automaat flush levert meestal verbetering van het schakelgedrag op,
schakeltijden verbeteren en de timing gaat nauwkeuriger verlopen,
maar reeds ontstane mechanische slijtages worden niet opgeheven,
zelfs al verbetert een flush het schakelgedrag niet, is hij toch nuttig,
omdat als met de oude atf wordt doorgereden het slijtage proces versnelt,
met oude atf wordt bedoeld atf die geoxideerd en vol met metaaldeeltjes is,
en dan niet meer goed smeert en koud te dik wordt en warm te dun wordt,
de automaat flush verbetert het schakelen om oa de volgende redenen:
omdat de koppelingen met nieuwe atf doorweekt worden,
omdat de nieuwe atf betere druk in de bak levert bij hogere temperaturen,
en omdat het hydraulische kleppenhuis met zijn vele zuigers en cilinders beter gesmeerd wordt,
omdat zich metaaldeeltjes nestelen in het kleppenhuis agv normale slijtage,
die de werking van de kleppen bemoeilijken,
omdat ze bv net tussen een cilinderwand en een zuiger passen,
waar ze blijven steken, zodat de zuiger niet goed meer kan bewegen, of hard inslijt,
(filters in de Aisin automaat van de 5 cilinder Volvo zijn grofmazig en vangen weinig)
het kan ook tijdens of net na het spoelen voorkomen dat deze lossen metaaldeeltjes van een bepaalde afmeting zich verplaatsen na een plek waar ze zo een zuigerverplaatsing blokkeren,
bij het spoelen komen met de nieuwe atf of, vooral ook wanneer zelfs reiniger wordt gebruikt,
veel metaaldeeltjes los, en toeval wil heel soms ook nog wel eens dat een zulk deeltje,
van tussen de ongeveer 10 en 5 duizendste millimeter, een klepwerking blokkeert,
meestal na honderden kilometers gereden te hebben, verplaatst zo'n ijzerachtig deeltje zich dan wel weer en verandert het schakelen weer naar de oude situatie, gebeurt dat niet is dit pech, en moet het kleppenhuis vervangen worden, ervaring leert echter dat een kleppenhuis al veel slijtage heeft als dit gebeurt, omdat met uitgesleten kleppenhuizen de druk in de bak slecht geregeld wordt en er veel metaaldeeltjes agv slijtage ontstaan die dan zich ook in het kleppenhuis kunnen nestelen,
voor slechtschakelende bakken die meteen na een eerste spoeling niet veel verbeteren,
raden wij de Volvo gebruiker dan ook aan het kleppenhuis te vervangen zonder extra geld
uit te geven aan het doorgaan met spoelen, omdat slijtage in door metaaldeeltjes ingevreten zuigergangen niet met nieuwe atf te genezen valt, het eerste gedeelte van de flush blijft dan wel nuttig, omdat een nieuw kleppenhuis niet in oude atf gemonteerd moet worden natuurlijk,
het kleppenhuis had dan sowieso al eerder beter preventief vervangen kunnen worden om de rest van de automaat een lange levensduur te verzekeren,
met een Volvo die nog goed schakelt dan maar helemaal niet spoelen om de kans te voorkomen dat de auto na het spoelen slechter schakelt is echter veel risico voller omdat het dan altijd zeker is dat de metaaldeeltjes die dan in grote getalen ontstaan agv van slechte atf in de bak, het kleppenhuis en de frictieplaten van de bak zelf zullen vernietigen, elke Volvo met meer dan twee ton gelopen met de originele atf vanaf nieuw draait in principe al in blessure tijd, omdat de hoevelheid deeltjes rondzwemmend metaal in de atf elk moment voor onomkeerbare grotere slijtages kan gaan zorgen.
na een paar jaar en tussen de 50.000 en 100.000km is het totaal verversen oftewel flushen van een Volvo automaat goed om te doen, als de atf oud wordt worden er meer losse metaaldeeltjes in de automaat geproduceert, die op hun beurt weer voor nieuwe slijtage met nieuwe loskomende metaaldeeltjes zorgen,
dit is dus een viscieuze cirkel van steeds sneller gaande slijtage en als daar te lang meegeacht wordt kan dus het kleppenhuis of zelf kleppenhuis, automaatbak, en koppelomvormer worden vervangen, de frictieplaten van de lock up die in de koppelomvormer zitten slijten ook hard van slechte atf kwaliteit met veel metaaldeeljes per liter atf,
de kunst van het flushen zit hem dus in het totaal verwijderen van de oude atf,
en het zo veel mogelijk ook meteen wegspoelen van de losse metaaldeeltjes uit de bak,
waarbij zo moet worden omgegaan met procedure en de apparatuur van de flush dat het vuil wat uit de ene auto wordt geflushed niet daarna in de volgende auto terecht komt wanneer bv de leidingen van de spoelmachine niet worden schoongemaakt, en er geen filter apparatuur wordt schoongemaakt of zelfs ueberhaupt niet wordt gebruikt,
de spoelruimte moet verder tochtvrij zijn om te voorkomen dat zanddeeltjes of metaalstof in de nieuwe atf terechtkomen voordat deze naar binnen is gepompt, enz.,enz.
wij spoelen de bak in twee etappes, zodat de metaaldeeltjes die na de eerste spoeling achterblijven, of zelfs door de eerste spoeling in circulatie komen, bij een tweede spoeling alsnog worden afgetapt, en niet meer met de nieuwe atf samen op pad gaan voor de volgende jaren,
kleur van de atf is verder geen maatstaf, in nieuwe atf zit vaak rode kleurstof, is de atf zwart geworden dan is de rode kleurstof overwoekerd door koolstofachtige materialen, en zwarte smeer smeert natuurlijk net zo goed of beter als rode smeer,
sludge komt ook niet veel voor, de huidige atf olieen zijn veel beter dan 30 jaar geleden,
en een automaat is niet een motor, waar wel hoge temperatuur en waterdamp en uitlaatgassen aanwezig zijn, vroeger werden wel veel reinigers gebruikt bij het flushen om de resten van aangekoekte oude olie te verwijderen, tegenwoordig gaat het vooral om de metaaldeeltjes weg te krijgen en gaat het om de manier van spoelen en met extra chemicalien wordt geen metaal geelimineerd,
wel precies de juiste niet synthetische jws3309 spec atf moet worden gebruikt voor de Aisin automaten, en geen reinigingsmiddelen in de bak mogen achterblijven,
er is voldoende gepubliceerd over het noodzakelijke gebruik van deze jws3309 spec en andere wel verkeerde atffen (syntheet, dexron3 etc.) in de Aisin automaten met geregelde lock up vergrendeling met ingeprogrammeerde beperkte slip (om de schakelovergangen soepeler te maken). (SAE papers 981098, 970876 en 952348 bijvoorbeeld voor de geinteresseerden)
(SAE=SocietyAutomotiveEngineers)
ook is er voldoende vastgelegd in de autoindustrie over maximale verontreinigingen van atf met metaaldeeltjes, en wat wij in veel Volvo's tijdens het spoelen uit de bak pompen overschrijdt alle maximale vervuilingsnormen voor metaaldeeltjes van de laatste 20 jaar (van oa Ford en zelfs van GM) met gemak,
de losse metaaldeeltjes van wat onder de eenhonderdste millimeter, die tussen lagers, kleppen etc., van de bak veel slijtage kunnen veroorzaken omdat ze klein genoeg zijn om er tussen te komen, maar groot genoeg om klem te kunnen zitten, en oppervlakte slijtage te veroorzaken,
zijn voor het blote oog onzichtbaar, en kunnen dus niet visueel beoordeeld worden,
ze worden dus ook niet door de bakfilter zelf tegengehouden omdat dit filter bij Aisin aw55 5traps en tf80 6traps bakken 10x zo grote diameter van doorlating geeft,
dit bakfilter is niet vervangbaar en omdat de fabrikant ook niet wil dat het filter zou kunnen gaan dichtslippen, heeft het het grofmazig gehouden, wel zitten er in de bak ook diverse kleine magneetjes die het kwalijkste metaal vasthouden,
alleen raken deze magneetjes snel vol, en magnetisren ze losse stukjes staal die dan samenklonteren en vervolgens ook wel eens losraken en weer door de bak verder zwemmen, om dan vaal in het kleppenhuis terecht te komen,
waar notabene ook magneetkleppen zitten voor de hydraulische aansturing van de automaat,
deze magneetkleppen verzamelen de ijzerdeeltjes dan juist waar je ze niet zou willen hebben,
resultaat bij Volvo automaten die niet om de paar jaar of 50.000-100.000km (afhankelijk van gebruik) een flush krijgen, is dan ook vaak kleppenhuis bij twee ton slecht,
en rest automaat bij drie ton ook mede agv de slechtere werking vh kleppenhuis.
de industrie werkt hard aan betere filtering, maar voor de ontwerpen van tien jaar geleden moeten we het dus doen met regelmatig flushen van de bak, zelfs als de bak nog goed schakelt,
een super atf die eindeloos mee zou kunnen gaan in deze automaat heeft ook geen zin, omdat voor het verwijderen van de losse metaaldeeltjes de atf toch regelmatig moet worden afgetapt.
groet,
www.varioclean.nl