Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 
 
 
 
 
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 08.03.2013 - 09:28  ·  #571
Ik heb gisteren een 2de flush laten doen, hierbij is gebruik gemaakt van Mobil ATF JWS3309 olie gebruikt.

Ik heb de flush 25000km geleden voor het eerst laten doen en toen was de olie echt smerig, donker bruin tot zwart en dik.
Nu de olie er weer uit was was deze weer aardig donker maar niet dik, ik heb dit laten doen vanwege het probleem met mijn S60.

We hebben een rit gemaakt en hieruit gaf Obbe gelijk aan dat dit te maken kan hebben metde koppel omvormer.

Ondertussen alweer een 150km gereden en moet zeggen dat de bak weer mooier is gaan schakelen.
Je voelt op dit moment niet dat ee bak een versnelling verhoogt bij het versnellen.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 10.03.2013 - 19:49  ·  #572
@mijns60,

Fijn dat je bak nog weer beter schakelt. Met de originele jws3309 van Mobil of Volvo heb je in elk geval een hersenkraker minder bij het goed krijgen van je bak. Met andere atf zoals van BG, Kroon of Motul, of met synthetische atffen weet je maar nooit of deze atf’s bijdragen aan het bak probleem.

En wordt het zoeken naar oplossingen voor schakelproblemen alleen maar ingewikkelder. Van Volvo zelf mag er ook geen cleaner in de bak tijdens het spoelen, maar deze zal bij het inpompen van 15 l verse atf3309 na het spoelen wel hoofdzakelijk weer uit de automaat zijn geduwd door nieuwe atf.

@eigenarenvanvolvosmet metmeerdan300000kmmet automaat,

Naar aanleiding van een bezoek deze week aan ons van een klant met een xc70 2001 met meer dan drie ton op de teller,
die eerder deze maand bij een bedrijf gespoeld was op een standaard manier,
met reiniger ,meer dan 12 liter nieuwe atf, en zonder reset van de adaptie, en zonder versneld inleren van de automaatcomputer, en zonder controle van de b4stop, en met onbekende atf soort,

en naar aanleiding van andere ervaringen en berichten, nog even het volgende:

Het gevaar van nieuwe atf (en vooral nieuwe atf met cleaner) bij Volvo’s die nog nooit gespoeld zijn en wel veel gelopen hebben is dat een universele spoelmethode risico oplevert voor het schakelen van de bak:

-de grote verandering van wrijving en viscositeit in de bak kan vaak zorgen voor slecht schakelen, en extra slijtage voordat de computer van de bak weer helemaal ingeleerd is op de nieuwe situatie., als de computer en bak ueberhaupt nog kunnen wennen aan de nieuwe dynamica.
-grotere hoeveelheden slugde/vuil worden in de bak losgeweekt en kunnen op ongewenste plaatsen zich als propjes nestelen en bv in het kleppenhuis de hydraulische aansturing van de bak verknoeien,

-andere sludge deeltjes die deels ook als afdichting tegen interne lekkage kunnen gaan functioneren worden ook weggespoeld en laten op de verouderde afdichtingen in de bak juist lekkages achter,

-de vuile atf zit vol met kunstof frictieplaat deeltjes die van de koppelingen zijn afgesleten, en die zorgen voor extra wrijvingskracht en houdkracht op de koppelingen in de oude bak, en kunnen zo zelfs beter doorslippen voorkomen als de nieuwe gladdere atf die daarna de bak in gaat,
Niet voor niets schrijft Volvo zelf voor om de spoelprocedure niet toe te passen, bij oudere auto’s is het te gevaarlijk, bij jongere auto’s is het niet nodig. Bij Volvo’s met circa 1 ton gelopen, die ook nog nooit ververst zijn, is het spoelen wel een redelijk veilige en vooral doeltreffende methode om bijna alle atf te verversen gebleken. Bij auto’s rond de twee ton zal al van de standaard spoelprocedure moeten worden afgeweken (minder of geen cleaner, spoelen in twee etappes met tussendoor inleren)

Het is beter met Volvo’s met meer dan drie ton achter de rug, om de spoelprocedure alsvolgt te laten verlopen:

1 aftappen 2 tot 4 liter atf en vervangen door dezelfde hoeveelheid nieuwe atf

2.olieteller resetten, adaptie opnieuw instellen, versnelde adaptiemodus inprogrammeren

3.kwartiertje door het dorp rijden om atf weer op 65 graden te krijgen om inleren te beginnen

4. 15min op een rustige buitenweg of industrieterrein de inleer proceduren afwikkelen

5.nog 15a30 minuten stevigdoorrijden om de nieuwe atf door de hele bak te laten spoelen.

Gaat dit goed, en schakelt de volvo beter of in elk geval niet slechter, dan de rest van de procedure:

6. inpompen 4 tot 8 liter frisse atf en daarmee oude atf grotendeels wegpompen,
(dit kan door aftappen bak op de brug incombinatie met losmaken koelerleiding en motor starten om koppelomvormer leeg te spoelen (tot. max. 4l), of met een spoelmachine in de vulstand eerst de koppelomvormer te legen, en daarna oude atf er uit te dwingen met inpompen nieuwe atf.)

7.opnieuw reset, rondje door het dorp rijden om optewarmen en versneld inleren met de nieuwe atf.

Het aftappen van de atf uit een oude automaat kan het beste worden gedaan door de auto op de brug te zetten en via de aftapplug kan dan een litertje of drie-vier worden afgetapt bij warme motor,
bij het van onder aftappen helpt de zwaartekracht mee de vuilere deeltjes mee te nemen,
daarna kan nog een ongeveer een liter worden weggepompt ui t de koppelomvormer.

De resterende atf in de versnellingsbak, nog 2 a3 liter, afhankelijk van of het een 5 of 6 bak van AisinWarner betreft, en afhankelijk van wat er nog in de koeler en koelerleidingen zit van een evt extra koeler, zal zich weer mengen met de frisse atf en kan er niet helemaal uitgespoeld worden.

Door de Volvo weer bijtevullen met atf en weer te rijden, en dan opnieuw de procedure te herhalen kan zo door wederom te verdunnen uiteindelijk wel 90% van de bakolie worden ververst indien gewenst.

Ook de spoelmachine methode haalt de 100% verversing niet omdat tijdens het vullen de oude en nieuwe atf zich een beetje mengen, en omdat op een aantal plaatsen in de bak de oude atf gewoon op zijn plek blijft, en zich niet laat wegstromen door nieuwe atf (dode hoeken in de bak.)
Als richtlijn houden wij aan voor een Volvo met de oude originele atf met meer dan 3ton:
nieuweATF=7liter-(1literper100000km), dus met drie ton gelopen ververs eerst 7-3= 4 liter,
leer dan in, en doe dan na rijden de rest van de verversing ,
en gebruik geen cleaner
en altijd originele jws3309 atf,
geen “beter dan jws3309 atf ” , geen “jws3309compatibale atf ” , geen “geschikt voor jws3309” atf.

Een standaard spoelprocedure kan evt. wel gebruikt worden met reiniger bij Volvo’s die al problemen hebben met slecht schakelen, maar dan moet het spoelen gezien worden als een “ je weet maar nooit oplossing” gebaseerd op het reinigen van vervuilingen uit vooral het kleppenhuis, dat slecht schakelen in de meeste gevallen veroorzaakt.
Aangezien bij het evt. vervangen van het kleppenhuis toch weer schone atf moet worden gebruikt is dit spoelen dan geen weggegooid geld.
Bij de AisinWarner bakken van Volvo 5 cilinders is kleppenhuisslijtage het grootste probleen, en kan al vanaf 100000km vaak voorkomen bij de TF80 6bakken, en vanaf 150.000km circa bij de AW55 5bakken.

Kroon Olie heeft onderzoek gedaan bij andere typen versnellingsbakken en daar blijkt volgens Kroon het grootste probleem van slecht schakelen in de verouderde en vervuildeatf te zitten, bij Volvo’s is dit niet het geval, hier zijn de kleppenhuizen de zwakste schakel.

Elk merk bak en merk auto heeft weer zijn eigen zwakheden qua automaat, AisinWarners bij Lexus hebben weer minder kleppenhuis problemen, en ZF bakken van BMW’s en Jaguars hebben vaak problemen met de koppelomvormer,

ZF (ook in een aantal achterwielaangedreven Volvo’s aanwezig) zelf is opgehouden met gebruik van reiniger bij zijn service bedrijven, omdat deze meer problemen gaven als oplossingen bij het reinigen van de ZF kleppenhuizen en bakken, terwijl jongere Volvo AW bakken met weinig kilometers wel wer goed tegen reiniger lijken te kunnen.

Bij Volvo AW bakken zijn de koppelomvormers weer oersterk, en soms na revisie slechter dan een gebruikte koppelomvomer met weinig km’s. De kracht van het flushen/spoelen/verversen zit hem dus vooral in het vooraf nadenken bij elk voertuig over de flush methode en niet in de kracht van de flush zelf.

groet,

www.varioclean.nl
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 55
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 11.03.2013 - 23:57  ·  #573
Het verslag van de 2e spoelbeurt laat nog even op zich wachten, Gery had pech onderweg en we moesten de afspraak verzetten. Dus wordt vervolgd.........
edje
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJmuiden
Leeftijd: 54
Berichten: 261
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 15.03.2013 - 03:12  ·  #574
Zo,n anderhalf jaar geleden heb ik de olie ververst met 10 ltr Toyota T-4 olie.
Nu +/- 15.000 km later weer 10 ltr T-4 er door heen gepompt .
Voor 100 euro en een uurtje werk schakelt ie weer als echte boter...
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 15.03.2013 - 21:53  ·  #575
Quote door varioclean

@mijns60,

Fijn dat je bak nog weer beter schakelt. Met de originele jws3309 van Mobil of Volvo heb je in elk geval een hersenkraker minder bij het goed krijgen van je bak. Met andere atf zoals van BG, Kroon of Motul, of met synthetische atffen weet je maar nooit of deze atf’s bijdragen aan het bak probleem.

En wordt het zoeken naar oplossingen voor schakelproblemen alleen maar ingewikkelder. Van Volvo zelf mag er ook geen cleaner in de bak tijdens het spoelen, maar deze zal bij het inpompen van 15 l verse atf3309 na het spoelen wel hoofdzakelijk weer uit de automaat zijn geduwd door nieuwe atf



Ik moet zeggen dat de olie die bij de eerste flush erin gegaan is die van BG bij mij goed bevallen is en heeft heel goed zijn werk gedaan.

Ontopic
We hebben het daar ook even over het technische gedeelte gehad, dus niet vanaf de papieren maar puur over de olie soorten(ik heb er geen grote kennis van ofzo) en ook de soorten die ze hadden staan erbij gepakt en op inhoud van de olie gehad. Daar viel mij op in het gesprek dat die van BG eigenlijk net zo goed zou moeten zijn als die volvo voor schrijft voor de bak.

Hierbij vond ik het prettig dat Gery en Obbe me hielpen in het zoeken binnen de bak, helaas hebben we de echte oorzaak nog niet kunnen achterhalen :( :(
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 15.03.2013 - 22:56  ·  #576
;) Das mooi dat de BG olie goed is bevallen. Maar, dan de volgende vraag waarom niet wederom BG olie? Doet goed z'n werk, dus waarom niet weer die olie er in gedaan? Net zo goed als de andere olieen. Andere optie was zeker ook de Kroon SP2062 Synthetic ATF. Waarom dan toch JWS3309 van Mobil, de enige echte?

Als het goed is moet je bak met de echte JWS3309 olie (lijkt wel een soort spelletje (wil de echte.....nu op staan)) beter gaan schakelen en koppelen. Ik heb op dit moment een sterk vermoeden dat het mogelijk zelfs zo kan zijn dat je bak langzaam maar zeker beter gaat werken omdat de eigenschappen van een echte jws3309 olie er voor zorgen dat de bak goed werkt en ook goed blijft werken. Dat zit 'm ook in het frictie materiaal.

Recent heb ik in een technisch document van Toyota de instructie gelezen hoe een nieuwe koppelomvormer gemonteerd moest worden en dat het daarbij noodzakelijk was de koppelomvormer vooraf ruim van te voren van JWS3309 olie te voorzien en in te laten weken, voordat er tot montage wordt overgegaan. Ik vermoed dat naast smerende / koelende werking er mogelijk nog een andere eigenschap van ATF olie is bij deze bakken waar je rekening mee moet houden. Dan praat je o.a. over frictie modyfiers.

Na deze kennis(toyata werkinstructie) tot me genomen te hebben en mijn eigen ervaringen met verse JWS3309 gedurende 12000 km kan ik alleen maar zeggen, lekker blijven bij originele olie. Ja, het kleppenhuis van mijn auto is niet helemaal fris meer, maar de bak schakelt als ware het een nieuwe bak en dat met 271.000 km en originele JWS3309 olie.

Shudder, problemen met koppelomvormer. Het zijn allemaal verschijnselen welke met grote zekerheid te maken hebben met de verkeerde olie.
Aangezien er meerderen zijn die na overstap terug naar originele JWS3309 olie weer een normaal werkende automaat hebben teruggekregen lijkt het me erg aannemelijk dat de bakproblemen die je nu nog hebt gedeeltelijk veroorzaakt worden door de verkeerde olie die er in heeft gezeten. Mogelijk dat over x-duizend km's (zeg 15000 km) het nog een keer het overwegen waard is verse Mobil olie er in te doen.

De grote vraag is : hoe bewijs je dat de verkeerde olie de oorzaak van de bakproblemen is? Het antwoord is simpel maar tegelijk toch lastig. Als de bak over een half jaar met de juiste olie weer zonder problemen werkt kun je redelijk aannemelijk maken dat die BG olie gewoon niet de goede olie was. De kans is denk ik ook aanwezig dat dit niet zal gebeuren. Dan rest de volgende vraag, wat voor schade heeft die BG olie dan aangericht? Durf ik geen antwoord op te geven, maar dat het niet goed is wat dit soort olieen doen wordt door meerdere (buitenlandse bedrijven) ook gesteld. "Stick to original Oil, and nothing else to save your tranny". Dat geldt voor AW bakken, maar geldt ook voor bijvoorbeeld bakken van ZF.

Ik ben dan ook heel erg benieuwd wat Kroon Powerflush gaat brengen de komende tijd. Als ik het promotie artikel van Kroon Powerflush op de AMT website mag geloven dan is het een unieke kans om extra inkomsten voor de werkplaats te genereren.

Los van het feit dat er inhoudelijk van alles op de Kroon Powerflush brochure is aan te merken is de opmerking over die unieke kans in mijn beleving iets wat stof tot nadenken zou mogen geven. Ik breng mijn auto niet weg om de werkplaats extra inkomsten te bezorgen. Ik breng mijn auto naar een garage als ik verwacht daar toegevoegde waarde uit te kunnen halen. Nu was ik al geschrokken van de prijzen van Kroon ATF olie. En nu was ik ook al tot de conclusie gekomen er goedkopere / betere alternatieven zijn......dus m.a.w ik had Kroon al lang afgeschreven.

Voor wie de brochure wil lezen :

http://www.kroon-oil.com/media…der_LR.pdf

In de Kroon brochure over Kroon-Powerflush wordt ook gesproken over reinigers. Ik heb een heel sterk vermoeden dat het geen Kroon reinigers zijn. Toch wordt er over gesproken. Ik kan alleen maar zeggen, wees voorzichtig!!
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 15.03.2013 - 23:49  ·  #577
Ik zou het moeten afwachten daarna kan ik zeggen of het eventueel de verkeerde olie is of niet.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 16.03.2013 - 18:26  ·  #578
;) Met een busje "shudder fix" in je bak.

In de slagroom doe ik wel iets van "Klop-fix", dan blijft de slagroom lekker stijf. Maar dit soort spul in mijn versnellingsbak? Ik zou het niet willen en nooit toestaan.

Ik zou de vloeistof er z.s.m. uithalen. Het is in ieder geval geen JWS3309 olie meer als je dit soort spullen er in doet.

"Torque converter clutch lubrication is one reason there are so many automatic transmission fluids (ATF) on the market. Without the additives in these fluids the clutch may chatter when it engages, causing the shudder sensation. In time the clutch may be damaged and material from the clutch can ruin the automatic transmission.

Using improper fluid, when flushing a transmission can cause a torque converter shudder among other problems. "

De tekst is afkomstig van

http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/203

Dus ik mag hopen dat je koppelomvormer het overleefd heeft,
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 17.03.2013 - 08:08  ·  #579
Goh nu dacht ik dat de kruistocht en oeverloze discussie en dat gedonder van Enno en Varioclean over het grote gelijk van olie hier nu eindelijk voorbij was en moderator daar op had ingrepen.

Het gaat hier helaas niet meer over olie..... maar dat Variocleam Arthur samen met Enno, "jaagt" op zijn ex compagnon bij Volvotune. Lijkt wel een vechtscheiding.

STOPPEN zou ik zeggen. Vecht dat ergens anders uit maar niet op allerlei forums.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 17.03.2013 - 10:40  ·  #580
Niet de dingen door elkaar halen @ Edele heer Bover.
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 17.03.2013 - 10:50  ·  #581
Aanvulling, het zou een S60 zijn met 800+pk en een AWD.
Dit vond ik ergens op internet.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 17.03.2013 - 10:56  ·  #582
;) met toyota T-IV (=JWS3309) olie.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 17.03.2013 - 15:05  ·  #583
@Bover, wat betreft Uw oproep om te stoppen, eigenlijk voel ik me niet geroepen om te luisteren naar jouw (oh sorry Uw) oproep.

Dat U het niet eens bent met mijn visie t.a.v. in dit geval olieen betekent nog niet dat persoonlijke aanvallen als door u gebezigd te rechtvaardigen zijn. In tegendeel wil ik zelfs zeggen. Ik vind het laf.

Als u een probleem heeft, dan moet u proberen over dat probleem te praten. In de aanval gaan lijkt me niet de meest verstandige weg. Spijtig om te zien dat u dat toch doet. Echter moet ik bekennen dat het me niets verbaast.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 18.03.2013 - 01:53  ·  #584
in de instruktieboekjes van de 5 cilinder Volvo's van 2000 tot 2010 staat vermeld dat de jws3309 specificatie van de atf gebruikt moet worden voor de automaatbakken,

dit geldt voor zowel de 5 traps (aw55-50/51) als voor de 6 traps (tf80) bakken van AisinWarner,

de originele Volvo atf en de Mobil3309 atf voldoen aan de jws3309 spec,
net zoals de Toyoya T-IV atf, dit laatste merk gebruikt dezelfde versnellingsbakken als Volvo.

groet,

www.varioclean.nl
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 18.03.2013 - 11:51  ·  #585
Quote door EnnoE34

"Torque converter clutch lubrication is one reason there are so many automatic transmission fluids (ATF) on the market. Without the additives in these fluids the clutch may chatter when it engages, causing the shudder sensation. In time the clutch may be damaged and material from the clutch can ruin the automatic transmission.

Using improper fluid, when flushing a transmission can cause a torque converter shudder among other problems. "

De tekst is afkomstig van

http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/203

Dus ik mag hopen dat je koppelomvormer het overleefd heeft,


Dit schudden heb ik ook gehad na de flush met de BG olie. Dit gebeurde trouwens alleen met de caravan erachter en bergopwaarts.

Nu rijd ik met de Mobil JWS3309. En zonder extra toevoegingen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0