automaat v70 2.4 T

peterm

Subject:

automaat v70 2.4 T

· 
Posted: 13.06.2013 - 23:07  ·  #1
Goede avond allemaal,

Even het volgende. Ik ben nu ruim 2 weken in het bezit van mijn 2.4 T V 70 , zoals ik al eerder in topic heb aangegeven bevalt deze tot nu toe perfect. Wat me nu alleen opvalt , is dat ik de indruk heb , dat de automaat wat meer zoekende is naar de juiste versnelling en iets minder snel op gaspedaal reageerd. Nu heb ik ergens gelezen , dat deze automaat zich aanpast aan rijstijl. Hierover gesproken met dealer en vroeg hem of de automaat evt. gereset zou moeten worden. Dit zou niet nodig zijn omdat deze zich weer aan mijn rijstijl zou gaan aanpassen. Nu is het waarschijnlijk wel zo, dat ik kortere afstanden rij dan de vorige eigenaar en ik ben ook zeker geen scheurijzer.

Wat is jullie ervaring / mening?

Vast bedankt Peter
...

Subject:

Re: automaat v70 2.4 T

· 
Posted: 13.06.2013 - 23:14  ·  #2
Hallo Peter,

Wat heeft de auto nu gelopen? Het kan zijn dat de automaat eens gespoeld moet worden. Het meest kundige adres hiervoor is Varioclean te Varsseveld. Deze heren zijn daar heel kundig in en maken een complete analyse. Mocht het echt nodig zijn te spoelen dan doen ze dat in goed overleg met jou. Dus ik zou ze eens bellen als ik jou was. Je gaat dan echt weer met een beter schakelende auto huiswaarts! ;)

Groet,

Tristan
peterm

Subject:

· 
Posted: 13.06.2013 - 23:16  ·  #3
Hallo Tristan,

Heb ik inderdaad ook met dealer over gehad , hij vertelde me , dat zeker niet preventief te gaan doen, maar pas als hij echt minder schakelt en dat is zeker nog niet het geval.
...

Subject:

· 
Posted: 13.06.2013 - 23:27  ·  #4
Een analyse kost geen geld. Hun kijken naar de kleur en het vochtgehalte in de olie. Daar kunnen ze uit opmaken of de olie nog goed is of juist minder! Het lijkt mij niet verkeerd. Je zou niet de eerste zijn met dit soort beginnende klachtjes waar je later de automaatbak kapot ziet gaan.
De dealer zegt dit terecht omdat het overgrote deel spoelt met een behoorlijke heftig reinigingsconcentraat. Dat is er inderdaad niet goed voor en dat doen deze jongens dus ook niet. Ze spoelen ook met olie. ;)
willemf58
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 13.06.2013 - 23:32  ·  #5
Dag Peter,
Wachten met verversen/spoelen tot de transmissie slechter gaat schakelen is net als een goede matras kopen als je rugpijn hebt wanneer je opstaat.
Niet te lang wachten met spoelen/verversen anders ben je straks zeker meer kwijt. :(
...

Subject:

· 
Posted: 13.06.2013 - 23:33  ·  #6
Willem,

Jij had hem toch ook pas laten spoelen meen ik me te herinneren?
peterm

Subject:

· 
Posted: 13.06.2013 - 23:36  ·  #7
oke , dank jullie , zal eens contact opnemen
...

Subject:

· 
Posted: 13.06.2013 - 23:39  ·  #8
Voorkomen is beter dan genezen zeg ik altijd maar Peter! ;) Succes en vertel even wat je ervaringen zijn! ;)
willemf58
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.06.2013 - 23:44  ·  #9
Jazeker Tristan, heb een prettige ervaring met Varioclean, ondanks dat ik een werkplaats en veel " truck" gerelateerde kennis en collega's heb ben ik er niet zelf aan begonnen. Kost wel een dag maar ben een stuk wijzer geworden en het is altijd prettig om met vakbroeders op een bepaald niveau samen te werken.
...

Subject:

· 
Posted: 13.06.2013 - 23:46  ·  #10
Daar heb je zeker gelijk in Willem! Nou als dit niet de doorslag geeft, weet ik het ook niet meer! :bandit: :D :D
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 14.06.2013 - 00:39  ·  #11
Het zoeken naar de juiste versnelling heeft niets te maken dat de vorige eigenaar een andere rijstijl had en dat de geartronic opnieuw moet inleren. Lichte bonkjes, zwaarder in een versnelling gaan, vertraagd oppakken en zoeken naar de juiste versnelling zijn allemaal indicaties dat de bak niet meer optimaal werkt.
Dit wordt 9 van de 10 keer veroorzaakt door een vervuilde bak en olie met nog maar weinig smeeringsvermogen m.a.w. verouderde en vervuilde olie.

Het is niet voor niets dat men een aantal jaren geleden nog vertelde dat automaatbak nooit ververst hoefde te worden en tegenwoordig men voorschrijft dit ca. elke 100K te doen.

Dus eerder gegeven advies zeker opvolgen!!!!
...

Subject:

· 
Posted: 14.06.2013 - 00:46  ·  #12
Dat kon ik zelf niet beter verwoorden Bert! ;)
willemf58
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.06.2013 - 00:53  ·  #13
Yep :D
Stijn
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Homepage: steinkeuken.nl
Subject:

· 
Posted: 14.06.2013 - 10:27  ·  #14
Mij werd door hoofd werkplaats van een Volvo dealer verteld dat mijn bak als een tierelier klonk en werkte, vooral afblijven dus. Echter, als ik erg langzaam optrek, "zoekt" de bak, schakelt soms heel even terug, of maakt kortstondig veel toeren. Een monteur vertelde mij dat er niets mis was, maar dat de bak dan even niet goed raad weet vanwege het te langzame optrekken.
...

Subject:

· 
Posted: 14.06.2013 - 20:18  ·  #15
Het lijkt mij een probleem van olie c.q. kleppenhuis te zijn. Ik zou hem toch eens bij Varioclean laten analyseren Stijn! ;)

Selected quotes for multi-quoting:   0