Staat hier op het forum, met de zoekfuctie zou je het wel moeten kunnen vinden.
Grof gezegd komt het erop neer dat bij spoelen zonder reiniger het aantal te vervangen kleppenhuizen een aanzienlijk stuk hoger ligt dan bij bakken die wel met reiniger zijn gespoeld.
SanS60
Forumlid.
Geslacht: Locatie: Capelle aan den IJssel Leeftijd: 51 Berichten: 114 Geregistreerd: 06 / 2015
Dat was ook het eerste dat mij te binnen schoot. Hij schakelt ook lekker op af en toe een klein hikje, tussen en drie, na. Maar dit lijkt ook minder te worden in de anderhalve maand dat ik er nu mee rijd (nadat hij waarschijnlijk wel wat langer heeft stil gestaan. Hij heeft maar 4000 km gereden tussen de laatste beurt ruim een jaar geleden en mijn aanschaf).
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39921 Geregistreerd: 07 / 2009
Ik zou het even in de gaten houden.
De olie oogt vers, dus ik denk dat hij recentelijk al gespoeld is.
En dan de vraag, wat is je definitie van een hikje ?
Iets voel je altijd wel, maar teveel is niet goed.
Als het erger wordt, dan betekent dit dat of de bak zonder cleaner is gespoeld, (de ATF maakt dan het aanwezige vuil los,) of de B4 cover een probleem geeft.
In deze gevallen kun je dit beter na laten kijken.
Maar goed, dit merk je de komende tijd wel.
SanS60
Forumlid.
Geslacht: Locatie: Capelle aan den IJssel Leeftijd: 51 Berichten: 114 Geregistreerd: 06 / 2015
Kom je naar de sleutelmeeting ?
Wil best wel even met je meerijden als je twijfelt.
Een meeting in het westen zal in het voorjaar, of de zomer zijn.
Als je bak goed gespoeld is, dan kun je het nog wel een flinke tijd achterwege laten.
SanS60
Forumlid.
Geslacht: Locatie: Capelle aan den IJssel Leeftijd: 51 Berichten: 114 Geregistreerd: 06 / 2015
De kleur van de ATF ziet er in de regel roder uit dan hij daadwerkelijk is.
In de machine, met de juiste reiniger zal hij snel donkerder worden.
De donkere kleur is niet altijd een indicatie, als de wagen weinig gereden heeft, dan zal de ATF vaak niet zo donker zijn, echter de ATF kan wel degelijk versleten zijn zonder dat de kleur donker is geworden.
Vaker een wagen meegemaakt die slecht schakelde, maat toch mooie heldere ATF in de bak had, dit komt omdat de additieven na zo'n 5 jaar uit de ATF verdwenen zijn, ieder smeermiddel valt na ongeveer 5 jaar uit elkaar.
Dit zelfde zie je ook met o.a. motorolie en transmissieolie.
SanS60
Forumlid.
Geslacht: Locatie: Capelle aan den IJssel Leeftijd: 51 Berichten: 114 Geregistreerd: 06 / 2015
Wat mij niet duidelijk word, is bij welke km stand de flush gedaan moet worden. Of moet je deze doen als de auto schokkerig gaat schakelen? Ik stel deze vraag voor mijn vader zn xc70nn D3 uit 2011 met 60dkm.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39921 Geregistreerd: 07 / 2009
Als de auto schokkerig begint te schakelen, dan wordt het hoog tijd, want op dat moment loop je al achter de feiten aan.
Voor de N serie geldt tussen de 60 á 80.000 km, voor de NN serie is deze interval een stuk korter, aangezien er ook modellen zijn zonder oliekoeler (vanwege het milieu).
Er zijn gevallen bekend waar de olie na 30.000km al totaal op was.