automaat v70 2.4 T

 
 
 
 
 
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 55
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: automaat v70 2.4 T

 · 
Posted: 16.06.2013 - 01:24  ·  #31
Software matig aan te passen of niet, die oude troep (olie wel te verstaan) zal er toch eerst uit moeten. Olie die nauwelijks of geen smerende werking meer heeft zal uiteindelijk toch de bak in de soep draaien. Dit lijkt me stap 1, als je dan de toch door te tijd ontstane slijtage minder wilt ervaren zou misschien een software matige aanpak iets zijn (mocht zoiets bestaan).

Ik weet zeker dat mijn bak na 11 jaar en 240K echt wel (onnodig) veel slijtage voor de kiezen heeft gehad. Neemt niet weg als ik niets had gedaan er een grote kans was geweest dat de bak inmiddels overleden was getuige de drab die er uitkwam en de flinke afname in klachten na de flush.

Is de bak nieuw, nee zeker niet, maar wat eerst dagelijkse kost was is nu nog zo nu en dan.

We roepen wel eens in ons enthousiasme dat hij weer schakelt als nieuw maar laten we eerlijk wezen, dan moet je de bak laten reviseren, slijtage is nu eenmaal slijtage. Die enkele keer dat hij even wat zwaarder in een versnelling gaat neem ik dan maar voor lief.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: automaat v70 2.4 T

 · 
Posted: 16.06.2013 - 01:27  ·  #32
Daarom is het analyseren zo belangrijk naar mijn mening Bert. ;) Verder sluit ik mij in het geheel bij jouw verhaal aan in deze! ;)
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 55
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: automaat v70 2.4 T

 · 
Posted: 16.06.2013 - 02:05  ·  #33
Klopt Tris maar gezien hij een 2.4T heeft dus op z'n jongst ca. 10 jaar oud en waarschijnlijk met km-stand die snel richting 200K (voorzichtige schatting) zal gaan, is 1+1 2 :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: automaat v70 2.4 T

 · 
Posted: 16.06.2013 - 02:09  ·  #34
Klopt Bert, maar als je geen analyse laat doen door een kundig bedrijf denk ik dat de automaatbak sneller ter ziele is dan dat je dit zal willen. En alleen software zorgt dan ook nog een voor een heel slome automaatbak! Als dit je niet stoort is dat natuurlijk helemaal prima maar ik denk dat je beter de koe bij de horens kunt vatten. Analyseren en aanpakken dus. ;)
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 55
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: automaat v70 2.4 T

 · 
Posted: 16.06.2013 - 02:24  ·  #35
Idd Tris, daarom had ik mijn oog hier op laten vallen, gelijk van al het gedoe af, helaas blijft het alleen bij 'mijn oog laten vallen op" :'(

http://voorraad.autodatawheele…otos;pid=1

Sorry en weer on-topic.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: automaat v70 2.4 T

 · 
Posted: 16.06.2013 - 02:52  ·  #36
Mooi spul maar helaas voor de normale man niet te betalen! ;) Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de afspraak met Varioclean al gemaakt is in deze. ;) Dus graag even een antwoord van de topic-houder! :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: automaat v70 2.4 T

 · 
Posted: 16.06.2013 - 12:36  ·  #37
Quote door Bert69

Software matig aan te passen of niet, die oude troep (olie wel te verstaan) zal er toch eerst uit moeten. Olie die nauwelijks of geen smerende werking meer heeft zal uiteindelijk toch de bak in de soep draaien. Dit lijkt me stap 1, als je dan de toch door te tijd ontstane slijtage minder wilt ervaren zou misschien een software matige aanpak iets zijn (mocht zoiets bestaan).

Ik weet zeker dat mijn bak na 11 jaar en 240K echt wel (onnodig) veel slijtage voor de kiezen heeft gehad. Neemt niet weg als ik niets had gedaan er een grote kans was geweest dat de bak inmiddels overleden was getuige de drab die er uitkwam en de flinke afname in klachten na de flush.

Is de bak nieuw, nee zeker niet, maar wat eerst dagelijkse kost was is nu nog zo nu en dan.

We roepen wel eens in ons enthousiasme dat hij weer schakelt als nieuw maar laten we eerlijk wezen, dan moet je de bak laten reviseren, slijtage is nu eenmaal slijtage. Die enkele keer dat hij even wat zwaarder in een versnelling gaat neem ik dan maar voor lief.


Volledig mee eens.
Overigens, er zijn meer factoren welke hier ook nog een bijdrage doen.
Denk maar eens aan de MAF sensor, ETM en Lambda sensor om er een paar te noemen.
Het kan dus ook nog zo zijn dat de computer foute gegevens naar de bak aan het sturen is.
Een bedrijf als Varioclean, o.g. kan dit voor je opsporen en verhelpen.
Succes.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: automaat v70 2.4 T

 · 
Posted: 16.06.2013 - 16:28  ·  #38
;) ikke snap iets niet.

Welke aanpassing van software hebben julie het nu over? Sinds de introductie van de AW55 bakken in de classic 70 / S80 modellen eind jaren 90 zijn alle versnellingsbakken geleverd door Volvo zoals de AW55 en de TF-80SC al van nature adaptief van karakter.

Dan moet je dus de software gaan schrijven voor een bak die de adaptie van de adaptive gaat wijzigen of zoiets. De bak past zich namelijk al zelf genoeg aan op de gewijzigde omstandigheden naar mijn mening. En soms zou ik zelfs willen dat dit minder gebeurt dan dat de bak dat zelf doet. Die gewijzigde omstandigheden zijn volgens mij ook de veroudering van de olie en de veranderende gedragingen van de bak a.g.v. slijtage.

En over die olie: @Bert69, Trissy e.a.

Had ATF slechts alleen maar een smerende werking, dan was het leven een stuk simpeler. Helaas is dat niet het geval. ATF in de handbak (o.a. BMW doet dat) heeft daar wel een meer op smeren afgestemde werking.

Ik sluit me verder helemaal aan bij bigdog. Goed diagnose kan leiden naar de juiste aanpak van de problemen bij de werking van de aut. versnellingsbak.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 55
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: automaat v70 2.4 T

 · 
Posted: 16.06.2013 - 23:04  ·  #39
Quote door EnnoE34


En over die olie: @Bert69, Trissy e.a.

Had ATF slechts alleen maar een smerende werking, dan was het leven een stuk simpeler. Helaas is dat niet het geval. ATF in de handbak (o.a. BMW doet dat) heeft daar wel een meer op smeren afgestemde werking.

Ik sluit me verder helemaal aan bij bigdog. Goed diagnose kan leiden naar de juiste aanpak van de problemen bij de werking van de aut. versnellingsbak.


Dat zal best, er zullen nog meer aspecten zijn die mee tellen, maar ik ga er vanuit dat verouderde en vervuilde olie toch het eerste is wat er uit zal moeten, toch?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: automaat v70 2.4 T

 · 
Posted: 16.06.2013 - 23:09  ·  #40
Of het sterk vervuild is waag ik te betwijfelen. Dat de olie aan viscositeit verliest is een feit. Olie verliest dan naar mijn idee zijn kracht. Zo kan het ook minder druk opbouwen. Dus minder druk = een verminderde werking van je bak en aanverwante dingen als je koppelomvormer en kleppenhuis. Dit zal op langere termijn tot schade kunnen leiden. Dus op tijd je ATF olie verwisselen is dan ook zeer aan te raden. Dit is mijn idee hoor. Het kan in ieder geval nooit geen kwaad je automaat te voorzien van nieuwe olie. Dit het liefst tijdig! ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: automaat v70 2.4 T

 · 
Posted: 17.06.2013 - 19:36  ·  #41
Quote door Bert69

maar ik ga er vanuit dat verouderde en vervuilde olie toch het eerste is wat er uit zal moeten, toch?


Dat heb jij wel mooi goed. ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0