Wordt een beetje een harde discussie zo...... Misschien mijn nuance; bakspoelen is geen exacte wetenschap is mijn mening, het is meer trial and error.
Even de feiten: Mijn auto (D5) heeft 389K gelopen en is gechipt naar +200pk, bij 378K heb ik de auto gekocht met de opmerking van de vorige eigenaar dat de bak moest worden gereviseerd (opgave dealer) danwel het kleppenhuis moest worden vernieuwd (opgave Volvo specialist). Vermoedelijk is de bak nooit voorzien van nieuwe olie. Ik heb de auto voor toen voor 2000,- euro gekocht met het idee er een jaar mee te rijden en dan wel verder te zien.
Gisteren naar het Oosten afgereisd met het idee: nieuwe olie (mineraal JWS3309) en het vervangen van de B4 servo cover, nadat ik 6K geleden de bak heb laten reinigen en spoelen en weer heb laten afvullen met BG olie bij mijn eigen Volvo dealer.
Klachten die ik nu nog had/ dacht te hebben:
- Slip bij optrekken (heb geen referentie, want nog niet eerder met deze bak/auto combi gereden)
- Af en toe schokken, met name bij het weer afrijden van een rotonde en file rijden
- Een licht slippende bak bij koud overschakelen van 2 naar 3
Gek genoeg is de bak langzamerhand steeds beter gaan schakelen en met name punt 2 is gewoon voor 90% verdwenen en soms, maar dan alleen heel licht waarneembaar. Gisteren dus samen een proefrit gedaan. Volgens de wijzen uit het Oosten was er van slip in de bak (punt 1) geen sprake. Hij deed gewoon wat hij hoorde te doen. Punt 2 heeft hij gisteren in het geheel geen last van gehad, tijdens de testrit maar een klein schakelfoutje. Omdat de bak warm was hebben we punt 3 alleen kunnen reproduceren bij heel langzaam optrekken (zeg 10-20% gas).
Conclusie is dat mijn kleppenhuis niet helemaal fris meer is, maar ja mag het met bijna 400K op de teller!!!!
Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de BG olie niet in mijn bak thuishoort, want deze voldoet niet aan de specifieke frictie eigenschappen waar de AW55 bak om vraagt.
Tja, wat is dan wijsheid? Ik heb (vooralsnog) besloten om alleen de B4 cover te vervangen. De oude zag er op zich nog prima uit, maar voor het geld hoef je het niet te laten (het onderdeel kost 20,- euro en het is een half uur werk. Ik weet nu zeker dat ik dit kan uitsluiten.
Daarna even lekker op de A31 in Duitsland de auto lekker uitgelaten
Ik verwacht zelf er in de huidige omstandigheden nog wel een ton bij te kunnen rijden en accepteer dat de auto niet meer 100% is, maar dat vind ik OK voor een auto van meer dan 10 jaar oud en bijna 400K op de teller.
De olie blijft dus nog even zitten, ik wil kijken wat er de komende kilometers gaat gebeuren en dan met name als het weer warmer wordt buiten.
Ik zal mijn bevindingen hier wel posten.
Met dank aan de wijzen uit het Oosten.
Even de feiten: Mijn auto (D5) heeft 389K gelopen en is gechipt naar +200pk, bij 378K heb ik de auto gekocht met de opmerking van de vorige eigenaar dat de bak moest worden gereviseerd (opgave dealer) danwel het kleppenhuis moest worden vernieuwd (opgave Volvo specialist). Vermoedelijk is de bak nooit voorzien van nieuwe olie. Ik heb de auto voor toen voor 2000,- euro gekocht met het idee er een jaar mee te rijden en dan wel verder te zien.
Gisteren naar het Oosten afgereisd met het idee: nieuwe olie (mineraal JWS3309) en het vervangen van de B4 servo cover, nadat ik 6K geleden de bak heb laten reinigen en spoelen en weer heb laten afvullen met BG olie bij mijn eigen Volvo dealer.
Klachten die ik nu nog had/ dacht te hebben:
- Slip bij optrekken (heb geen referentie, want nog niet eerder met deze bak/auto combi gereden)
- Af en toe schokken, met name bij het weer afrijden van een rotonde en file rijden
- Een licht slippende bak bij koud overschakelen van 2 naar 3
Gek genoeg is de bak langzamerhand steeds beter gaan schakelen en met name punt 2 is gewoon voor 90% verdwenen en soms, maar dan alleen heel licht waarneembaar. Gisteren dus samen een proefrit gedaan. Volgens de wijzen uit het Oosten was er van slip in de bak (punt 1) geen sprake. Hij deed gewoon wat hij hoorde te doen. Punt 2 heeft hij gisteren in het geheel geen last van gehad, tijdens de testrit maar een klein schakelfoutje. Omdat de bak warm was hebben we punt 3 alleen kunnen reproduceren bij heel langzaam optrekken (zeg 10-20% gas).
Conclusie is dat mijn kleppenhuis niet helemaal fris meer is, maar ja mag het met bijna 400K op de teller!!!!
Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de BG olie niet in mijn bak thuishoort, want deze voldoet niet aan de specifieke frictie eigenschappen waar de AW55 bak om vraagt.
Tja, wat is dan wijsheid? Ik heb (vooralsnog) besloten om alleen de B4 cover te vervangen. De oude zag er op zich nog prima uit, maar voor het geld hoef je het niet te laten (het onderdeel kost 20,- euro en het is een half uur werk. Ik weet nu zeker dat ik dit kan uitsluiten.
Daarna even lekker op de A31 in Duitsland de auto lekker uitgelaten

Ik verwacht zelf er in de huidige omstandigheden nog wel een ton bij te kunnen rijden en accepteer dat de auto niet meer 100% is, maar dat vind ik OK voor een auto van meer dan 10 jaar oud en bijna 400K op de teller.
De olie blijft dus nog even zitten, ik wil kijken wat er de komende kilometers gaat gebeuren en dan met name als het weer warmer wordt buiten.
Ik zal mijn bevindingen hier wel posten.
Met dank aan de wijzen uit het Oosten.
