Hoi Allard,
TPR Powerflush uit Nieuwkoop kende ik nog niet maar ik vond 'm snel via Google en heb even gekeken. Mijn ideeen:
- mooie site
- onder "Methode" zie ik exact (zo lijkt het toch) hetzelfde apparaat als wat Gery Slot gebruikt
- z'n prijs ligt hoger dan die ik bij Gery betaalde
- een tweede flush tegen "gereduceerd tarief" maar geen bedrag genoemd
Uit Gery's verhaal kreeg ik het idee dat hij al heel lang lobbiet om deze methode in Nederland toegepast te krijgen bij de grote merken. Ik beschouw hem daardoor een beetje als de pionier van de flush. Hij heeft ook verschillende machines aan garages verkocht, vertelde hij.
Mijn mening is dat het niet veel uitmaakt waar je heen gaat. Een garantie op verbetering kan niet worden gegeven want mogelijk hebben je klachten (als je ze hebt) een belangrijkere oorzaak dan oude/vieze olie. TPR beschrijft wel netjes wat oude olie voor gevolgen kan hebben en dat vervanging goed is. En zo eenvoudig is het ook. Als ze dichter bij je in de buurt zitten, kan dat een goed argument zijn om daarheen te gaan.
Waar het om gaat is dat afvalstoffen worden afgevoerd en olie ververst. Met een flush doe je beide wat grondiger dan middels aftappen/bijvullen. Als je de bakolie elke 20-,40- of 60.000km laat vervangen bij een beurt, ben je ook goed bezig en hoef je geen €300 neer te leggen voor een flush. Wel voor de arbeid en de olie, natuurlijk.
Dus, geen ervaring met TPR mijnerzijds. Wel wat ideeen, voor wat ze waard zijn. TIP: vraag na welke olie TPR gebruikt en sta erop dat die voldoet aan de door Volvo gestelde eisen. Ik heb gelezen (en kan me dat ook goed voorstellen) dat dat belangrijk is. Je moet zelf maar uitvogelen of/hoe je dat wilt controleren. Volgens het boekje moet het zijn: 5,5l BOT-341 (zegt me niets). In
een ander topic binnen dit forum heeft iemand ook het eea. uitgezocht. Verder gebruikt Gery tijdens het spoelen een reinigingsmiddel en voegt daarna een conserveringsmiddel voor pakkingen en rubbers aan de verse olie toe.
Groet, Bas.