Quote door JJM
't gaat om vertrouwen. Als jij er tevreden mee bent, is het toch goed? Gewoon doen.
Even mijn recente ervaring op dit gebied. Bij 117K heeft mijn auto de bekende drain en fill gehad. Bij 210K heb ik de dealer de automaat puur preventief laten powerflushen met een BG machine en olie. In een half uurtje klaar, 400 euro lichter en weer een heerlijk schakelende automaat. Waarom bij de dealer? Omdat ik daar vertrouwen in heb en ik al vaak heel goed geholpen ben! Maar...........
Tienduizend kilometer later had ik het idee dat de auto minder begon te schakelen. In de vakantie had ik zelfs bergop met laag toerental / veel vraag naar koppel dat de auto begon te trillen alsof ik over een redresseer strook reed. Echt niet grappig. Na de vakantie begon dit zelfs als ik gewoon met 80-90 op de weg reed en vanuit koppel/laag toerental wilde versnellen. Ook vond ik de automaat trager schakelen, voelde ik de overgangen en begon de bak steeds meer te twijfelen. Kortom de lol van het rijden begon ik langzaam aan te verliezen.
Uiteraard terug naar de dealer, Vida gaf geen informatie en tijdens een testrit gedroeg de auto zich op zich niet onaardig en is het voor een niet voldoende deskundig en/of ervaren iemand ook moeilijk de diagnose stellen. Met de mededeling: "Zie het even aan en anders spoelen we hem nog een keer" stond ik weer buiten.
Omdat het me toch niet lekker zat heb ik Gery gebeld en hem mijn probleem voorgelegd. Gery had direct een heldere analyse en gaf aan te verwachten dat het probleem vrijwel geheel was op te lossen. De volgende dag langsgereden en de auto aan het infuus. De olie in de automaat was rood, maar niet meer helder (er zat zo'n zweem in als van koffiemelk door koffie). De conclusie van Gery was (NB! mijn eigen woorden): Niet op de juiste wijze (tijd, temperatuur, schakel procedé doorlopen) gespoeld en onvoldoende olie voor het spoelen gebruikt (12 i.p.v. 18 liter). Kortom de bak was op zich wel gespoeld maar nét niet voldoende goed. De reinigende werking van de nieuwe olie had residu uit de bak afgezet in de koppelomvormer.
Na het spoelen is de bak nu afgevuld met Mobil JWS3309 olie. Na de olieteller reset een proefrit gemaakt.
De bak begon steeds beter te schakelen en een paar dagen later zit ik weer met een big smile achter het stuur!!!! Genieten!!!! Geen schakelmoment meer te voelen. Vlot doorschakelen. Geen pendelend toerental meer bij ca. 80 km/uur als de lock-up net wel/net niet ingeschakeld is, altijd direct koppel, geen twijfel meer en nul komma nul trillingen!
Kreeg zelfs nog complimenten van Gery dat mijn auto wel één van de lekkerst rijdende auto's was waar hij mee proef had gereden (maar misschien zegt hij dat tegen iedereen
)
Voor mij is de moraal van dit verhaal achteraf heel simpel: Als je voor een operatie staat, wie zou je dan aan je willen laten sleutelen: iemand die als de specialist bekend staat en de operatie zeker 20 keer per week doet of iemand die het maar 5 keer per jaar doet?
Met vragen over de automaat ga ik in het vervolg niet naar mijn dealer, maar naar een echte specialist. Gery nogmaals bedankt!