@Bert69 Het bevreemd me dat de olie die er na 10000 km bij jou uit komt zo vies is. Zeker omdat er hoogstwaarschijnlijk ook gebruik is gemaakt van een cleaner.
Dit is de ATF olie zoals die er bij mij na 12500 km uit ziet. Mobil JWS3309 ATF. In een bak die inmiddels 272000 km achter de rug heeft.
Nooit een reiniger gebruikt, dat is inmiddels wel bekend. Nooit een powerflush uitgevoerd, dat is ook bekend. En eigenlijk kan ik nu zeggen : de olie in mijn bak blijft significant schoner dan ik ooit had kunnen dromen. Van vervuiling van de Mobil 3309 ATF is nagenoeg geen sprake sinds de laatste oliewissel.
Uiteindelijk ook wel logisch, met vier gedeeltelijke ATF olie wissels over een tijdspanne van 20000 km, waarbij het zelfreinigend en opnemend vermogen telkens toeneemt is de bak zich zelf gaan reinigen gedurende een periode van ongeveer 20000 km. Met volledig verse Mobil 3309 olie in de bak sinds medio december 2012 is dit het resultaat. Ook al is voor die laatste volledige oliewissel een "powerflush" machine gebruikt, het was zeker geen powerflush. Dat Powerflushen heeft de bak zelf grotendeels gedaan door het in stappen verversen van de olie.
Mijn stelling is dat mijn bak ook na 272000 km eigenlijk nog nagenoeg zo schakelt zoals een nieuwe bak behoort te schakelen. Het enige wat je er op zou kunnen aanmerken dat het kleppenhuis het beste heeft gehad na die 12 jaar en 272.000 km. Maar dat zal voor de meeste Volvo's met deze km-stand gelden. Kom daar later op terug.
Het soepele schakelen wat je omschrijft heb ik ook. Daar heb je geen BG olie voor nodig. De grote vraag is hoe soepel moet het schakelen aanvoelen?
Nogmaals @Bert69
Ik ben wel benieuwd naar de uitleg achter de stellingen van
GS Powerflush over vervuiling van het brein en de betere schakel overgangen. Vervuiling zie ik op dit moment bij mijn S60 niet terug. En zachter schakelen dan mijn bak nu al doet voegt voor zover ik kan inschatten weinig tot niets toe.
Dat het zachter aanvoelen bij schakelovergangen prettig aanvoelt, kan ik me voorstellen. Om het in Johan Cruijf termen uit te drukken : elk voordeel heb ook z'n nadeel. Dus nog zachter schakelen lijkt me niet geheel risicoloos. Maar de grote vraag is & blijft waar wordt dat nu door veroorzaakt dat zachtere schakelen? De andere vraag is, kan het ook nadelige gevolgen hebben?
Wat betreft het brein/kleppenhuis. Problemen ontstaan voorzover ik weet door slijtage a.g.v. metaal op metaal contact in het kleppenhuis. Als je veel lange afstand rijdt, dan houdt zo'n kleppenhuis / brein het langer vol. Rijdt je meer stadsverkeer/ fileverkeer dan gaat het kleppenhuis vroeg of laat te veel slijtage vertonen en daar verandert het gebruik van een andere dan JWS3309 olie weinig aan.
Wat betreft wel of niet powerflush? Er zijn meer voordelen om de weg van de geleidelijkheid te volgen zoals ik het kan inschatten. Daaraan gekoppeld is dat het toch wenselijk is en blijft om de bak ook na een partiele oliewissel opnieuw in te leren. Dat kun je doen door het resetten van de olieteller & de adaptiewaarden. Maar het is mijns inziens altijd beter dit proces uit te laten voeren m.b.v. de versnelde inleerprocedure. Niet in de laatste plaats omdat de eventuele schade aan de bak a.g.v. niet goed werken wegens niet goed ingeleerde bak daarmee zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Wat betreft kleppenhuis. Het zal inmiddels ook wel bekend zijn dat een versleten kleppenhuis zorgt voor meer slijtage in de bak. Het feit dat met verse olie de bak weer beter schakelt en er minder slip optreedt zal zorgen voor een verlenging van de levensduur van kleppenhuis en bak. Echter er komt een moment dat het kleppenhuis niet meer werkt "as designed" waarna je uit bescherming van je bak uiteindelijk je kleppenhuis moet vervangen. Dan zou het zo maar kunnen zijn dat met een vers kleppenhuis de ATF olie nog langer schoon blijft en dus z'n werk blijft doen, simpel omdat de bak dan ook weer werkt as designed en er nooit meer slip (= slijtage) optreedt dan destijds bij het ontwerp van de bak is bedoeld.
Ik kan me heel goed voorstellen dat te veel slip zorgt voor het loskomen van metaaldeeltjes in de bak die terechtkomen in de solonoids van het kleppenhuis. Om die reden ben ik ook erg benieuwd naar de uitleg achter de stelling van GS Powerflush omtrent de vervuiling van het brein.