Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

· 
Posted: 20.03.2016 - 19:34  ·  #796
Quote door Bert West2

Zoals bekend passen onze forumsponsors de Powerflush wel toe, met tot nu toe veel succes.
Is deze methode bij jullie bekend? Hoe beoordelen jullie deze Meister Eckart methode? Past Varioclean deze ook niet toe?

Deels waar.
Zij spoelen niet puur op de pomp van de machine, maar gebruiken de pomp in de bak.
(Vandaar dat de auto moet blijven lopen en er door de versnellingen wordt gelopen)
Deden ze alleen een powerflush, zoals deze bedoeld is, dan zouden ze wezenlijk sneller klaar zijn.
Soms komt het voor dat de pomp in de bak niet (juist) meer werkt, dan heb je geen keuze.

Varioclean spoelt op nagenoeg dezelfde wijze, maar gebruikt geen reiniger, waardoor de flush minder effectief is.
Het tweede nadeel hierbij is dat de verse ATF het vastzittende vuil begint los te weken, waardoor je in de toekomst (na ca. 10.000km) een herhaling van de klacht krijgt.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 20.03.2016 - 20:20  ·  #797
Quote door Bigdog

Quote door Bert West2

Zoals bekend passen onze forumsponsors de Powerflush wel toe, met tot nu toe veel succes.
Is deze methode bij jullie bekend? Hoe beoordelen jullie deze Meister Eckart methode? Past Varioclean deze ook niet toe?

Deels waar.
Zij spoelen niet puur op de pomp van de machine, maar gebruiken de pomp in de bak.
(Vandaar dat de auto moet blijven lopen en er door de versnellingen wordt gelopen)
Deden ze alleen een powerflush, zoals deze bedoeld is, dan zouden ze wezenlijk sneller klaar zijn.
Soms komt het voor dat de pomp in de bak niet (juist) meer werkt, dan heb je geen keuze.

Varioclean spoelt op nagenoeg dezelfde wijze, maar gebruikt geen reiniger, waardoor de flush minder effectief is.
Het tweede nadeel hierbij is dat de verse ATF het vastzittende vuil begint los te weken, waardoor je in de toekomst (na ca. 10.000km) een herhaling van de klacht krijgt.

Duidelijke uitleg. :thumb:

Heb ik meer aan als antwoorden als ''wij van WC- eend'' 🇳🇴
Bover
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.04.2016 - 19:43  ·  #798
Nou ja: je hebt ook verschillende soorten "wc eend" maar er is maar een de echte.
Voor mij geen geklooi maar inmiddels bewezen kwaliteit spoelen met Powerflush.
Al meer dan vijf keer gedaan met onze twee volvo's en totaal 400.000km :thumb:
Melvin_V70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 11.04.2016 - 19:22  ·  #799
Ik heb mijn automaat vorige week laten flushen bij MMTS. De bak was een jaar geleden ook gespoeld, maar zonder reiniger. Hoewel de bak niet slecht schakelde, waren sommige overgangen naar mijn mening teveel voelbaar.

De 'oude' olie van 1 jaar oud en 44.000 km gebruik had een bruine ondoorzichtige cappuccino achtige kleur. Zie foto 1 (dit is nog zonder reiniger!). Martin vond het wel erg vieze olie voor de beperkte tijd/km's dat deze in de bak had gezeten. Foto 2 is dezelfde olie met reiniger. Dat maakte voor de kleur/troebelheid niet zoveel uit. De ATF had zijn werk gedurende het jaar al gedaan: alles losgeweekt en opgenomen...

Na het vullen met exact evenveel olie als eruit gekomen was, bleek er zo'n 1L (schatting, zie foto) teveel olie in de bak te zitten. Foto 3 laat zien wat er weer uit moest om het peil goed te krijgen. Ik heb dus ook een jaar rond gereden met ruim teveel olie in de bak.

Foto 1:

Foto 2:

Foto 3:
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2016 - 20:33  ·  #800
Voor een jaar inderdaad aardig smerig.
Mooi dat het allemaal weer goed is.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

Spijt van de Flush. Nu veel meer voelbare schokken.

· 
Posted: 11.04.2016 - 21:11  ·  #801
Onlangs heb ik op de forum meeting in Elst ook mijn bak laten flushen omdat ik er van uit ga dat dit beter is voor het behoud de automaat, en om zonder problemen te kunnen blijven rijden.
Ik heb deze wagen gekocht met 200k op de teller, inclusief de onderhoudshistorie vanaf 100k. In de onderhoudshistorie is niks te vinden over een flush of iets dergelijks.
Ondanks dat ik geen enkel probleem had en de olie niet zwart was is er uit voorzorg bij 228k nieuwe olie via de "drain en fill" methode in de bak gekomen. Dat is inmiddels 3 jaar en 60k geleden, en bij koud weer en met koude motor voelde ik een zeer licht schokje bij de overgang van een naar twee. Na enkele kilometers was dit verdwenen.

Tijdens de recente flush was de olie niet meer rood meer maar ook niet zwart: troebel zoals Kuba dit verwoordde. Na de recente flush heb ik nu bij meerde versnellingen een duidelijk voelbare schok die er voorheen in het geheel niet was. Daarom heb ik spijt dat ik de bak heb laten flushen. Voor de flush was ik erg tevreden over het schakelen, nu beslist niet.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2016 - 21:23  ·  #802
Ik zou ermee terug gaan Willy.
Denk dat er iets niet helemaal goed is gegaan.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 11.04.2016 - 21:29  ·  #803
Ik heb afgelopen vijdag bij Volvotune (Obbe) mijn bak voorzien van verse olie.

Dit was al weer zo`n 80k geleden. De laatste keer was er Mobil 3309 in gegaan met een conditioner van BG.
Ik had al een hele tijd een vibratie in de auto tijdens het rijden. Vooral te voelen in het gaspedaal op de snelweg. Na een lange tijd zelfs een vervelend gevoel in de voet.

Lange tijd gedacht aan de aandrijfas, ook omdat de auto af en toe last had van hobbelen.
Een maand geleden een splinternieuwe aandrijfas van Volvo eronder gezet en ik was een heleboel trilling en hobbelen kwijt. Zelfs de doorgifte van hobbeltjes in de weg voelde ik daarna veel minder. De oude as bleek totaal geen speling meer te hebben waardoor alles werd doorgegeven.

Maar de vibratie bleef in de auto. Ik was er zeer gefrustreerd van. Want wat kan het dan zijn?

In mijn bak is op aanraden van Dennis van Asperen (Volvoservice) olie in gegaan van Ardeca. Zonder reiniger en zonder conditioner. Met 15 liter gespoeld en tijdens het spoelen door de versnellingen gegaan.
Toen ik weg reed leek het of de vibratie weg was, maar dacht dat het tussen mijn oren zat. We zijn nu een aantal dagen verder en een tank verder en ik kan nu echt zeggen dat de vibratie geheel weg is.

De bak heeft ook ineens veel minder slip. Normaliter als ik s`morgens weg reed dan maakte de motor behoorlijk veel toeren en bleef de bak langer in de versnelling hangen.
Dat is nu ook zo , maar veel minder. De bak heeft veel meer grip. Als ik nu gas geef dan loopt het toerental veel minder op.

Ik vind het heel bijzonder. Ik heb de originele Volvo olie erin gehad, daarna BG olie en daarna de Mobil 3309.
Ik kan echt zeggen dat dit de beste olie tot nu toe is.
En mijn auto heeft er 322.000 km op zitten.

De olie komt bij Martin vandaan.
Bover
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2016 - 21:36  ·  #804
Turbo desk, blijft de vraag wat maakt dat jouw bak deze olie nodig heeft om trillingsvrij vrij te geraken.
En wat maakt deze olie anders?

Natuurlijk blij dat je weer prettig rijdt. :thumb:
Goed gedaan bij Volvoservice en Volvotune :love:

Bob
Turbodesk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2016 - 21:49  ·  #805
Het kunnen een aantal oorzaken zijn.

De bak is een keer warm gelopen door te weinig rijwind in de bergen met de caravan er achter. Kon toen niet meer schakelen. Minerale olie, dus misschien een optater gehad.
Waardoor de speciale wrijvings additieven niet meer goed functioneerden?

Er zat een Mobil 3309 minerale olie in, daar is een Bg conditioner bij in gegaan. Mengt dat wel goed? Lees veel over meer slip door gebruik van een conditioner?

De dealer vertelde mij dat de lockup van de automaat niet een 100% vaste verbinding is.
Als de olie dus niet goed zijn werk doet dan kunnen de platen gaan vibreren. Ze slippen dan steeds een beetje.

Ik vind het namelijk erg bijzonder dat de bak ineens veel minder slip heeft. Het rijd nu ineens zo veel mooier.

Ik kwam dit nog tegen van tpr powerflush:
De 5 en 6 traps bakken zijn gevoelig op de juiste ATF.
Dit komt door de limited slip lock-up in de hoogste versnelling.
Bij de 5 en 6 bakken is er een slip in de hoogste versnelling, dat is het ontwerp van die bakken ( je merkt het bijna niet, maar is echt zo ) om brandstof te sparen, juist door die slip moet er olie ie met het juiste additievenpakket.
Er zitten bij de 5 en 6 traps bakken sensoren op de in en uitgaande assen, die slip wordt door de bak computer in de gaten gehouden, en bij te grote afwijking wordt de slip omgezet tot een vaste verbinding door de druk te in de bak te verhogen.
daarom is het zo belangrijk dat de viscositeit van de ATF goed is...
Oude olie is koud te dik, en warm te dun... zo werkt dat..
hebben we het nog maar niet over de verdwenen additieven tegen slijtage etc..
Turbodesk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2016 - 21:58  ·  #806
Mooie uitleg van Varioclean:

De koppelomvormer bestaat uit een pompwiel die atf pompt via een statorwiel naar een turbine wiel. Het pompwiel zit aan de motor vast en draait dus met het toerental van de motor mee. Het statorwiel verandert de atf-stroming van richting zodat de atf het turbinewiel instroomt. Het turbinewiel drijft de rest van de versnellingsbak op zijn beurt weer aan.

Als de koppelomvormer zijn werk doet is het ingaande toerental van de motor hoger dan het uitgaande toerental van het turbinewiel en bij hogere toerentallen van de motor wordt het verschil in uitgaande en ingaande toerentallen langszaam kleiner. Het effect van de stroming in de koppelomvormer is zodanig dat het lagere uitgaande toerental wel gepaard gaat met een hoger uitgaand koppel aan het turbinewiel tov het ingaande koppel vanaf de motor, vandaar de naam koppelomvormer.

Met vermogen dat de motor levert aan de pomp is koppel maal toerental.
Het is niet helemaal zo bij koppelomvormers dat de winst aan koppel op het turbinewiel even groot is als het verlies aan toerental van het uitgaande turbinewiel. Er is altijd sprake van rendementsverlies. De stroming van de atf door pomp/stator/turbine wordt voor een flink percentage omgezet in wrijvingswarmte die de atf dan opneemt (mede daarom moet atf ook warmtebestendig zijn en gekoeld worden). Om dit rendementsverlies niet te hebben bij hogere snelheden waar er niet extra koppel nodig is, dus bijvoorbeeld op een vlakke autosnelweg bij 120kmpu, is de koppelomvormer overbrugging (de zgn lock-up) ontwikkeld en uitgebracht , waarschijnlijk agv een oliecrisis.

De lock-up is een koppelingsset, een kant zit vast aan het pompwiel van de koppelomvormer en de andere kant zit vast aan het turbinewiel. De hele koppelomvormer is bij samengedrukte koppelingsset (frictieset) een vast geheel. Het toerental van de motor en de snelheid van de auto zijn nu evenredig, en de snelheid van de auto wordt alleen nog maar bepaald door de gekozen versnelling. De koppelomvormer werkt dus eigenlijk niet meer mee, en er is geen atf circulatie die de turbine aandrijft door de pomp. De automaat werkt nu als een normale versnellingsbak.

Limited Slip betekent dat er een paar procent verschil wordt toegelaten door de computer van de auto die de automaat aanstuurt tussen het toerental van de motor (en dus het pompwiel) en het turbinewiel van de koppelomvormer.

De limited slip wordt geregeld door de druk op frictieplaten te verminderen of te verhogen waardoor de platen net wel of net niet helemaal met elkaar meedraaien.

De limited slip is uitgedacht om de overgang van geen naar wel overbrugging van de koppelomvormer soepeler/schokvrijer te laten werken, en om trillingen van de aandrijving die de koppelomvormer normaal altijd isoleert toch te blijven isoleren in de lock-up stand. Dus om de schokdemperwerking in de aandrijflijn instand te houden.

Door de limited slip kunnen bij nog lagere toerentallen de lockups al worden ingeschakeld en kan er dus nog zuiniger worden gereden, zonder dat er de schokken en trillingen zijn die bakken met lock-up, maar zonder limited slip dan zouden geven. De limited slip is dus een computergestuurde actieve schokdemper maar dan voor schokken en trillingen in de roterende delen van de aandrijving.

En dankzij de limited slip constructie is de AisinWarner automaatbak van de 5cilinder Volvo's (en de meeste andere Volvo's) dus weer extra gevoelig voor de ouderdom van de atf. Het soepeler laten verlopen van in en uitgaande lock-up is een regelsysteem waarin de frictieplaten van de koppelomvormer lock-up niet te veel mogen blijven plakken op elkaar omdat anders als de computer de de druk beetje verminderd op de platen de gewenste paar procentjes slip niet ontstaat. De computer verlaagt daarna de druk nog meer, en dit wordt dan al weer snel te veel, waardoor de regeling vervolgens weer te snel de andere kant opschiet, en er zo een instabiel op/en/neergeregel ontstaat wat als schudden door de berijder wordt gevoeld, en de frictieplaten extra doet slijten totdat ze verslijten en de lock-up moeilijk nog tot stand wordt gebracht.

Daarna kan men spoelen en verversen en betere atf's gebruiken maar zijn de koppelingen al te ver heen om nog redding te brengen met de olie.
Voordat de frictieplaten versleten zijn is er meestal ook nog wat anders aan de hand met de bak.

Door het continue regelen van de limited slip (zelfs bij perfekt frisse atf) raken na enkele honderden uren bedrijf van de auto de hydraulische cilinders uitgesleten door de zuigertjes in het kleppenhuis die de druk op de frictieplaten en in de bak regelen. Het kleppenhuis is dan al te ver uitgesleten en er is geen atf meer te bedenken die dan nog de vereiste druk kan leveren op de frictieplaten van de koppelomvormer.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 11.04.2016 - 22:15  ·  #807
Turbodesk

Wat jij hierboven beschrijft over dat schokken herken ik sinds de flush ook maar in veel mindere mate. Rijdend met de CC aan voelt het regelmatig alsof er een lichte onregelmatigheid in de auto zit, alsof de motor een fractie van een seconde niet mooi rond loopt. Alsof een bougie een keer niet vonkt, zo voelt het ongeveer. Dit gebeurt dus niet continu, maar het is wel voelbaar.
Daarnaast is het schokken direct na de flush mij niet opgevallen, nu steeds meer alsof het erger wordt.
Ik ga morgen eens bellen.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 00:32  ·  #808
Tja ik twijfel al heel lang eigenlijk.. flushen of niet.
Automaat schakelt eigenlijk niet zo slecht.duurt iets langer laatste tijd (bij koude bak) voor de lock up erin komt.
Licht schokken soms als de bak terug schakelt.
Historie weet ik niet of de bak ooit geflusht/ververst is.In mijn bezit wel 1 keer ververst bij kmstand +/- 420.000.

Ga nu richting de 5 ton, flushen of toch niet.Heb veel goede ervaringen gelezen op het forum.
Flushen : misschien ben ik blij of achteraf blijkt toch dat ik het beter niet had kunnen doen :D
Niet geflushd: ahhh jammer had ik moeten doen :D

koffiedik kijken dus hehehe.
BIGW
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 09:04  ·  #809
Quote door Blackfox

Tja ik twijfel al heel lang eigenlijk.. flushen of niet.
Automaat schakelt eigenlijk niet zo slecht.duurt iets langer laatste tijd (bij koude bak) voor de lock up erin komt.
Licht schokken soms als de bak terug schakelt.
Historie weet ik niet of de bak ooit geflusht/ververst is.In mijn bezit wel 1 keer ververst bij kmstand +/- 420.000.

Ga nu richting de 5 ton, flushen of toch niet.Heb veel goede ervaringen gelezen op het forum.
Flushen : misschien ben ik blij of achteraf blijkt toch dat ik het beter niet had kunnen doen :D
Niet geflushd: ahhh jammer had ik moeten doen :D

koffiedik kijken dus hehehe.

Heb ook een jaar ertegenaan gehikt, ben vorig jaar tijdens de meeting bij MMTS in Oldenzaal wezen kijken wat het inhoud dat flushen, uitgebreid met Gerry gesproken.
Recentelijk bij de meeting bij Dennis en Obbe toch de bak laten flushen, ze bak had recent 4 liter ATF van Eurol gehad, en tijdens het flushen kwam er toch weer zeer vuile olie uit. Mijn redenatie hiervan is dat deze ATF reeds veel vuil uit de automaat heeft opgenomen.
De scherpe forumprijs voor de flush hielp wel mee voor de beslissing.
Vervolgens is de bak nu bij de mannelijke rijstijl verbeterd, ik bedoel hiermee dat ik overdag in een bedrijfsauto rij, met wel 90pk en 2ton, en voor mijn plezier in de avond en de weekenden met de V70 D5 op pad ga, en graag de turbo hoor, en geniet van het vermogen.
De directie thuis hoeft niet binnen 5 minuten de melk van de winkel in de koelkast te hebben, deze geeft aan dat na het flushen de bak wat meer zoekende is, en zegt eigenlijk dat de automaat voor de flush prettiger was als erna.
Mijn hoofd reden voor de flush was het feit dat ik wist dat de automaat 150K geleden was voorzien van drie maal drie liter nieuwe olie, dus de garage tapt 3 ltr. af vult dit weer bij met niet ATF, rijdt 15 minuten in alle gangen, en herhaald dit drie maal.
En dat wij er een sleurhut mee trekken, richting zuid Europa, wat dan dus weer eisen stelt aan het koelend vermogen van de ATF.
Dus zo zijn er voor en tegens, blijft moeilijk, echter als de bak in de soep loopt zal je gegarandeerd denken had ik het maar gedaan.
Onze Volvo is een V70 D5 met nu +460 op de klok dis ook op weg naar de 500

Gr. Wibo
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 09:04  ·  #810

Selected quotes for multi-quoting:   0