de automaat

v70 d5

 
 
 
 
 
anton26061970
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

de automaat

 · 
Posted: 15.06.2014 - 09:41  ·  #1
aangezien ik nieuw ben op dit forum
en op het punt sta een v70 2.4 d van juni 2005
te gaan kopen heb ik wat vragen is de 2.4
een d5 motor en het is een automaat
met 325000 kilometer op de teler heeft
de automaat nog extra aandacht nodig
aangezien ik er deze zomer mee naar italie
op vakantie ga met een caravan er achter
is het voor mij prettig om met de ervaren
mensen van dit forum toch wat ervaringen
uit te wisselen
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 15.06.2014 - 09:49  ·  #2
Ik denk dat spoelen, en een professionele visie van Gery Slot geen kwaad kan op de spoeldag. Scheelt je ook nog eens flink in de portemonnee, deze spoeldag.
anton26061970
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 15.06.2014 - 09:57  ·  #3
ok dank je voor de info als ik het goed begrijp
is spoelen niet onverstandig
en volgens mij is de spoel meeting volgende week
de 21-06 in uden
matthieu_v70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Capelle aan den IJssel
Leeftijd: 49
Berichten: 111
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 15.06.2014 - 10:05  ·  #4
Hoi,

Ik ben ook nieuw hier en heb ook gelijk de automaat laten spoelen omdat dit niet terug te vinden was in de historie van de auto.
Was volgens de garage geen overbodige luxe! Was helemaal zwart de olie en je schijnt er echt gezeik mee te krijgen mocht ie kapot gaan door vervuilde olie.
Kost wel even wat centen( op de spoeldag een stuk minder maar ik kan dan sowieso niet, vandaar gelijk naar m'n eigen garage gebracht) maar ik zou het gelijk doen!
En dan om de 60-80dkm herhalen geloof ik.
anton26061970
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 15.06.2014 - 10:09  ·  #5
ok maar als je dus op tijd spoelt kan de
automaat nog jaren en vele km mee
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 15.06.2014 - 10:15  ·  #6
Als er tijdens het spoelen verder niets ontdekt wordt moet dat zeker kunnen.
Heb die van mij ook onlangs laten spoelen, ook zwarte olie maar verder allemaal wel netjes dus in dat geval is het gewoon preventief onderhoud.

Bak schakelt na een flush ook nog eens wat zachter :)
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 15.06.2014 - 10:58  ·  #7
Bedenk me net dat ik nog een foto heb van de oude bakolie, dit kwam er bij mij na 188.000 km uit:



Zwarte olie, maar zonder verdere vervuiling erin
johnbgood
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oud Beijerland
Leeftijd: 68
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 15.06.2014 - 14:41  ·  #8
De mijne was bij aankoop al kortgeleden gespoeld ,moet zeggen rijd en schakelt als een zonnetje.
JB.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 16.06.2014 - 22:34  ·  #9
Ik zou wat meer willen weten over het onderhoud aan de bak tot nu toe. Als de ATF er al dik 3 ton km in zit weet ik niet of het echt verstandig is om nu nog te gaan spoelen. Wordt anders als er nu klachten zijn qua schakelen.

Tom
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 17.06.2014 - 00:00  ·  #10
Zou het wel knap vinden als het de eerste olie zou zijn.
Waarom ?
De meeste kleppenhuizen zijn met deze stand al lang gereviseerd.
Overigens, als er twijfels zijn, dan kun je dit ook aangeven (op de spoeldag).
Afhankelijk van het advies kan altijd nog besloten worden om het wel, of juist niet te laten doen.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 17.06.2014 - 07:04  ·  #11
Eens met Turbotom, zeker niet zomaar gaan powerflushen als je niet weet wat het verleden is van je bak. Het spoelen en powerflushen is nog niet zo lang bekend hier, kans is dus best aanwezig dat er hooguit een keer een beetje olie is ververst. Ga je nu ineens enthousiast spoelen, heb je kans dat je een hoop zooi losmaakt en dat wil je juist niet. Aslls je bak verder zonder problemen schakelt, zou ik sowieso even goed nadenken of ik dit soort werkzaamheden net voor je vakantie zou laten uitvoeren.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 18.06.2014 - 10:42  ·  #12
@R-W,

mee eens, nieuwe atf heeft sterk reinigende werking en vaak wordt er bij flushen ook nog eens extra reiniger gebruikt, dan komt vlak na de flush nog veel extra troep in de nieuwe atf,

om dit te voorkomen dus geen extra reiniger gebruiken, en de nieuw ingepompte atf nog een tweede keer aftappen, zodat wat dan is losgekomen weer uit de bak samen met de atf wordt afgetapt,

het spoelen van automaten met een paar ton gelopen moet dus als een tweetrapsraket worden uitgevoerd, eerst nieuwe atf erin om het vuil los te maken, dan flink rondrijden met de Volvo,
en dan weer aftappen en nogmaals nieuwe atf in het systeem pompen,

bij de hydrauliek van de activatie van flappen op de vleugels en staart van vliegtuigen doet men het ook op deze manier, 3x nieuwe olie inpompen en 2x alles laten werken tussentijds, zodat op een geleidelijke manier het vuil loskomt en meteen weer verwijderd/afgetapt wordt,

reiniger verwijdert sludge van oude atf resten maar vernietigd geen metaaldeeltjes,
omdat reiniger de sludge wel oplost komen metaaldeeltjes uit de sludge dan juist weer vrij uit de bak,

het is wel een leuk gezicht met reiniger omdat het de sludge meeneemt in de atf zodat de oude atf er extra zwart uitkomt bij het flushen, alleen dient de sludge in de bak deels als veilige opslagplaats voor kleine losgekomen slijtagedeeltjes, en die worden door de reiniger bevrijd en komen juist het systeem dan weer in,

een andere reden dat reiniger wordt gebruikt is dat het snel de sludge uit het kleppenhuis verwijderd, leuk effect, zodat meteen na de spoeling de bak vaak beter schakelt,

gewone nieuwe atf bereikt dit ook, alleen niet zo snel, omdat het minder sterke reiniger bevat dan pure reiniger,

uiteindelijk geeft gewone atf hetzelfde resultaat in het kleppenhuis, maar omdat het minder agressief reinigt maakt het niet nodeloos in bak en koppelomvormer extra deeltjes los,

de fabrikanten raden ook geen reiniger aan omdat niet alle bakonderdelen, zoals frictieplaten en afdichtingen hierop ontworpen zijn, en daarom flushen wij altijd zonder reiniger ook als de bak nog weinig gelopen heeft en er weinig sludge in zit,

groet,

VarioClean
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 18.06.2014 - 10:53  ·  #13
@varioclean, even een zijsprongetje; doen jullie alleen Volvobakken?
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 18.06.2014 - 12:02  ·  #14
@R-W,
van de Volvo's doen we het spoelen, kleppenhuizen, en bakreparatie, ook de overige techniek,
de Aisin automaten zitten ook in veel andere merken, dus die bakken spoelen, repareren we ook,
verder spoelen we alle bakken van alle merken, en doen we diagnose van de schakelproblemen,

groet,

VarioClean
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: de automaat

 · 
Posted: 18.06.2014 - 12:59  ·  #15
ik vraag het ivm de cabrio die ik heb; een '93 325i, nog voorzien van de zeer originele sealed-for-life automaat ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0