Zo, ik heb me net door meer dan 100 pagina's geworsteld en inmiddels wel een boel informatie rijker.
Grappig om te lezen dat in anderhalf jaar tijd (sinds de start van dit topic) de kennis op het gebied van flushen en de methoden aardig evolueren.
Werd er in het begin m.o.m standaard geflushed met goede resultaten, lees ik naar het einde toe toch enige terughoudendheid m.b.t. het gebruik van cleaners en het gevaar van het flushen met een bak zonder uitneembaar filter. Ook kleppenhuis komt verderop veelvuldig aan de orde.
Wat ik tot nu in dit 113 pagina's tellende topic merk is dat er nogal wat meningsverschillen zijn over:
- de methoden van flushen (GS doet het net weer anders als Varioclean)
- wel of geen originele olie gebruiken
- wel of geen cleaner gebruiken
- kleppenhuis (on)zinnig
- km standen wanneer te flushen
etc etc
Uiteindelijk ben ik eigenlijk nog geen stap verder en maakt de inhoud van dit topic het er zeker niet makkelijker op.
De start van het topic door Frans vond ik helder en duidelijk, maar hoe verder je leest hoe meer je gaat twijfelen of het wel zinvol is om een 8 jaar oude S60 met 200.000 op de teller en een automaat die nog heerlijk schakelt, te laten flushen.
Toen ik vorig jaar augustus voor een distributieriem bij Vatioclean was is de bak ook even aan een korte test onderworpen tijdens het inrijden van de koelvloeistof. Ik ben de naam van de monteur even kwijt, maar hij vertelde me dat de bak eigenlijk nog heel goed schakelt en dat reiniging niet perse nodig is. Er stond op dat moment 180.000 op de teller en volgens de onderhoudshistorie is er nog nooit een bakverversing uitgevoerd.
Inmiddels zit de olie er dus al 8 jaar en 200.000km in, maar daarbij moet ik wel opmerken dat de auto een ietwat afwijkende geschiedenis kent.
De auto was oorspronkelijk als lease aangeschaft (1e eigenaar) in mei 2005, maar na ruim een jaar ging het bedrijf failliet en ging de auto terug naar de leasemaatschappij. De auto heeft daarna met slechts 19.762km op de teller tot mei 2010 stilgestaan. De auto is dus bijna 4 jaar niet gebruikt.
In mei 2010 kocht de vorige eigenaar de auto van een opkoper, maar omdat de auto zo lang stil had gestaan is zo'n beetje alles vervangen wat enig risico zou kunnen geven a.g.v. uitdroging, dus alle riemen ed.
Vervolgens heeft hij tussen mei 2010 en juli 2012 ruim 150.000km gereden (75k per jaar) aan hoofdzakelijk snelwegverkeer tussen Venlo en Amsterdam. Elke 25k kreeg hij een onderhoudsbeurt, hiervan heb ik alle werkbonnen en kwitanties.
Komt er dus op neer dat toen ik afgelopen augustus de auto kocht, deze ondanks de 7 jaar op het kenteken, in bijna nieuwstaat verkeerde, zowel binnen, buiten als motorisch. Er was gedurende de laatste 150.000 km alleen maar snelweg mee gereden en de motor en bak rijden dan ook als nieuw. Eigenlijk was hij voor een diesel nog maar net ingereden.
Nu komt mijn twijfel en vraag n.a.v. dit topic, moet deze bak nu wel of niet geflushed worden?
Ik las nogal wat reacties over preventief flushen elke 100.000km, maar lees ook een stukje van Varioclean over het flushen bij verschillende km-standen. (bij 100k geen probleem, bij 200k aangepast programma en bij 300k extra opletten). Maar dit zal toch sterk afhankelijk zijn van de manier waarop er met zo'n bak is gereden. Als er meer dan 90% op de snelweg is gereden en niet veel in de file, dan heeft de bak volgens bij erg weinig te lijden gehad. Er zijn veel minder schakelmomenten en dus minder slijtage, de bak zal grotendeels gelocked zijn tijdens deze lange ritten. Er is ook geen caravan mee getrokken en de auto heeft een eco-tune naar max 380Nm gehad om naast brandstof ook de bak te sparen. Hij reed gemiddeld 1:17 en dat haal je met een automaat alleen als je een rustige rijder bent, dus ik verdenk de bak niet van zware belasting.
Zelf rijd ik gemiddeld zo'n 30.000 per jaar, waarvan 25.000 snelweg en zonder files. Belasten doe ik de bak zelden en wanneer ik dat wel doe, dan merk ik dat hij gewoon soepel schakelt, niet bonkt en soms niet eens merk dat 'ie in een bepaalde versnelling is gegaan. Ik moet 'm dan in de handbediening zetten om te zien in welke versnelling hij nu eigenlijk staat. Kortom, hij schakelt volgens mij zoals het zou moeten, maar ik moet er ook bij zeggen dat ik geen referentie heb. Het is mijn eerste automaat, maar heb wel eens in huur automaten gereden tijdens vakanties op IJsland (oa Ford Kuga, VW Tiguan en Chevrolet Captiva). Ik merk weinig verschil (los van het karakter) in de technische staat van de verschillende automaten.
Dus wat is in zo'n geval nou wijsheid? Kijk als het een kwestie is van "baat het niet dan schaad het niet" dan was ik zo naar Varseveld gereden, maar de verhalen van vuil dat meekomt en gaat zitten waar je het niet wilt hebben, weerhouden me er een beetje van een goedwerkende bak aan een flush te onderwerpen, omdat ik bang ben dat je straks problemen gaat krijgen die er eerst niet waren.
Ik heb verder alle vertrouwen in de expertise van zowel GS als Varioclean, gezien hun reputatie en technische bijdrage aan dit forum, maar toch ben ik nog niet overtuigd van een preventieve flush in mijn situatie.
Grappig om te lezen dat in anderhalf jaar tijd (sinds de start van dit topic) de kennis op het gebied van flushen en de methoden aardig evolueren.
Werd er in het begin m.o.m standaard geflushed met goede resultaten, lees ik naar het einde toe toch enige terughoudendheid m.b.t. het gebruik van cleaners en het gevaar van het flushen met een bak zonder uitneembaar filter. Ook kleppenhuis komt verderop veelvuldig aan de orde.
Wat ik tot nu in dit 113 pagina's tellende topic merk is dat er nogal wat meningsverschillen zijn over:
- de methoden van flushen (GS doet het net weer anders als Varioclean)
- wel of geen originele olie gebruiken
- wel of geen cleaner gebruiken
- kleppenhuis (on)zinnig
- km standen wanneer te flushen
etc etc
Uiteindelijk ben ik eigenlijk nog geen stap verder en maakt de inhoud van dit topic het er zeker niet makkelijker op.
De start van het topic door Frans vond ik helder en duidelijk, maar hoe verder je leest hoe meer je gaat twijfelen of het wel zinvol is om een 8 jaar oude S60 met 200.000 op de teller en een automaat die nog heerlijk schakelt, te laten flushen.
Toen ik vorig jaar augustus voor een distributieriem bij Vatioclean was is de bak ook even aan een korte test onderworpen tijdens het inrijden van de koelvloeistof. Ik ben de naam van de monteur even kwijt, maar hij vertelde me dat de bak eigenlijk nog heel goed schakelt en dat reiniging niet perse nodig is. Er stond op dat moment 180.000 op de teller en volgens de onderhoudshistorie is er nog nooit een bakverversing uitgevoerd.
Inmiddels zit de olie er dus al 8 jaar en 200.000km in, maar daarbij moet ik wel opmerken dat de auto een ietwat afwijkende geschiedenis kent.
De auto was oorspronkelijk als lease aangeschaft (1e eigenaar) in mei 2005, maar na ruim een jaar ging het bedrijf failliet en ging de auto terug naar de leasemaatschappij. De auto heeft daarna met slechts 19.762km op de teller tot mei 2010 stilgestaan. De auto is dus bijna 4 jaar niet gebruikt.
In mei 2010 kocht de vorige eigenaar de auto van een opkoper, maar omdat de auto zo lang stil had gestaan is zo'n beetje alles vervangen wat enig risico zou kunnen geven a.g.v. uitdroging, dus alle riemen ed.
Vervolgens heeft hij tussen mei 2010 en juli 2012 ruim 150.000km gereden (75k per jaar) aan hoofdzakelijk snelwegverkeer tussen Venlo en Amsterdam. Elke 25k kreeg hij een onderhoudsbeurt, hiervan heb ik alle werkbonnen en kwitanties.
Komt er dus op neer dat toen ik afgelopen augustus de auto kocht, deze ondanks de 7 jaar op het kenteken, in bijna nieuwstaat verkeerde, zowel binnen, buiten als motorisch. Er was gedurende de laatste 150.000 km alleen maar snelweg mee gereden en de motor en bak rijden dan ook als nieuw. Eigenlijk was hij voor een diesel nog maar net ingereden.
Nu komt mijn twijfel en vraag n.a.v. dit topic, moet deze bak nu wel of niet geflushed worden?
Ik las nogal wat reacties over preventief flushen elke 100.000km, maar lees ook een stukje van Varioclean over het flushen bij verschillende km-standen. (bij 100k geen probleem, bij 200k aangepast programma en bij 300k extra opletten). Maar dit zal toch sterk afhankelijk zijn van de manier waarop er met zo'n bak is gereden. Als er meer dan 90% op de snelweg is gereden en niet veel in de file, dan heeft de bak volgens bij erg weinig te lijden gehad. Er zijn veel minder schakelmomenten en dus minder slijtage, de bak zal grotendeels gelocked zijn tijdens deze lange ritten. Er is ook geen caravan mee getrokken en de auto heeft een eco-tune naar max 380Nm gehad om naast brandstof ook de bak te sparen. Hij reed gemiddeld 1:17 en dat haal je met een automaat alleen als je een rustige rijder bent, dus ik verdenk de bak niet van zware belasting.
Zelf rijd ik gemiddeld zo'n 30.000 per jaar, waarvan 25.000 snelweg en zonder files. Belasten doe ik de bak zelden en wanneer ik dat wel doe, dan merk ik dat hij gewoon soepel schakelt, niet bonkt en soms niet eens merk dat 'ie in een bepaalde versnelling is gegaan. Ik moet 'm dan in de handbediening zetten om te zien in welke versnelling hij nu eigenlijk staat. Kortom, hij schakelt volgens mij zoals het zou moeten, maar ik moet er ook bij zeggen dat ik geen referentie heb. Het is mijn eerste automaat, maar heb wel eens in huur automaten gereden tijdens vakanties op IJsland (oa Ford Kuga, VW Tiguan en Chevrolet Captiva). Ik merk weinig verschil (los van het karakter) in de technische staat van de verschillende automaten.
Dus wat is in zo'n geval nou wijsheid? Kijk als het een kwestie is van "baat het niet dan schaad het niet" dan was ik zo naar Varseveld gereden, maar de verhalen van vuil dat meekomt en gaat zitten waar je het niet wilt hebben, weerhouden me er een beetje van een goedwerkende bak aan een flush te onderwerpen, omdat ik bang ben dat je straks problemen gaat krijgen die er eerst niet waren.
Ik heb verder alle vertrouwen in de expertise van zowel GS als Varioclean, gezien hun reputatie en technische bijdrage aan dit forum, maar toch ben ik nog niet overtuigd van een preventieve flush in mijn situatie.