Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 
 
 
 
 
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 53
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 13.04.2016 - 20:07  ·  #811
Goeie duidelijke video :thumb:
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 13.04.2016 - 21:32  ·  #812
Quote door Turbodesk

Het kunnen een aantal oorzaken zijn.

De bak is een keer warm gelopen door te weinig rijwind in de bergen met de caravan er achter. Kon toen niet meer schakelen. Minerale olie, dus misschien een optater gehad.
Waardoor de speciale wrijvings additieven niet meer goed functioneerden?

Er zat een Mobil 3309 minerale olie in, daar is een Bg conditioner bij in gegaan. Mengt dat wel goed? Lees veel over meer slip door gebruik van een conditioner?

De dealer vertelde mij dat de lockup van de automaat niet een 100% vaste verbinding is.
Als de olie dus niet goed zijn werk doet dan kunnen de platen gaan vibreren. Ze slippen dan steeds een beetje.

Ik vind het namelijk erg bijzonder dat de bak ineens veel minder slip heeft. Het rijd nu ineens zo veel mooier.

Ik kwam dit nog tegen van tpr powerflush:
De 5 en 6 traps bakken zijn gevoelig op de juiste ATF.
Dit komt door de limited slip lock-up in de hoogste versnelling.
Bij de 5 en 6 bakken is er een slip in de hoogste versnelling, dat is het ontwerp van die bakken ( je merkt het bijna niet, maar is echt zo ) om brandstof te sparen, juist door die slip moet er olie ie met het juiste additievenpakket.
Er zitten bij de 5 en 6 traps bakken sensoren op de in en uitgaande assen, die slip wordt door de bak computer in de gaten gehouden, en bij te grote afwijking wordt de slip omgezet tot een vaste verbinding door de druk te in de bak te verhogen.
daarom is het zo belangrijk dat de viscositeit van de ATF goed is...
Oude olie is koud te dik, en warm te dun... zo werkt dat..
hebben we het nog maar niet over de verdwenen additieven tegen slijtage etc..



Ik heb de overtuiging dat de minerale 3309 geen goede keus is.
Ik zou hem er zelf niet in willen hebben.
De 6 traps doen het hoe dan ook beter op volsyntheet, wel natuurlijk met 3309 additieven pakket.

En nu zie je maar dat er flink verschil in de verschillende merken atf zit.
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 13.04.2016 - 21:54  ·  #813
Ben nou eigenlijk wel benieuwd welke ATF er bij mij in is gegaan tijdens die flushmeeting van een half jaartje geleden in Oldenzaal, en of dat heeft bijgedragen aan de problemen die ik zo nu en dan heb met de geartronic.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39899
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 13.04.2016 - 22:22  ·  #814
Tenzij je anders hebt aangegeven zal het BG zijn geweest.
AlexV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 39
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 13.04.2016 - 23:07  ·  #815
@TPR Powerflush,
Wat is nu verstandig / welke ATF te gebruiken in de 6-bak van een XC60?
Zie nu van alles voorbij komen.
  • Ardeca?
    De minerale 3309?
    BG?
    En dan zonder of met reiniger en conditioner?
    En met hoeveel liter wordt er dan gespoeld?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 14.04.2016 - 07:25  ·  #816
Hoi Alex,

Ik zou er na mijn ervaring met alle soorten olie, Ardeca in gooien.

Ik vind het bijzondere atf. De V70 heeft nog niet eerder zo goed gereden.

En vooral Geen reinigers en conditioner gebruiken.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 14.04.2016 - 08:33  ·  #817
Quote door Turbodesk

Hoi Alex,

Ik zou er na mijn ervaring met alle soorten olie, Ardeca in gooien.

Ik vind het bijzondere atf. De V70 heeft nog niet eerder zo goed gereden.

En vooral Geen reinigers en conditioner gebruiken.



je staat daar niet alleen in, dit is ook mijn ervaring, Ardeca maakt zeer goede smeermiddelen, ( fijn dat jij het zegt na eigen ervaring, als ik het zeg zal ik weer worden afgeschoten hier )

Ardeca gebruikt in de Unimatic speciale additieven die vibbraties tegen gaan....
Tevens gebruikt men een zeer goede basisolie welke volsyntheet is, en een zeer goed additievenpakket.
Hij is dus beter dan de gemiddelde ATF omdat men de eisen ver te boven gaat.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 14.04.2016 - 08:47  ·  #818
Quote door AlexV70

@TPR Powerflush,
Wat is nu verstandig / welke ATF te gebruiken in de 6-bak van een XC60?
Zie nu van alles voorbij komen.
  • Ardeca?
    De minerale 3309?
    BG?
    En dan zonder of met reiniger en conditioner?
    En met hoeveel liter wordt er dan gespoeld?




Makkelijke vraag, moeilijk antwoord.
Het is bouwjaar en motortype afhankelijk bij b.v. de XC60

Er kan een TF80SC in zitten, die moet/mag 3309
Er kan een TF80SD in zitten, die moet WS
Er kan een TF80/start-stop in zitten, die moet ook WS
Er kan een Powershift in zitten, die moet een speciale DSG ATF hebben.

De nieuwere SC80 bakken komen NIET meer weg met 3309 maar moeten hoe dan ook WS er in hebben, dat schrijft AW voor, Dat is speciale ATF meestal geel in kleur met speciale additieven en is 100% volsyntheet.

En, in de 6 traps hoort een volsyntheet, waar de 4 en 5 traps nog soms wegkwamen met een minerale , moet een 6 traps eigenlijk altijd een volsyntheet, en al helemaal de 06- modellen met kleine platenkoeler...
( de C70 en V50, S40 al eerder )

Ik heb ze dagelijks, en zie de problemen.

Reiniger, ik heb er vele gebruikt, en dan kom je uiteindelijk op 3 goede en veilige reinigers die zichzelf bewezen hebben, in effectiviteit en veiligheid in gebruik.
Voor het beste resultaat gebruik ik altijd standaard een reiniger, in de meeste gevallen.
Aangezien Ardeca zulke goede specs heeft, doe ik er standaard geen conditioner in.
Ik gebruik alleen BG conditioner, en ik gebruik dat alleen in bepaalde gevallen.
( als je eten al zeer goed smaakt, gooi je er dan nog eens extra zout en peper overheen ? wat draagt dat dan bij? )
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 14.04.2016 - 08:51  ·  #819
Kleine toevoeging nog,
Alle ATF die ik gebruik is Ardeca, en ik heb inmiddels alle soorten staan.
( vervelend maar geen keus, de bakken vragen specifieke ATF, en ik doe alle merken auto's )

Een Volvo spoel je met minimaal 15L ATF, en als men met een diesel voor Powerflush komt is het altijd 16L.
minder dan dat is niet verantwoord, je krijgt de bak dan vaak niet schoon genoeg.
Forumgenoten die bij ons geweest zijn kunnen dat beamen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 14.04.2016 - 09:19  ·  #820
Quote door ProVolvo

Onlangs heb ik op de forum meeting in Elst ook mijn bak laten flushen omdat ik er van uit ga dat dit beter is voor het behoud de automaat, en om zonder problemen te kunnen blijven rijden.
Ik heb deze wagen gekocht met 200k op de teller, inclusief de onderhoudshistorie vanaf 100k. In de onderhoudshistorie is niks te vinden over een flush of iets dergelijks.
Ondanks dat ik geen enkel probleem had en de olie niet zwart was is er uit voorzorg bij 228k nieuwe olie via de "drain en fill" methode in de bak gekomen. Dat is inmiddels 3 jaar en 60k geleden, en bij koud weer en met koude motor voelde ik een zeer licht schokje bij de overgang van een naar twee. Na enkele kilometers was dit verdwenen.

Tijdens de recente flush was de olie niet meer rood meer maar ook niet zwart: troebel zoals Kuba dit verwoordde. Na de recente flush heb ik nu bij meerde versnellingen een duidelijk voelbare schok die er voorheen in het geheel niet was. Daarom heb ik spijt dat ik de bak heb laten flushen. Voor de flush was ik erg tevreden over het schakelen, nu beslist niet.


Zoals vaker beschreven kan de drain and fill zeer gevaarlijk zijn...
Het dan weer goed krijgen van de bak is dan moeilijk.
Zoals bigdog al schreef, neem contact op met volvoservice.
Mogelijk kan een nieuwe spoeling verschil maken....
AlexV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 39
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 14.04.2016 - 22:12  ·  #821
@TPR Powerflush,
Ik heb een XC60 D5 215 PK, MY2012, met de TF-80SCAWD, inhoud 7 liter.
Van Turbodesk begrijp ik dat ik het beste de Aredca ATF kan gebruiken en hij heeft al bijna alle soorten er in gehad, dus inmiddels ervarings deskundige. :)
Wel reiniger gebruiken en niet de conditioner?

Maar ik begrijp niet waarom je moet flushen met 15 of 16 liter? Omdat er maar 7 liter in de bak gaat.
En wat betekent WS en AW?

Zo terug lezend, weer een hoop vragen, hopenlijk niet te moeilijk. :)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Xc60

 · 
Posted: 14.04.2016 - 22:39  ·  #822
Om deze reden:
topic.php?t=12988

Aw of beter volvo heeft een andere atf voorgeschreven vanaf sommige 2011- modellen...
De eisen zijn anders, en de automaten met thermostaat zijn in mijn optiek niet opgewassen tegen het geweld van de meeste diesels.
Ik heb het dat over diesels vanaf de D3.
Te weinig koeling en de combi thermostaat doet er ook geen goed aan. En voor het eerst begint Volvo toch een olievervanging voor te schrijven.
We kunnen er heel kort over zijn, drain and fill is zeker dodelijk bij een zwaar vervuilde bak, tenzij je graag risiko's neemt.
Het geweld ( koppel) bij met name de diesels is dermate groot dat een bakspoeling om de 50000 sterk aan te raden is.
AlexV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 39
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 14.04.2016 - 23:38  ·  #823
Oke, om die reden dus.

Heb je inmiddels een kit gemaakt om de modellen vanaf 2012 om te bouwen naar rijwindkoeling?
Want dat is helemaal geen slecht idee.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 16.04.2016 - 12:30  ·  #824
TPG/ Raymond fijn om zoveel deskundigheid op forum te hebben. Toppie!!
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2469
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 17.04.2016 - 23:46  ·  #825
Quote door TPR Powerflush

Quote door ProVolvo

Onlangs heb ik op de forum meeting in Elst ook mijn bak laten flushen omdat ik er van uit ga dat dit beter is voor het behoud de automaat, en om zonder problemen te kunnen blijven rijden.
Ik heb deze wagen gekocht met 200k op de teller, inclusief de onderhoudshistorie vanaf 100k. In de onderhoudshistorie is niks te vinden over een flush of iets dergelijks.
Ondanks dat ik geen enkel probleem had en de olie niet zwart was is er uit voorzorg bij 228k nieuwe olie via de "drain en fill" methode in de bak gekomen. Dat is inmiddels 3 jaar en 60k geleden, en bij koud weer en met koude motor voelde ik een zeer licht schokje bij de overgang van een naar twee. Na enkele kilometers was dit verdwenen.

Tijdens de recente flush was de olie niet meer rood meer maar ook niet zwart: troebel zoals Kuba dit verwoordde. Na de recente flush heb ik nu bij meerde versnellingen een duidelijk voelbare schok die er voorheen in het geheel niet was. Daarom heb ik spijt dat ik de bak heb laten flushen. Voor de flush was ik erg tevreden over het schakelen, nu beslist niet.


Zoals vaker beschreven kan de drain and fill zeer gevaarlijk zijn...
Het dan weer goed krijgen van de bak is dan moeilijk.
Zoals bigdog al schreef, neem contact op met volvoservice.
Mogelijk kan een nieuwe spoeling verschil maken....


TPR, verklaar me dan eens precies waarom de drain and fill methode dit nadelige effect oplevert na de flush. Zoals eerder gemeld was ik tot de flush zeer tevreden over het schakelgedrag van mijn Volvo, na de flush is het gewoon knudde. De ene keer wat beter en minder storend, de andere keer gewoon heel irritant en storend. Als ik de flush niet had laten uitvoeren had ik die storende schokken nu niet gehad. Ik heb nu geïnvesteerd in een flush en krijg juist daardoor veel kans extra kosten om het door de flush opgetreden probleem nog opgelost te krijgen :sick: :sick: :sick:

Ik heb contact met Dennis gehad en de Volvo gaat weer naar hen toe. Mede omdat ik na de eerder vermelde extra dure reparatie van de keerringen, nokkenas verstellers en de (daardoor) eerdere vervanging van de complete distributie en nog meer, opnieuw geconfronteerd wordt met olie lekkage op dezelfde plek.
Ik vraag me na ruim 30 jaar Volvo rijden nu af of Volvo nog wel de wagen is waarin ik wil blijven rijden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0