Niet geheel onbelangrijk, vervang ook je bouten, waarmee je koppelomvormer vast zit.
En als je toch de boel open hebt, meteen de krukaskeerring erbij meenemen.
Aangezien ik de koppelomvormer ook los ga maken...moeten deze bouten persé vernieuwd worden? Dat zegt Volvo in principe van zowat alle bouten die je loshaalt.
Zijn dit speciale rek bouten ofzo?
Geen risico lopen.
Als ze maar iets te lang zijn, dan loopt hij binnen een paar honderd meter vast.
@JJM heel erg bedankt voor je waardevolle bijdrage!
Voor de andere meelezers schrijf ik het wel even hier ook op, dat scheelt een hoop gedoe...
- De boutjes zijn rekboutjes
- Volvo heeft de ruimte tussen deze boutjes en het koppelomvormerhuis precies pas ontworpen.
- Als ze iets te lang zijn drukken de boutjes in de koppelomvormer
- Schade is het gevolg
- Boutjes kosten circa € 2,50 per stuk, wat op zich duur is
- Zijn doorgaans niet op voorraad bij de dealer
- Aanhaalmoment is 35NM
Het is uiteraard de beste methode, laat dat even voorop staan. Maar is het nodig, absoluut niet. Ik bedoel hiermee; ik wissel al bijna 8 a 9 jaar die rotbakken en heb de bouten nog nooit vervangen. Tot nu toe altijd goed gegaan ! Als je de bouten goed bekijkt zie je dat het 12.9 staal is, ook nog eens een zeer geringe lengte en dat vervormt echt niet zo. Daarbij worden de bouten op moment aangetrokken (officieel) en nooit onder een hoek na gedraaid. Ik zet al deze bouten en al deze tijd gewoon vast met de luchttol.. Zal geschat op ongeveer 50 Nm zitten, ooit eens lang geleden gecontroleerd hoe vast die bouten nu eigenlijk zaten. Dit altijd al gedaan met een luchttol die of 1250 Nm of 1610 Nm los/vast slaat (2 verschillende tollen namelijk)
Is het wel zo slim met de luchtsleutel te doen? Zeker als dit dan zo nauw komt? Ik doe tegenwoordig echt alle sop moment nadat ik met een luchtsleutel een wielbout in de naaf afgebroken heb gehad...
Ik zal me eens beraden op de vraag, wel of geen nieuwe bouten. Met de gegeven input zal dat wel lukken. Het 'gebruik nieuwe bouten' beleid van Volvo is best irritant omdat je nu niet weet waar het nu echt wel nodig is en waar het een beetje onzin is.
Is onderdeel van het verdienmodel. Sommige bouten hebben loctite op de draad, dus dat werkt maar 1 keer, maar een vers drupje er op is natuurlijk een prima oplossing. Terwijl ik de subframe bouten (waar dit ook van toepassing is, en geadviseerd wordt te vernieuwen) bij meerdere autos heb hergebruikt en komen niet los.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009
Ik zal me eens beraden op de vraag, wel of geen nieuwe bouten. Met de gegeven input zal dat wel lukken. Het 'gebruik nieuwe bouten' beleid van Volvo is best irritant omdat je nu niet weet waar het nu echt wel nodig is en waar het een beetje onzin is.
Met het risico kun je je hooguit € 15,- besparen, tenzij je momentsleutel afwijkt.
Als het mis gaat, (ik heb het al eens gezien,) dan kost het je minimaal een nieuwe koppelomvormer.
Ik had graag die koppelomvormer eens gezien, of het echt alleen aan die boutjes lag... Maar dat is even terzijde en een andere discussie. Volvo schrijft ook voor dat alle bouten die vastgezet worden met een hoekverdraaiing vernieuwd moeten worden tijdens reparatie. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de 2 bouten door het fuseestuk heen, deze zijn van minder hard staal als de koppelomvormerboutjes en idd worden die bouten langer als je ze een paar keer los-/vast trekt net zolang totdat ze idd knoepen. Een beetje monteur ziet dit en merkt dit ook aan de bouten zelf tijdens het vastzetten.
Edit: de boutjes die je allen op moment (NM) vastzet zijn GEEN rekbouten. Rekbouten zijn degene die je eerst op moment vastzet en daarna na draait onder een hoek van x graden. Wederom als voorbeeld bedoeld:
aandraaien op bijvoorbeeld 45 NM is geen rekbout.
aandraaien op bijvoorbeeld 45 NM EN 50 graden is wel een rekbout. Denk hierbij aan de fuseebouten, drijfstangbouten, kopbouten, etc..
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009