in de lock-up gaat omdat het regelsysteem van de limited-slip koppeling van de lock-up is afgesteld op de eigenschappen van nieuwe atf. Dus reageert de lock-up nu weer optimaal met minimale slijtage tijdens het oppakken,
met verouderde atf reageert de lock-up niet alleen langzamer, maar het hele regelsysteem kan ook instabieler worden wat veel meer slijtage op de koppeling kan geven en soms ook trillingen,
bij de meeste volvo 5en 6 bakken werkt de lock-up ook al in lagere versnellingen vanaf zo'n 55-60 kmpu, als er bij die snelheden al trillingen in de aandrijving voelbaar zijn is het dus zaak om snel de bak te spoelen en zo de atf vrijwel helemaal te verversen voor nieuwe atf dan wel de juiste atf.
in elk geval bedankt voor de info.
mvrgr
www.varioclean.nl