Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 
 
 
 
 
krismazur
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sint Maartensdijk
Leeftijd: 44
Homepage: volvo40forum.nl/
Berichten: 72
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 18.02.2013 - 15:28  ·  #556
Quote door EnnoE34

Je hebt een km-stand van bijna 3 ton als ik het goed gelezen heb.

Heb je al eens gekeken naar de toestand van je ATF vloeistof? Via peilstok moet je al een aardige indruk kunnen krijgen wat er qua vloeistof aan de hand is. Met name ook de geur.

Gezien je km-stand en het bouwjaar van de auto zou ik zelf erg terughoudend zijn met de "Power" flush. Als nieuw zal ie toch niet meer gaan schakelen is mijn vermoeden. Dat heeft te maken met het kleppenhuis wat bij die km-stand hoogstwaarschijnlijk z'n beste tijd heeft gehad.

Als je bang bent om geld voor niets uit te geven zou ik naar de lokale toyota dealer gaan en daar een 5 liter fles olie T4 halen voor 50 EUR. Lees mijn drain & fill topic maar door. Zoek iemand in de buurt die je adapties via VIDA kan resetten en met +/- uurtje werk kun je eens gaan bekijken of 4 liter er uit en 4 verse litertjes olie er in enige verbetering gaan brengen. Dat proces kun je na +/- 2500 km nog een keer herhalen. Met een beetje geluk kun je zo voor 100 EUR 10 liter olie verversen. Dan is ruim 80% vervangen van de olie.

Mocht je bak nog steeds niet geupdate zijn met uitschakeling van de neutral functie, dan zou ik dat ook zsm doen. En verder ook de B4 servo kap vervangen / laten vervangen. Vroege AW55 bakken van Volvo zijn de zwakste bakken welke van deze geleverd is. Ik ben op dit moment tevreden bij mijn 2001 S60 170PK. Maar ondanks 4x drain & fill en een keer alle olie laten verversen (dus niet echt powerflushen) blijf ik ook problemen houden.

Problemen die vooral van 2 naar 3 te merken zijn. En mijn sterke vermoeden is dat in dit geval het kleppenhuis gewoon toe is aan vervanging. Doorrijden met een kapot kleppenhuis zorgt uiteindelijk voor een dure revisie van je versnellingsbak.


Oke, ik weet wat te doen maar wil je ff uitleggen wat houd in "adapties resetten"
En hoe weet ik of me bak geupdate is, langs dealer gaan?
Wat zijn de kosten van servo kap vervangen? Waar te doen en/of zelf te doen "op de stoep"

Laatste vraag: waarom olie bij Toyota dealer halen, heeft Volvo dealer deze olie niet?

Alvast bedankt
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 18.02.2013 - 16:24  ·  #557
Quote door krismazur

1. Oke, ik weet wat te doen maar wil je ff uitleggen wat houd in "adapties resetten"
2. En hoe weet ik of me bak geupdate is, langs dealer gaan?
3. Wat zijn de kosten van servo kap vervangen? Waar te doen en/of zelf te doen "op de stoep"

4. Laatste vraag: waarom olie bij Toyota dealer halen, heeft Volvo dealer deze olie niet?

Alvast bedankt


4. Toyota Lexus olie is goedkoper dan de Volvo olie. Beide is ontwikkeld door & voor Aisin Warner voor de bakken te vinden in o.a. Volvo's en Lexus auto's. Prijs per liter bij Toyota dealer is significant lager. Verder geen andere reden.

3. Destijds bij Nordicar laten doen voor rond de 70 EUR. Elke garage gespecialiseerd in Volvo's zal het voor niet veel meer dan die prijs kunnen doen. Olie hoeft daarbij niet afgetapt te worden. Zal best zelf te doen zijn, maar liever bij een garage die dit vaker gedaan heeft. Kan er ook niets tot bijna niets fout gaan.

2. Update van bak kan bij elke garage die apparatuur heeft om software te updaten. Volvo dealers, specialisten (Nordicar, Auto Diekens, genoemde firma in Sels in Alblasserdam, Variaclean, GS-powerflush en zo zijn er vast nog meer namen te verzinnen) kunnen controlleren of je bak de juiste software heeft.

1. De AW55 bakken werken volgens een adaptief leerproces. Als je het geheugen van de adapties reset dan moet de bak weer van voor af aan opnieuw leren uitgaande van de geprogrammeerde basiswaarden. Bij olieverversen / spoelen van je bak is dit iets wat je eigenlijk altijd moet doen, om problemen met de bak te voorkomen. Hier heb je VIDA (Volvo software) of een compatibel apparaat voor nodig.
krismazur
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sint Maartensdijk
Leeftijd: 44
Homepage: volvo40forum.nl/
Berichten: 72
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 19.02.2013 - 16:59  ·  #558
Quote door EnnoE34

Quote door krismazur

1. Oke, ik weet wat te doen maar wil je ff uitleggen wat houd in "adapties resetten"
2. En hoe weet ik of me bak geupdate is, langs dealer gaan?
3. Wat zijn de kosten van servo kap vervangen? Waar te doen en/of zelf te doen "op de stoep"

4. Laatste vraag: waarom olie bij Toyota dealer halen, heeft Volvo dealer deze olie niet?

Alvast bedankt


4. Toyota Lexus olie is goedkoper dan de Volvo olie. Beide is ontwikkeld door & voor Aisin Warner voor de bakken te vinden in o.a. Volvo's en Lexus auto's. Prijs per liter bij Toyota dealer is significant lager. Verder geen andere reden.

3. Destijds bij Nordicar laten doen voor rond de 70 EUR. Elke garage gespecialiseerd in Volvo's zal het voor niet veel meer dan die prijs kunnen doen. Olie hoeft daarbij niet afgetapt te worden. Zal best zelf te doen zijn, maar liever bij een garage die dit vaker gedaan heeft. Kan er ook niets tot bijna niets fout gaan.

2. Update van bak kan bij elke garage die apparatuur heeft om software te updaten. Volvo dealers, specialisten (Nordicar, Auto Diekens, genoemde firma in Sels in Alblasserdam, Variaclean, GS-powerflush en zo zijn er vast nog meer namen te verzinnen) kunnen controlleren of je bak de juiste software heeft.

1. De AW55 bakken werken volgens een adaptief leerproces. Als je het geheugen van de adapties reset dan moet de bak weer van voor af aan opnieuw leren uitgaande van de geprogrammeerde basiswaarden. Bij olieverversen / spoelen van je bak is dit iets wat je eigenlijk altijd moet doen, om problemen met de bak te voorkomen. Hier heb je VIDA (Volvo software) of een compatibel apparaat voor nodig.


Duidelijk O-)
Dus binnenkoort langs dealer voor servo kap en software update
oliebak verversen ff navragen waar het goedkooper kan dan dealer incl resetten (of zou dan resseten tegelijker tijd met nieuwe software gaan?)

Alvast bedankt 8-)
mike1975
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 19.02.2013 - 18:03  ·  #559
Mijn xc70 had erg veel last van klappen bij t overschakelen van 2 naar3. Na het vervangen van de b4 servo cover schakeld de auto als nieuw. Noot: begin november is wel het kleppenhuis vervangen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39900
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 19.02.2013 - 18:34  ·  #560
Als je de laatste software neemt, dan zal hij ook nog eens prettiger schakelen.
2 vliegen in 1 klap.
Succes.
mike1975
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 19.02.2013 - 19:52  ·  #561
Ik vermoed dat de laatste software ingeladen is. Hij schakeld nu echt boterzacht en snel.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 20.02.2013 - 23:40  ·  #562
@mike1975

De schakeling van 2 naar 3 is een van de zwakste punten van de aisin warner bakken van Volvo.
dat hij nu weer boterzacht schakeld is waarschijnlijk een combinatie van alle factoren die je verbeterd hebt.

Blijkbaar is de b4 servo cover op tijd gewisseld en had hij nog niet de koppelingen van de derde versnelling om zeep geholpen en was bakrevisie gelukkig niet nodig.

De juiste volgorde van aanpak bij 2-3 schakelproblemen is eerst spoelen en verversen zodat je weet dat in ieder geval de juiste atf er in zit.

Daarna software update en inleren in de adaptie-modus en kijken of het schakelen verbetert.

Bij de 2000-2002 Volvo's is het aan te raden de b4 dan ook eerst preventief te vervangen als onbekend is of dit al gedaan is, want in deze bouwjaren zijn ze vaak defect.

Is het probleem na inleren en nog een paar uur rondrijden en laten inweken van de nieuwe atf op de koppelingsplaten dan nog niet goed genoeg om het 2-3 probleem op te lossen, is het verstandig om het kleppenhuis te vervangen.

Evt. kan nog een paar dagen eerst doorgereden worden om de Volvo verder te laten inleren in de gewone adaptie, die altijd aanwezig is, en de auto een paar nachten laten uitrusten om de atf verder te laten inweken en de computers van de auto de kans te geven zich uitzichzelf verder te resetten kan nog wel eens resultaat leveren.

Voordat tot nieuw kleppenhuis overgegaan wordt is het nog wel belangrijk te kijken of er geen foutcodes of slecht werkende luchtmassa meter in de Volvo zitten, ondanks dat de kans dat het kleppenhuis versleten is vrij groot is als de auto 2 ton of meer gelopen.

Meerdere scakelproblemen tegelijk, zoals ook 2-1 schakelklappen en twijfelende lock-up en vertraagd inschakelen van Drive en Reverse, of laat opschakelen, maken de kans dat het kleppenhuis aan vervanging toe is erg groot. Zijn het vooral lock-up problemen kan ook de koppelomvormer de boosdoener zijn omdat de frictieplaten hiervan versleten zijn agv bv te lang met slechte atf doorrijden.

groet,

www.varioclean.nl
mike1975
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 21.02.2013 - 19:40  ·  #563
De stalen ring in de cover was aardig vervormd :'(
Schakelen naar d of r gaat zonder schokken gepaard, lock up weet ik niet. Heb geen ervaring met andere gt bakken.
Vond mijn espace 3.5v6 wel prettiger schakelen maar dat kan ook komen omdat die 2wd was en de xc4wd.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 24.02.2013 - 10:07  ·  #564
@mike1975,

de oude b4 servo cover hield de servo van de derde versnelling niet meer goed op zijn plek,
daardoor zal bij 2-3 schakelingen wat te veel slip zijn geweest,
blijkbaar heeft de schakelband van de 3 dit overleefd, en schakelt hij nu beter met de nieuwe b4.

de lock-up bij jouw Volvo in de vijfde versnelling zal ongeveer bij 85 kmpu op de teller beginnen met inschakelen, op een vlakke weg. Bij de negentig zal je dan merken dat de lock-up er helemaal inzit, en de zgn fase van limited-slip voorbij is. Als je dan een beetje gas extra geeft bij negentig zal je merken dat als kleppenhuis en atf en koppelomvormer nog goed zijn, het toerental van de motor evenredig stijgt met het toeneme van de snelheid.

Dan is er dus geen slip meer en weet je dat de lock-up ingeschakeld is, dus de koppelomvormer overbrugd is, en je auto net zo reageert op het gas als een auto met handbak.

Als je het gas wat dieper intrapt, zal de auto weer uit de lock-up gaan, en gaat de koppelomvormer weer meedoen, om de accelleratie te vergroten, of om bv een heuvel op te rijden, wat ook meer koppel kost.

De Renault Espace V6 3.5 heeft inderdaad precies dezelfde automaatbak als je Volvo,
als beiden bakken goed zijn zou inderdaad de Volvo nog steeds wat schokkeriger kunnen schakelen omdat de vierwielaandrijving onderdelen nou eenmaal wat meer massa hebben, en het dus moeilijker is voor de tcm (bakcomputer) om bij een nieuwe versnelling alle ronddraaiende onderdelen weer schokvrij op een nieuw toerental te brengen binnen een seconde.

groet,

www.varioclean.nl
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 58
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 02.03.2013 - 20:38  ·  #565
Vandaag met mijn Volvo V70 2.4 140pk LPG3 automaat met 340.000km op de klok bij Gery Slot / GS Power-Flush geweest.

Binnen een uur is de automaat-bak gereinigd en de bijna zwart en stinkende olie vervangen door nieuwe olie met een licht wijnrode kleur.

Aansluitend samen met Gery een proefritje met wat 'tips and tricks'.

Het reinigingsproces is onwaarschijnlijk eenvoudig en het resultaat geweldig.

Absoluut een aanrader.

Groet,
Robbert Jan
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39900
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 03.03.2013 - 00:39  ·  #566
Ik ben erg nieuwsgierig....
Welke olie heb je erin gekregen ?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 03.03.2013 - 21:36  ·  #567
Ben ik ook wel benieuwd naar.
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 58
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 04.03.2013 - 12:58  ·  #568
Durf het je niet te zeggen..

Ga ervan uit dat de ATF olie van goede kwaliteit is aangezien GS Power-Flush (Gery Slot) zich geen 'rommel' kan veroorloven.

Als je twijfelt zou ik hem gewoon bellen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 04.03.2013 - 13:46  ·  #569
We leven in een boeiende wereld. Laat ik zo maar beginnen. Met een plaatje :



Een samenwerking tussen GS-powerflush & Kroon Oil. Daarbij baseer ik me op onder andere onderstaande informatie gevonden op amt.nl. Is GS-powerflush nu opeens overgestapt van BG Universal ATF op Kroon ATF olie?

http://www.amt.nl/Werkplaats-O…-1157816W/

Als het goed heb zijn er nu minimaal drie smaken mogelijk:
1. De eerste optie : de Volvo origineel ATF olie die een echte JWS3309 olie is, n.b. JWS3309 is een oliesoort, en geen spec;
2.De tweede optie is BG universal ATF olie van BG Products Inc.. BG claimt dat de olie voldoet aan de JWS3309 specs, maar aangezien de specs niet bestaan is dit ook nooit de juiste olie want niet identiek aan JWS3309 olie.
3. Kroon SP-2062 de synthetische olie van Kroon (zie artikel AMT) die volgens Kroon tenminste geschikt zou zijn voor de AW bakken. Ook hier geldt voor, dat is maar de vraag, want het is geen JWS3309 olie. Het is een synthetische olie net als BG Universal ATF.

De vraag is echter of de Kroon net als de BG olie echt thuishoort in een automaat van Volvo. Net als EUROL heeft ook Kroon een hele productlijn voor ATF oliën. Voor elke bak wat anders. In die zin een stap voorwaarts i.v.m. BG olie.

Zowel Kroon als ook de Eurol geven aan dat ze geschikt zijn als vervanger van de officiële JWS3309 oliën. Mijn vermoeden is dat dit bij oudere bakken in onze Volvo's zeker niet altijd het geval hoeft te zijn. De Kroon & EUROL olieen hebben bepaalde additieven, welke weliswaar speciaal ontwikkeld zijn voor de Aisin bakken, maar het zijn nog steeds geen JWS3309 oliën, want dat is alleen de door Mobil ontwikkelde olie. De combinatie van een synthetische ATF i.c.m. de AW55 bakken is geen garantie voor succes. Dit meen ik te mogen stellen op grond van mijn eigen ervaringen en de ervaringen van enkelen met BG olie sluiten hier perfect bij aan.

Op dit moment ben ik erg benieuwd of er nog steeds gebruik gemaakt wordt van de BG Universal ATF oliën. Mocht GS-Powerflush overgestapt zijn op kroon, dan is de grote vraag waarom?

De tweede vraag die ik dan heb : waarom wederom een syntheet die niet overeenkomt met hetgeen de fabrikant van de Volvo bakken in het geval van Volvo’s voorschrijft?

De andere gedachte die ik had Kroon olie producten zijn nu niet echt bepaald goedkoop. Bij de Brezan heb ik ooit eens een mega-prijs te horen kreeg voor een flesje SP2062 olie. En dat was uiteindelijk de reden dat ik die olie nooit heb gebruikt.

Na mijn ervaringen met de Mobil / Volvo / toyota JWS3309 olie is mijn stelling dat er geen andere olie in mijn bak komt dan de officieel door AW i.s.m. Mobil ontwikkelde JWS3309 oliën. Dat zijn dan ook slechts alleen de T4 van toyota, danwel de Mobil JWS3309 van Mobil of de officiele Volvo olie. Ook GM schijnt de JWS3309 olie te leveren, dus misschien die ook nog maar eens noemen.

Tot slot, ik meen ergens gelezen te hebben dat olie verversen van een automaat bij Lexus om de 30000 mijlen geadviseerd wordt. Het nadeel van de JWS3309 oliën is dat ze vrij snel verouderen. Maar liever jaarlijks 10 liter verse olie er door pompen van het juiste type, dan met de verkeerde olie in mijn bak in de rondte rijden.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 55
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 08.03.2013 - 00:50  ·  #570
Zal volgende week eens kijken wat Gery er in pompt, een klein jaartje geleden heeft mijn bak zijn eerste powerflush gehad, gezien dit een van de meest vervuilde bakken was die Gery ooit had gezien adviseerde hij me na een jaartje nog eens te flushen (overigens een mooie prijs afgesproken voor de 2e beurt).

Na de eerste beurt vorig jaar maart rijdt de auto, of beter gezegd schakelt de auto nog steeds 75% beter dan voor de eerste flush.
Ga er van uit dat de overige vast gekoekte rommel er dit keer uit komt en de bak dan echt schoon zal zijn.

Heb vorig jaar niet echt op het merk olie gelet maar zal eens vragen of dit gewijzigd is en zo ja, waarom.

Hou jullie op de hoogte.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0