Wellicht licht vanuit een andere hoek: bakspoeling bij 340k na bakrevisie bij 280k. (zonder foto...)
Dit voorjaar mijn V70 2.4d 2007 gekocht. Met een gerust hart omdat de bak al gereviseerd was. Direct laten 'behandelen' door Obbe: van 163 naar eco-powertune (+25%). Vervolgens bij MMTS air-intake gedaan. Daarna langzaam maar zeker stage-zero-tuning gedaan. Werd alsmaar beter (lees: soepeler en strakker): Motorsteunen (alle), draagarmen, schokbrekers (compleet), remschijven/-blokken.
Mijn V70 heeft bij 280K een bakrevisie gehad. Wat toen precies vervangen is, is onduidelijk (geen factuur/geen firmanaam om te
en). Vanaf tuning en intakereiniging had ik de indruk dat de combi bak-motor niet perfect was. Hakkelig schakelen soms, voelbaar; alsof het vermogen niet gelijkmatig vrijkwam. Etc. Overvloedig is om te vermelden dat ik echt een pietlut ben.... Obbe gevraagd: hij suggereerde dat een spoeling hier kon helpen.
Vandaag, na 60.000 km, een spoeling gedaan: BG reiniger, Mobil 3309, BG conditioner. Ik twijfelde wat over dat laatste, maar dat was "standaard". Mijn garage heeft de methode en middelen van Gery Slot (volgens hem 'goeie jongens'). Dus 'zijn' methode, inclusief oliedegradatieteller wissen én in adaptiemodus opnieuw inleren.
De olie was niet extreem vervuild. Wel bruin/koffie. Verschil met de nieuwe olie was goed te zien.
Maar het grootste verschil is het rijden zelf. Ik heb het voornamelijk gedaan uit voorzorg. Verwachtte er eigenlijk niet al teveel van. Maar ik sta versteld. Koud komt de auto beter (=sneller/makkelijker) van z'n plek. De schakelmomenten zijn zijdezacht. Geen bedenkmomenten meer. Gewoon top. Zowel opschakelen als terugschakelen.
Ofwel: ik ben overtuigd. Mijn garage nam er de tijd voor. Legde alles uit. Ik heb erg zitten dubben tussen Uden of Urk. Maar ben toch blij dat ik het gedaan heb. Is uiteindelijk gewoon Urk geworden. Maar: zeer tevreden. Als het anders wordt, ben ik de eerste om het toe te geven, maar voor nu een dikke smile.
Aardig detail was dat zij overgestapt zijn van Forté naar Mécatech (TC3 Diesel Clean Ultra). Uiteraard een flesje toegevoegd. Frans product. Ik had er nog nooit van gehoord, maar vond het het proberen waard. Schijnt vrij nieuw te zijn en lijkt ook in te spelen op de extreem lange intervallen van 30.000K (die ik verder niet aanhoud). Ach ja, een mens probeert wat...
Wilde ik toch even laten weten. Als ik zag hoe ATF na 60.000 is (ook al is niet duidelijk hoe de gereviseerde bak afgevuld is), is mij dit duidelijk geworden: ze degradeert. En ik ben blij dat het spulletje nu nieuw en vers is.
Ofwel: er zijn meer adresjes. Prijzen ontlopen elkaar niet veel. 't Gaat uiteindelijk om de know-how. En vertrouwen. Ik voel me de koning te rijk.