@mijns60,
Fijn dat je bak nog weer beter schakelt. Met de originele jws3309 van Mobil of Volvo heb je in elk geval een hersenkraker minder bij het goed krijgen van je bak. Met andere atf zoals van BG, Kroon of Motul, of met synthetische atffen weet je maar nooit of deze atf’s bijdragen aan het bak probleem.
En wordt het zoeken naar oplossingen voor schakelproblemen alleen maar ingewikkelder. Van Volvo zelf mag er ook geen cleaner in de bak tijdens het spoelen, maar deze zal bij het inpompen van 15 l verse atf3309 na het spoelen wel hoofdzakelijk weer uit de automaat zijn geduwd door nieuwe atf.
@eigenarenvanvolvosmet metmeerdan300000kmmet automaat,
Naar aanleiding van een bezoek deze week aan ons van een klant met een xc70 2001 met meer dan drie ton op de teller,
die eerder deze maand bij een bedrijf gespoeld was op een standaard manier,
met reiniger ,meer dan 12 liter nieuwe atf, en zonder reset van de adaptie, en zonder versneld inleren van de automaatcomputer, en zonder controle van de b4stop, en met onbekende atf soort,
en naar aanleiding van andere ervaringen en berichten, nog even het volgende:
Het gevaar van nieuwe atf (en vooral nieuwe atf met cleaner) bij Volvo’s die nog nooit gespoeld zijn en wel veel gelopen hebben is dat een universele spoelmethode risico oplevert voor het schakelen van de bak:
-de grote verandering van wrijving en viscositeit in de bak kan vaak zorgen voor slecht schakelen, en extra slijtage voordat de computer van de bak weer helemaal ingeleerd is op de nieuwe situatie., als de computer en bak ueberhaupt nog kunnen wennen aan de nieuwe dynamica.
-grotere hoeveelheden slugde/vuil worden in de bak losgeweekt en kunnen op ongewenste plaatsen zich als propjes nestelen en bv in het kleppenhuis de hydraulische aansturing van de bak verknoeien,
-andere sludge deeltjes die deels ook als afdichting tegen interne lekkage kunnen gaan functioneren worden ook weggespoeld en laten op de verouderde afdichtingen in de bak juist lekkages achter,
-de vuile atf zit vol met kunstof frictieplaat deeltjes die van de koppelingen zijn afgesleten, en die zorgen voor extra wrijvingskracht en houdkracht op de koppelingen in de oude bak, en kunnen zo zelfs beter doorslippen voorkomen als de nieuwe gladdere atf die daarna de bak in gaat,
Niet voor niets schrijft Volvo zelf voor om de spoelprocedure niet toe te passen, bij oudere auto’s is het te gevaarlijk, bij jongere auto’s is het niet nodig. Bij Volvo’s met circa 1 ton gelopen, die ook nog nooit ververst zijn, is het spoelen wel een redelijk veilige en vooral doeltreffende methode om bijna alle atf te verversen gebleken. Bij auto’s rond de twee ton zal al van de standaard spoelprocedure moeten worden afgeweken (minder of geen cleaner, spoelen in twee etappes met tussendoor inleren)
Het is beter met Volvo’s met meer dan drie ton achter de rug, om de spoelprocedure alsvolgt te laten verlopen:
1 aftappen 2 tot 4 liter atf en vervangen door dezelfde hoeveelheid nieuwe atf
2.olieteller resetten, adaptie opnieuw instellen, versnelde adaptiemodus inprogrammeren
3.kwartiertje door het dorp rijden om atf weer op 65 graden te krijgen om inleren te beginnen
4. 15min op een rustige buitenweg of industrieterrein de inleer proceduren afwikkelen
5.nog 15a30 minuten stevigdoorrijden om de nieuwe atf door de hele bak te laten spoelen.
Gaat dit goed, en schakelt de volvo beter of in elk geval niet slechter, dan de rest van de procedure:
6. inpompen 4 tot 8 liter frisse atf en daarmee oude atf grotendeels wegpompen,
(dit kan door aftappen bak op de brug incombinatie met losmaken koelerleiding en motor starten om koppelomvormer leeg te spoelen (tot. max. 4l), of met een spoelmachine in de vulstand eerst de koppelomvormer te legen, en daarna oude atf er uit te dwingen met inpompen nieuwe atf.)
7.opnieuw reset, rondje door het dorp rijden om optewarmen en versneld inleren met de nieuwe atf.
Het aftappen van de atf uit een oude automaat kan het beste worden gedaan door de auto op de brug te zetten en via de aftapplug kan dan een litertje of drie-vier worden afgetapt bij warme motor,
bij het van onder aftappen helpt de zwaartekracht mee de vuilere deeltjes mee te nemen,
daarna kan nog een ongeveer een liter worden weggepompt ui t de koppelomvormer.
De resterende atf in de versnellingsbak, nog 2 a3 liter, afhankelijk van of het een 5 of 6 bak van AisinWarner betreft, en afhankelijk van wat er nog in de koeler en koelerleidingen zit van een evt extra koeler, zal zich weer mengen met de frisse atf en kan er niet helemaal uitgespoeld worden.
Door de Volvo weer bijtevullen met atf en weer te rijden, en dan opnieuw de procedure te herhalen kan zo door wederom te verdunnen uiteindelijk wel 90% van de bakolie worden ververst indien gewenst.
Ook de spoelmachine methode haalt de 100% verversing niet omdat tijdens het vullen de oude en nieuwe atf zich een beetje mengen, en omdat op een aantal plaatsen in de bak de oude atf gewoon op zijn plek blijft, en zich niet laat wegstromen door nieuwe atf (dode hoeken in de bak.)
Als richtlijn houden wij aan voor een Volvo met de oude originele atf met meer dan 3ton:
nieuweATF=7liter-(1literper100000km), dus met drie ton gelopen ververs eerst 7-3= 4 liter,
leer dan in, en doe dan na rijden de rest van de verversing ,
en gebruik geen cleaner
en altijd originele jws3309 atf,
geen “beter dan jws3309 atf ” , geen “jws3309compatibale atf ” , geen “geschikt voor jws3309” atf.
Een standaard spoelprocedure kan evt. wel gebruikt worden met reiniger bij Volvo’s die al problemen hebben met slecht schakelen, maar dan moet het spoelen gezien worden als een “ je weet maar nooit oplossing” gebaseerd op het reinigen van vervuilingen uit vooral het kleppenhuis, dat slecht schakelen in de meeste gevallen veroorzaakt.
Aangezien bij het evt. vervangen van het kleppenhuis toch weer schone atf moet worden gebruikt is dit spoelen dan geen weggegooid geld.
Bij de AisinWarner bakken van Volvo 5 cilinders is kleppenhuisslijtage het grootste probleen, en kan al vanaf 100000km vaak voorkomen bij de TF80 6bakken, en vanaf 150.000km circa bij de AW55 5bakken.
Kroon Olie heeft onderzoek gedaan bij andere typen versnellingsbakken en daar blijkt volgens Kroon het grootste probleem van slecht schakelen in de verouderde en vervuildeatf te zitten, bij Volvo’s is dit niet het geval, hier zijn de kleppenhuizen de zwakste schakel.
Elk merk bak en merk auto heeft weer zijn eigen zwakheden qua automaat, AisinWarners bij Lexus hebben weer minder kleppenhuis problemen, en ZF bakken van BMW’s en Jaguars hebben vaak problemen met de koppelomvormer,
ZF (ook in een aantal achterwielaangedreven Volvo’s aanwezig) zelf is opgehouden met gebruik van reiniger bij zijn service bedrijven, omdat deze meer problemen gaven als oplossingen bij het reinigen van de ZF kleppenhuizen en bakken, terwijl jongere Volvo AW bakken met weinig kilometers wel wer goed tegen reiniger lijken te kunnen.
Bij Volvo AW bakken zijn de koppelomvormers weer oersterk, en soms na revisie slechter dan een gebruikte koppelomvomer met weinig km’s. De kracht van het flushen/spoelen/verversen zit hem dus vooral in het vooraf nadenken bij elk voertuig over de flush methode en niet in de kracht van de flush zelf.
groet,
www.varioclean.nl