Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 
 
 
 
 
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 58
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 30.05.2013 - 10:32  ·  #676
Zo, ik heb me net door meer dan 100 pagina's geworsteld en inmiddels wel een boel informatie rijker.
Grappig om te lezen dat in anderhalf jaar tijd (sinds de start van dit topic) de kennis op het gebied van flushen en de methoden aardig evolueren.
Werd er in het begin m.o.m standaard geflushed met goede resultaten, lees ik naar het einde toe toch enige terughoudendheid m.b.t. het gebruik van cleaners en het gevaar van het flushen met een bak zonder uitneembaar filter. Ook kleppenhuis komt verderop veelvuldig aan de orde.

Wat ik tot nu in dit 113 pagina's tellende topic merk is dat er nogal wat meningsverschillen zijn over:

- de methoden van flushen (GS doet het net weer anders als Varioclean)
- wel of geen originele olie gebruiken
- wel of geen cleaner gebruiken
- kleppenhuis (on)zinnig
- km standen wanneer te flushen
etc etc

Uiteindelijk ben ik eigenlijk nog geen stap verder en maakt de inhoud van dit topic het er zeker niet makkelijker op.
De start van het topic door Frans vond ik helder en duidelijk, maar hoe verder je leest hoe meer je gaat twijfelen of het wel zinvol is om een 8 jaar oude S60 met 200.000 op de teller en een automaat die nog heerlijk schakelt, te laten flushen.

Toen ik vorig jaar augustus voor een distributieriem bij Vatioclean was is de bak ook even aan een korte test onderworpen tijdens het inrijden van de koelvloeistof. Ik ben de naam van de monteur even kwijt, maar hij vertelde me dat de bak eigenlijk nog heel goed schakelt en dat reiniging niet perse nodig is. Er stond op dat moment 180.000 op de teller en volgens de onderhoudshistorie is er nog nooit een bakverversing uitgevoerd.

Inmiddels zit de olie er dus al 8 jaar en 200.000km in, maar daarbij moet ik wel opmerken dat de auto een ietwat afwijkende geschiedenis kent.
De auto was oorspronkelijk als lease aangeschaft (1e eigenaar) in mei 2005, maar na ruim een jaar ging het bedrijf failliet en ging de auto terug naar de leasemaatschappij. De auto heeft daarna met slechts 19.762km op de teller tot mei 2010 stilgestaan. De auto is dus bijna 4 jaar niet gebruikt.

In mei 2010 kocht de vorige eigenaar de auto van een opkoper, maar omdat de auto zo lang stil had gestaan is zo'n beetje alles vervangen wat enig risico zou kunnen geven a.g.v. uitdroging, dus alle riemen ed.

Vervolgens heeft hij tussen mei 2010 en juli 2012 ruim 150.000km gereden (75k per jaar) aan hoofdzakelijk snelwegverkeer tussen Venlo en Amsterdam. Elke 25k kreeg hij een onderhoudsbeurt, hiervan heb ik alle werkbonnen en kwitanties.

Komt er dus op neer dat toen ik afgelopen augustus de auto kocht, deze ondanks de 7 jaar op het kenteken, in bijna nieuwstaat verkeerde, zowel binnen, buiten als motorisch. Er was gedurende de laatste 150.000 km alleen maar snelweg mee gereden en de motor en bak rijden dan ook als nieuw. Eigenlijk was hij voor een diesel nog maar net ingereden.

Nu komt mijn twijfel en vraag n.a.v. dit topic, moet deze bak nu wel of niet geflushed worden?
Ik las nogal wat reacties over preventief flushen elke 100.000km, maar lees ook een stukje van Varioclean over het flushen bij verschillende km-standen. (bij 100k geen probleem, bij 200k aangepast programma en bij 300k extra opletten). Maar dit zal toch sterk afhankelijk zijn van de manier waarop er met zo'n bak is gereden. Als er meer dan 90% op de snelweg is gereden en niet veel in de file, dan heeft de bak volgens bij erg weinig te lijden gehad. Er zijn veel minder schakelmomenten en dus minder slijtage, de bak zal grotendeels gelocked zijn tijdens deze lange ritten. Er is ook geen caravan mee getrokken en de auto heeft een eco-tune naar max 380Nm gehad om naast brandstof ook de bak te sparen. Hij reed gemiddeld 1:17 en dat haal je met een automaat alleen als je een rustige rijder bent, dus ik verdenk de bak niet van zware belasting.

Zelf rijd ik gemiddeld zo'n 30.000 per jaar, waarvan 25.000 snelweg en zonder files. Belasten doe ik de bak zelden en wanneer ik dat wel doe, dan merk ik dat hij gewoon soepel schakelt, niet bonkt en soms niet eens merk dat 'ie in een bepaalde versnelling is gegaan. Ik moet 'm dan in de handbediening zetten om te zien in welke versnelling hij nu eigenlijk staat. Kortom, hij schakelt volgens mij zoals het zou moeten, maar ik moet er ook bij zeggen dat ik geen referentie heb. Het is mijn eerste automaat, maar heb wel eens in huur automaten gereden tijdens vakanties op IJsland (oa Ford Kuga, VW Tiguan en Chevrolet Captiva). Ik merk weinig verschil (los van het karakter) in de technische staat van de verschillende automaten.

Dus wat is in zo'n geval nou wijsheid? Kijk als het een kwestie is van "baat het niet dan schaad het niet" dan was ik zo naar Varseveld gereden, maar de verhalen van vuil dat meekomt en gaat zitten waar je het niet wilt hebben, weerhouden me er een beetje van een goedwerkende bak aan een flush te onderwerpen, omdat ik bang ben dat je straks problemen gaat krijgen die er eerst niet waren.

Ik heb verder alle vertrouwen in de expertise van zowel GS als Varioclean, gezien hun reputatie en technische bijdrage aan dit forum, maar toch ben ik nog niet overtuigd van een preventieve flush in mijn situatie.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 30.05.2013 - 19:26  ·  #677
@arnold_w,BigDog,V70S80,patrickkoning,

de voortschrijdende kennis over het automaat flushen van de Volvo op dit draadje en andere forums en ook buiten de fora bij dealers ed wordt door ons als volgt nu bekeken:

in de 5 cilinders V70, S80, S60, enz.vanaf 2000 zit een geavanceerde automaat van Aisin,
in deze automaat hoort jws3309 spec atf om de kans op problemen klein te houden, gebruik van bv volsynthetische atf in deze automaten levert een (klein) extra risico op voor koppelingsslijtage, vooral slijtage van de voeringen van de lock-up,

in de oudere 4 traps Aisin automaten en de 4 traps GM automaat van de XC90 T6 en S80 T6 en 2.9 kan de gewonere atf3 , die ook vaak synthetisch is, en synthetische atf gaat in principe langer mee dan de niet synthetische originele Volvo of Mobil3309 atf,

het belangrijkste voordeel van de automaat flushen is dat er weer hoofdzakelijk nieuwe atf in de bak komt, waardoor hij minder verder slijt omdat hij beter smeert en beter druk levert zodat ook minder extra vuil en metaaldeeltjes loskomen die het kleppenhuis en de bak zelf beschadigen,

oude atf slijt en wordt minder viscieus, dus gaat slechter smeren, en komt moeilijker op de gewenste druk, een automaat met middelmatige slijtage, kan door nieuwe atf wel weer beter gaan schakelen, omdat de gewenste druk dan net nog weer wel wordt gehaald met de nieuwe atf,

de meeste oude atf wordt verwijderd door 2 maal achterelkaar te flushen zodat de oude rest atf 2x verdund wordt, dit is belangrijk omdat het lastig is met de spoelmachine of met alleen aftappen om echt alle oude atf uit de bak te krijgen. Oude atf die overblijft is ongunstig omdat die meteen weer de nieuwe atf kan besmetten en ontdoen van zijn eigenschappen.

vuil in de bak bestaat uit koppelingmateriaal, sludge en metaaldeetjes, het zwartige koppelingsmateriaal en de sludge zijn meestal in slechts geringe mate aanwezig en geven weinig overlast, als ze dat wel geven, door bv verstoppen van kleppenhuis en filter, is de automaat sowieso al ver heen, losse bijna onzichtbare metaaldeeltjes zijn kwalijker,

atf is van nature bruinig, en de rode kleurstof die veel in atf''s zit dient vooral voor herkenning van de atf als hij nieuw is, maar geeft weinig informatie over de geschiktheid van de oudere atf als hij bv bruin, of donkerbruin gekleurd is, een vieze kleur van de atf zegt niet veel, een zure lucht aan de atf wel,

en daarom is het ook aanteraden met oudere automaten niet alleen te spoelen maar de oude atf eerst van onder aftetappen zodat de zwaartekracht meehelpt de zwaardere deeltjes en sludge meteen te verwijderen, en niet eerst door de bak te spoelen

als de automaat klappen geeft bij het schakelen of de vaste overbrenging (lock-up) laat in komt, dan is meestal het kleppenhuis zelf aan vervanging toe van de automaat, maar heeft eerst spoelen nog wel het voordeel dat bij montage van een nieuw kleppenhuis de automaat en de atf ook zo schoon mogelijk moet zijn,

het meest voorkomende mankement aan de Volvo automaten van Aisin is slijtage van het kleppenhuis, deze slijtage bestaat uit uitslijten van cilinders waarin de kleppen lopen, waardoor drukverlies, en slechter schakelen ontstaat, een andere vorm van slijtage in de cilinders van het kleppenhuis is het ontstaan van randjes in de cilinders, veroorzaakt door uitslagen van de kleppen met steeds een bepaalde slag in de cilinder, waardoor randjes in de cilinders ontstaan waarop de kleppen blijven hangen, dit uit zich dan bv in klappen bij schakelen,

cleaner en extra additives horen niet thuis in de Aisin automaten en leveren extra risico voor afdichtingen en keerringen, aangezien ze ook moeilijk achteraf helemaal te verwijderen zijn, dus beter niet gebruiken, om toch een zo schoon mogelijke automaat te krijgen kan dan wel tweemaal achtereen nieuwe atf worden ingepompt met een uur rijden tussen de twee vullingen door zodat de nieuwe atf die er het laatst in wordt gepomt zo schoon mogelijk blijft.
(atf zelf is zeer sterk reinigend, en pakt alles binnen 30 minuten op, terwijl cleaner nodeloos te veel sludge kan losmaken op plekken waar weinig stroming is, en die sludge weer elders kan doen belanden (zoals in het kleppenhuis),

atf kan best 120.000km en drie jaar meegaan in een bak, wordt er met aanhanger gereden of veel stadskilometers gemaakt, dan is vaker verversen noodzakelijk, als de atf te heet is geweest agv van bv een motor die te warm gedraaid heeft, dan is het belangrijk alle oude atf meteen te vervangen dmv de bak 2 of 3 keer achterelkaar te spoelen,

een automaat waarvan de atf voor bijna 100% ververst is is het belangrijkste doel van het spoelen / flushen,

groet,

VarioClean
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 30.05.2013 - 20:12  ·  #678
@arnold_w,

inderdaad moelijk te bepalen wanneer een automaat aan verversen toe is als hij het nog goed doet, de kilometerstand is altijd maar een indicatie voor atf slijtage, leeftijd is ook belangrijk, andere zaken zijn moeilijk te meten: hoe zwaar is de automaat belast? hoe warm was de atf,

(atf slijtage neemt zeer snel toe bij hogere temperaturen van de bak en motor, een warme caravan vakantie kan de atf al behoorlijk aantasten, en bij een lekke koppakking van de motor altijd ook de atf vervangen die dan helemaal geoxideerd kan zijn)

en hoe lang was de atf warm?, hoeveel koude starts zijn er geweest? hoe lang zit de atf er al in? (na 6 jaar in het vat kan atf ook zwaar over de datum raken)(misschien is een goed alternatief voor berekening van vervangingsmoment hoeveel uren de auto heeft gelopen, zodat lange snelweg kilometers in de lock-up minder metellen, bij vliegtuigen zijn vlieguren ook belangrijker dan vliegmijlen,

groet,

VarioClean
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 58
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 31.05.2013 - 06:53  ·  #679
VarioClean: dank voor de heldere uitleg.

Teller staat nu op 204.000 en mijn gemiddelde snelheid volgens de BC is 85 km/h.
Er vanuit gaande dat de olie nog nooit vervangen is, zou de ATF dus ongeveer 2400 bedrijfsuren hebben gemaakt.

Echter, de vorige eigenaar reed gedurende twee jaar veel langere afstanden met gemiddeld hogere snelheden, +/ 110.
Hij vertelde me destijds standaard ongeveer 140 over de A2 naar A'dam te hebben gereden, dus een gemiddelde van 110 icm stadsverkeer, files ed lijkt me een aardig gemiddelde.

De door hem afgelegde km's in die 2 jaar waren er 150.000, dus dan kom ik op 1300 bedrijfsuren. Tel daar mijn gebruik bij op (20.000 / 85 = 235 uur) en je kunt er vanuit gaan dat de olie ca 1600 bedrijfsuren heeft meegemaakt, waarvan 90% snelweg. dus veel in de lock-up, geen caravan en geen vakanties en bergritten.

Binnenkort toch maar eens een afspraak maken om de olie te controleren en eventueel te vervangen.
Wat gaat dat kosten als ik uit moet gaan van 2x spoelen?
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 31.05.2013 - 13:16  ·  #680
@arnold_w,
wel is het zo dat op de snelweg in de lock-up de motor meer warmte afgeeft op de bak, en de atf minder circuleert, waardoor de atf temperatuur toch vaak wel rond de 90 graden blijft, en de atf toch normaal doorslijt ondanks dat er geen koppelomvormer werk te doen is voor de atf.

2x spoelen is 300 euro, is de bak extreem vervuild komen er soms een paar tientjes bij,
de doorlooptijd van het proces is ongeveer twee uur, en tussen de twee spoelingen door kan je zelf de bak adapteren in de versnelde inleerfase, en een forse rit maken zodat de automaat goed wordt doorgespoeld.

groet,

VarioClean
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 31.05.2013 - 14:17  ·  #681
Omdat ik nu een automaat heb, rijst bij mij de vraag:

Hoe herken je een automaat die slipt (ik heb wel een klein beetje een idee) en als een automaatbak slipt, is het dan nog zinnig om te flushen of heeft dat helemaal geen effect meer?

MAW, ik heb het idee dat mijn bak slipt. Bij het optrekken maakt de auto eerst wat toeren om vervolgens met een schok(je) in de versnelling te gaan en te gaan versnellen. Trap je het gas goed in wil de auto ook wel eens gewoon als een vuurpijl afgaan.
Dit euvel komt eigenlijk sinds gisteren opzetten. Daarvoor was het me nog niet opgevallen.

H E L P :'(

P.S. Misschien is het nuttig te weten dat de automaat in augustus 2010 is geviseerd en zo'n 80.000km gereden heeft sinds die tijd.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 31.05.2013 - 15:17  ·  #682
@raysa,
doorslippen, vertraging bij wegrijden, dit klinkt als te weinig druk in de bak, wat vaak aan het kleppenhuis ligt, alleen je bak was al gereviseerd 80.000km terug,

andere mogelijkheden: atf al weer geoxideerd en te dun, atf peil te laag, electronica motor...

gebeuren de klachten alleen bij hogere temperatuur van bak en motor, toch meestal kleppenhuis defekt,

als je nog meer details heb zien we het wel op dit draadje,

groet,

VarioClean
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 01.06.2013 - 09:31  ·  #683
Bedankt varioclean,
Het is niet alleen bij warme motor, niet extreem tenminste. Gisteren heb ik wat door het dorp gereden en al snel merkte ik dat het wat langer duurde voordat de bak doorschakelde. Vooral bij het afrijden van rotondes. Ook als de kickdown ingetrapt wordt, gaat de motor eerst veel toeren draaien om vervolgens vertraagd te versnellen.
Ik zal maandag ook even contact opnemen met het revisie bedrijf (een specialist in Eck en Wiel) en vragen wat er nou precies gedaan is.
Frits Vleugelmoer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Terneuzen
Leeftijd: 61
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 01.06.2013 - 10:51  ·  #684
Ik zou hem gewoon laten flushen met de voorgeschreven olie zonder cleaner,bak schakelt tenslotte goed.De olie heeft zelf een reinigende werking en doet dit geleidelijk terwijl een cleaner in korte tijd de bak maar moet schoonspoelen met de nodige risico's.In dit geval gaat het eigenlijk alleen om " de gerustgevende gedachte" dat er door het niet verversen toch iets defect zou raken in de bak.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 01.06.2013 - 11:19  ·  #685
@fritsvleugelmoer,raysa,

precies, spoelen zonder reiniger, alle oude atf eruit, en als er daarna nog problemen over zijn is de reiniging niet voor niets geweest omdat bv een nieuw kleppenhuis niet in de oude atf moet worden gemonteerd maar in nieuwe atf,

groet,
Tais
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rijswijk
Leeftijd: 57
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Wel of niet laten flushen... en zo ja, bij wie?

 · 
Posted: 26.01.2014 - 23:41  ·  #686
Ok, bij mij is na 100> pagina's de verwarring compleet. Wat te doen, wel of niet laten flushen? Of toch beter een revisie laten uitvoeren of op zoek gaan naar een ruil-automaat?
Ik bezit een (maandagmorgen-exemplaar) V70 AWD met een 2.4 liter (2435 cm³) Turbo - 142 Kw / 193 PK motor van maart 2000. Na ruim €8000,- (!) kosten in 2 jaar rijdt de auto weer geweldig, maar sinds enige tijd gaat schakelen niet zo soepel meer. De auto heeft >320:000 km gelopen, maar de motor is onlangs vervangen door een jonger exemplaar (135.000 km) vanwege een flinke scheur in één van de cilinderwanden van de oude motor. De automaat is niet vervangen, maar bij de motorwissel is wél de ATF vervangen.
De automaat bonkt / resoneert fors bij schakelen boven de 80km per uur. Vrijwel in alle gevallen, maar bij terugschakelen het ergst. Dit probleem begon overigens al voor de motorwissel. Onder de 80km/h schakelt hij heel soepel. Sinds enige dagen hoor ik (af en toe, maar niet bij elke rit) bij lagere snelheden een klap alsof er iets in de wielkast terecht komt. Héél af en toe maak ik een ritje en dan lijkt het alsof het probleem verdwenen is, maar de rit erna is het probleem gewoon weer terug.
Zou flushen dé oplossing kunnen zijn? Of is flushen onvermijdelijk om daarna een revisie te laten uitvoeren?
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 26.01.2014 - 23:48  ·  #687
Quote door Tais

Ok, bij mij is na 100> pagina's de verwarring compleet. Wat te doen, wel of niet laten flushen? Of toch beter een revisie laten uitvoeren of op zoek gaan naar een ruil-automaat?
Ik bezit een (maandagmorgen-exemplaar) V70 AWD met een 2.4 liter (2435 cm³) Turbo - 142 Kw / 193 PK motor van maart 2000. Na ruim €8000,- (!) kosten in 2 jaar rijdt de auto weer geweldig, maar sinds enige tijd gaat schakelen niet zo soepel meer. De auto heeft >320:000 km gelopen, maar de motor is onlangs ...........


Weet je zeker dat ze de juiste ATF in hebben gedaan? Kan een groot verschil maken blijkbaar.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 27.01.2014 - 00:09  ·  #688
Quote door Tais

Ok, bij mij is na 100> pagina's de verwarring compleet. Wat te doen, wel of niet laten flushen? Of toch beter een revisie laten uitvoeren of op zoek gaan naar een ruil-automaat?
Ik bezit een (maandagmorgen-exemplaar) V70 AWD met een 2.4 liter (2435 cm³) Turbo - 142 Kw / 193 PK motor van maart 2000. Na ruim €8000,- (!) kosten in 2 jaar rijdt de auto weer geweldig, maar sinds enige tijd gaat schakelen niet zo soepel meer. De auto heeft >320:000 km gelopen, maar de motor is onlangs vervangen door een jonger exemplaar (135.000 km) vanwege een flinke scheur in één van de cilinderwanden van de oude motor. De automaat is niet vervangen, maar bij de motorwissel is wél de ATF vervangen.
De automaat bonkt / resoneert fors bij schakelen boven de 80km per uur. Vrijwel in alle gevallen, maar bij terugschakelen het ergst. Dit probleem begon overigens al voor de motorwissel. Onder de 80km/h schakelt hij heel soepel. Sinds enige dagen hoor ik (af en toe, maar niet bij elke rit) bij lagere snelheden een klap alsof er iets in de wielkast terecht komt. Héél af en toe maak ik een ritje en dan lijkt het alsof het probleem verdwenen is, maar de rit erna is het probleem gewoon weer terug.
Zou flushen dé oplossing kunnen zijn? Of is flushen onvermijdelijk om daarna een revisie te laten uitvoeren?


Ik zou voor spoelen gaan. Een advies in deze is Varioclean in Varsseveld (onze forumsponsor). Deze mensen zijn zeer vriendelijk en kundig als het om spoelen van de automaatbak gaat. Ik kan het je aanbevelen dit te doen want olie gaat gewoon "kapot" en zorgt voor ernstige problemen als je dit niet op tijd vervangt. Succes man!
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 27.01.2014 - 00:23  ·  #689
Quote door Tais

Ok, bij mij is na 100> pagina's de verwarring compleet. Wat te doen, wel of niet laten flushen? Of toch beter een revisie laten uitvoeren of op zoek gaan naar een ruil-automaat?
Ik bezit een (maandagmorgen-exemplaar) V70 AWD met een 2.4 liter (2435 cm³) Turbo - 142 Kw / 193 PK motor van maart 2000. Na ruim €8000,- (!) kosten in 2 jaar rijdt de auto weer geweldig, maar sinds enige tijd gaat schakelen niet zo soepel meer. De auto heeft >320:000 km gelopen, maar de motor is onlangs vervangen door een jonger exemplaar (135.000 km) vanwege een flinke scheur in één van de cilinderwanden van de oude motor. De automaat is niet vervangen, maar bij de motorwissel is wél de ATF vervangen.
De automaat bonkt / resoneert fors bij schakelen boven de 80km per uur. Vrijwel in alle gevallen, maar bij terugschakelen het ergst. Dit probleem begon overigens al voor de motorwissel. Onder de 80km/h schakelt hij heel soepel. Sinds enige dagen hoor ik (af en toe, maar niet bij elke rit) bij lagere snelheden een klap alsof er iets in de wielkast terecht komt. Héél af en toe maak ik een ritje en dan lijkt het alsof het probleem verdwenen is, maar de rit erna is het probleem gewoon weer terug.
Zou flushen dé oplossing kunnen zijn? Of is flushen onvermijdelijk om daarna een revisie te laten uitvoeren?


Dat resoneren lijkt mij wijzen naar slip van een koppeling in de automaat.
Dat klappen: misschien een probleem met de aandrijfas? Homokineet versleten?
Verder ook eens de ophanging van bak en blok laten checken, een kapotte ophanging kan ervoor zorgen dat het blok tijdens het schakelen een stuk kantelt en ergens tegenaan klapt.

Bedenk wel, de auto heeft al 320.000+km gedraaid, dat wil zeggen dat alle andere technische onderdelen ook die afstand hebben gedraaid: schokdempers, veren, wiellagers, remmen, turbo, etc.
Ik ken het probleem... mijn auto staat op 475000km...
Kort geleden ook een automaat (gekocht bij RIMA, uit een jongere schade auto, met een maand garantie) laten vervangen door Dennis850.
Wat je ook zou kunnen overwegen is om de solenoids in de automaat te laten reviseren/vervangen.
Alleen als het fenomeen zich nog niet zo lang voor doet. Want dan zijn de koppelingen nog niet versleten. De solenoids zijn de electro magnetisch bediende hydraulische kleppen die hydraulische druk aan/uit schakelen van/naar de diverse versnellingen. De aansturingssignalen naar die solenoids komen uit de TCM. Als de solenoids versleten zijn (lekken, of niet meer goed bewegen) kan je flushen en inleren wat je wil maar daar zal het niet beter van worden.
Ik zou het advies van Gery Slot eens vragen. Ik heb begrepen dat ze daar in Uden ook de solenoids kunnen vervangen, zonder de bak eruit te halen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 27.01.2014 - 00:39  ·  #690
Kleppenhuizen willen ook wel stuk gaan waardoor dit probleem ontstaat Teefive! ;) Dat is waar sommige kundigen het aan ontbreekt. Eerst de oorzaak vinden en dan vervangen. Doen ze goed bij Varioclean.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0