Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 
 
 
 
 
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 08.02.2014 - 14:33  ·  #706
302.50 voor mijn auto. Maar de prijzen zijn auto afhankelijk, ze beginnen bij ongeveer 275 euro
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39899
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 08.02.2014 - 14:38  ·  #707
Dit staat op hun site,

Quote

Tarieven

Automatische versnellingsbak reinigen en verversen v.a. 275,- euro.
Automaat olie diagnose. (gratis).
Automaatbak kleppenhuis reparatie,vervanging of revisie vanaf 525,- euro.
De prijzen incl. btw voor kleppenhuizen inclusief arbeid en olie zijn:
AW50-42LE (bijv. Volvo V70,S70,C70 1998-1999) 1000,- euro
AW55-50SN ( bijv. Volvo V70,S60,S80 2000-2005) 1050,- euro
AW55-50/1 (bijv. Volvo XC70 en V70AWD 2000-2007) 1100,- euro
AWTF80SC (bijv. Volvo V70,S80,V50D5 2007-2011) 1250,- euro
GM4T65GT (bijv. Volvo XC90T6 2002-2006) 1350,- euro
GM4T65EV (bijv. Volvo S80T6 1998-2005) 1250,- euro
AW30-40, AW70/71/71,AW55 (240,740,760,V90enz.) prijs op aanvaag.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 04.05.2014 - 18:54  ·  #708
@BigDog,

bij het vervangen van het kleppenhuis ( hydraulische brein ) van de Volvo, pompen we ook zoveel mogelijk oude atf uit de automaat.

het zou nl zonde zijn als het nieuwe kleppenhuis meteen weer gaat slijten op metaaldeeltjes die achtergebleven zijn met oude atf.

als een versnellingsbak al net gespoeld is met de juiste atf, kunnen we de kleppenhuizen wat voordeliger monteren omdat minder nieuwe atf nodig is omdat de oude atf immers niet helemaal verwijderd hoeft te worden omdat deze dan nog fris is, wel moet de soort atf bekens zijn,
want verschillende atf soorten mengen niet, en blijven gescheiden in de bak rondstromen wat tot minder consequent schakelen leidt

als een Volvo al flinke klappen bij het schakelen van bv 2 naar 3 maakt, is alleen spoelen soms niet voldoende, het komt ook wel voor dat vuil in het kleppenhuis het klapvrij schakelen verpest, en dan komt dat met bakspoelen vaak wel weer goed,

maar vaak heeft de oude atf zo lang in de automaatbak gezeten, of zelfs altijd en nooit ververst, en dan kan het na een aantal jaar of na 1 a 2 ton gelopen, ook voorkomen dat door de slechter geworden smering er zoveel losse metaaldeeltjes zijn ontstaan, dat de gangen van het kleppenhuis uitgesleten zijn door de metaaldeeltjes die tussen de zuigertjes en de cilindervormige wanden van de gangen zitten, de wanden hebben uitgehoond en er drukverlies optreedt in de bak,

een kleppenhuis is wat dat betreft net een motor die ook uitslijt op de zuigerwanden, en zo compressie verliest, bij een motor uit zich dat met vermogens verlies agv cilinderdruk vermindering, en bij een automaatbak met drukverlies uit zich dat bij het schakelen,
dat agv van mindere snelle drukopbouw extra slip oplevert op de frictieplaten van de automaatbak,

zowel bij motorolie als automaat olie (atf) geldt ook de negatieve spiraal die ontstaat als de olie ouder wordt, de smeereigencshappen worden minder, daardoor ontstaat meer hitte op de metaaldelen die langselkaar bewegen, en door de hogere temperaturen verouderd de olie dan nog sneller, bij een motor loopt uiteinelijk dan bv een krukaslager vast, terwijl bij een automaat de bak zelf nog niet vastloopt, maar het teerdere materiaal (aluminium) van het kleppenhuis zordt ervoor dat in het kleppenhuis zuigertjes gaan vastlopen en dan gaan schakelingen gepaard met flinke klappen en raakt het einde van de frictieplaten van bepaalde versnellingen inzicht,

ook komt het voor bij bv de Aisin Warner AW55 automaat die in de meeste S60, V70 en XC70 typen zit van een paar jaar terug, dat een las in de bak gaat scheuren, en dat de voorwaartse beweging van de auto niet meer tot stand komt omdat er complete tandwielgroepen gaan meedraaien ipv vastgehouden worden, als deze las scheurt zal de auto bij koude bak nog wel wegrijden, maar dan na enkele minuten steeds langzamer optrekken en helemaal opgewarmd niet meer van zijn plek komen,

samengevat kan je zeggen, althans op basis van wat wij meegemaakt hebben met de AW55 5 bakken en TF80 zesbakken,

dat als geen atf vervangen wordt bij Volvo maar ook bv VW, Opel, Peugeot,Citroen,Renault

dat na honderduizend kilometer de atf zijn beste tijd gehad heeft, en dat dan extra slijtage van het kleppenhuis inzet,

dat na honderdvijftig a tweehonderdvijftig duizend kilometer dan een grote minderheid van de kleppenhuizen te veel gesleten is,

dat na drie ton vaak de lasverbinding of het frictiemateriaal in de bak zelf versleten is, en er zelfs totale bakrevisie nodig is,

ook maken we het volgende wel eens, met automaten mee die we na 250.000km spoelen en dan soms nog weinig problemen hebben: voor het spoelen schakelen deze automaten dan goed, maar wel voelbaar, en na het spoelen schakelen ze weer bijna als nieuw, de verbetering van het schakelen komt dan met name door het feit dat de frictieplaten te ruw waren geworden door de oude atf, en met de nieuwe atf ingeweekt, weer de juiste gladheid bezitten voor soepel schakelen, wat betreft de frictieplaten in de bak zelf geldt dus ook, dat hun levensduur wordt verlengd met nieuwe atf,

het woord verversen van de atf ipv spoelen wordt hier niet gebruikt, omdat de AW55 en TF80 bakken die in de meeste Volvo's met automaat zitten, van japanse makelij zijn, en weliswaar kwalitatief stevig zijn, maar geen uitwisselbaar atf filter hebben, wel een carterplug, maar bij gewoon verversen blijft meer dan de helft van de oude atf nog in de bak en koppelomvormer zitten,

terwijl de spoelmachine wel rond de negentig procent van de oude atf uit de bak kan wegpompen, en als je twee maal atf inpomt zoals VarioClean doet, kan je dus rond de negenennegentig procent van de oude atf verwijderen, omdat de restanten van de oude atf die bij de eerste spoeling overblijven, weer verdund worden door de nieuwe atf die bijgepomt wordt, die dan nogmaals wordt weggepompt en weer vervangen met frisse atf.

In Amerika stonden al duizenden spoelmachines op elke hoek van het industrieterrein vijftien jaar geleden, van daar dus dat Aisin Warner, de bakkenfabrikant, het niet nodig vond om aparte vervanbare automaatfilters te monteren, omdat de fabrikant er van uitging dat de auto aan de spoelmachine werd gehangen om de 60.000 mijl ofzo.

De amerikaanse en duitse automaatbakken die nog wel aparte filters hadden werden in de VS ook gewoon aan de spoelmachines gehangen, zonder de filters te vervangen, en veel garagisten hadden ook geen zin in het extra werk en gedoe met de filters, en verkochten liever een extra potje automaat cleaner erbij om de spoelbeurt mooier te maken van de bak.

Nadeel van deze keuze van Aisin was wel dat omdat het filter niet meer vervangbaar was, ze het filter grofmazig hebben uitgevoerd, omdat ze anders bang waren dat het verstopt zou kunnen raken, en dan de bakdruk zou kunnen wegvallen,

kleinere metaaldeeltjes worden in deze bakken dus minder opgevangen, en slippen letterlijk door de mazen van het web, en kunnen zo naar hartelust in de kleppenhuizen terecht komen en slijtage op de zuigerwandjes van de kleppen veroorzaken, met dus als gevolg drukverlies en zuigers die soms blijven steken agv te grote speling.

Door het niet wegfilteren van de kleine metaaldeeltjes is het dus extra belangrijk om de automaat regelmatig te spoelen om ook zoveel mogelijk van deze metaaldeeltjes die in de atf meezwemmen, kwijt te raken.

Ook de Volvo service organisatie begint elk modeljaar meer atf ververs intervallen in de schemas op te nemen, en Volvo dealers beginnen ook spoelmachines aan te schaffen, hoewel de meesten wel op de amerikaanse manier blijven spoelen, nl met extra cleaner die niet in de bak thuishoort, en met slechts een inpomping ipv twee, zodat er nog wel wat oude atf ( en cleaner!) in de bak overblijft na het spoelen.

VarioClean kiest ervoor om standaard niet de cleaner te gebruiken, omdat deze te veel sludge in de bak kan losmaken in een keer, wat met oudere bakken met bv 10 jaar oude atf en 2.5 ton gelopen , kan leiden tot nieuwe verstoppingen in bak en kleppenhuis, wel zou de cleaner kunnen worden uitgeprobeerd als de bak al heel slecht schakelt om er dan op te gokken dat vervuiling en verstopping juist voor dit slechte schakelen zorgt, maar meestal is dan het kleppenhuis de oorzaak, althans bij de Volvo AW55 en TF80 automaatbakken.

De verplichte JWS3309 specificatie ATF voor Volvo bestaat voor tientallen procenten uit reiniger (cleaner) en daarom gaat bij de VarioClean spoelmethode tweemaal nieuwe atf in, de eerste keer om de atf als reiniger te gebruiken, dan wordt de eigenaar van de auto gevraagd om een half uur of langer op een bepaalde manier rond te rijden, en wordt de bak zo gereinigd tijdens gebruiksomstandigheden,

deze nieuwe atf die veel vuil heeft opgenomen wordt dan weer weggepompt en verdrongen door de uiteindelijke nieuwe atf voor de auto, tijdens het proces, houden we met het Volvo diagnose systeem in de gaten hoe de bak schakelt en wat er verandert tov de oude atf.

groet,

VarioClean
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 08.05.2014 - 11:30  ·  #709
Varioclean, interessant verhaal.
Enno werkte samen bij jou toch? Had hem pas geleden nog aan de tel.

Goed, ik post hier niet iets zonder een vraag te stellen....;)

Mijn verhaal: S60 2.4 170pk uit 2001 op Benzine/LPG G3, 407.000 km er nu op.
Ik kocht hem bij 387.000 km, dit is nu ongeveer 8 maanden geleden.

Enno heeft er ook in gereden, hij had het er over dat als hij in 0,4 tot 0,6 sec schakelt dat ie dan hagelnieuw is, 0,6 tot 0,8 sec dat ie dan goed is, en alles boven de 1 sec is aan vervanging toe.

Bij mij ik schat tussen de 0,6 en 0,8 maar precies weten/wisten we het niet.

Soms heb ik echt dat ie ZEER smooth schakelt, echt bijna alsof je niet merkt dat hij schakelt.
Maar soms schakelt hij ook een beetje stug over, een beetje alsof je zacht met je vuist op tafel slaat, een soort zachte bonk hoor je dan.

Dit is volgensmij sneller als je veel gas geeft in plaats van weinig gas, maar dat gaat ook niet altijd op.

Ik ben eigenlijk zeer tevreden over hoe ie nu rijdt, zeker met die km stand.
Maar ik weet heel zeker dat het ongetwijfeld een groot verschil is met een S60 met 50.000 km op de teller, maar daar heb ik nooit in gereden.

Gaat het gegarandeerd altijd een verbetering opleveren om te flushen, of kan het ook de eerste 1000 km PERFECT gaan, en daarna bergafwaarts gaan, veroorzaakt door de "verandering"?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39899
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 08.05.2014 - 20:08  ·  #710
Twan,

Nou maak je me toch nieuwsgierig, begrijp ik het goed als ik zeg dat dit nog de eerste bak is ?
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 09.05.2014 - 10:39  ·  #711
Haha, geen idee Bigdog! Dat kan ik niet controleren denk ik he.
Ik heb geen idee, Enno vond hem heel goed rijden maar misschien dat er al eens iets mee gedaan is.
Ik heb wel al het onderhoud vanaf 2007 ongeveer, ik dacht niet dat daar iets over de automaat in stond behalve een keer olie vervangen is dacht ik.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 09.06.2014 - 21:05  ·  #712
automaat flush levert meestal verbetering van het schakelgedrag op,
schakeltijden verbeteren en de timing gaat nauwkeuriger verlopen,
maar reeds ontstane mechanische slijtages worden niet opgeheven,

zelfs al verbetert een flush het schakelgedrag niet, is hij toch nuttig,
omdat als met de oude atf wordt doorgereden het slijtage proces versnelt,
met oude atf wordt bedoeld atf die geoxideerd en vol met metaaldeeltjes is,
en dan niet meer goed smeert en koud te dik wordt en warm te dun wordt,

de automaat flush verbetert het schakelen om oa de volgende redenen:
omdat de koppelingen met nieuwe atf doorweekt worden,
omdat de nieuwe atf betere druk in de bak levert bij hogere temperaturen,
en omdat het hydraulische kleppenhuis met zijn vele zuigers en cilinders beter gesmeerd wordt,

omdat zich metaaldeeltjes nestelen in het kleppenhuis agv normale slijtage,
die de werking van de kleppen bemoeilijken,
omdat ze bv net tussen een cilinderwand en een zuiger passen,
waar ze blijven steken, zodat de zuiger niet goed meer kan bewegen, of hard inslijt,
(filters in de Aisin automaat van de 5 cilinder Volvo zijn grofmazig en vangen weinig)

het kan ook tijdens of net na het spoelen voorkomen dat deze lossen metaaldeeltjes van een bepaalde afmeting zich verplaatsen na een plek waar ze zo een zuigerverplaatsing blokkeren,

bij het spoelen komen met de nieuwe atf of, vooral ook wanneer zelfs reiniger wordt gebruikt,
veel metaaldeeltjes los, en toeval wil heel soms ook nog wel eens dat een zulk deeltje,
van tussen de ongeveer 10 en 5 duizendste millimeter, een klepwerking blokkeert,

meestal na honderden kilometers gereden te hebben, verplaatst zo'n ijzerachtig deeltje zich dan wel weer en verandert het schakelen weer naar de oude situatie, gebeurt dat niet is dit pech, en moet het kleppenhuis vervangen worden, ervaring leert echter dat een kleppenhuis al veel slijtage heeft als dit gebeurt, omdat met uitgesleten kleppenhuizen de druk in de bak slecht geregeld wordt en er veel metaaldeeltjes agv slijtage ontstaan die dan zich ook in het kleppenhuis kunnen nestelen,

voor slechtschakelende bakken die meteen na een eerste spoeling niet veel verbeteren,
raden wij de Volvo gebruiker dan ook aan het kleppenhuis te vervangen zonder extra geld
uit te geven aan het doorgaan met spoelen, omdat slijtage in door metaaldeeltjes ingevreten zuigergangen niet met nieuwe atf te genezen valt, het eerste gedeelte van de flush blijft dan wel nuttig, omdat een nieuw kleppenhuis niet in oude atf gemonteerd moet worden natuurlijk,

het kleppenhuis had dan sowieso al eerder beter preventief vervangen kunnen worden om de rest van de automaat een lange levensduur te verzekeren,

met een Volvo die nog goed schakelt dan maar helemaal niet spoelen om de kans te voorkomen dat de auto na het spoelen slechter schakelt is echter veel risico voller omdat het dan altijd zeker is dat de metaaldeeltjes die dan in grote getalen ontstaan agv van slechte atf in de bak, het kleppenhuis en de frictieplaten van de bak zelf zullen vernietigen, elke Volvo met meer dan twee ton gelopen met de originele atf vanaf nieuw draait in principe al in blessure tijd, omdat de hoevelheid deeltjes rondzwemmend metaal in de atf elk moment voor onomkeerbare grotere slijtages kan gaan zorgen.

na een paar jaar en tussen de 50.000 en 100.000km is het totaal verversen oftewel flushen van een Volvo automaat goed om te doen, als de atf oud wordt worden er meer losse metaaldeeltjes in de automaat geproduceert, die op hun beurt weer voor nieuwe slijtage met nieuwe loskomende metaaldeeltjes zorgen,

dit is dus een viscieuze cirkel van steeds sneller gaande slijtage en als daar te lang meegeacht wordt kan dus het kleppenhuis of zelf kleppenhuis, automaatbak, en koppelomvormer worden vervangen, de frictieplaten van de lock up die in de koppelomvormer zitten slijten ook hard van slechte atf kwaliteit met veel metaaldeeljes per liter atf,

de kunst van het flushen zit hem dus in het totaal verwijderen van de oude atf,
en het zo veel mogelijk ook meteen wegspoelen van de losse metaaldeeltjes uit de bak,

waarbij zo moet worden omgegaan met procedure en de apparatuur van de flush dat het vuil wat uit de ene auto wordt geflushed niet daarna in de volgende auto terecht komt wanneer bv de leidingen van de spoelmachine niet worden schoongemaakt, en er geen filter apparatuur wordt schoongemaakt of zelfs ueberhaupt niet wordt gebruikt,

de spoelruimte moet verder tochtvrij zijn om te voorkomen dat zanddeeltjes of metaalstof in de nieuwe atf terechtkomen voordat deze naar binnen is gepompt, enz.,enz.

wij spoelen de bak in twee etappes, zodat de metaaldeeltjes die na de eerste spoeling achterblijven, of zelfs door de eerste spoeling in circulatie komen, bij een tweede spoeling alsnog worden afgetapt, en niet meer met de nieuwe atf samen op pad gaan voor de volgende jaren,

kleur van de atf is verder geen maatstaf, in nieuwe atf zit vaak rode kleurstof, is de atf zwart geworden dan is de rode kleurstof overwoekerd door koolstofachtige materialen, en zwarte smeer smeert natuurlijk net zo goed of beter als rode smeer,

sludge komt ook niet veel voor, de huidige atf olieen zijn veel beter dan 30 jaar geleden,
en een automaat is niet een motor, waar wel hoge temperatuur en waterdamp en uitlaatgassen aanwezig zijn, vroeger werden wel veel reinigers gebruikt bij het flushen om de resten van aangekoekte oude olie te verwijderen, tegenwoordig gaat het vooral om de metaaldeeltjes weg te krijgen en gaat het om de manier van spoelen en met extra chemicalien wordt geen metaal geelimineerd,

wel precies de juiste niet synthetische jws3309 spec atf moet worden gebruikt voor de Aisin automaten, en geen reinigingsmiddelen in de bak mogen achterblijven,

er is voldoende gepubliceerd over het noodzakelijke gebruik van deze jws3309 spec en andere wel verkeerde atffen (syntheet, dexron3 etc.) in de Aisin automaten met geregelde lock up vergrendeling met ingeprogrammeerde beperkte slip (om de schakelovergangen soepeler te maken). (SAE papers 981098, 970876 en 952348 bijvoorbeeld voor de geinteresseerden)
(SAE=SocietyAutomotiveEngineers)

ook is er voldoende vastgelegd in de autoindustrie over maximale verontreinigingen van atf met metaaldeeltjes, en wat wij in veel Volvo's tijdens het spoelen uit de bak pompen overschrijdt alle maximale vervuilingsnormen voor metaaldeeltjes van de laatste 20 jaar (van oa Ford en zelfs van GM) met gemak,

de losse metaaldeeltjes van wat onder de eenhonderdste millimeter, die tussen lagers, kleppen etc., van de bak veel slijtage kunnen veroorzaken omdat ze klein genoeg zijn om er tussen te komen, maar groot genoeg om klem te kunnen zitten, en oppervlakte slijtage te veroorzaken,
zijn voor het blote oog onzichtbaar, en kunnen dus niet visueel beoordeeld worden,

ze worden dus ook niet door de bakfilter zelf tegengehouden omdat dit filter bij Aisin aw55 5traps en tf80 6traps bakken 10x zo grote diameter van doorlating geeft,

dit bakfilter is niet vervangbaar en omdat de fabrikant ook niet wil dat het filter zou kunnen gaan dichtslippen, heeft het het grofmazig gehouden, wel zitten er in de bak ook diverse kleine magneetjes die het kwalijkste metaal vasthouden,

alleen raken deze magneetjes snel vol, en magnetisren ze losse stukjes staal die dan samenklonteren en vervolgens ook wel eens losraken en weer door de bak verder zwemmen, om dan vaal in het kleppenhuis terecht te komen,

waar notabene ook magneetkleppen zitten voor de hydraulische aansturing van de automaat,
deze magneetkleppen verzamelen de ijzerdeeltjes dan juist waar je ze niet zou willen hebben,

resultaat bij Volvo automaten die niet om de paar jaar of 50.000-100.000km (afhankelijk van gebruik) een flush krijgen, is dan ook vaak kleppenhuis bij twee ton slecht,
en rest automaat bij drie ton ook mede agv de slechtere werking vh kleppenhuis.

de industrie werkt hard aan betere filtering, maar voor de ontwerpen van tien jaar geleden moeten we het dus doen met regelmatig flushen van de bak, zelfs als de bak nog goed schakelt,

een super atf die eindeloos mee zou kunnen gaan in deze automaat heeft ook geen zin, omdat voor het verwijderen van de losse metaaldeeltjes de atf toch regelmatig moet worden afgetapt.

groet,

www.varioclean.nl
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39899
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 09.06.2014 - 22:32  ·  #713
Quote door varioclean

wij spoelen de bak in twee etappes, zodat de metaaldeeltjes die na de eerste spoeling achterblijven, of zelfs door de eerste spoeling in circulatie komen, bij een tweede spoeling alsnog worden afgetapt, en niet meer met de nieuwe atf samen op pad gaan voor de volgende jaren,


Kan ik hieruit opmaken dat jullie een "nieuwe" spoeltechniek gebruiken ?
Normaliter kun je wel de olie wisselen, maar niet alle metaaldeeltjes verwijderen.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 09.06.2014 - 22:47  ·  #714
Ja en nee BigDog,

wij zorgden er altijd al voor dat met onze gearflush procedure de metaaldeeltjes niet in de spoelmachine kwamen en zo van de ene naar de andere klant auto werden overgebracht,

en de dubbele spoeling hanteren we ook al, om extra veel metaal eruit te krijgen,
bij ons ging het altijd al om de strijd tegen de metaaldeeltjes en niet tegen de verkleuring van de atf, de rode kleurstof is alleen maar rode kleurstof, en zwarte atf smeert ook,

we doen geen colorflush maar een gearflush, het is de strijd tegen metaaldeeltjes,
en de bakfilters pakken alleen de grote deeltjes, terwijl de onzichtbare kleinere de slijtage veroorzaken, het is geen kleurwedstrijd om met zoveel mogelijk reiniger de nieuwe atf rood ipv zwart te houden,

wel is het zo dat we nu een nieuwe doorspoelmethode hebben om zo extra metaal vervuiling uit de nieuwe atf te halen, net nadat hij in de auto is gekomen, na het spoelen, om te voorkomen dat de Volvo gebruiker wel met nieuwe atf op pad gaat maar dat die nieuwe atf niet meteen weer gaat aftakelen agv dat hij na de gearflush wel in een oude automaatbak zit,

groet,

varioclean
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

eergisteren flush

 · 
Posted: 15.08.2014 - 18:03  ·  #715
Eergisteren de bak laten flushen bij Varioclean. Schakelt prima, maar dat deed hij al. Ik merk wel dat de lockup eerder en langer werkt. Dus minder toeren en wordt het koppel beter gebruikt. Verder zijn de gangwissels iets duidelijker voelbaar maar dat ervaar ik als positief. Eerder schakelde de bak iets gezapiger, of hoe zeg je dat. De schakeltijd is wat korter geworden, hij schakelt niet meer zo in slowmotion. Het is nu meer klick, klick in plaats van kllliiick, kllliiick.
De monteur vond het kleppenhuis nog prima werken en snel reageren. Dus de slijtage lijkt mee te vallen.


groet, Bert
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 20.10.2014 - 00:42  ·  #716
vaak is het probleem van de bak geen vuil of sludge maar domweg uitgeputte atf,
het was bij BertWest2 vooral zaak om echt alle oude atf uit zijn bak te krijgen,
omdat deze oud was en uitgeput wat betreft toevoegingen, daardoor werd de olie wat dunner bij bedrijfstemperatuur als met nieuwe atf het geval is,

want de atf toevoegingen zorgen er ook voor dat de atf dik blijft op temperatuur, normaal wordt olie steeds dunner naarmate de temperatuur stijgt maar in nieuwe atf zitten stoffen die juist uitzetten bij hogere temperatuur om dit effect van verdunning tegen te gaan, daardoor treedt er minder drukverlies in de automaat op op plekken waar speling zit, en reageert de hydraulische sturing van de versnellingen weer vlotter,

groet,

VarioClean
timbogronau
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 78
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 21.12.2014 - 17:22  ·  #717
Ik heb 2 weken geleden mijn bak ook laten flushen bij
Martin van MMTS POWERFLUSH in Oldenzaal helemaal super

De bak bleef vaak hangen en slipte of kwam met een bonk
in de versnelling dit is nu helemaal verdwenen .

Ik was er nog nooit geweest maar zeker een aanrader
de week erna was ik alweer terug het was koud en
de auto wou niet starten wat blijkt 2 lekkende verstuivers
Ook dit is nu weer verholpen 2 revisie verstuivers met
garantie (en ook nog voor een nette prijs ).

Na een paar daagjes de Leen D5 met tuning te hebben
meegehad (ivm met zeer hardnekkige paupervestuiver die
niet los wou) toch ook maar besloten om deze er ook bij mij
op te zetten dit is in een woord GEWELDIG.

Thnx MMTS POWERFLUSH en thnx Bigdog voor de tip
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39899
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 21.12.2014 - 19:04  ·  #718
Onze forumsponsoren hebben een toegevoegde waarde, dus goed te horen dat je tevreden bent Tim.
Daar was het ook om te doen.
Veel plezier ermee. :thumb:
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 21.12.2014 - 19:30  ·  #719
Zo heeft iedereen redelijk in de buurt een sponsor. Ter Aar, Uden.. Oldenzaal.
Ook voor de wat lastige klussen heeft MMTS er zeker een klant bij. :thumb:
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 21.12.2014 - 20:17  ·  #720
Ja ja die Martin on Oldenzaal heeft met zijn bedrijf MMTS inderdaad iets moois neergezet. Ik ben blij dat ik hem gevonden heb zo dicht in de buurt voor totale onderhoud Volvo :thumb: ( Uden ook goed maar wel voor mij veel verder weg uit de woonregio)

MMTS Oldenzaal is gewoon onderhoud en goed verstand van automaat bakken bij Volvo's en eerlijk onderhoud.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0