nog even terug naar het bakspoelen, waar dit draadje vroeger over ging:
het bakspoelen is dus overgewaaid uit de VS en bestond uit:
-toevoegen van een cleaner bij de oude atf in de bak,
-bij stilstand een beetje toeren maken en door de versnellingen heen schakelen
met draaiende motor op de handrem, en of met de voet, of een klem, op het rempedaal
-via de koppelomvormer uit een slang naar de koeler wegpompen van gespoelde atf
-inpompen met de spoelmachine via de slang van de koeler naar de bak van frisse synthetische atf
-en nog meer vuile atf weer laten uitlopen
-en net zo lang doorpompen met nieuwe atf in de bak totdat er alleen maar schone uitkomt
-het toevoegen van een additive tussendoor en zorgen dat er evenveel atf ingaat als uitkomt
een verbetering van de methode zoals in Duitsland toegepast was:
(indien de auto een vervangbaar atf filter heeft)
-eerst oude filter en atf uit carter halen, magneet reinigen, dan wat nieuwe atf en reiniger toevoegen om het peil weer te herstellen
dan, ook als de auto geen los filter heeft:
-spoelen, niet bij stilstand, maar door met de auto met hogere belasting kwartier te rijden
zodat het spoelen met hogere druk geschiedt en onder werkelijke gebruikstoestand
-precies de goede voorgeschreven atf gebruiken, en niet universele synthetische atf
behalve de hele bak en koeler zo schoon mogelijk maken heeft de reiniger de taak om vervuilingspropjes in het kleppenhuis te verwijderen, zodat de bak beter wordt aangestuurd, en schakelproblemen kunnen verdwijnen,
nadeel van de reiniger is wel dat het ook extra vuil kan losweken en juist naar de verkeerde plaatsen in bak en kleppenhuis kan sturen, ook wordt de reiniger nooit helemaal weer weggepompt uit de bak, zodat er altijd wat restanten overblijven.
als een bak al wat slechter schakelt op sommige punten vinden ook wij het gebruik van reiniger een goede gok om de bak weer beter te laten schakelen,
bij Volvo 5cilinder bakken echter zijn de kleppenhuizen die de bak hydraulische aansturen de zwakste schakel en daarom kiezen wij sneller voor vervangen van het kleppenhuis ipv gebruik van de reiniger.
Daarom, als de bak nog redelijk goed schakelt, passen wij meestal een "softflush" toe, zonder gebruik van reiniger, helpt dit niet dan raden wij meestal aan het kleppenhuis te vervangen. Het kleppenhuis is een echt slijtage onderdeel, dat gemiddeld (met grote afwijkingen naar boven en beneden) 250.000km meegaat.
Met een nieuw kleppenhuis zijn de bakdrukken weer perfekt, schakelt de auto meestal weer volledig als nieuw, strak, snel en met weinig slip,
en het meeste vuil in de bak zit nog steeds aangekoekt op de bodem en wanden en laten wij graag zitten waar het is.
De softflush gaat als volgt:
-diagose auto: uitlezen, proefrijden, oude atf analyseren
-inpompen 8 liter schone atf
-uur rondrijden (rondspoelen nieuwe atf wat zeer snel vuil opneemt) en tegelijk inleren automaat in adaptie stand om bak snel te laten wennen aan nieuwe atf kwaliteit (kan bezitter zelf doen)
-uitpompen atf waarmee rondgereden is en 12 liter nieuwe atf inpompen zodat vrijwel alle oorspronkelijke en ook de gespoelde atf uit de bak zijn
-weer opnieuw de atf teller resetten en met ingeprogrammeerde adaptie stand kan de Volvorijder dan weer huiswaarts
geen cleaner, additives worden gebruikt, en altijd de originele jws3309 spec atf van Volvo,
zodat alleen voorgeschreven vloeistoffen zich in de bak bevinden tijdens en na het doorspoelen.
De totale procedure kost ongeveer 2 uur doorlooptijd.
groet,
www.varioclean.nl