Over de kleur van de oude atf die uit de automaatbak wordt verwijderd:
atf is meestal net als de meeste olie uitzichzelf bruin van kleur,
zgn red-dye wordt toegevoegd bij de meeste atf's,
dit maakt de atf uiteindelijk rood van kleur.
de functie van het toevoegen van de red-dye (rode kleurstof) is:
dat lekkages onder de auto vd automaat meteen kunnen worden
geidentificeerd tov van andere olie lekkage ,zoals motor olie.
na een paar jaar, of enkele tientallen duizenden kilometers is de red-dye
niet of nauwelijks meer zichtbaar,
het reageert weg of wordt op de achtergrond gedrukt door zwarte koppelingsplaatdeeltjes,
die in de atf gaan rond zwemmen,
gekgenoeg bij nieuwe automaatbakken is er veel inloopslijtage en kleurt de atf dus snel
(donker)bruin (zwarte invloed agv van koppelingsmateriaal) ,
als na de inloopperiode gespoeld en of ververst wordt kan de red-dye wat langer zijn invloed behouden op de kleur.
mooie rode atf bij een oudere volvo die te koop staat kan verdacht zijn, omdat soms is geprobeerd nog met atf verversen of spoelen de bak te redden, terwijl bv het kleppenhuis versleten is.
(Na een half uurtje warmrijden met de volvo 5 cilinder komt dat meestal wel boven water,
niet op de autobaan in de lockup gaan rijden, maar juist in de stad, dan moet de automaat zijn best doen.)
rood of bruin als kleur van de atf zegt dus weinig over de staat van de bak van de volvo,
zwarte atf wel, de kleur zwart kan betekenen dat er al veel koppelingsmateriaal (carbonfibre etc.) in de atf terecht is gekomen uit de bak, en dat er waarschijnlijk ook al veel harde en zachtere sludge (reageersels van allerlei slijtage deeltjes) aanwezig is,
ook geoxideerde, verbrande atf is zwart van kleur, en de aanwezigheid van de sludge duidt er op dat ook al heel wat metaal van bussen en lagers mee is gaan doen met de chemische reaktie weerwar in de atf. Bakspoelen is dan een goed idee, om zo veel mogelijk zwarte/donkerbruine oude atf te verwijderen, en tegelijkertijd zoveel mogelijk losse deeltjes ook weg te spoelen.
groet,
VarioClean
atf is meestal net als de meeste olie uitzichzelf bruin van kleur,
zgn red-dye wordt toegevoegd bij de meeste atf's,
dit maakt de atf uiteindelijk rood van kleur.
de functie van het toevoegen van de red-dye (rode kleurstof) is:
dat lekkages onder de auto vd automaat meteen kunnen worden
geidentificeerd tov van andere olie lekkage ,zoals motor olie.
na een paar jaar, of enkele tientallen duizenden kilometers is de red-dye
niet of nauwelijks meer zichtbaar,
het reageert weg of wordt op de achtergrond gedrukt door zwarte koppelingsplaatdeeltjes,
die in de atf gaan rond zwemmen,
gekgenoeg bij nieuwe automaatbakken is er veel inloopslijtage en kleurt de atf dus snel
(donker)bruin (zwarte invloed agv van koppelingsmateriaal) ,
als na de inloopperiode gespoeld en of ververst wordt kan de red-dye wat langer zijn invloed behouden op de kleur.
mooie rode atf bij een oudere volvo die te koop staat kan verdacht zijn, omdat soms is geprobeerd nog met atf verversen of spoelen de bak te redden, terwijl bv het kleppenhuis versleten is.
(Na een half uurtje warmrijden met de volvo 5 cilinder komt dat meestal wel boven water,
niet op de autobaan in de lockup gaan rijden, maar juist in de stad, dan moet de automaat zijn best doen.)
rood of bruin als kleur van de atf zegt dus weinig over de staat van de bak van de volvo,
zwarte atf wel, de kleur zwart kan betekenen dat er al veel koppelingsmateriaal (carbonfibre etc.) in de atf terecht is gekomen uit de bak, en dat er waarschijnlijk ook al veel harde en zachtere sludge (reageersels van allerlei slijtage deeltjes) aanwezig is,
ook geoxideerde, verbrande atf is zwart van kleur, en de aanwezigheid van de sludge duidt er op dat ook al heel wat metaal van bussen en lagers mee is gaan doen met de chemische reaktie weerwar in de atf. Bakspoelen is dan een goed idee, om zo veel mogelijk zwarte/donkerbruine oude atf te verwijderen, en tegelijkertijd zoveel mogelijk losse deeltjes ook weg te spoelen.
groet,
VarioClean